• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Jutut Artikkelit

Kritiikki näkyy mutta missä?

Harald Olausen kirjoittanut Harald Olausen
11.4.2023
kategoriassa Artikkelit
Lukuaika: 4 min

”Taidekritiikki on lopetettu tai vedetty minimiin monesta lehdestä. Lukijat eivät näytä käyneen kapinaan tämän seurauksena, vaan hyväksyneen tapahtuneen. Se kielii siitä, ettei yleisö ole kokenut erityistä halua osallistua henkitoreissaan korisseen journalismin lajin elvyttämiseen.”

Ylen toimittaja Tuomas Karemo 6.4. osoitteessa https://yle.fi/aihe/a/20-10004665

Taiteen kentällä kuohuttaa tänään uudella tavalla jo monta kertaa kuopatuksi julistettu taidekritiikki. Moni taiteilija kokee syystäkin kritiikin epäoikeudenmukaiseksi. Kriitikko Oskari Onninen sivusi aihetta Kuinka monta tähteä -ohjelmassa taidekritiikistä (2023). 

Hänen mukaansa ei uskalleta olla rehellisiä. Rehellisiä ei olla silloin kun pienet piirit ovat aina samoja ja kriitikot sekä taiteentekijät tuntevat hyvin toisensa. Yhden tärkeän syyn hän myös mainitsee: Ihmiset valehtelevat kuten yhteiskunnassa laajemminkin. 

Onninen sivuuttaa kuitenkin syy- ja seuraussuhteet ja vallan, rahan ja kunnioituksen keskinäisen liiton. Mutta ei ehkä ihan, sillä hän yhtyy elokuvatuottaja Markus Selinin populistiseen näkemykseen kritiikistä elitistisenä kaverilta kaverille kirjoittamisena. 

Se on sekä Selinin että Onnisen mielestä yksi oleellinen syy nykyiseen kritiikin tason ja arvostuksen syöksykierteeseen. Kulttuuritoimittajat ovat Onnisen mukaan kokeneet kirjoittaneensa muita paremmalle väelle ja olleensa itse muita parempia toimittajia, jotenkin erilaisia kuin muut.

Siitä huolimatta kritiikit ovat usein vain kritiikin muotoon puettuja mielipiteitä minusta tuntuu -tyyliin. Moraalifilosofi Harry Frankfurt sanoo kirjassaan Paskapuheesta (Johnny Kniga, 2006) kulttuurimme silmiinpistäväksi piirteeksi paskanpuhumisen, mikä on hänestä sama asia kuin valehteleminen. Tästä ei kuitenkaan uskalleta puhua kriitikkopiireissä lainkaan vaan se vaietaan.

Torstaina 30.3.2023 Osakari Onninen kirjoitti Iltalehdessä otsikolla ”Kulttuurielämä ja PS ovat yllättävän lähellä toisiaan”. Kirjoitus oli eräänlainen vastaus ps:n puheenjohtajan Riikka Purran kolmen puheenjohtajan vaalitentissä Ylellä heittämään sloganiin kulttuurista luksuksena. Mutta se oli myös oivaltavaa piruilua suomalaiselle kulttuuriväelle.

Persut tarvitsevat viholliskuvia voittaakseen, ja kulttuuri on yksi turvallinen sellainen nostattamaan tavallisissa sukankuluttajissa sellaista vihaa, joka jaksaa nostaa heidät ylös äänestämään. Vai onkohan niin? Tuskinpa. Mutta Onninen ei puhukaan kolumnissaan siitä, vaan suomalaisen taiteilijan ja perussuomalaisen poliitikon samankaltaisesta valmiudesta nuoleskella plebeijien fiilispohjaa. Pahinta hänestä on silloin, kun joku luulee eliitiksi.

Suuri kritiikin ongelma on moniäänisyyden puute ja sanottavan kapea-alaisuus. Kritiikit muistuttavat toisiaan eikä ihme: niitä kirjoittavilla on usein sama tausta ja samanlaiset mielipiteet. Ei ole suuri salaisuus, että kriitikot mielistelevät surutta suuria nimiä ja pelaavat isojen toimijoiden pussiin. Suuret taideinstituutiot ovat riippuvaisia isojen mediatalojen kritiikeistä.

