• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Kinosilmä

Kaikilla laillisilla keinoilla

Ari Lahdenmäki kirjoittanut Ari Lahdenmäki
13.6.2014
kategoriassa Kinosilmä
Lukuaika: 2 min
Kaikilla laillisilla keinoilla

Pekka Lehto: Ulvilan murhamysteeri.

Dokumentti Ulvilan murhamysteeri kertoo, mitä seuraa, kun viranomaiset tekevät mitä vain säilyttääkseen kasvonsa.

Siitä, murhasiko Jukka S. Lahden hänen vaimonsa Anneli Auer vai ulkopuolinen hyökkääjä, ei tarvitse välittää, kun pohtii Pekka Lehdon dokumentin Ulvilan murhamysteeri merkitystä. Tänään Sodankylän elokuvajuhlilla ensi-iltansa saanut elokuva nousee suomalaisten dokumenttien kaanoniin.

Lehdon dramaturgisesti muotopuhdas teos edustaa Suomessa harvinaista yhteiskunnallista lajityyppiä, joka kertoo viranomaisten mahdista murskata kansalaisiaan myös oikeusvaltiossa.

Elokuvassa kuullaan karmaiseva hätäpuhelu, josta koko prosessi 1. joulukuuta 2006 on alkanut. Mukana on videoita, joissa viranomaiset ahdistelevat ja johdattelevat Auerin lapsia.

Lehdon on ollut pakko ottaa tuo materiaali elokuvaansa, jotta katsojat voivat arvioida oikeusprosessia, joka tulee hyvin pian elokuvan keskiöön.

Antagonistina elokuvassa huseeraa kihlakunnansyyttäjä Jarmo Valkama. Filosofeeraava syyttäjä päätyy Michael Moore -tyyppisellä leikkauksella tahattoman koomiseen valoon. Lehdon ratkaisu on perusteltu.

Kun hovioikeus kumosi Auerin käräjäoikeudesta saaman murhatuomion ja hylkäsi syytteen, viranomaiset joutuivat Lehdon mukaan pulaan. Usko poliisiin oli palautettava Auerin oikeusturvan kustannuksella.

Ainoaa järjen ääntä dokumentissa edustaa puolustuksen todistajana toimiva psykologian professori Pekka Santtila. Syyttäjä sen sijaan rakentelee teorioita saatananpalvontarituaaleista, ja salaisessa seksuaalirikosoikeudenkäynnissä keskeiseen rooliin nousee omituinen lääkäri.

Loppu on Kafkaa.

Lehto on ujuttanut elokuvaan tarpeellista huumoria. Rakennusmiehet pystyttelevät eri oikeussaleihin ovea, jonka läpi hyökkääjä puolustuksen mukaan kulki. Työturvallisuudestaan tohkeissaan olevat, kookkaat poliisimiehet rekonstruoivat ovikohtauksen lopulta videolle, joten ovea ei enää tarvitse raahata oikeustalolle.

Elokuvassa paljastuu, että Auerin ja hänen miesystäväkseen soluttautuneen poliisin ensi tapaaminen alkoi kännykästä, jonka mies jätti Auerin löydettäväksi. Kun hän tuli hakemaan sitä, hän antoi Auerille palkkioksi kirjekuoren, jossa oli suklaalevy ja lahjakortti.

Tutkinnanjohtaja Pauli Kuusiranta kertoo, että poliisi käytti ”kaikkia laillisia keinoja” murhan selvittämiseksi. Niihin kuului myös selvänäkijän puoleen kääntyminen.

(Selvänäkijä kertoi poliisille, että murhaaja pakeni paikkaan, jossa oli paljon heinäseipäitä. Kuusiranta sanoo elokuvassa, että selvänäkijä erehtyi pahan kerran.)

Elokuva ei ratkaise sitä, kuka murhasi Jukka S. Lahden. Mutta kuka tahansa sen nähnyt aikuinen ymmärtää, ettei Aueria olisi olemassa olevalla näytöllä pitänyt tuomita.

Toivottavasti Ulvilan murhamysteeri käynnistää keskustelun, joka pian johtaa poliisien ja tuomareiden koulutuksen parantamiseen sekä vähentää salailua esitutkinnassa ja tuomioistuimissa.

Aiheesta muualla Kulttuurivihkoissa:

Lehdon Auer-dokumentti kuvaa huteraa oikeusvaltiota

Avainsanat: Anneli AuerJarmo ValkamaJukka S. LahtiMichael MoorePauli KuusirantaPekka LehtoPekka SanttilaSodankylän elokuvajuhlatUlvilan murhamysteeri

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info