Ryhmäteatteri on tänä syksynä ehdottomasti ollut Helsingin yhteiskunnallisin teatteri. ErinomaisenEduskunta II:n lisäksi kantaesityksen sai Lauri Maijalan näytelmä Ylihuomenna hän tulee. Sen on ohjannut Maijalan puoliso Linda Wallgren.
Wallgren ja Maijala ovat nuorehkoja tekijöitä, joiden ohjaajaopinnot ovat vielä kesken Teatterikorkeakoulussa. Ilahduttavaa on, että heille yhteiskunnallisuus teatterissa ei ole kirosana. Toivottavasti he saavat näkemykselleen myös seuraajia.
Kuten nimestä voi päätellä, näytelmä ammentaa becketiläisestä absurdista teatterista. Mukana on kuitenkin myös aimo annos Brechtiä.
Pengerkadun näyttämölle on lavastettu tyylikäs rakennustyömaa, kun 15 virkamiehen on määrä rakentaa sinne kappeli. Jos deadlinea ei noudateta, virkamiehet tapetaan. Sellaista on työelämä nyky-Suomessa.
Ja yhtäkkiä byrokraatit tajuavat ihmetellä, miksi he ovat rakennushommissa, vaikkeivät tiedä niistä mitään. Virolaiset ovat vain kadonneet jonnekin, eikä heitä löydy yleisöstäkään, vaikka sitä ihan viroksi tiedustellaan.
Ylihuomenna hän tulee on erinomainen esitys työelämän kurjistumisesta, byrokratiasta, sukupuolirooleista ja – uskonnosta. Lopun kuvaelmassa nähdäänkin useita jumalia, Jeesuksen lisäksi muun muassa Mikki Hiiri ja Karl Marx.
Wallgrenin ohjauksessa on menevä rytmi, ja brechtiläiset laulukohtaukset ilahduttavat. Laulut on kirjoittanut Maijala, ja niitä saisi olla enemmänkin. Sanoista oli tosin vaikea saada selvää, mikä on suomalaisissa teattereissa nykyään valitettavan yleistä.
Ääni- ja valosuunnittelu tuovat mukaan mainion splatter-elementin.
Ylihuomenna hän tulee Ryhmäteatterin Pengerkadun-näyttämöllä. Käsikirjoitus Lauri Maijala. Ohjaus Linda Wallgren. Rooleissa Janne Hyytiäinen, Minna Suuronen, Taisto Oksanen, Pyry Nikkilä (TeaK), Miika Laakso (TeaK), Emmi Parviainen (TeaK). Lavastus- ja puvustussuunnittelu Janne Siltavuori. Valosuunnittelu Tomi Tirranen. Äänisuunnittelu Jussi Kärkkäinen.