Kanadalainen elokuvaohjaaja Atom Egoyan (s. 1960) oli yksi tämänvuotisten Sodankylän elokuvajuhlien päävieraista. Hänen tuotannostaan nähtiin muun muassa elokuvat Exotica (1994) ja Suloinen ikuisuus (1997). Exotica kertoo eräästä tarinasta privaattitanssijan ja tähän viehättyneen tilintarkastajan välillä strippiklubi Exoticassa. Kuvio ei ole lainkaan niin kliseinen, kuin aluksi näyttää.
Suloisen ikuisuuden lähtökohtana on onnettomuus, jossa koulubussi suistuu jokeen ja 14 lapsimatkustajaa kuolee. Elokuva käsittelee onnettomuuden jälkiselvittelyjä eri näkökulmista: lakimeihen, kuolleiden lasten vanhempien, onnettomuudesta selvinneen kuljettajan ja pyörätuoliin onnettomuuden seurauksena joutuneen teini-ikäisen tytön. Keskeinen kysymys on: miksi?
Näiden lisäksi Sodankylässä nähtiin Egoyanilta elokuvat Family Viewing (1988), The Adjuster (1991) ja Adoration (2008).
Egoyan on kansainvälinen mies: Hän on syntynyt Kairossa, ja hänen vanhempansa olivat armenialaisia. Hän varttui Kanadassa ja opiskeli muun muassa musiikkia ja valtiotieteitä.
Elokuvajuhlien lehdistyötilaisuudessa Hotelli Sodankylässä Egoyan kertoi, että yhteisö, jossa hän tekee elokuvia, on hänelle kuin perhe, ja elokuvamaailmassa on monenlaisia muitakin ”perheitä”. Hän pohti myös sitä, millaisella intuitiolla hän valitsee tarinat, joita haluaa elokuvissaan kertoa. Esimerkiksi Suloinen ikuisuus perustuu Russell Banksin romaaniin, josta Egoyan vaikuttui. Kaikista tarinoista, jotka tekevät vaikutuksen, hän ei kuitenkaan halua elokuvaa tehdä. Hänen on koettava, että kukaan muu ei pystyisi kertomaan tätä tarinaa, ennen kuin hän haluaa ryhtyä tekemään siitä elokuvaa.
Tarinat ovat Egoyanille tärkeitä, mutta ne ovat silti hänen elokuvissaan kaikkea muuta kuin valmiita ja tyhjentäviä. Paljon jää avoimeksi – kuten elämässä yleensäkin.
Lisää Sodankylän elokuvajuhlista:
Souleymane Cissén videohaastattelu