”Kuka pitää kiinni silmistäsi?” ”Mitä siellä puun takana on?” ”Hengitä rauhassa.” Hypnotistin tasaisen rauhoittava ääni esittää kysymyksiä videoruudussa näyttelysalin keskellä. Kuvassa näkyvät vain hypnotisoidun silmät, joiden liikkeistä voi yrittää päätellä hänen tuntemuksiaan. Hypnotisoidun repliikit on poistettu. Hypnoosissa on näyttelyn taiteilija Tero Puha. Tarkoituksena on palauttaa hänelle hypnoosin avulla muistikuvia syyskuun 11:nnen ja 12:nnen päivän välisestä yöstä Novosibirskissä, jossa hän oli ollut näyttelymatkalla. Puha oli mennyt illalla normaalisti nukkumaan hotellihuoneessaan ja herännyt aamulla oudot jäljet vasemmassa käsivarressaan muistamatta yön tapahtumista mitään. Alkoholia tai muita päihteitä hän ei ollut käyttänyt lukuun ottamatta normaaleja avajaismaljoja.
MUU ry:n galleriassa Helsingin Kaapelitehtaalla esillä oleva Muistoja tuntemattomasta -näyttely perustuu siihen, miten Puha on jälkeenpäin selvitellyt ja käsitellyt tuota kokemustaan – erityisesti hypnoosin avulla. Yhdellä seinällä on teoksia, jotka perustuvat Puhan hypnoosin aikana piirtämiin kuviin. Niissä esiintyy hyvin mielikuvituksellisia hahmoja, jotka tuovat mieleen avaruusoliot, ihmismielen psykedelian, kauhuelokuvat tai scifi-henkisen taiteen. Jollakin oliolla on monta jalkaa ja pää eikä mitään muuta, toisella silmästä lähtee käsi. Ulokkeita ja lonkeroita riittää. Mukana on toisaalta myös metsää ja muita todellisia paikkoja matkalta. Kuvien värimaailman Puha on rakentanut normaalissa tilassa hypnoosin jälkeen.
Toisella seinällä on valokuvateoksia, jotka on otettu Puhan aivoista muistia ja mielikuvia kuvaavan skannauslaitteen avulla. Taustalla on brittiläisen aivotutkijan Barbara Wongin uraauurtava menetelmä, jonka tuloksista Puha on itse kehittämänsä tekniikan avulla valmistanut valokuvia. Kuvissa voi nähdä yhtymäkohtia hypnoosissa tehtyihin piirroksiin.
”Kun on taiteilija, haluaa tuoda kokemuksia yleisölle. Mietin, miten tällaisen kokemuksen toisi taidekontekstiin sellaisessa muodossa, että se puhuttelisi ihmisiä. Se on nyt saanut tällaisen muodon”, Puha esittelee Kulttuurivihkoille Kaapelitehtaalla.
Ihmiset häkeltyneitä avajaisissa
Puha jättää näyttelyssä tarkoituksella avoimeksi monia asioita.
”Haluan pitää tässä tietyn mystisyyden. Annan yleisölle avaimia kokemuksen purkamiseen, ja katsoja voi tulkita sitä haluamastaan näkökulmasta. Teokseni liikkuvat usein faktan ja fiktion rajamaastoissa. On kiinnostavaa herättää ajatuksia ja kysymyksiä. Katsoja ottaa teoksen vastaan täysin oman kokemuspohjansa kautta”, Puha selvittää.
Näyttelytiedotteessa oli ufot mieleentuova kysymys: ”Rekisteröitiinkö Venäjän alueella tai ilmatilassa samaan aikaan jotain tavallisuudesta poikkeavaa?” Puha kertoo selvitelleensä asiaa, mutta ei halua kertoa tuloksia.
”Päätin jättää senkin aineiston pois näyttelystä, koska en halua ohjata katsojaa liikaa mihinkään tiettyyn lopputulokseen. Jos katsoja kiinnostuu tästä, hänellä on kaikki eväät tutkia antamani informaatio ja ottaa itse selvää asioista. Internetistähän löytyy hirveästi tietoa.”
