• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Kinosilmä

Kreivi valloittaa katsojatkin

Elias Krohn kirjoittanut Elias Krohn
16.6.2015
kategoriassa Kinosilmä
Lukuaika: 3 min
Kreivi valloittaa katsojatkin

Näyttelijä Titta Karakorpi kertoi Kreivi-elokuvasta esityksen edellä TImo Malmin haastattelussa. Kuva: Sini Juutilainen.

Sodankylän elokuvajuhlat järjestettiin tänä vuonna jo 30:nnen kerran. Juhlavuottaan viettävä festivaali oli omistettu viime syksynä edesmenneen festivaalin taiteellisen johtajan Peter von Baghin muistolle. Festivaalin uuden, entistä isomman esitysteltan avausnäytös oli von Baghin ainoaksi fiktioelokuvaksi jäänyt Kreivi (1971). Tätä ennen kotimaiset ja kansainväliset alan ihmiset olivat puineet von Baghin elämäntyötä monituntisessa matineassa ”Petterin elämä ja teot”.

Kreivistä ei tullut aikoinaan odotuksista huolimatta sen enempää arvostelumenestystä kuin kassamagneettiakaan, päinvastoin. Varsinkin vanhemman polvet kriitikot teilasivat sen jyrkästi. Se on kuitenkin noussut viime aikoina jopa kulttielokuvaksi ulkomaita myöten. Elokuva onkin aivan omanlaisensa tapaus, jotain jonka kaltaista tuskin on nähty sitä ennen tai sen jälkeen.

Todellisuutta ja fiktiota yhdistävässä näytellyssä elokuvassa päähenkilö on aikansa kohujulkkis, Auervaara-tyyppinen huijari, ”kreivinä” tunnettu Pertti Ylermi Lindgren, joka on samalla myös pääosan esittäjä – hän siis esittää itseään. Lindgren tuli kuuluisaksi kehumalla olleensa kihloissa 74 kertaa ja oli istunut huijaustensa vuoksi myös vankilassa. Komediallinen elokuva perustuu hänen omiin muistelmiinsa.

Lindgren esiintyy milloin pietarsaarelaisena pappina, jonka salkussa kondomit ovat näkyvällä paikalla viranhoitovälineiden lomassa, milloin italaialaisena arkeologiaa harrastavana pankinjohtajana. Työkseen hän juontaa rennon itsevarmaan tyyliinsä yleisötapahtumia, laulaa ja tanssittaa.

Huoliteltu olemus ja naimisiinmenopuheisiin päätyvä imartelu vetoavat naisiin huolimatta tyylillisistä kömpelyyksistä ja muista seikoista, jotka voisivat herättää epäuskoa. Kun ollaan päästy riittävän pitkälle, kreivi pakenee yöllä ikkunasta tai matkalla alttarille sanoo piipahtavansa ”kirkon takana” eikä enää palaa. Jopa nainen, joka on ajoissa ymmärtänyt joutuneensa huijatuksi ja kertoo tämän kreiville, rakastaa häntä silti.

Festivaalien katalogissa Velipekka Makkonen esittää hivenen hämmentävän kysymyksen: ”kuvaako von Bagh Kreivin hahmossa itseään, syvintä luontoaan”. Myös elokuvajuhlien nykyinen taiteellinen johtaja Timo Malmi pohti esitellessään elokuvaa teltassa, fantasioiko von Bagh salaa Lindgrenin kaltaisesta elämästä. Kysymys on kiinnostava – samaa voisi kysyä melkein kenestä tahansa. Elokuva herättää eksistentiaalisia pohdintoja siitä, milloin ihminen loppujen lopuksi on aito. Olemmehan kaikki sosiaalisessa elämässä enemmän tai vähemmän esiintyjiä. Von Baghkin oli supliikkimies, joka pyrki esiintymisillään esimerkiksi innostamaan ihmisiä elokuvien pariin. Huijari hän ei tietenkään ollut.

Ylen elokuvaesittelyssä vuonna 2013 von Bagh itse luonnehti, että Kreivi ”tallettaa kummallisen hetken miehen ja naisen ongelmallisesta suhteesta, miehen paniikista, absurdin mielialan, joka tunnettiin jo skandaalilehdistöstä ja muusta, joka on jonkinlainen emotionaalinen todiste Suomen tilasta.”

