Puolustusvoimat
pörssiin
Oli Suomen itsenäisyyspäivä 1999. Istuin kotimaisessa
pitsaruokalassa teologiaa opiskelevan tuttavani kanssa. Television
esittämä sotilasparaati sai meidät pohtimaan
kysymyksiä asevelvollisuudesta ja palkka-armeijasta. Pian
keskustelumme jälkeen luin Kulttuurivihkoista ehdotuksen: jos maata
on tarvis puolustaa, palkatkoon valtio henkilöstöä
tehtävään.
Kysymys valtiontaloutemme huutavasta epäkohdasta oli valmis:
miksei maanpuolustustoimintaa edes yritetä kilpailuttaa? Ovathan
valtaryhmittymämme yksityistämisen ja vapaan kilpailun
vilpittömiä kannattajia. Lisäksi ainakin osa niistä on
perinteisesti ollut isänmaallisia ja maanpuolustushenkisiä.
Tässä asiassa on kansakunnan etu unohdettu. Vai vaietaanko
kysymyksestä joidenkin menneisyyden varjojen takia? Totesin,
että on avattava keskustelu Suomen turvallisuuden
kehittämisestä. Laadin pari toimintaehdotusta.
Asevelvollisuutta yli puoli vuotta suorittaneena totean kylmästi,
että puolustusvoimat ei toimi. Järjestelmä on kankea,
työilmapiiri tulehtunut ja henkilökunnan motivaatio heikko.
Kehittämisajattelua ei rohkaista. Pahimmin on epäonnistuttu
palkattoman, taajaan vaihtuvan varusmiestyövoiman innostamisessa.
Seurauksena on paitsi tehottomuutta myös huomattavia aineellisia
tappioita turhautuneiden varusmiesten käsitellessä varusteitaan
välinpitämättömästi.
Rakentavan suhtautumisen puutteesta kertoo, että usein
puolustusvoimain edustajat syyttävät tilanteesta yksinomaan
määrärahojen leikkauksia. Ongelmista voitaisiin
kerätä lisätietoa tekemällä vertaileva tutkimus
yhdestä puolustusvoimain kasarmista ja jonkin yksityisyrityksen
yhdestä suurtuotantoyksiköstä.
Kovaa linjaa noudatettaessa olisi viipymättä
tehtävä kansainvälinen tarjouspyyntökierros Suomen
alueen puolustamisesta. Tehtävä annettaisiin parhaan tarjouksen
tehneelle taholle, ja asevelvollisuus lakkautettaisiin.
Puolustusvoimain henkilöstön lomautuksilta tuskin
vältyttäisiin, mutta toki monelle olisi töitä
varhaiseläkkeelle lähtöön saakka.
Riittäähän suuren valtionlaitoksen sulkemisessa
tehtäviä kaluston ja kiinteistöjen realisoinnista
arkistojen järjestelyyn. Ansioituneimmat puolustusasiantuntijat
opastaisivat Suomen turvallisuuden uusia valvojia näiden tutustuessa
tehtäväkenttäänsä.
Rauhallisempi ja perinteisempi tie olisi maanpuolustustoiminnan
asteittainen kaupallistaminen. Aluksi puolustusvoimat muutettaisiin
liikelaitokseksi ja myöhemmin valtion yhtiöksi. Pörssiin
Suomen Puolustusvoimat Oyj Försvarsmakten i Finland Abp saataisiin
vuoden 2005 paikkeilla, joskin silloin sijoittajille myytäisiin vasta
noin 30 prosenttia osakkeista.
Ajan hengen mukaan olisi syytä tilata yhtiölle joltakin
mainostoimistolta vetävä nimi, samantyyppinen kuin Leonia,
Primalco ja Sonera. Muutaman vuoden siirtymäkausin vietäisiin
koko osake-enemmistö pörssiin ja lopulta luovuttaisiin
valtiojohtoisuudesta.
Viimeksi esittelemäni pehmeä ratkaisu vähentäisi
lomautuksia ja pitäisi maanpuolustuksen pitempään
kotimaisessa omistuksessa. Toivon mukaan liikelaitos kuitenkin jo ensi
vuosinaan hankkisi ulkomaisia aliurakoitsijoita totuttaakseen suomalaiset
ajatukseen, että ajat ovat kerta kaikkiaan muuttumassa.
Tiettävästi Suomella on pitkään ollut hyvät
suhteet esimerkiksi Namibiaan, joka varmaankin kykenisi tuottamaan
edullisia puolustuspalveluja.
Hintavertailu näyttää aikanaan, onko turvallisuutta
järkevintä ostaa valtioilta vai yksityisiltä
palkka-armeijoilta. Ei pidä unohtaa, että alan kotimaisten
yrittäjien kilpailukykyä heikentävät Suomen korkea
palkkataso, työkokemuksen saannin kannalta turhan rauhalliset olot
sekä tiukka lainsäädäntö. On kiireimmiten
selvitettävä, voiko suomalaisten puolustusyritysten
toimintamahdollisuuksia laajentaa loukkaamatta Euroopan unionin
direktiivejä.
Tällä kertaa olen käsitellyt vain puolustusvoimiamme
sivuuttaen muun muassa poliisilaitoksen ja rajavartioston. Mikä
tehottomuuden huippu onkaan järjestely, jossa itärajaamme valvoo
yhtä aikaa kaksi eri laitosta! Pärjäisiköhän
rajavartiostomme hintakilpailussa venäläiselle aisaparilleen?
Väkivalta-ammattien harjoittajat kuitenkin tarvinnevat pienempiä
laitoksia, kunnes suurimman eli puolustusvoimain kysymys on
loppuunkäsitelty.
MCJT
P.S.
Turvallisuuskysymyksiä pohdittaessa on muistettava myös Suomen
rooli valtiovierailujen ja huippukokousten isäntänä.
Nämä tapaukset vaativat omat turvajärjestelynsä,
joiden jättäminen poliisin ja muiden valtionlaitosten harteille
on suorastaan vastuutonta.
Ensinnäkin valtiovieraat saavat maastamme huonon kuvan, ellei
heidän suojelemistaan ole asianmukaisesti kilpailutettu (tilanne on
sitäkin irvokkaampi, jos neuvottelujen aiheena on talous- ja
työvoimapolitiikan kehittäminen).
Toisekseen on kyseenalaista, onko valtion turvallisuushenkilöstö
yhtä ammattitaitoista kuin kansainvälisten palkka-armeijoiden ja
terroristijärjestöjen edustajat. Olisikin tarpeen
kehittää menetelmiä väkivallan ammattilaisten
työtehon mittaamiseksi, jotta turvallisuushenkilöstön
valinnassa voitaisiin vertailla tarjokkaiden hintoja ja heidän
työnsä laatua.
MCJT
|