|
Hongkongilaisen mestariohjaajan kaksi ensimmäistä elokuvaa pääsevät vihdoin viralliseen levitykseen Suomessa. Kesäkino Engelin ulkoilmanäytökset ovat jo traditio, ja tänä vuonna järjestäjillä on tarjota elokuvien ystäville todellisia herkkupaloja, kun kankaille heijastetaan hongkongilaisen Wong Kar-wain varhaisimmat ohjaustyöt As Tears Go By (Wong gok ka moon, 1988) ja Days of Being Wild (A Fei jing juen, 1991). Näistä taannoin jo kadonneiksikin julistetuista elokuvista on nyt nähtävissä Hong Kongissa valmistetut uudet, restauroidut kopiot. Wongin esikoinen As Tears Go By toimi hänen työnäytteenään kotisaarensa elokuvamarkkinoille. Kyseessä on kovaotteinen rikosdraama, jossa jalansijaa alamaailmassa saanut Wah (Andy Lau) joutuu vaikeuksiin yrittäessään pitää aisoissa kuumapäistä kaveriaan (Jacky Cheung). Tarinasta ja henkilöhahmoista löytyy yhtäläisyyksiä varsinkin Martin Scorsesen Sudenpesään (1973), jossa Robert De Niro esitti vimmaista pikkurikollista Johnny Boyta ja Harvey Keitel järkevämpää "isoveljeä" Charlie Cappaa. Elokuvassa kehitellään myös romanssinpoikasta, kun Wah'n luokse saapuu yllätysvierailulle serkkutyttö Ngor. Aluksi tunteet pidetään itämaiseen tapaan visusti kurissa, mutta pian jo näemme heidän suutelevan intohimoisesti puhelinkopissa kantoninkielisen version Berlin-yhtyeen kasarihitistä Take My Breath Away soidessa taustalla. Tuossa kohdin tarinassa voidaan sanoa lipsuttavan jo hieman huonon maun puolelle. Ei kuitenkaan siksi, että serkusten välisen ystävyyden kuvauksessa mennään hieman pidemmälle kuin mitä länsimaisissa on nykyään katsottu soveliaaksi, vaan siksi, että mainitun kipaleen soidessa saatiin aikanaan todistaa myös Tom Cruisen ja Kelly McGillisin muhinointia Top Gunissa (1986). Vähemmästäkin menee viisu pilalle. Serkun roolissa nähdään nuori Maggie Cheung, hieno näyttelijätär, joka jo tuolloin onnistui varastamaan ainakin tämän katsojan huomion kohtauksessa kuin kohtauksessa pelkällä läsnäolollaan. As Tears Go By ei ole vielä täysin tunnistettavissa ohjaajansa elokuvaksi. Oma tyyli oli ilmeisesti vielä hakusessa, ja lisäksi Wong lienee joutunut lisäämään mukaan muutaman mättökohtauksen sikäläistä yleisöä ja tuottajia miellyttääkseen. Vielä noihin aikoihin hongkongilainen elokuva tunnettiinkin käytännössä yksinomaan itämaisia taistelulajeja esitelleistä toiminta- ja rikosfilmeistä. Tilanne ei siis liene ollut alkujaan aivan helppo Manner-Kiinan puolella syntyneelle lahjakkuudelle, joka halusi tehdä jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Esikoisohjaus osoittautui kuitenkin sen verran suureksi menestykseksi kotimaassaan, että se takasi Wongille riittävän määrän taloudellista ja taiteellista riippumattomuutta seuraavaa projektia varten. Kolme vuotta myöhemmin valmistui sitten Days of Being Wild,1960-luvun alkuun sijoittuva hienoviritteinen, lähes "juoneton" draama neljästä omalla tavalla onneaan etsivästä ihmisestä. Leslie Cheung on Yuddy, näennäisen huoleton kuljeksijaa ja naistenmies, joka hurmaa niin kioskimyyjä Su Lizhenin (Maggie Cheung) kuin yökerhoesiintyjän (Carina Lau) jättäen pian molemmat tylysti. Oma äiti on hylännyt Yuddyn tämän ollessa vielä lapsi, ja kenties tästä syystä mies on jäänyt tunne-elämältään keskenkasvuiseksi. Andy Lau puolestaan esittää empaattista poliisia, joka haaveilee merimiehen urasta. Hän tapailee jonkin aikaa yksin jätettyä Su Lizheniä, mutta lopulta kaikki päähenkilöt ajautuvat omille teilleen. Hiotut yksityiskohdat tekevät tästä vähäeleisestä elokuvasta hienon elämyksen, ja ohjaajalle tyypilliseen tapaan ääniraidalla kuultava länsimainen musiikki luo kontrastin kuvamaailman eksoottisuudelle. Kyseessä oli kaikkiaan käänteentekevä elokuva Wongin uralla, sillä hän työskenteli tuolloin ensimmäistä kertaa Australiasta jo nuorena miehenä maailmalla lähteneen kuvaajan Christopher Doylen kanssa. Miesten hedelmällinen yhteistyö on jatkunut jo 15 vuotta, ja Doyle on kuvannut kaikki Wongin sittemmin valmistuneet pitkät elokuvat. Wong suunnitteli tekevänsä Days of Being Wildille jatko-osan tuoreeltaan, mutta tuon elokuvan hän toteutti vasta lähes vuosikymmentä myöhemmin. Tuloksena oli In the Mood for Love (Fa yeung nin wa, 2000), ehkä kaikkien aikojen hienoin hongkongilainen elokuva. Tässä riipaisevassa rakkaustarinassa Maggie Cheung nähdään jälleen Su Lizhenin roolissa, ja miespääosaa näyttelee Tony Leung, jolla on pieni osa jo Days of Being Wildissa. "Trilogian" täydentää toissa vuonna valmistunut, eri aikatasoissa liikkuva 2046, jonka lopputulokseen ohjaaja itse ei ole ollut täysin tyytyväinen. Huikeaa seurattavaa joka tapauksessa tuokin elokuva. Wongin elokuvien maahantuonnista perinteisesti vastannut Cinema Mondo on ostanut myös kahden suunnitteilla olevan elokuvan, My Blueberry Nights ja The Lady from Shanghai, levitysoikeudet. Jäämme siis odottamaan, kuinka hyvin mies onnistuu, kun kyseessä ovat hänen ensimmäiset englanninkieliset tuotantonsa. Entä innostuuko joku vielä tuomaan maahamme myös ohjaajan vähemmän tunnetun pitkän ohjaustyön, historiallisen miekkailuelokuvan Ashes of Time (Dung che sai duk)?
Arviot:
As Tears Go By * * *
As Tears Go By ensi-illassa 7. 7. Ennakkonäytökset Kesäkino Engelissä
30.6 - 6.7. Eero J. Hirvenoja
|
JUTTUARKISTO>
|
||||
Valaan kasvot | Lehden esittely | Luku-urakka | Asiakaspalvelu | Yritysesittely | Mediakortti