Sibelius-Akatemian opperakoulutuksen uusi ensemble esitti Musiikkitalossa kohtauksia oopperoista. Oopperakoulutuksenn opiskelijat olivat myös jälleen koostaneet enimmäkseen bel canto -oopperoiden aarioista koostuvan ensimmäisen puoliajan. Martina Roosin ohjaukset soljuivat jouhevasti tilanteesta aivan toiseen, joskin joskus aarian sanomaa alleviivattiin välillä hiljaisten toiminnalla turhan paljon.
Vilppu Kiljunen oli ohjannut konsertin nuorille laulajille hyvin raskaan toisen puoliajan: se oli täytetty Wagnerin Reininkullan alulla ja Tannhäuserin toisen näytöksen finaalilla sekä Rossinin La Cenerentolalla (Elisabet Petsalo). La Cenerentolan sisaruksista oli tehty aikuisia pissiksiä, joista toinen otti selfietä, toinen aerobiccasi 24/7.
Virtuoottinen laulu oli illan sana. Kaikki lauloivat taidokkaasti, mutta sordino päällä, ns. puoliresonanssilla. Täyteen resonanssiin ei paljon tarvita: leuka alas ja siinä pysyköön. Erityisen sykähdyttävä ääni oli baritoni Tiitus Ylipäällä, jonka bel canto -fraseeraus Bellinin Or dove fuggio io maissa oli esimerkillisen italialaista. Tannhäuserin miesensemble sävähdytti myös.
Reininkullassa fraseerauksellaan ja saksan intonaatiollaan säväytti Samuli Takkula. Reininneitoina Alina Koivula ja Annika Leino olivat äänellisesti liian nuoria, vaikka tekivät kyllä vaikutuksen Lucia di Lammermoorin hulluuskohtauksessa ja Rusalkan aariassa.
Esitykset olivat 28.11.–2.12.
Esityksen tiedot Taideyliopiston sivuilla