• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Hyvin viritettyä elektronimusiikkia

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
12.7.2018
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min

Pitääkö elektronisen musiikin välttämättä olla pihinöitä, ujelluksia, kirskunaa tai kakofoniaa? Jukka Mikkola esittelee ohjelmasarjassaan Atomien laulu Moog-syntetisaattorin ja Wendy Carlosin, joka julkaisi vuonna 1968 levyn Switched-On Bach. Mikkola kertoo, kuinka Carlos halusi tehdä elektronisella soittimella nimenomaan oikeaa musiikkia, joka ei olisi rumaa. Ja kahden miljoonan levyn myynti sekä Moog-syntetisaattorin myynnin lisääntyminen todistavat, että Carlos onnistui. Vai todistavatko?

Pitäisikö uskoa Glenn Gouldia, jolle levyn musiikki oli parasta hänen kuulemaansa Bachia? Carloshan ei nimittäin tehnyt uutta musiikkia, vaan elektronisia sovituksia Bachin sävellyksistä. Mikkolan valitsemat näytteet kuulostavat nykyisin kyllä aika humoristisilta, mikä ei ole yllättävää, koska huumoria tehdään usein laittamalla jokin asia – Carlosin tapauksessa Bachin musiikki – jotenkin outoon tai asiayhteydestä irti olevaan ympäristöön. Silti lopputuloksena on oikeastaan tuttua ja turvallista viihdemusiikkia ja viihdehän myy hyvin, vaikka viihteen takaa onkin kuultavissa Bachin nerokkuus.

Gouldin mielipide Carlosin Bach-levystä maistuukin aika lailla provokatiiviselta heitolta, jolla hän mutkan kautta arvioi muita kuulemiaan Bach-esityksiä. Onneksi moisia elektroniviihdetekeleitä ei enää harrasteta entiseen malliin, vaikka Tomitan versio Holstin Planeetoista tuntuukin toisinaan virkistävältä. Onhan Tomitan Planeetoissa myöskin viihteellinen sävy, mutta toisaalta sähköinen päivitys tuntuu sopivan hyvin avaruusaiheeseen.

Varèse kaipasi jo 1916 soittimia, joilla hän olisi voinut saada aikaan toiveittensa mukaisia uusia, odottamattomia ääniä, ja onhan pitkin 1900- ja 2000-lukua syntynyt ties millaisia sähköisiä laitteita ja tietotekniikkaa, joilla tuottaa ties millaisia ääniä. Aivan kunnollista uutta taidemusiikkiakin ovat tietokoneiden ja elektroniikan avulla säveltäneet Varèsen lisäksi muun muassa Messiaen, Boulez, Stockhausen, Romanowski, Rautavaara, Lindberg ja Saariaho. Anteeksi, jos unohdin jonkin tärkeän säveltäjän…

Silti tuntuu, että yksi tietotekniikan ja elektroniikan tarjoama mahdollisuus on turhan vähän hyödynnetty: mahdollisuus kehittää ties millaisia viritysjärjestelmiä ja niitä hyödyntävää musiikkia. Tällä hetkellä yksi tunnetuimmista tavanomaisesta länsimaisesta viritysjärjestelmästä poikkeavaa musiikkia säveltävä ja soittava on Veli Kujala, joka tunnetaan erityisesti neljäsosasävelharmonikan käytöstä. Silti tuntuu, että vaihtoehtoja voisi olla enemmänkin. Meille tällä hetkellä oudot viritysjärjestelmät voisivat joskus olla aivan luontevia, minkä voi todeta vaikka gamelan- tai arabimusiikkia kuuntelemalla. Yksi itseäni eniten kiehtovista eri viritysjärjestelmiä vaihtelevasti hyödyntävistä teoksista on Tiensuun Arsenikkia ja vanhaa pitsiä.

Jo nyt voi esimerkiksi jousisoittimilla tai laulamalla periaatteessa esittää vaikka millaista viritysjärjestelmää käyttävää musiikkia, mutta vieraan virityksen puhdas toteuttaminen on helposti hirveän vaikeaa. Olisiko tietotekniikan yhdistäminen kosketinsoittimiin teknisesti vaivattomin tapa muokata viritysjärjestelmiä lähes mielivaltaisella tavalla? Erilaisten viritysten tallentaminen eri teoksia varten olisi helppoa ja laitteiston avulla voisi tulostaa nuotteihin listan kullekin koskettimelle halutusta hertsilukemasta. Viritys voisi olla tasainen läpi soittimen tai vaihdella pitkin koskettimistoa, olla tiheämpi jollakin alueella ja harvempi jollain toisella alueella tai olla hyvinkin epäsäännöllinen, ellei suorastaan satunnainen.

Jos jokin teos näyttäisi saavan suosiota, teoksen käyttämän virityksen voisi nimetä kyseisen teoksen tai sen säveltäjän mukaan ja lisätä valmiiksi tarjolla olevaksi vaihtoehdoksi sähköisiin kosketinsoittimiin. Viritysjärjestelmiä voisi koska tahansa ladata netistä, ellei säveltäjä patentoisi kehittämäänsä viritystapaa. Ehkä syntyisi tekijänoikeuskiistoja siitä, kuinka lähellä jotain aikaisempaa viritystä uusi viritys voisi olla, jotta ei rikottaisi patenttisuojaa. Säveltäjä voisi sitten miettiä, olisiko maineen ja menestyksen kannalta parempi patentoida ihan ikioma viritysjärjestelmä vai antaa sille vapaat käyttöoikeudet.

Tällä kertaa minua kieltämättä hieman harmittaa, etten ole säveltäjä, mikä toisaalta voi olla klassisen musiikin rakastajien onni.

Avainsanat: Arsenikkia ja vanhaa pitsiäAtomien lauluelektronimusiikkiGlenn GoulHolstiJukka MikkolakoskettimistoMoog-syntetisaattoripatenttisuojaPlaneetatSwitched-On BachTiensuuVarèseviritysjärjestelmäWendy Carlos

Uusimmat

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

29.6.2025
Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

23.6.2025
Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

22.6.2025
Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

18.6.2025

Palkka-armeija Wagnerin nousu ja tuho

17.6.2025
”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

17.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuuriko poliittista? Ei kai sentään!

12.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

12.6.2025

Jakarta-metodi, dekolonisaatio ja uuskolonialismi – rikokset ihmisyyttä vastaan

5.6.2025

Turvallisuuspolitiikan kadonneet osat – ilmastokriisi ja ydinaseet

22.5.2025
Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info