• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Jutut Artikkelit

Sopivin voittaa aina

Liisa Vähäkylä kirjoittanut Liisa Vähäkylä
23.3.2023
kategoriassa Artikkelit
Lukuaika: 3 min
Sopivin voittaa aina

Hanna Bergholmin ohjaama Pahanhautoja oli ensimmäinen suomalainen pitkä elokuva, joka esitettiin Sundance-festivaalilla. Tuottaja Mika Ritalahden mukaan ruotsalaista tyyliä elokuvaan on tuonut se, että perheen äiti, roolissa Sofia Heikkilä, on tehnyt kotiinsa ruotsalaista sisustusta. Ruotsalaistyylin takana ovat myös ruotsalainen puvustussuunnittelija Ulrika Sjölin ja leikkaaja Linda Jildmalm, joka on myös Jussi-ehdokkaana leikkauksesta. Tinja-tytärtä esittää Siiri Solalinna ja hänen ystäväänsä Reettaa Ida Määttänen. Kuva: Andrejs Strokins / Silva Mysterium.

En äänestänyt Jusseissa vuonna 2023, vaikka kaikki uudet ja vanhat tekijät ansaitsisivat ääneni. Nuoret naiset ansaitsevat erityistä huomiota #metoo-kohujen jälkeen. Ja ehkä sukupuolitetuista näyttelijäkategorioista on todellakin aika päästä eroon. Väitän kyllä, että päätös on tehty hätäisesti.

Kilpailut, joissa kollegat asettavat järjestykseen toistensa tuotoksia, ovat hienoja mutta samalla arveluttavia. Niissä, kuten kotimaisissa Jussi-palkinnoissa, ei suinkaan äänestetä vuoden parasta elokuvaa, näyttelijää, käsikirjoitusta tai kuvausta, vaan niitä ammattilaisia, joiden ajatellaan ansaitsevan palkinnon tällä kerralla. Tämä näkyy jo ehdokkaita asetettaessa.

Televisiopuolen Kultainen Venla -palkinnossa TV-yhtiöt tai tarkemmin sanottuna Televisioakatemian jäsenet, asettavat ehdolle itse valitsemiaan ohjelmia, mutta Jusseissa ehdolla ovat kaikki vuoden 2022 aikana elokuvateatterilevityksen saaneet elokuvat.

Osaa vuoden 2022 teatterielokuvista ei nähdä ehdolla missään sarjassa, mikä ei kerro välttämättä näiden elokuvien huonosta laadusta tai epäammattimaisuudesta vaan esiraadin työskentelystä. En ollut paikalla, mutta voin kuvitella millaisin saatesanoin hylätään liian persoonallisia elokuvia, koska ne eivät sovi oletukseen ajan hengen mukaisesta hittielokuvasta.

Se millainen elokuva on aikaan sopiva, näkyy siinä, että ehdolla on samankaltaisia elokuvia. Samankaltaisten välillä on vaikea tehdä valintaa paremmasta. Sellaista en halua tehdä, ja siksi en äänestänyt vuoden 2023 Jusseissa.

Gaalasta gaalaan pahaa hautomatta

Jussi-palkintoja, kuten muitakin palkintoja, perustellaan sillä, että ala saa arvostusta. Jossain historian vaiheessa pystejä pokkailtiin ruokatunnilla Kosmoksessa tai muussa taiteilijajuottolassa. Siitä lähtien kun palkintojenjakotilaisuuksia on televisioitu, niistä on tullut näyttäytymisen paikka paitsi valovoimaisimmille näyttelijöille myös sponsoreille, joita matalamman suosion elokuvapalkinnoille on mahdotonta saada. Kilpailuja siis myös kuolee ajoittain.

Minua nolottivat Jussi-palkintoja jakavan Filmiauran puolesta sukupuolitettujen näyttelijäkategorioiden tilalle tuodut uudet näyttelijäkategoriat. Erityisesti Valkokankaan valopilkku tekee tahatonta pilkkaa palkinnosta sen sijaan että kohottaisi sen merkittävyyttä. Vuoden tulokkaan palkitseminen on taas kopioitu musiikki- ja urheilugaaloista. Ei siis kovinkaan omaperäistä.

