KULTTUURIVIHKOT
Tilaa 
Kulttuurivihkot!

Vuoden 2008 parhaat elokuvat

28.2.2008

Kulttuurivihkojen elokuvakriitikoiden perinteiset valinnat edellisen vuoden parhaiksi elokuviksi. Hirvenoja ja Ylinen ovat irti!

Maailman parhaat Top 20

Teksti: Eero Hirvenoja

4 kuukautta, 3 viikkoa, 2 päivää (4 luni, 3 saptamani si 2 zile, Romania 2007)

Romanialaisen elokuvan uuden polven ohjaajien kärkinimeksi nousseen Christian Mungiun vain muutamassa viikossa kirjoittama riipaisevan arkirealistinen draama on ollut maailmalla vuoden 2007 suurimpia arvostelumenestyksiä, ja se on palkittu toistaiseksi muun muassa Kultaisella palmulla sekä parhaan eurooppalaiselokuvan palkinnolla.
Ceausescun Romanian viimeisiin vuosiin 1980-luvun lopulle sijoittuvassa tarinassa bukarestilainen opiskelijaneito (loistava Anamaria Marinca) auttaa järjestämään ystävälleen (Laura Vasiliu) laittoman abortin. Tytöt luottavat sinisilmäisesti lähimmäisen apuun, mutta joutuvat kohtaamaan karun todellisuuden. Pitkistä otoksista rakentuva, hienoja näyttelijäsuorituksia ja todenmukaista dialogia sisältävä elokuva kouraisee syvältä.

I´m Not There (I´m Not There, USA/Saksa 2007)

Ohjaaja Todd Haynes on keksinyt omintakeisen tavan tehdä elokuva monikasvoisen laulajan ja lauluntekijän Bob Dylanin elämästä kuvaamalla tämän vaiheita kuuden erilaisen näyttelijän kautta. Legendan roolissa nähdään esimerkiksi Cate Blanchett sekä afroamerikkalainen pikkupoika Marcus Carl Franklin. Tuloksena on kerrankin erilainen elämäkertaelokuva, joka välttää taitavasti lajityypin kliseet ja karikot.
Tarinan seuraamista edesauttaa, jos tuntee Dylanin elämää, tai pitää tämän musiikista, mutta kumpikaan ei ole välttämätöntä. Mikään historian oppitunti Haynesin elokuva ei ole, sillä se sisältää myös kuvitteellista juoniainesta. Kenties arvoituksellisimmassa jaksossa Richard Gere tulkitsee resuista lännenmies-muusikkoa, joka muistuttaa Dylanin Alias -roolihahmoa Sam Peckinpahin elokuvasta Pat Garrett ja Billy the Kid (1973). Kiehtovan subjektiivinen matka taiteilijasielun syövereihin.

Sinä, elävä (Du levande, Ruotsi 2007)

Omintakeisista mainoselokuvistaankin tunnetun Roy Anderssonin ensimmäinen pitkä ohjaustyö seitsemään vuoteen, ja vasta neljäs miehen koko neljäkymmenvuotisella uralla. Tyylillisesti Toisen kerroksen laulujen (2000) linjoilla jatkava ohjaaja kertoo pelkistetyn tragikoomisia tarinoita elämän pienistä ja suurista epäoikeudenmukaisuuksista tulkitsijoinaan koekuvausten kautta löydetyt amatöörinäyttelijät, ja tallentajanaan liikkumaton kamera.
Yleisilme säilyy pääosin pessimistisenä, vaikka elokuva nostattaakin moneen kertaan hymyn katsojan huulille. Alun vahva intensiteetti ei aivan jaksa kantaa loppuun saakka, ja juonikuviot alkavat vähitellen toistaa itseään. Lisäksi ei voi välttyä ajatukselta, että Andersson joiltain osin vain kierrättää ylijäämäideoita edellisestä elokuvastaan. Silti erittäin vahva työnäyte persoonalliselta ohjaajagurulta.

Häiden jälkeen (Efter brylluppet, Tanska/Ruotsi 2006)

Susanne Bierin ohjaamassa tanskalaisdraamassa menestyneellä bisnesmiehellä (Rolf Lassgård) on taka-ajatuksia hänen kutsuessaan juhliinsa vaimonsa entisen heilan (viimeisin Bond-roisto Mads Mikkelsen). Aluksi hieman epäuskottavalta vaikuttava juoni selvenee loppua kohden traagisia piirteitä saavassa, yllätyksellisessäkin elokuvassa, joka muistuttaa ulkoisesti 1990-luvun dogma-elokuvia.