”Tästä olisi voinut tehdä vaikka dokumenttielokuvan, mutta kun olen kuvataiteilija, halusin tehdä tästä pelkistetyn, kuvien kautta toimivan näyttelyn.”
Näyttelyn avajaisissa reaktiot teosten ilmentämään kokemukseen olivat moninaisia.
”Oli aika paljon järkytystä ja yllätystä. Ihmiset olivat häkeltyneitä, vaikka aikaisemmissakin teoksissani on ollut sekä faktaa että fiktiota. Olen kyllä itsekin häkeltynyt.”
Eri taidemuotojen yhdistelijä
Tero Puhan (s. 1971) kuvataiteilijan ura alkoi toden teolla hänen opiskellessaan kuvataidetta Imatran taideoppilaitoksessa. Hänen valmistuessaan sieltä vuonna 1996 Kiasma osti hänen lopputyönsä.
”Se oli tosi iso juttu vastavalmistuneelle kuvataiteilijalle. Taisin olla silloin nuorin taiteilija, jolta Kiasma on ostanut”, Puha muistelee.
Puhan ilmaisutapa on hyvin monimuotoinen: valokuvataiteesta grafiikkaan, teatteritaiteeseen, elokuvaan. Viime aikoina hän on keskittynyt erityisesti lyhytelokuviin. Vuonna 2014 hän sai valokuvataiteen valtionpalkinnon.
”Kaikkien taidemuotojen yhdistäminen tuntuu hyvin mielenkiintoiselta. Myös tässä installaatiossa on laajasti eri tekniikkaa esillä. Tekniikka ei kuitenkaan ole koskaan ykkösasia, vaan se mitä haluan sanoa. Se mitä tekniikkaa käytän muotoutuu usein vasta viimeiseksi.”
Puha on aiemmin asunut 12 vuotta Lontoossa, jossa hän teki taiteen lisäksi graafista suunnittelua ja muotikuvausta. Suomeen palattuaan hän alkoi keskittyä taas enemmän omaan taiteelliseen ilmaisuunsa.
Aiemmissa teoksissaan Puha on käsitellyt muun muassa identiteettiin ja sukupuoleen liittyviä kysymyksiä. Hän on esimerkiksi dokumentoinut kolmen transsukupuolisen ihmisen muutosprosessia yli kymmenen vuoden ajan – jo ennen kuin transsukupuolisuus alkoi olla suhteellisen yleinen käsittelyn aihe suomalaisissa taidepiireissä.
”Pohdin Unfinished-valokuvasarjassa sitä, miltä transsukupuolisesta ihmisestä tuntuu elää yhteiskunnassa ja miltä ihmisten katseet tuntuvat, kun omasta tai heidän mielestään et kuulu joukkoon.”
Toisessa näyttelyssä treffivinkkejä
Samaan aikaan Muistoja tuntemattomasta -näyttelyn kanssa Puhalta on esillä galleria Forum Boxissa Hot or not -niminen installaatio, jossa ihmiset saavat käydä antamassa neuvoja treffeille lähdössä olevalle miehelle.
”Muistoja tuntemattomasta on aika vakava ja totinen, pelottavakin jonkun mielestä. Hot or not on taas hauska. Osassa duunejani on tietynlaista tragikoomisuutta ja ironiaa, toisissa taas vakavampi sävy.”
Seuraavalle näyttelymatkalle Puha on lähdössä Madridiin, jonne tulee samantyyppisiä valokuvia kuin Kaapelitehtaan näyttelyssä sekä lyhytelokuva. Tekeillä on muun muassa Afrikassa kuvattu, voodoo-kulttuuria, uskontoa ja tanssia sisältävä lyhytelokuva.
Tero Puha: Memories of the Unknown / Muistoja tuntemattomasta. Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 C, Helsinki. Esillä 10.9. saakka, ma–pe 10–19, la–su 12–16.
Tero Puha: Hot or not. Forum Box, Ruoholahdenranta 3a, Helsinki. Esillä 27.8. saakka, ti-pe 11-17, la-su 12–16.