Savonlinna sai tänä vuonna oopperajuhlilleen vieraita Italiasta, kun Olavinlinnan areenalle astui maailmankuulu Ravenna Festival -ryhmä. He tuovat mukanaan niin hersyvää komiikkaa kuin vallanhimoista draamaa.

Ravenna Festivalin vierailuoopperat antavat maistiaisen oopperamaana tunnetun Italian taidoista. Falstaff on nyt ensi kertaa Savonlinnan oopperajuhlien ohjelmistossa. Ooppera on Giuseppe Verdin uran viimeinen teos, ja hänen ainoa komediansa. Teos perustuu William Shakespearen näytelmiin Windsorin iloiset rouvat ja Henrik IV. Falstaffin ehtii nähdä vielä 15. heinäkuuta. Toinen Ravennan Shakespeare-tuotannoista on traaginen Macbeth.


Ryhmän oopperat ohjaa sen taiteellinen johtaja Cristina Mazzavillani Muti ja johtaa kapellimestari Nicola Paszkowski. Falstaffin roolissa ilakoi Kiril Manolov, Macbethin nimiroolin laulaa Vladislav Sulimsky.

”Falstaff on iloinen veikko, joka tykkää syödä, juoda ja olla naisten kanssa. Hän on kuin iso lapsi, joka haluaa rahaa ja karkkia. Hän on rakastunut elämään ja keskusteluihin”, kuvailee muhkeaa roolihahmoaan baritoni Manolov.



Verdi itse perusteli komediallisen oopperan säveltämistä aikoinaan seuraavasti: ”Sen jälkeen, kun olen väsymättä massamurhannut niin monia sankareita ja sankarittaria, minulla on oikeus hiukan nauraa.” Ja niin teki Falstaffista vaikuttunut ensi-iltayleisökin 13. heinäkuuta. Kepeys kantoi ja Shakespearen sanankäänteet jaksoivat huvittaa koko liki kolmituntisen esityksen. Ravennalaiset antautuivat Verdille, mutta eivät silti aina yltäneet tähtisuorituksiin. Falstaff oli kuitenkin kokonaisuutena ammattimainen ja Ravenna Festival otti uuden areenan haltuun vaivatta.

Keskiaikafani Macbethin nimiroolissa



Macbethin nimirooliin lyhyellä varoajalla astunut baritoni Vladislav Sulimsky tuntee oopperan läpikotaisin, sillä hän on laulanut roolin yli sata kertaa. Sulimsky työskentelee ensimmäistä kertaa Ravenna Festivalin kanssa. Hän on myös ensi kertaa Savonlinnassa. ”Verdi on suosikkisäveltäjäni. Olen keskiaikafani, ja Olavinlinna, sen akustiikka ja koristeelliset ikivanhat kiviseinät, on fantastinen ympäristö Macbeth-oopperalle.”

Johtaja Mazzavillani Muti haluaa tukea nuoria laulajia ja auttaa heitä uransa alkuun. Teoksessa Baquon roolin laulava Daniel Giulianini ja Ravenna Festivalin nuorin solisti, Falstaffissa ja Macbethissä laulava Giovanni Sebastiano Sala, kehuvat ohjaajaa ja kapellimestari Nicola Paszkowskia vilpittömästi.

”Cristina Mazzavillani Muti on fantastinen ohjaaja. Ja kapellimestari Paszkowskin kanssa on helppo työskennellä, sillä hän johtaa intensiivisesti”, kertoo 28-vuotias basso Giulianini.

”Ohjaaja Mazzavillani Muti on aivan huikea. Hän on antanut meille nuorille laulajille hienoja mahdollisuuksia”, kiittää 24-vuotias Malcomin ja Fentonin roolit laulava tenori Sala.




”Verdi rakastaisi Olavinlinnaa!”

Kapellimestari Paszkowski on ylpeä nuorten muusikoiden orkesterista Orchestra Giovanile Luigi Cherubinista ja luonnehtii Verdin teoksia yleviksi: ”Orkesterin soinnin tulee ottaa huomioon laulajat. Orkesterimme on ehtinyt harjoitella Macbethiä ja Falstaffia täällä Savonlinnassa solistien kanssa kolme päivää. Olavinlinna on fantastinen paikka ja oiva ympäristö oopperamusiikille. Kuvittelen, että säveltäjä itsekin esittäisi teoksiaan mielellään tässä linnassa.”

Verdin teokset voi nähdä Paszkowskin mielestä myös ajankuvana: ”Oopperoiden henkilöhahmoja voi tunnistaa ympärillämme, päivänpolitiikassa”.



Näiden kahden Ravenna Festivalin teosten lisäksi Verdiä kuullaan oopperajuhlien tämän vuoden omana tuotantona Otellon merkeissä.




ILMOITUS