Yhtä pääosanäyttelijää ja yhtä sivuosanäyttelijää valittaessa oli kiusallista pohtia, että äänestänkö vanhempaa miestä vai olisiko syytä antaa ääni nuorelle naiselle. Nämä ovat arvovalintoja, joilla ei ole niinkään tekemistä itse näyttelijäsuorituksen kanssa.

Kilpailujen tarkoitus on lisätä elokuvien katselua niin meillä kuin suuressa maailmassa ja sen ohella markkinoida elokuvaa jo rahoitusvaiheessa. Tekijöitä siis rankataan erilaisin palkinnoin, joista ylivoimaisia ovat amerikkalaiset Oscarit mutta tärkeitä myös brittiläiset Baftat sekä merkittävien festivaalien kuten Cannes, Berliini ja Sundance, omat palkinnot. Myös eurooppalainen elokuvapalkinto eli European Film Awards on kasvattanut merkitystään.

Jokaisella Pohjoismaalla on niin ikään omat kilpailunsa: ruotsalaisilla Gunnarit, tanskalaisilla Robertit ja norjalaisilla Amandat. Jopa Islannissa myönnetään vuosittain Edda-palkintoja sekä elokuville että tv-ohjelmille. Sen lisäksi Pohjoismaiden neuvosto on jakanut omaa elokuvapalkintoa vuodesta 2002.

Kun kirjoitin kirjaa pohjoismaisesta animaatiosta, jouduin miettimään, miten noteeraan eritasoisia kansallisia tai kansainvälisiä palkintoja. Ne tuottajat, jotka puolittain kauhun tai epäluulon tilassa, halusivat viilata sitä mitä heistä kirjoitan, olivat innokkaimpia listaamaan oman tiiminsä eli ohjaajien, tuottajien ja käsikirjoittaminen kilpailumenestyksiä. Se miten kilpailut kirjoitetaan, isoilla kirjaimilla tai tavaramerkkitunnuksen kera, on lopulta enemmänkin itse kilpailun kuin lopullisen tuotoksen brändäämistä. 

Olen työskennellyt mainosalalla ja tiedän, että brändin pitää välittää mielikuvia, jotka erottavat jonkun tuotteen toisesta. Onko elokuvan brändääminen suomalaiseksi sen erottamista muun maalaisista elokuvista? Vai onko suomalainen menestyselokuva tässä ajassa enemmänkin kuin hyvä ruotsalainen elokuva, kun hyvää amerikkalaista elokuvaa ei suomalaisilla budjeteilla saada tehdyksi? 

Elokuvamarkkinointia on alettu tehdä arvoilla. Esimerkiksi #metoo -liikkeen mustaaman Aku Louhimiehen Odotus-elokuva – ei yhtään Jussi-ehdokkuutta – markkinoi itseään ensimmäisenä hiilinegatiivisena elokuvana. Kokonaan ilman Jussi-ehdokkuuksia jäi Anna Erikssonin W-elokuva. Nimeämättömät kriitikot vihasivat sitä. Sitä haukuttiin aikaan sopimattomaksi ja taidekäsitykseltään vanhentuneeksi.

Kauhuelokuva Pahanhautojaa ovat siivittäneet palkinnoille muut palkinnot sopivan täsmällisesti juuri sinä aikana, kun äänestysoikeutta hallitsevat Filmiauran jäsenet pohtivat valintaansa. Filmiauran jäsenistö koostuu paitsi elokuva-alalla työskentelevistä myös elokuvakriitikoista. Juuri elokuvakriitikot valitsivat Pahanhautojan vuoden 2022 parhaaksi elokuvaksi. Aiempia kriitikkopalkinnon voittajia ovat olleet Hytti nro. 6 vuonna 2021 ja Tove vuonna 2020.

Liisa Vähäkylä

Jussi-palkinnot jaetaan perjantaina 24.3.2023.

Avainsanat: #metooAku LouhimiesAnna ErikssonBaftatelokuvamarkkinointiEuropean Film AwardsFilmiauraHytti nro 6Jussi-palkinnotKosmosKultainen VenlaOdotusPahanhautojaPohjoisamiden NeuvostoTelevisioakatemiaToveW

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info