• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Kinosilmä

Elokuvabokseja ja -kokoelmia VII: Intégrale Louis Delluc

Kari Glödstaf kirjoittanut Kari Glödstaf
31.3.2016
kategoriassa Kinosilmä
Lukuaika: 3 min
Elokuvabokseja ja -kokoelmia VII: Intégrale Louis Delluc

Louis Delluc: La Femme de nulle part (1922).

Ranskalaisilla elokuvahistorioitsijoilla ja -julkaisijoilla ei ole ollut tapana mainostaa tekemisiään ainakaan ulkomaiden suuntaan, ja siksi moni elokuviin liittyvä julkaisu onkin jäänyt kokonaan huomaamatta. Tällainen oli Albert Capellanin elämäkerta, ja sellaiseksi oli vaarassa jäädä myös yksi viime vuoden merkittävimmistä mykkäelokuvabokseista, Intégrale Louis Delluc, jonka olemassaolosta sain lopulta tietää tarkkaavaiselta ystävältäni.

Liian tuntematon suurmies

Louis Delluc (1890−1924) oli runoilija, teatterikriitikko ja novellisti, joka lähestulkoon halveksi elokuvaa aina siihen asti, kunnes hänen naisystävänsä Ève Francis vei hänet katsomaan Cecil B. DeMillen Norsunluukuningasta (The Cheat, 1915). On sanottu, että koko Ranska hullaantui DeMillen mestariteokseen, ja onpa tämä liioittelua tai ei, niin Delluc ainakin rakastui siihen. Elokuvahetki muutti hänen elämänsä perusteellisesti: hänestä tuli elokuvia ahmiva ja niistä palavasti kirjoittava cinefiili, jolle mikään elokuva ei ollut liian vähäpätöinen katsottavaksi.

Antti Alanen luonnehtii teoksessaan Elokuvantekijät (2012) Dellucia seuraavasti: ”Louis Delluc on mies, jolle yli muiden kuuluu ansio siitä, että elokuvaa alettiin arvostaa taiteena – – 1921 Delluc perusti Cinéa-lehden, joka kohotti elokuvakirjoittelun ja elokuvakriitikon ammatin älymystön vaativimpaan arvoluokkaan.”

Dellucilla, kuten hänen myöhemmällä kollegallaan ja suurella ihailijallaan Jean Epsteinilla, oli poikkeuksellista silmää kauneudelle. En tarkoita tällä ulkokultaista, usein kauniisiin maisemiin tai ihmisiin kohdistuvaa kuvan palvontaa, vaan Dellucille kauneutta saattoi edustaa yhtä hyvin matkalaukku, valokuva kuin satamaan saapuva laivakin. Osittain tämän poikkeuksellisen kykynsä ansiosta sekä Delluc että Epstein erottuvat vieläkin edukseen ranskalaisen elokuvan kolmannen sukupolven mestareiden joukosta.

Dellucin mukaan hänen siirtymisensä katsojasta elokuvantekijäksi oli luonnollinen jatkumo. Hän ehti ohjata lyhyen uransa aikana ainoastaan seitsemän elokuvaa, joista tälle kokoelmalle on valittu neljä viimeistä. Ohjaajan päätyönä pidetään vuonna 1921 valmistunutta Fievreä, marseillelaiseen satamaravintolaan sijoittuvaa draamaa, jossa kauan sitten eronnut pariskunta kohtaa toisensa lyhyen hetken ajan. Tunnelmaltaan sähköisessä ja kerronnaltaan tiiviissä elokuvassa on paljon samoja elementtejä kuin Josef von Sternbergin mestariteoksessa Yö satamassa (The Docks of New York, 1928), mutta ilman tyyliteltyä romantiikkaa ja onnellista loppua. Dellucin intiimi draama on toiminut todennäköisesti esikuvana myös Epsteinin hienoon Cœur fidèleen (1923).

