Kaikki vaikuttaa on tanssitaiteilija Arja Tiilin ja kuvataiteen tohtori Teemu Mäen yhdessä luoma teos. Samalla se on Raw-Matters -trilogian kolmas osa. Teos yhdistelee vapaasti muun muassa videokuvaa, rap-musiikkia ja monenlaista tanssia. Esityksen eräänlainen demoversio nähtiin Kiasma-teatterissa jo viime vuonna, mutta sen jälkeen teos on muuttanut muotoaan niin esiintyjien, pituuden kuin sisällönkin puolesta. Stoassa tällä viikolla nähtävissä esityksissä tanssivat Elina Häyrynen, Ima Iduozee, Olle Söderström sekä Laura Vesterinen. Tämän version varsinainen ensi-ilta oli Pietarissa 17. toukokuuta.
Kaikki vaikuttaa -esityksen teemoja ovat etenkin valta ja voimasuhteet. Näitä käsitellään monesta eri perspektiivistä. Teemu Mäen videoissa haastatellaan nuorta vironvenäläistä naista sekä Suomessa asuvaa tšetšenialaista miestä. Tilastotietoja kuolleiden määristä kerrotaan Suomen sisällissodasta Irakin sotaan. Monipuolinen liikemateriaali pyrkii ilmentämään valtasuhteita. Vallankäyttöä nähdään myös lapsuuden koulukokemuksissa.
Kauheuksia ja diskotanssia
Parhaimmillaan teos on voimallisessa liikekielessä sekä akrobaattisissa osuuksissa. Esiintyjien energiataso on erittäin korkealla. Videoiden, Kasperi Laineen rap-esitysten sekä muutaman monologin ajaksi tanssi keskeytyy. Vasta esityksen loppupuolella liikkuminen rauhoittuu selvästi. Alussa tanssijat liikkuvat enemmän yksilöinä ja toisiaan vastaan, lopussa taas lähentyvät ja toimivat selkeämmin pareina tai ryhmänä. Voimakkaan alkupuoliskon ja kaiken energisyyden jälkeen loppu tuntuu kuitenkin jäävän kuin ilmaan.
Esityksen humoristiset osuudet ovat tervetulleita. Ristiriita maailmassa tapahtuvien kauheuksien ja tekopirteän diskotanssin välillä on todellisuutta. Kasperi Laineen rap-osuudet ovat keventävä lisä kokonaisuuteen. Videohaastattelujen kautta teos kiinnostavalla tavalla kyseenalaistaa itse itsensä. Tosin esitys ei kykene selkeästi vastaamaan haastateltujen väitteisiin koko teoksen merkityksettömyydestä.
Tanssijoilla on paljon taitoa ja intoa, teoksen luojilla puolestaan selkeät meriitit ja hyvä tarkoitus. Kaikki vaikuttaa on kuitenkin ongelmallinen teos.
Koulukiusaamisen ja globaalin sodankäynnin rinnastaminen on kyseenalaista. Molemmissa käytetään toki jonkinlaista valtaa, mutta valta käsitteenä on kovin laaja. Tanssijoiden treenatut vartalot ja varsinkin teoksen alkupuolen voimakas liikemateriaali voidaan nähdä valtana omaan kehoon ja itseen nähden. Tämän yhteys sodankäyntiin tai edes koulukiusaamiseen on kuitenkin löyhä, ellei sitten haluta korostaa vahvimman oikeutta. Matka mikrosta makroon on pitkä.
Ristiriitaista ja jäsentymätöntä
Kaikki vaikuttaa -teos tuntuu olevan suunnattu erityisesti teini-ikäisille. Teineihin vedotaan mm. breakdancella ja rap-musiikilla. Yleisön reaktioiden perusteella tämä tuntuu toimivan. Runsaasti teini-ikäisiä sisältävä yleisö keskittyy esitykseen melko hyvin. Nuorisokulttuurin keinojen lisäksi hyödynnetään kaikkea nykytanssista 1970-luvun diskoon. Näyttävän akrobatian siivellä nuoria houkutellaan katsomaan taidetanssiakin.
Yleisökasvatuksellisessa mielessä esitys onnistuukin toimimaan kiitettävästi. Suvaitsevaisuus, epäoikeudenmukaisuus ja sodan mielettömyys ovat tärkeitä teemoja. Varsinaisesti mitään uutta teos ei kerro sen enempää koulumaailmasta kuin sodistakaan. Jos tällä tavalla saa nuoret kuitenkin avaamaan silmänsä ja tiedostamaan asioita, niin Kaikki vaikuttaa -teos täyttää paikkansa. Keinot, joilla teinit saadaan pysymään hereillä, ovat siinä mielessä ongelmalliset, että ne ovat osittain kotoisin samasta MTV-maailmasta, josta nuorten ilmeisesti olisi tarkoitus herätä. Taideteoksena esitys jättää ristiriitaisen ja jäsentymättömän vaikutelman. Kaikki vaikuttaa mutta miten?
Esitykset Itäkeskuksen Stoassa 5.-7.10.2011 ja Kannelmäen Kanneltalossa 16.12. sekä 18.12.