• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Mielipide Pääkirjoitus

Erikoisoperaatio ja rauha*

Elias Krohn kirjoittanut Elias Krohn
27.4.2022
kategoriassa Pääkirjoitus
Lukuaika: 3 min
Erikoisoperaatio ja rauha*

Pääkirjoitus, Kulttuurivihkot 2/2022

Kulttuurivihkoissa on ollut viime vuosina teemapaketit imperialismista, sodan ja rauhan kysymyksistä ja ydinaseuhasta. Tämän vuoden helmikuun lopulla alkaneen Ukrainan sodan myötä nämä teemat tulivat ikävästi entistäkin ajankohtaisemmiksi.

Venäjän hyökkäyssota lienee suunnattu viime kädessä Yhdysvaltoja ja sotilasliitto Naton laajenemista vastaan, mutta käytännössä se kohdistuu miljooniin täysin viattomiin ihmisiin, jotka ovat joutuneet historiasta tuttuakin tutumpaan tapaan suurvaltapolitiikan pelinappuloiksi.

Edes puhtaan voimapolitiikan näkökulmasta on vaikea nähdä Putinin Venäjän lopulta hyötyvän laittomasta sodastaan. Vaikka se saisi pakotettua Ukrainan vaatimuksiinsa, isommassa kuvassa hinta on kova: viimeisenkin luottamuksen ja taloudellisten suhteiden katkeaminen länteen, pääomapako ja itse sodan vaatimat valtavat menetykset. Venäjä tosin suuntautunee nyt entistä enemmän Aasiaan ja maailma jakautuu yhä vahvemmin kahteen vastakkaiseen leiriin.

Euroopassa tilanteesta hyötyy pikemminkin Yhdysvallat, jonka niin poliittinen, sotilaallinen kuin taloudellinen rooli  täälläpäin näyttää nyt entisestään kasvavan. Nordstream 2 -kaasuputkihankkeen keskeyttäminen on ollut juuri Yhdysvaltojen pitkäaikainen tavoite. Kun Saksa oli tästä ilmoittanut ja EU suuntautui luopumaan venäläisestä tuontienergiasta, presidentti Joe Biden vakuutti oitis korvaavaa energiaa kyllä järjestyvän yhdysvaltalaisilta yhtiöiltä.

Esimerkiksi Yhdysvaltain edustajainhuoneen jäsen, demokraattien presidenttiehdokkaaksikin pyrkinyt Tulsi Gabbard arvioi hyökkäyksen edellä silloisen suurvaltojen välisen yhteydenpidon perusteella, että Biden haluaa Venäjän hyökkäävän Ukrainaan, jotta ankarat pakotteet saataisiin toteutettua ja Yhdysvaltojen hegemoniaa Euroopassa voimistettua. Tämän vuoksi Yhdysvalloilla ei ollut halua ryhtyä neuvotteluihin sodan estämiseksi.

Tutkija Anu Kantolan mukaan (Helsingin Sanomat 8.3.) Putinin hyökkäys oli kuin ”suoraan radikaalin häviäjän pelikirjasta”. Hän muistuttaa, että sotien häviäjiä ei kannattaisi unohtaa. Ensimmäistä maailmansotaa lietsoi Ranska, joka oli hävinnyt Saksalle edellisessä sodassa vuonna 1871, ja toista maailmansodan käynnisti tunnetusti Saksa hävittyään ensimmäisen maailmansodan. Neuvostoliitto, jonka aikana Putinin ura KGB:ssä alkoi, hävisi kylmän sodan.

1990-luvulla Varsovan liiton purkauduttua oli kuitenkin todelliset mahdollisuudet – ja suunnitelmiakin – järjestää Euroopan turvallisuus kokonaan uudelta pohjalta ilman sotilaallista vastakkainasettelua. Tämä momentum hukattiin kohtalokkaasti ja asevarainen turvallisuuskäsitys vei voiton yhteistyöperustaisesta kehityksestä. Muun muassa Yhdysvaltojen aseteollisuus lobbasi Naton itälaajenemisen puolesta uusien markkinoiden haalimiseksi.

Toisaalta sotilaallinen varustautuminen ja Nato-liittoutuminen yhä lähempänä Venäjää ja toisaalta Venäjällä Putinin kaudella voimistunut nationalismi ja militarismi muodostivat vaarallisen, toinen toistaan vahvistavan kierteen, joka nyt on kulminoitunut traagisesti Ukrainassa. Suomen mahdollinen Nato-jäsenyys merkitsisi tämän kierteen jatkamista edelleen tilanteessa, jossa olisi välttämätöntä se katkaista.

Naton kannatus hypähti Suomessa ennennäkemättömäksi jonkinlaisena selkäydinreaktiona Venäjän hyökkäykselle Ukrainaan. Liittoutumattomuuden lähtökohdat, kuten pysyttely suurvaltojen välisten eturistiriitojen ulkopuolella, eivät ole kuitenkaan vanhentuneet, vaan juuri eurooppalaisen sotilaallisen kriisin oloissa niiden merkitys päinvastoin aktualisoituu.

Tämän Kulttuurivihkojen teemapaketissa liikutaan kuitenkin Euroopan sijasta Afrikassa. Täkäläiset uutiset Afrikasta ovat monesti sota- ja katastrofikeskeisiä, mutta siellä riittää myös kukoistavaa kulttuuria ja paljon muuta myönteistä. Afrikkakin on kuitenkin jatkuvasti suurvaltakamppailujen näyttämönä, kuten Pinja Vuorisen Afrikan uusi jako -artikkelissa (s. 22) kerrotaan. Yhdysvalloilla, Kiinalla ja EU-mailla on kaikilla omat intressinsä ja tavoitteensa luonnonvaroiltaan vauraassa maanosassa. Myös Venäjä pyrkii kasvattamaan etenkin poliittista vaikutusvaltaansa Afrikassa, vaikka sen mahdollisuudet taloudellisiin investointeihin ovatkin vähäisemmät. Ukrainan sota vaikuttaa Afrikkaan ikävästi: siitä juontuva ruokakriisi uhkaa pahentaa nälkäongelmaa entisestään.

Mitäpä positiivista lopuksi? Sanotaan se kirjailija Elvi Sinervon sanoin: ”vielä on aikaa sytyttää tulet pimeyttä vastaan”.

* Otsikko juontuu venäläisten mestarillisesta kyvystä kiertää sensuuria. Kun Putinin hallinto kielsi sota-sanan käyttämisen Ukrainan tapahtumista, ihmiset alkoivat jakaa kuvia Tolstoin Sota ja rauha -romaanin kannesta, jossa teoksen nimeksi oli muutettu ”Erikoisoperaatio ja rauha”.

Kulttuurivihkot 2/2022, sisältö ja saatavuus

Avainsanat: Anu KantolaElvi SinervoerikoisoperaatioimperialismiJoe BidenliittoutumattomuusNato-jäsenyysPinja Vuorinensota ja rauhaTolstoiTulsi GabbardUkrainan sotaydinaseuhka

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info