Toinen merkittävä elokuva on Nainen ei-mistään (La Femme de nulle part, 1922), kertomus vanhaan asuintaloonsa saapuvasta keski-ikäisestä naisesta, joka huomaa talossa asuvan avioparin olevan samassa tilanteessa kuin hän itse vuosia aiemmin: perhe-elämään kyllästynyt vaimo suunnittelee lähtevänsä rakastajan matkaan ja jättävänsä sekä miehensä että lapsensa. Näin kertakäyttösuhteiden aikakaudella entistäkin ajankohtaisempi teos ei sorru valmiisiin päätöksiin tai moraalisaarnoihin, vaan asettaa hahmonsa tilanteeseen, joka laittaa katsojan ajattelemaan ja pohtimaan omia mahdollisia valintojaan.

Louis Delluc: L’Inondation (1924).

Lapsena tuberkuloosin sairastanut Delluc sairastui siihen uudelleen kuvatessaan Reinin laaksossa viimeiseksi jäänyttä elokuvaansa L’Inondation (1924). Tarina köyhästä, isänsä lapsena hylkäämästä tyttärestä, joka palaa vuosien saatossa isänsä luo ja rakastuu samassa kylässä asuvaan rikkaaseen tilanomistajaan ei ehkä kanna koko kestoaan, mutta on ohjaajan teoksista kenties taiteellisesti korkealaatuisin. Upeasti kuvatun elokuvan näyttelijätyöskentely on ensiluokkaista ja luonnon valjastaminen keskeiseksi osaksi elokuvan tapahtumia oivallista – toimiihan kaupunkia äkillisesti ympäröivä tulva myös päähenkilönsä mielentilan vertauskuvana. Dellucin miespuolinen vakiotähti, Abel Gancen Napoleonin (1927) Robespierrenä parhaiten muistettu Edmond van Daële tekee iäkkään kaupunginkirjurin roolissa yhden hienoimmista roolitöistään.

Laadukas julkaisu

Les Documents Cinématographiquesin julkaisema Intégrale Louis Delluc on korkeahkosta, lähes 40 euron hinnastaan huolimatta kaiken sen arvoinen. 2K-restauroinnit on tehty parhaista mahdollisista materiaaleista ja ne näyttävät erittäin hyviltä. Tyylikkäistä säestyksistä vastaa Daniel Colin, ja lisämateriaaleina on lyhytelokuvia sekä dokumentteja. Mikä tärkeintä, elokuvat ja lisämateriaalit on tekstitetty myös englanniksi, mikä ei ole suinkaan itsestäänselvyys ranskalaisissa julkaisuissa. Ainostaan mukana tuleva vihkonen on kannesta kanteen ranskaksi.

DVD 1: Le Chermin d’Ernoa (1921), Nainen ei-mistään (La Femme de nulle part, 1922).

DVD 2: Fievre (1921), L’Inondation (1924).

DVD 3: L’Éveilleur du cinéma français (2014), Trente ans de silence: Ève Francis (1965), La Vie prise sur le vif (2015), Quelques notes sur les films (2015), Essais d’Ève Francis (1926) + elokuvat La Fête espagnole (Germaine Dulac, 1919, fragmentti), The Fireman (Charles Chaplin, 1916), Bull and Sand (Mack Sennett, 1924), The Aryan (Thomas H. Ince, 1916, fragmentti).

Avainsanat: Abel GanceAlbert CapellanAntti AlanenCecil B. DeMilleDaniel ColinEdmond van DaëleElokuvantekijätÈve FrancisIntégrale Louis DellucJean EpsteinJosef von SternbergLes Documents CinématographiquesLouis DellucNainen ei-mistäänNapoleonNorsunluukuningasYö satamassa

Uusimmat

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

29.6.2025
Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

23.6.2025
Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

22.6.2025
Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

18.6.2025

Palkka-armeija Wagnerin nousu ja tuho

17.6.2025
”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

17.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuuriko poliittista? Ei kai sentään!

12.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

12.6.2025

Jakarta-metodi, dekolonisaatio ja uuskolonialismi – rikokset ihmisyyttä vastaan

5.6.2025

Turvallisuuspolitiikan kadonneet osat – ilmastokriisi ja ydinaseet

22.5.2025
Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info