Rahan valta jyrää jalkapallomaailmassa. Markkinat, sponsorit ja ennen kaikkea kaupalliset TV-yhtiöt ovat tunkeutuneet jalkapallostadioneille, mikä on johtanut ottelumäärien valtavaan kasvuun, päättymättömiin Mestarien liigaan, Euroopan liigaan ja Konferenssiliigaan sekä turhan moniin vain markkinointimielessä pelattaviin ystävyysotteluihin. Liiallinen pelaaminen ja kova bisnes uhkaavat tuhota jalkapallon ytimen, pelin pelaajille ja kannattajien seurayhteisöllisyyden, yhteishengen ja mielihyvän – jalkapallokulttuurin! Nuoremmille sukupolville nykytilanne on jo uusi normaali.
Kaikki alan toimijat eivät kuitenkaan ole alistuneet rahavallan rengeiksi. Esimerkkeinä tästä professori Jari Heinonen esittelee kolme merkittävää jalkapalloseuraa: FC Barcelonan, FC St. Paulin ja 1. FC Union Berlinin. Nämä kulttiseurat ponnistelevat jalkapallon perimmäisten ihanteiden puolesta. Ne pyrkivät säilyttämään jalkapallon vahvan yhteiskunnallisen ja yhteisöllisen aseman omissa kaupungeissaan ja niiden lähialueilla. Niissä on luotu rakenteita ja toimintamalleja, joiden avulla jäsenten ja kannattajien valta seuroissa on säilynyt ja jopa vahvistunut.
On kiinnostavaa kysyä ja katsoa, kuinka nämä jalkapallomaailman toisinajattelijat ovat pystyneet pitämään kiinni vahvasta identiteetistään ja aitoudestaan kasvavan kaupallisuuden ja bisneksen yhä vahvemmin hallitsemassa huippujalkapallon kovassa maailmassa ja myös menestymään siellä kohtuullisen hyvin. Viitoittavatko nämä seurat nykyisessä murroksessa tietä jalkapallon parempaan tulevaisuuteen?
Jari Heinonen on yhteiskuntatieteiden tohtori, sosiaalityön emeritusprofessori ja jalkapalloharrastaja. Hänellä on laaja kirjallinen tuotanto.