Ylen toimittaja Tuomas Karemo kirjoitti Ylellä 6.4. otsikolla ”Kiitos suomalainen taidekritiikki (1870–2023): Keskustelu Kiira Korven runokirjasta ei ollut merkki kulttuurijournalismin elinvoimaisuudesta, se oli kuolonkorahdus”. Karemon mukaan suomalainen taidekritiikki näyttää kuolleen kokonaan:

”Suomalainen taidekritiikki on kuollut. Kritiikki menehtyi hitaasti edenneeseen sairauteen 21. maaliskuuta 2023. Tarkkaa syntymäaikaa ei tiedetä, mutta joidenkin arvioiden mukaan se syntyi vuonna 1870. Olisi väärin sanoa, että taidekritiikki olisi nukkunut pois kaikessa hiljaisuudessa läheistensä ympäröimänä. Päinvastoin kritiikki kuoli suuren melun saattelemana, silmiemme edessä.”

Karemo on oikeilla jäljillä, mutta hänen kritiikkiään himmentää hieman, tai laittaa oikeisiin mittasuhteisiin hänen oma pokkurointinsa auktoriteettien edessä: hänen ihaileva ylistyksensä 15.3. kulttuurikonservatiivien isäntämiehenä tunnetun vanhoillisen emeritusprofessori Matti Klingen mielipiteisiin, sillä ilman Klingen patavanhoillista analyysiä nykypäivän sivistysihanne tulee vallan mainiosti toimeen.

Karemon podcastit ja kirjoitukset ovat kuitenkin tärkeitä keskustelujen herättäjiä osin jo siksi, että ne tulevat valtamediasta. On parempi, että niitä tulee, kuin ettei. Taidekritiikki olisi voinut elää vielä Karemon mielestä jonkin aikaa, mutta maaliskuinen isku oli liikaa: ”Tuolloin ilmestyi Helsingin Sanomissa Arttu Seppäsen kritiikki Kiira Korven runokirjasta Hyppää vaan! Vain äärimmäisen naiivi ihmisyksilö saattaa sanoa, että Seppäsen kritiikkiä seurannut keskustelu olisi ollut osoitus kulttuurijournalismin elinvoimaisuudesta. Kyseessä ei ollut debatti vaan kuolonkorahdus.”

Karemo liioittelee tahallaan, eivätkä kaikki hänen tekstejään kommentoineet ole samaa mieltä hänen kanssaan. Karemon mukaan Seppänen valitsi teilattavakseen helpoimman mahdollisen kohteen eli kilpauransa päättäneen taitoluistelijan runokirjan. Sen eräs runo kuuluu näin: ”Huh huh HUH”. ”Asetelmaa voisi verrata siihen, että yläluokkien isoin oppilas kaataisi välitunnilla pienimmän ekaluokkalaisen ja tätä hehkutettaisiin kiinnostavimmaksi, mitä koulumaailmassa on aikoihin tapahtunut.”

Mutta onko asia näin? Miten SARV eli Suomen arvostelijain liitto vastaa tähän omassa Kritiikki näkyy -hankkeessaan? Liitolta on ilmestynyt hiljattain Kordelinin säätiön rahoittaman hankkeen uusin kirjanen. Nimi on kuitenkin hieman nurinkurinen hankkeen saaman kritiikin valossa.  

Kritiikin ongelma on ollut se, ettei se näy tai on laimeaa kaverijournalismia pahimmillaan. Mutta näistä asioista ei uskalleta puhua suoraan ja puhdistavasti. Onko kulttuurin korruptio juuri tätä?

Entä mikä vastuu asiassa on taidetta suurelle yleisölle sekä apurahapäättäjille arvottavassa taidekritiikissä?

Keskustelu asiasta jatkuu pienen piirin sisällä yhtä varmasti kuin se on tehnyt tähänkin saakka. Toivottavasti siihen tulee mukaan myös vasemmistolainen valtanäkökulma Cramscin kehittelemän hegemoniakäsitteen valossa.

Lisää keskustelua aiheesta Digivallila.com-sivustolla.

Avainsanat: Arttu Seppänendigivallila.comGramsciHarry FrankfurthegemoniakäsiteHyppää vaan!Kiira KorpiKordelinin säätiökorruptioKritiikki näkyyMarkus SelinMatti KlingeOskari OnninenPaskapuheestaPerussuomalaisetRiikka PurraSARVSuomen Arvostelijain LiittotaidekritiikkiTuomas Karemo

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info