• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Jutut Uutiset

Seksofoni ja muita vempeleitä suoraan tulevaisuudesta

Matias Halonen kirjoittanut Matias Halonen
24.1.2014
kategoriassa Uutiset
Lukuaika: 2 min
Seksofoni ja muita vempeleitä suoraan tulevaisuudesta

Näkymä Erkki Kurenniemen näyttelystä Kohti vuotta 2048. Kuva: Valtion taidemuseo / Kuvataiteen keskusarkisto / Petri Virtanen.

Kulttuurivihkot 6/2013

Mielikuvitusta, utopioita, teknisiä keksintöjä, elämän ja ympäristön dokumentointia. Muun muassa näistä aineksista koostuu monipuolisen Erkki Kurenniemen erikoislaatuinen näyttely.

Kiasman tämänkertainen näytteillepano tuskin täyttää odotuksia, mikäli on tottunut hakemaan taide-elämyksensä kissantappo- ja lehmänmaksansyleilyvideoista. Jos sen sijaan on valmis haastamaan itsensä mielikuvituksen ja utopian kentillä, maksaa näyttelykäynti vaivan.

Erkki Kurenniemen (s. 1941) näyttely ”Kohti vuotta 2048” taidemuseon neljännessä kerroksessa saa häkeltymään. Kuinka monipuolisen uran ihminen voi luoda? Ydinfyysikko, elektronisen musiikin pioneeri, keksijä, tieteellis-taiteellinen utopisti, robotiikka-asiantuntija, pornograafikko ja pakkomielteinen oman elämänsä tallentaja ovat vain joitakin Kurenniemelle ilmeisen oikeutetusti annettuja titteleitä. Kaikilta näiltä saroilta on näyttelyssä koettavissa jotain muodossa tai toisessa, joko käsinkosketeltavana vempeleenä tai silminnähtävänä ja korvin kuultavana teoksena. Ja joissakin töissä teknologia paitsi integroi kaikki nämä muodot toisiinsa myös sulauttaa taiteen kokijan melko konkreettisesti teoksen välttämättömäksi osaksi sen sieluna.

Ehkä hämmentävimpiä Kurenniemen keksinnöistä on seksofoni, jonka soittaminen vaatii usean ihmisen yhteistyötä. Käsiraudoilla kojeeseen liitetyt ihmiset saavat aikaan musiikkia koskettelemalla toisiaan toimiessaan virtapiirin osina. Kokeiltavana on pehmoversio, jonka käyttöliittymään eivät sentään kuulu käsiraudat. Nähtävillä on myös koko joukko muita Kurenniemen luomia soittimia, joiden tilaajakuntaan on kuulunut muiden muassa undergroundtaiteilija M. A. Numminen. Nummisen tuotantoon lukeutuva instrumentaalisoitto Kaukana väijyy ystäviä (1970) on synnytetty niin kutsutulla ”sähkökvartetilla”. Luova on myös kone, joka muuntaa ihmisen aivosähkökäyrän musiikiksi.

Master Chaynjis sitä vastoin on outo. Se on karikatyyrinomainen pää, joka vaeltaa ilmeisen päämäärättömästi suorakaiteen muotoisessa aitauksessaan, jonka rajoihin se törmää manaten »ihmisen pierua». Ei ihme, että Master Chaynjisin kohtalo oli karu ensinäyttelyssään (1982), jolloin se päätyi hurskaan näyttelyvieraan tuhoavan vimman kohteeksi ja tuli uudelleen näyttelykuntoon vasta vuodeksi 2008.

Näyttelyn yksittäisistä töistä vaikuttavin ja inspiroivin on kuitenkin Mika Taanilan elokuva Tulevaisuus ei ole entisensä (2002), jossa Kurenniemi itse kertoo omasta urastaan ja utopioistaan. Utopiat eivät ehkä tunnu niinkään mahdottomilta, jos huomioi monien taiteilijan aiemmista visioista jo jossakin muodossa toteutuneen.
Eikä kai ihan hullulta tunnu edes Kurenniemen pakonomainen oman elämänsä dokumentointi, joka kattaa kaiken mahdollisen kassakuittien keräämisestä jatkuvaan ympäristön äänittämiseen, valokuvaamiseen ja videointiin, jos uskoo taiteilijan tavoin, tätä vapaasti mukaillen, että: ”mitäpä muutakaan golfpalloissaan halki avaruuden matkaavat kvanttimielet tekisivät tapahtumaköyhissä elämissään kuin penkoisivat muinaisia arkistoja ja loisivat satunnaista videotaidetta – itse veikkaan kuitenkin, että he lähinnä katsovat pornoa.”

Kiasman tämänkertainen näytteillepano on jo Erkki Kurenniemen näyttelyn tähden ansiokas, ja juuri se erottuu kirkkaana kaikesta siitä audiovisuaalisesta vyörytyksestä, joka pahaa-aavistamattoman näyttelyvieraan osaksi on asetettu.

Erkki Kurenniemen näyttely »Kohti vuotta 2048» Kiasmassa 2.3.2014 saakka.

Avainsanat: aivosähkökäyräErkki KurenniemiKaukana väijyy ystäviäKiasmaKohti vuotta 2048M. A. NumminenMika Taanilapornografiasähkökvartettiseksofoni

Uusimmat

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info