Jukka Paaso on toiminut Turun yleissuunnitteluarkkitehtina 1987–2010. Osallistunut virassa mm. yleiskaavoitukseen, lähiöiden uudistamiseen sekä maahanmuuttajien asumiseen ja esteettömyyssunnitteluun. Turun kaupunginvaltuuston jäsen 1992-2000 (ensin Vihreissä, sitten SDP:ssä). Turun taudin, edustuksellisten vallankäyttäjien valkokaulusrikollisuuden tutkija. Nyt eläkkeellä Kauhavalla. Harrastaa kirjoittamista, kuvataidetta, historiaa ja filosofiaa.

Uskaltaako vai ei?

Nyt minun täytyy sanoa jotakin itsestäni. En ole ollut syystä pitkään minkään PUOLUEEN jäsen. Olen FILOSOFIASTA KIINNOSTUNUT VASEMMISTOLAINEN.

Arvostan nykyisin eniten EKSISTENTIALISTISTA JA MARXILAISTA FILOSOFIAA. Pidän itseäni marxistina ja eksistentialistina (kulttuurieksistentialistina ja -marxistina).

Tajuntaa ei voi kahlita

Sartren eksistentialismin mukaan IHMINEN ON RADIKAALISTI VAPAA, koska TAJUNTAA (asioiden ja ilmiöiden yksilöllistä tulkitsemista ja ymmärtämistä/JP) ei voi KAHLITA.

Ilmaisu "radikaalisti vapaa" viittaa mielestäni myös vallankumouksellisuuteen, kun ihminen on "äärimmäisen vapaa". Eksistentialismia vihataan eniten juuri tästä syystä.

Koronavirus

1700-luvun lopun Ranskan suuressa vallankumouksessa irtaannuttiin valtiossa ylintä valtaa käyttäneistä AUKTORITEETEISTA, kuten kuninkaista ja kirkon johtajista. Valtion uudeksi ylimmäksi valtapeluriksi nousi KANSA. Ajankohdan iskulauseeksi tuli "JÄRKI JA VAPAUS".

Yksipuolisesti elinkeinona maatalous

ELINKEINORAKENTEEN YKSIPUOLISUUS lyö pitkään jatkuessaan leimansa koko PAIKALLISKULTTUURIIN. Esimerkiksi VUOSISATOJA YKSIPUOLISESTI MAATALOUSVALTAISENA pysynyt seutu täyttyy kaikessa maatalousvaltaisen kulttuurin piirteistä.

Nykyaika 15: Kansakunnasta irtaantuminen

Miksi IHMISENÄ OLEMISESTA havaintoja tehnyt kirjailija JEAN-PAUL SARTRE kirjoitti heti toisen maailmansodan jälkeen, että "IHMISEN TÄYTYY IRTAANTUA KANSAKUNNASTA"? 

Tämän SARTRE mainitsee  kirjassaan Mitä kirjallisuus on (kirja on kirjoitettu alun perin pian maailmansodan päättymisen jälkeen, noin 1947, suomennos on vuodelta 1967). 

Ranskalainen SARTRE oleskeli maailmansotien välissä usein Saksassa ja näki siellä natsivallan. 

Nykyaika 14: Valtiosuhteen muuttuminen

"ARKKITEHTUURI on 'AIKAKAUDEN DIAGNOSTIIKAN' kannalta kuitenkin erityisen mielenkiintoinen tapaus. Voisi sanoa, että se tekee ongelmalliseksi itse MODERNISUUDEN IDEAN." (Georg Henrik von Wright, Tieto ja ymmärrys, 1999, sivu 243, suurennokset JP).

Nykyaika 13: Vangita ja vapauttaa

AAMULLA 12.3.2020 mobiilipuhelimeeni ilmestyi leveähkö punainen nauha. Sen päällä luki: "SOS-HÄLYTYS". 

Olin ihmeissäni. SOS-toiminnon aktivoinnin suoritti ilmeisesti HÄLYTYSKESKUS. Heti tuon jälkeen avaamassani ylen uutisessa kerrottiin, että KORONAVIRUSEPIDEMIA on WHO:n mukaan laajentunut MAAPALLON LAAJUISEKSI. 

Nykyaika 12

Tein OIKEUSKANSLERINVIRASTOON uuteen kantelukirjeeseeni (ks. edellinen blogikirjoitukseni Nykyaika 11) jo toisen lisäyksen (LISÄYS 2, päivätty 10.3.2020), se oli seuraavanlainen:

Nykyaika 11

"Me tiedämme, ettette te RAKASTA RYSSÄÄ niin kuin osa kansastamme tekee, vaan kysytään, osaatteko VIHATA sitä." (Elias Simojoki, luterilainen pappi, Akateemisen Karjala-Seuran äärioikeistolainen perustajajäsen, lähde: Matti Klinge: Vihan veljistä valtiososialismiin, 1972, sivu 63). 

"Puntis reissumme Aunuksen kaupunkiin/oli vain väliaikainen... Suomen naisia ei seuraamme tarvita ei/ne on heillä saksalaisien... Suomen poika, jos seuraansa tarjoaa/lyhyt vastaus kuuluu 'niks'" (ote vanhasta toisen maailmansodan aikaisesta laulusta. jossa IHAILLAAN SAKSALAISIA SOTILAITA).

Nykyaika 10

MARTYN OLIVERIN kirjan Filosofian historia (1997) viimeinen kuvaus käsittelee RICHARD RORTYN filosofiaa. 

Rorty on suhtautunut skeptisesti ja kriittisesti filosofiaan ja on kirjoittanut kiisteltyjä kirjoja nykyfilosofian tilasta. 

Rortyn mukaan filosofien käsitykset TIEDOSTA JA TOTUUDESTA ovat pikemminkin SATTUMANVARAISIA kuin OBJEKTIIVISIA. Vain harva filosofi on onnistunut muuttamaan yleisen keskustelun suuntaa, kuten Descartes ja Hegel siinä onnistuivat. 

Nykyaika 9

 

Taloudellisissa vaikeuksissa seinäjokilainen sanomalehti Ilkka ja vaasalainen Pohjalainen yhtyivät jokin aika sitten Ilkkapohjalaiseksi

Muutos merkitsi monia uudistuksia ja samalla myös sitä, että KANSALAISTEN KIRJOITTAMIA MIELIPIDEKIRJOITUKSIA ei voi lukea enää ILMAISEKSI INTERNETISSÄ. 

Nyt suositaan OMISTAMISTA, tässä tapauksessa ILKKAPOHJALAISEN TILAAJIA eli RAHALLAAN sanomalahden TALOUSVAIKEUKSIEN VOITTAMISEEN OSALLISTUVIA.

ILMOITUS