• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Jutut Uutiset

Luonnonviattomasta tilasta turmeltuneeksi ihmiseksi

Rita Dahl kirjoittanut Rita Dahl
26.8.2018
kategoriassa Uutiset
Lukuaika: 2 min
Luonnonviattomasta tilasta turmeltuneeksi ihmiseksi

Leonard Bernstein: Candide. Savoy-teatteri. Kuva: J. J. Koski.

Leonard Bernstein: Candide, Savoy-teatteri (Helsinki). Esityksiä vielä 26.8., 28.8., 29.8.

Alkusoitto lupaa viihdettä ADHD-ajan av-orientoituneille aikuisille: tarjolla on todellinen genrehybridi. Torvisoitinten topoksista mennään kohti romanttisia viulujen maalaamia mahtipontisia topoksia unohtamatta Glitter and be Gayn teemaa. Helsinki Sinfonietta suoriutuu tästä ja koko musikaalista mahtavasti saaden keskisuurilla voimavaroilla aikaan mahtavan sointipauhun.

Leonard Bernsteinin merkkiteos alkaa Westfalenista, jossa paronin lapset Maximilian (Jussi Merikanto) ja Paquette (Annami Hylkilä) yhdessä Candiden (Tero Harjunniemi) kanssa pänttäävät päähänsä teologian perusajatuksia perisynnnistä innokkaiden oppilaiden kysymyksiin vapaasta tahdosta. Maximilian ja Paquette ovat itseriittoisia ja Candiden ihastus koko operetin mittaan, Cunegonde (Kaisa Ranta), onkin ehkä siveyden sipulista aika kaukana. Pangloss (Heikki Kilpeläinen) koko operetin/musikaalin ajan lapsia hyvässä ja pahassa.

Operetin tapahtumat liikkuvat av-ajan ihmisille sopivaan postmodernin hektiseen tahtiin eteenpäin. Candide ajautuu Bulgariaan armeijaan ja kokee kidutuksen ja sodan kauhut.

Auto-da-fé-kohtauksessa kuoro panee parastaan myös ruumiin kielellä luoden vaikuttavan joukkokohtauksen. Kuoro on yleisesti ottaen varsin iskukykyinen.

Cunegonden Glitter and be Gay – eli Auli Särkiö-Pitkäsen sanoin Kultakahleisiin – on mallikasta lavatyöskentelyä ja soi myös mallikkaasti koloratuureja myöden. Aarian aikana lavalla oli liikunnallista menoa nuorten miesten kanssa.

Koko toinen näytös keskittyi päähenkilöiden rappiokehityksen kuvaukseen Uuden mantereen eri valtioissa Argentiinasta Uruguayn Montevideoon. Cunegonden matka mieheltä toiselle jatkuu, kun Buenos Airesin kuvernööri (Heikki Halinen) iskee silmänsä häneen. Rikkaita mesenaatteja, jotka vaativat seksuaalisia vastapalveluksia, Cunegondella riittää koko loppumatkan ajan.

Iskemiltään miehiltä riistetyt kravatit roikkuvat Vanhan Rouvan (Heli Immonen) ekstavagantissa hameessa, jonka Kyllä fiksu likka kaikkeen tottuu – I´m easily assimilated – ei ehkä kohoa laulullisesti säväytä, mutta reipasta näyttämötoimintaa toreadorien kanssa riittää.

Candide kiitää Cacambon kanssa kuin Don Quijote Sancho Panzoineen läpi Eldoradon aina Surinamiin. Postmodernin operetin juonenlento on niin vauhdikasta, että hyvä kun kyydissä pysyy. Matkan varrella Candide rappeutuu vähä vähältä. Pakon edessä hän oppii jopa riistämään ihmishenkiä. Tuuli tuo, tuuli vie -ensemblessä kaikkien solistien äänet sointuivat hyvin yhteen. Retromikrofoni vei ajatukset kultaiseen swing-aikaan.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Kaikki päätyvät enemmän tai vähemmän rappeutuneina Venetsiaan, josta vielä onnistuvat ostamaan loppurahoilla tilan. Alun henkiset ihanteet ovat rapistuneet ja silkkaa muistoa vain. Kulttuurin mekkaa edustavasta Saksasta matka on jatkunut uudelle mantereelle, jossa rappiokehitys on saanut alkunsa. Kehä kiertyy umpeen klassista sivistystä edustavassa Venetsiassa. Candidekin saa Cunegondensa, millaisena nyt saa.

Kaikki solistit onnistuvat erittäin hyvin musikaalityylisessä laulussa. Orkesterin hienon sointipauhun takana on kapellimestari Jonas Rannila. Merikannon, Rannan ja Hylkilän äänistä paistaa oopperatausta, jota toki on muillakin. Kilpeläinen ja Harjunniemi laulavat kevyemmin kuin oopperaproduktioissa. Pukuloistosta saa kiittää puvustaja Annukka Pykäläistä, koreografioista Osku Heiskasta ja lavatoiminnan onnistuneisuudesta ja huvittavuudesta ohjaaja Tuomas Parkkista.

Todellisen suurtyön on tehnyt oopperan tuottaja Heli Immonen, joka irtisanoutui operettiprojektin takia päivätyöstään opettajana ja otti lainaa 200 000 euroa projektin onnistumiseen. Ensi-illassa ohjaaja Parkkinen kiittelikin häntä ”suurena mesenaattina”.

Candidea kuullaan Suomessa harvoin. Käsittääkseni tämä on kolmas kerta. Ensimmäinen kerta oli 1970-luvulla Helsingin Kaupunginteatterissa ja toinen vuonna 2015 Vaasan oopperassa.

Avainsanat: Annami HylkiläAnnukka PykäläinenAuli Särkiö-PitkänenCandideGlitter and be GayHeikki HalinenHeikki KilpeläinenHelsingin kaupunginteatteriHelsinki SinfoniettaJussi MerikantoKaisa RantaLeonard BernsteinOsku HeiskanenSavoy-teatteriTero HarjunniemiTuomas ParkkinenVaasan ooppera

Uusimmat

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info