• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Jutut Uutiset

Täydellinen uhrautuvaisuus näkyy ja kuuluu

Rita Dahl kirjoittanut Rita Dahl
21.3.2024
kategoriassa Uutiset
Lukuaika: 2 min
Täydellinen uhrautuvaisuus näkyy ja kuuluu

Giacomo Puccinin Madama Butterfly Kansallisoopperassa. Kuvassa Mika Pohjonen ja Hye-Youn Lee. Kuva: Emma Suominen / Suomen Kansallisooppera.

Kansallisoopperan syksyn kohokohtia oli Giacomo Puccinin tiuhaan esitetyn Madama Butterflyn uudelleenlämmitys. Se oli eläytyvän roolityön ja korkeatasoisen laulun juhlaa.

Madama Butterfly jatkaa Puccinin uhrautuvaisten, äärimmäisen altruististen ja sokeasti rakastuvien naishahmojen kuvausta, mutta samalla se tarttuu japanilaisen yhteiskunnan tabuihin 1900-luvun alussa: väliaikaisiin avioliittoihin Japaniin komennukselle tuleville varakkaille asiakkaille ja geishainstituutioon. Alun perin geishat olivat 1600-luvulla prostituoituja ja näiden asiakkaita viihdyttäviä miehiä, mutta myöhemmin heistä tuli taiteita opiskelleita ammattimaisia viihdyttäjiä. Geishat viihdyttivät laulaen, soittaen ja tanssien teetaloissa.

Butterflyn päähenkilön Cio-Cio Sanin (Hue Youn Lee) sukulaishahmoja Puccinilla ovat ainakin La Bohémèn nuori, mutta viaton ja rakkauteen uskova Mimi, joka jaksaa rakastaa Rodolfoaansa kuolinvuoteelleen asti. Cio-Cio Sanin ja Pinkertonin (Mika Pohjonen) onnenaika sen sijaan on kovin lyhyt – olihan Pinkerton kaavaillut Butterflytä pelkäksi lyhytaikaiseksi morsiameksi. Butterfly on kuitenkin poikkeuksellisen uskollinen geisha ja suhteesta syntyy poika, jota hän elättää kurjissa olosuhteissa Pinkertonin palattua Amerikkaan. Hänen palatessaan Butterflyn luokse hakemaan poikaansa neuvonantaja Sharplessin (Jussi Merikanto) kanssa, geishan urasta luopunut Cio-Cio San on poikineen ehtinyt jo vajota kurjuuteen.

Laulajan- ja näyttämötyön osalta kaikkien päähenkilöiden suoritukset ovat äärimmäisen vakuuttavia ja omistautuneita. Aivan erityistä omistautuneisuutta osoittaa Hue Youn Lee Cio-Cio Sanina, jonka gestiikka on kuin suoraan muinaisen ajan geishan käsistä ja jaloista. Youn Leen eleissä ja ilmeissä näkyy hänen koko tunnekirjonsa – omistautuneisuus ja miellyttämisenhalu heijastuu kaikessa, mitä Youn Lee lavalla tekee.

Butterflyn tarina säilyy ajankohtaisena vuosisadasta toiseen. Vaikka useimmat naiset eivät toimikaan ammattihuvittelijoina, vahinkoja voi syntyä lyhyissä suhteissa. Ooppera herättää vakavampiakin kysymyksiä aiheesta kuka toimii elättäjänä huvittelumielessä solmituissa suhteissa, mikäli vahinko tapahtuu.

Rita Dahl

https://oopperabaletti.fi/ohjelmisto/madama-butterfly/

Avainsanat: Cio-Cio SanEtusivuGiacomo PucciniHue Youn LeeJussi MerikantoKansallisoopperaLa BohémeMadama ButterflyMika Pohjonen

Uusimmat

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info