• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Savonlinnan itsenäiset Kullervot

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
17.7.2016
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min

Hämmästyin hieman tämän kuun alussa Helsingin Sanomien kulttuuriosaston otsikkoa: ”Savonlinnassa nautitaan Tšaikovskista 2017”. Vähintään yhtä perustellusti Vesa Sirén olisi voinut varustaa uutisensa otsikolla: ”Savonlinnassa nautitaan kahdesta Kullervosta 2017”. No sentään hän totesi artikkelinsa loppupuolella, kuinka jo aikaisemmin oli uutisoitu, että satavuotista Suomen itsenäisyyttä juhlitaan Sallisen Linna vedessä -teoksen kantaesityksellä.

Tuntuisihan Tšaikovski Venäjästä itsenäistyneen Suomen juhlavuoden ohjelmistossa hieman yllättävältä valinnalta, ellei mukana olisi muutakin ei-suomalaista ohjelmistoa Belliniltä, Mozartilta ja Verdiltä. Tällaisessa yhteydessä Tšaikovski on osa tavanomaista kantaohjelmistoa muiden suosikkisäveltäjien joukossa. Kansainvälistä oopperafestivaalia ei oikein voi rakentaa ilman vierailevia esiintyjiä, joille suomalainen oopperaohjelmisto on melko vierasta Saariahon oopperoita mahdollisesti lukuun ottamatta. Itsenäisyyden satavuotisjuhlinnan kannalta keskeinen kysymys kuitenkin on, mitä suomalaista ohjelmistoa juhlinnassa on mukana.

Suomalaisen teoksen kantaesitys tunnetulta suomalaiselta säveltäjältä on luonteva ratkaisu itsenäisyysjuhlintaan, mutta entä Kullervo ihan suorastaan kaksin kappalein? On hienoa, että ulkomainen orkesteri haluaa esittää Sibeliuksen Kullervoa, mutta on jopa hätkähdyttävää, että lisäksi esitetään vielä Sallisenkin Kullervo. Vaikka kummatkin Kullervot ovat ehdottomasti esittämisen arvoisia, niiden molempien ottaminen saman juhlakauden ohjelmistoon tuo toisaalta lähes väistämättä mieleen Eppu Normaalin Murheellisten laulujen maan. Ovathan oopperat useimmiten traagisia, mutta Kullervon tarinassa, jos missä, korostuu sekä antisankarin aivan tolkuttoman huono onni että hänen täydellinen kyvyttömyytensä löytää surkeuteensa minkäänlaisia rakentavampia ratkaisuja.

Näyttää siltä, että Savonlinnassa Suomen satavuotisohjelmisto on laadittu tukevasti maksukykyiselle keski-ikäiselle yleisölle, joka vielä jotenkin pystyy samaistumaan Kullervon kohtaloon, mutta miten tällaisen ohjelmiston kokevat juuri aikuistuneen sukupolven edustajat? Onko Kullervo heille vain menneen maailman täysin vieraan kulttuurin käsittämätön luuseri, jonka kohtalo ei vain voisi vähempää kiinnostaa? Voivatko he kokea Kalevalan moderniksi, kuten Sibelius aikanaan? Ehkä yleisöksi kannattaisi yrittää houkutella heitä, jotka nyt kuuntelevat innokkaimmin Joose Keskitaloa. Valittu ohjelmisto pistää samalla yllättäen ajattelemaan, että oikeastaan Verdin Rigoleton nimihenkilössäkin on aika paljon Kullervoa.

Millaisia vaihtoehtoja valitulle ohjelmistolle olisi ollut? Olisiko pitänyt harkita suomenruotsalaisen kiintiön mukaan ottamista? Paciuksen Kung Karls jakt olisi ehkä jo liikaa menneestä maailmasta. Tosi tyylikäs ratkaisu voisi olla Bergmanin Det Sjungande trädet, mutta sen modernius voisi olla suurelle yleisölle aika hankala pala nieltäväksi, mikä aiheuttaisi taloudellisen riskin. Sibeliuksen Jungfrun i tornet ja Palmgrenin Daniel Hjort ovat puolestaan liian huonoja ja lyhyitä, vaikka yhdysvaltalaisyleisöä kosiskellaankin nykyisin jopa lyhentelemällä oopperoita. Toivottavasti ei sentään meillä.

Palataan suomenkieliseen ohjelmistoon: entä Aarre Merikannon Juha? Tai Kokkosen Viimeiset kiusaukset? Ehkä, koska nämä teokset ovat todella merkittävä osa suomalaista oopperaohjelmistoa. Silti tuntuu, että nämäkin voisivat puhutella lähinnä varttuneempaa yleisöä. Yksi todella mielenkiintoinen valinta olisi voinut olla Rautavaaran Thomas. Moderneista piirteistään huolimatta yllättävän kaunista musiikkia ja aihe sijoittuu Suomen menneisyyteen. Samalla se käsittelee vallankäyttökysymyksiä tavalla, joka ei välttämättä ole vieras fantasiakirjallisuudesta kiinnostuneille. Ooppera, joka ansaitsisi ehdottomasti uudelleen esiin ottamisen. Tai miten olisi Ahon Hyönteiselämää? Siinä ihmiselämää verrataan hyönteisten elämään tavalla, joka tuskin olisi täysin vieras kenellekään kulttuuritaustasta riippumatta. Musiikin kohtuullinen modernismi tai satiiriset versiot tanssimusiikista eivät varmaan haittaisi suurakaan yleisöä. Tämäkin teos tosiaan ansaitsisi uudelleen tulemisen.

Kun nyt kuitenkin Savonlinnaan on vuoteen 2017 valittu kaksi Kullervoa, niin antaahan tällainen ratkaisu toisaalta mahdollisuuden vertailla, miten eri säveltäjät ovat kyseistä aihetta käsitelleet. Toivotaan joka tapauksessa, että tulos on mielenkiintoinen.

 

Savonlinnan oopperajuhlista muualla Kulttuurivihkoissa:

Falstaff-revittely avasi ravennalaisten Verdi-viikon

Avainsanat: Aarre MerikantoEppu NormaaliHyönteiselämääJoose KeskitaloKullervoLinna vedessäMurheellisten laulujen maaRigolettoSallinenSavonlinnan oopperajuhlatTšaikovskiVerdiVesa Sirén

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info