• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Mielipide Pääkirjoitus

Me muurinrakentajat

Elias Krohn kirjoittanut Elias Krohn
23.12.2022
kategoriassa Pääkirjoitus
Lukuaika: 3 min
Me muurinrakentajat

Kulttuurivihkot 6/2022, pääkirjoitus

Kylmän sodan aikana ihmisten liikkuvuutta ja yhteydenpitoa rajoitettiin rautaesiripun itäpuolella. Näiden rajoitusten äärimmäinen ilmentymä ja symboli oli Berliinin muuri. Nykyisessä uudessa kylmässä sodassa asetelma on päinvastainen. ”Tilanne tuntuu älyttömältä: hyökkäyssotaa käyvä autoritäärinen valtionjohto puolustaa kansalaistensa oikeutta poistua maasta, liberaalit demokratiat haluavat sulkea rajat”, kirjoitetaan Suomen Kuvalehden (39/2022) artikkelissa, jossa haastatellaan venäläisen oppositiomedian Doxan nuorta toimittajaa.

Suomi on tässä politiikassa eturintamassa. Hallitus päätti syyskuussa kieltää venäläisten matkailijoiden maahantulon, ja suunnitteilla on piikkilangoin ja teknisellä valvonnalla varustettu aita itärajalle. Mallia on otettu Suomen uuden viiteryhmän, Puolan ja Baltian maiden, aitahankkeista. Jo rakennettuja raja-aitoja pakolaisuuden torjumiseksi on Schengen-alueen ulkorajoilla Sloveniassa, Unkarissa, Kreikassa ja Bulgariassa.

Aidan rakentaminen suunnitellulle osalle itärajastamme kestäisi 3–4 vuotta ja se maksaisi Rajavartiolaitoksen mukaan ainakin satoja miljoonia euroja. Osa asiantuntijoista ja poliitikoista on luonnehtinut aidan merkitystä vain symboliseksi. Ihmissalakuljetusta se pikemminkin lisäisi kuin vähentäisi. Symboliksi se on melkoisen kallis, ja on myös kysyttävä, mitä se oikeastaan symboloi.

Venäjä-pakotteet kohdistuvat kaupankäynnin lisäksi kulttuuri- ja tiedemaailmaan, jonka edustajien vierailut ja yhteistyö länsimaisten toimijoiden kanssa on kuta kuinkin katkaistu. ”Kulttuuriyhteyksien katkaiseminen on kuitenkin suurempi haitta länsimaille kuin Putinille”, arvioi Venäjän historian dosentti Simo Mikkonen (mustread.fi 5.4.2022).

Mikkonen muistuttaa, että juuri ”kulttuurivaihdolla, kuten opiskelijavaihdolla, taiteilijavierailuilla, ystävyyskaupunkikontakteilla ja kansalaisjärjestöjen yhteyksillä, oli merkittävä vaikutus siihen, että kylmä sota loppujen lopuksi päättyi rauhanomaisesti”. Vaikka Venäjän nykyisen valtajärjestelmän ideologia on eri kuin Neuvostoliiton, yhteistä on pyrkimys oman todellisuuden luomiseen tiedonvälityksessä ja ulkomaisten vaikutteiden torjuminen. Juuri kulttuuriyhteydet ja kansalaisten keskinäiset kontaktit rajojen yli puhkovat tätä tiedonvälityksen kuplaa. Siksi boikotointi ja eristäminen kääntyy kulttuurin alalla tarkoitustaan vastaan.

Lisäksi yhteyksien katkaiseminen antaa lisäsytykettä Venäjän valtiokoneiston propagandaan, jossa syytetään länsimaita maan eristämisestä ja venäläisten etnisestä syrjimisestä.

On myös hyvä muistaa, että taide, kulttuuri, sivistys ja tiede ovat luonteeltaan kansainvälisiä, ja niiden harjoittaminen – rajoista piittaamatta – on arvokasta jo itsessään. Yhteiskunnalliset vaikutukset kehittyvät ohessa.

Ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan minkään ihmisoikeusloukkausten ei juuri annettu haitata bisnesyhteyksiä sen enempää Venäjälle kuin muuallekaan. Nyt on tehty täydellinen u-käännös, mutta vain yhden maan kohdalla – tavalla, jota ei ole sovellettu hyökkäyssotia käyviin maihin yleisesti. Sen sijaan ruohonjuuritason yhteistyötä Venäjän kansalaisyhteiskunnan suuntaan on aiemminkin tuettu niukasti, vaikka juuri sitä kautta vaikutteet olisivat voineet parhaiten siirtyä. Ja nyt yhteistyö on tehty miltei mahdottomaksi. Hankalassa raossa on esimerkiksi Suomi–Venäjä-seura. Vastustaessaan Venäjän toimia Ukrainassa se on joutunut Venäjän hallinnon epäsuosioon, mutta samaan aikaan Suomessa etenkin oikeistopoliitikot ovat leimanneet sen Venäjän asian ajajaksi ja vaatineet sen valtionavustusten lakkauttamista.

Ihmisoikeusjärjestöt ovat olleet huolissaan kiristyneistä viisumikäytännöistä, koska ne kohdistuvat myös toisinajattelijoihin, kriittisiin taiteilijoihin, aseistakieltäytyjiin ja muihin oppositiohenkisiin ihmisiin, joiden asema Venäjällä on vaikea. Yhdeksi ratkaisuksi on esitetty humanitaarista viisumia, jollainen on jo eräissä maissa käytössä. Tämä olisikin yksi kiireellisesti tarvittava toimi, niin Suomessa kuin koko EU:ssa. Ennen kaikkea pakote- ja eristämispolitiikan vaikutukset olisi arvioitava ja eriteltävä tarkasti ja mietittävä toimintatavat kokonaan uusiksi erityisesti kulttuurin, tieteen ja kansalaistoiminnan osalta.

Kulttuurivihkot 6/2022, sisältö ja saatavuus

Avainsanat: Berliinin muuriDoxahumanitaarinen viisumikulttuurivaihtomustreadraja-aitaSimo MikkonenSuomi-Venäjä-seura

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info