Yhtä elokuvan naisista esittänyt näyttelijä Titta Karakorpi kertoi Sodankylän esityksen yhteydessä, että elokuva tehtiin improvisoiden. Jälki onkin monin paikoin varsin rosoista, mutta ehkäpä juuri tämä osaltaan selittää elokuvan kulttimainetta. Von Bagh itse kertoi Ylellä: ”Mitään tilannetta ei kuvattu koskaan toista kertaa. Kaikki oli arvaamatonta, kaikki oli sattumaa.” Von Bagh toivoi elokuvan kertovan tavasta, jolla elokuvia saatettiin tehdä ennen nykyisiä rahoitusjärjestelmiä – ”viattomammin ja lapsellisemmin kuin nykyaikana kukaan voi työskennellä.”

Karakorvelle elokuvan tekeminen ja yhteistyö von Baghin kanssa oli mieluisaa.

”Olimme tuolloin 27–28-vuotiaita. Peter oli ystäväni jo aiemmilta vuosilta. Hänellä oli aina laajoja, hienoja ideoita.”

Pertti Ylermi Lindgrenin kanssakin yhteistyö sujui, mutta ystävää hänestä ei tullut.

”Hän pitäytyi omassa seurassaan. Elokuvaa tehdessä syntyy usein ystävyyssuhteita, mutta hänen kanssaan ei syntynyt. Jos tarkoitat, että hän olisi ryhtynyt lähentelemään, niin ei”, Karakorpi vastasi yhteistyöstä kysyneelle Malmille.

Von Bagh itse kertoi elokuvaa suunnitellessa hänelle valjenneen, että ”ainoa syy, miksi haluan tehdä tämän elokuvan on, että Pertti Ylermi näyttelee itse itseään”. ”Kreivi oli kuin luonnonvoima”, hän luonnehti.

Elokuva alkaa Kiti Neuvosen laulamalla Nuoruustangolla: ”– – ei ole muuta antaa kuin tämä nuoruutein, sulle sen tahdon kantaa, en ota itsellein – –”. Lindgren on ottanut elämäntehtäväkseen rakkauden, vaikka todellisuus onkin lopulta ainakin naisten kannalta karumpaa. Sodankylän esityksen jälkeen seurasi yllätysohjelmanumero: Kiti Neuvonen astui yleisön eteen esittämään saman kappaleen uudestaan, yli 40 vuotta myöhemmin. Tämä toi esitykseen vielä lisähohtoa, ja yleisö osoitti suosiota pitkään.

Kreivin saaman tylyhkön vastaanoton jälkeen von Bagh keskittyi dokumentteihin, ja hän nousikin maan merkittävimpien dokumentaristien joukkoon. Aiheiden kirjo on laaja: kansanlaulajien muotokuvista (Repe, 1979, Tapsa, 1980) Suomen historiaan (Vuosi 1952, 1980, Viimeinen kesä 1944, 1992) ja paikkatutkielmiin (Helsingin rautatieasemasta kertova Asema, 1987, ja Muisteja, 2013). Viimeiseksi dokumentiksi jäi aate- ja kulttuurihistoriallinen Sosialismi (2014), joka sai ensi-iltansa Sodankylässä viime vuonna ja oli tänäkin vuonna ohjelmistossa, kuten monta muutakin von Baghin dokumenttia. Dokumenteille on luonteenomaista vahva, omakohtainen tunnelataus, joka vetoaa katsojaan sopusoinnussa järjen ja tiedon kanssa.

 

Lisää Sodankylän elokuvajuhlien runsaasta annista tulossa Kulttuurivihkojen syksyn ensimmäiseen numeroon (4–5/2015).

Aiheesta muualla Kulttuurivihkoissa:

Peter von Bagh ikuisesti

Avainsanat: AsemaHelsingin rautatieasemaKiti NeuvonenKreiviMuistejaPertti Ylermi LindgrenPeter von BaghRepeSosialismiTapsaTimo MalmiTitta KarakorpiViimeinen kesä 1944Vuosi 1952

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info