• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Jutut Artikkelit

Pyhä Mannerheim

Juhana Pettersson kirjoittanut Juhana Pettersson
28.12.2009
kategoriassa Artikkelit
Lukuaika: 3 min
Pyhä Mannerheim
Kulttuurivihkot 6/2009 
Venäläisen elokuvan festivaali Kino lokakuu järjestettiin jälleen Helsingissä. Suomalaista katselijaa hämmästyttää filmi Enkelin sivualttari, joka luo Mannerheimista enkelimäisen kuvan.
  
 
Olin kerran Moskovassa kansantaksin kyydissä, kun kuski kysyi, mistä olin kotoisin. Kerroin olevani Suomesta. Kuski riemastui: hänen mielestään Mannerheim oli todella hieno mies. Olen törmännyt Mannerheim-faneihin Venäjällä usein.
Sellainen pikkuseikka kuten Talvisota ei sumenna venäläisten arvostusta Marskia kohtaan. Ehkä he eivät samaistu Neuvostoliiton puna-armeijan toilailuihin samalla tavalla kun Suomessa samaistutaan sankarillisiin korpisotureihimme.
Tämä Mannerheimia kohtaan tunnettu arvostus näkyy myös Kino lokakuu -festareilla esillä olleessa elokuvassa Enkelin sivualttari. Se kertoo vastahakoisesta neuvostokomissaarista nimeltä Maksim, joka lähetetään salaiselle tehtävälle Suomeen. Hänen on livahdettava rajan yli, soluttauduttava Konevitsan ortodoksimunkkiluostariin ja odotettava, kunnes Tapani Pertun näyttelemä Mannerheim saapuu paikalle. Kun sopiva tilaisuus tulee, Maksimin täytyy murhata hänet.
Alusta asti on selvää, että Mannerheim ei kuole. Ei historiallisen totuuden takia, vaan siksi, että elokuvan maailmassa Maksimin kaltainen vähäinen henkilö ei koskaan voi päihittää Mannerheimin kaltaista suurmiestä. Maksim ymmärtää sen itsekin ja ryhtyy nöyrälle ihmiselle sopivaan hommaan eli munkiksi. 
 

Nöyrästä ei ole murhaajaksi 

 
Suomalaisissa sotaelokuvissa ei juuri näe Mannerheim-kritiikkiä, mutta harvoin hänestä sankariakaan erikseen rakennetaan. Elokuva-alan legendan mukaan Renny Harlinin paikalleen jämähtäneessä Mannerheim-elokuvassa olisi tosin ollut kohtaus, jossa Marski ratsastaa hevosella Pietarin Talvipalatsin koristeikkunoista sisään pieksemään bolshevikkeja.
Tätä kansalliseeposta odotellessa joudumme pitäytymään sellaisissa elokuvissa, jotka on oikeasti tehty. Vaikka kotimaiset sotaelokuvat tapaavat olla enemmän oikealla kuin vasemmalla, ovat tekijät kuitenkin tietoisia siitä, että Mannerheimista on Suomessa monia mielipiteitä, eikä holtitonta hehkutusta juuri näy.
Enkelin sivualttarin ohjaajaa Nikolai Dreideniä ei vaivaa moinen häveliäisyys. Mannerheim esitellään suurmiehenä, eeppisenä vastaparina pahojen kommunistien johdolle. Tämä on vasta alkua. Elokuvan edetessä hän hiljalleen henkistyy eräänlaiseksi pyhimykseksi tai enkeliksi.
Dreiden ei koskaan jätä käyttämättä tilaisuutta laittaa Mannerheim ikkunasta tulevan takavalon eteen niin, että hänen ympärilleen muodostuu sädekehä.
Mannerheim on elokuvassa toisella, korkeammalla tasolla kuin murhaaja-Maksim. Suurmiehen tulevaisuus suojelee hänen henkeään. Mitä joku pahainen murhaaja voi sellaiselle miehelle, jonka kohtalona on lyödä kommunismin mätään ruhoon kuin sinivalkoista salamaa iskevä miekka? Maksim on niin vakuuttunut omasta mitättömyydestään, ettei lähde murhaamaan Marskia edes Suomen armeijan palveluksessa olevan Juudaan usuttamana. 
 

Pyhiä miehiä 

Uskonnollinen tematiikka nivoutuu saumattomasti yhteen politiikan kanssa. Elokuvan alussa Maksim teloittaa papin. Kommunistien saatanallisuus muuttuu todelliseksi heidän vainotessa munkkeja ja muita kirkonmiehiä. Myöhemmin Konevitsan munkit ja Mannerheim näyttäytyvät Jumalan miehinä, joiden inhimillinen pyhyys erottaa heidät karkeista, raaoista puna-armeijan Sellaiset pikkuseikat kuten Talvisota eivät sumenna venäläisten arvostusta Marskia kohtaan. 
En tiedä, olenko koskaan nähnyt näin kansallismielisen suomalaista elokuvaa Talvisodasta. Samalla sinivalkoisen patrioottista tunnelmaa nakertaa elokuvan vahva venäläinen meininki. Mannerheim on kuin kotonaan ortodoksiluostarissa, jota hallinnoi hänen vanha, sittemmin munkiksi ryhtynyt kaverinsa upseerikoulusta. Vaikka luostari on Suomen puolella, on se ennen kaikkea kommunismilta säästynyt pala valkoista Venäjää.
Vaikutelmaa korostaa se, että suurin osa suomalaishahmoista puhuu suomea niin hirveällä aksentilla, että sitä ei voi olla huomaamatta.
Ehkä venäläisille Mannerheim oli sittenkin ennen kaikkea valkoinen upseeri taistelussa Venäjän sielusta ja kohtalosta. Se, että hän sattui johtamaan Suomen armeijaa, on pikkuseikka. 
http://www.kinolokakuu.com
 
Avainsanat: MannerheimKino lokakuuEnkelin sivualttariTalvisotaRenny HarlinNikolai DreidenJuhana Pettersson

Uusimmat

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

29.4.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info