Lady Chatterley (Lady Chatterley, Ranska/Belgia 2006)

Vyötäröstä alaspäin halvaantuneen aatelisherran ikävystynyt aviovaimo (Marina Hands) löytää sielunkumppanin alkuvoimaisesta metsänvartijasta (Jean-Louis Coullo´ch) D. H. Lawrencen kohuromaanin onnistuneessa adaptaatiossa, jonka ohjauksesta vastaa ensimmäistä kertaa nainen, Pascale Ferran. Aistillinen suhde on kuvattu kauniin hillitysti sekä sensaatioita vältellen, ja alkuteoksen poliittiset painotuksetkin ovat tarinassa jäljellä. Valitettavasti vain pääparin välillä ei tunnu olevan kunnon kemiaa.

Sunshine (Sunshine, Iso-Britannia/USA 2007)

Studio-olosuhteissa Lontoossa kuvattu komea tieteiselokuva, jossa matkataan kohti aurinkoa tarkoituksena estää sen etenevä sammuminen. Danny Boylen ohjaustyössä ekologinen sanoma ja uskonnollis-filosofiset pohdiskelut yhdistyvät saumattomasti kauhuelementtejä sisältävään psykologiseen draamaan. Juonen epäuskottavuuksista huolimatta yksi viime vuosien ehdottomasti parhaita saavutuksia sci-fi -elokuvan saralla. Ei ole miellyttänyt kaikkia tieteisfriikkejä - kenties juuri syvällisyytensä johdosta.

Little Children (Little Children, USA 2006)

Todd Fieldin ajatuksekkaassa pikkukaupunkilaisdraamassa ruoditaan ihmisten ennakkoluuloja ja kaksinaismoralismia. Kahta pääjuonta rinnakkain kuljettavassa elokuvassa rakkaudettomassa avioliitossa elävä nuori nainen (Kate Winslet) aloittaa Flaubertin Madame Bovaryn innoittamana suhteen naapurin miehen kanssa, ja entinen poliisi vainoaa vankilasta vapautunutta pedofilia. Winslet on totutun hyvä, samoin seksuaalirikollista näyttelevä 1970-luvun lapsitähti Jackie Earl Haley.

Lions for Lambs (Lions for Lambs, USA 2007)

Robert Redfordin ohjaama draama edustaa nyky-Hollywoodin liberaalia poliittista elokuvaa intellektuellisimmillaan. Polveilevassa tarinassa sekalainen joukko ihmisiä - nousukasmainen republikaanipoliitikko, idealistinen yliopisto-opettaja, kokenut tv-toimittaja, lahjojaan haaskaava opiskelijapoika ja kaksi armeijaan värväytyvää nuorukaista - ovat kukin merkittävien valintatilanteiden edessä. Kyse on siis pohjimmiltaan meidän kaikkien henkilökohtaisista valinnoista ja niiden seurauksista.
Paikoin ehkä hieman toteava elokuva päättyy perin epähollywoodilaiseen tapaan kuin veitsellä leikaten. Siinä ei tuputeta mielipiteitä, vaan haastetaan katsojat ajattelemaan itse. Eipä siis ihme, että taloudellinen menestys jäi kotimarkkinoilla heikoksi.

Kultainen portti (Nuovomondo, Italia/Ranska 2006)

Palkitussa italialaiselokuvassa joukko köyhän sisilialaiskylän asukkaita matkaa 1900-luvun alussa Yhdysvaltoihin aloittaakseen siellä uuden elämän. Heille Amerikka näyttäytyy kertomusten ihmemaana, jossa mahdottomatkin unelmat toteutuvat. Paikanpäällä karu totuus paljastuu, kun maahanmuuttoviranomaiset eivät katsokaan suopeasti kaikkia saapujia. Ohjaaja Emanuele Crialese yhdistelee kiehtovasti arkirealismia ja fantastisia unijaksoja, minkä johdosta elokuva tuokin mieleen De Sican ja Zavattinin Milanon ihmeen (1951).

Hetki lyö (Shi gan, Etelä-Korea/Japani 2006)

Melkein liiankin tuotteliaan, mutta heikoimmillaankin mielenkiintoisen Kim Ki-dukin elokuvassa on aiheena plastiikkakirurgia, josta on tullut Etelä-Koreassa jostain syystä suorastaan muoti-ilmiö. Rakkaustarinan muotoon puettu draama sisältää loppua kohden hieman turhankin ilmeistä hurskastelua aiheen tiimoilta, mutta ohjaaja onnistuu käsittelemään minuuden pirstoutumista samalla tavalla palapelimäisen kiehtovasti kuin aikanaan Polanski Vuokralaisessaan (1976).

Kirjeitä Iwo Jimalta (Letters from Iwo Jima, USA/Japani 2006)

Kuvattuaan toisen maailmansodan loppuvaiheilla käydyn Iwo Jiman taistelun voittajien näkökulmasta Isiemme lipuissa (2006), halusi ohjaaja Clint Eastwood kertoa saman tarinan myös saarelle linnoittautuneiden japanilaissotilaiden vinkkelistä. Intomieliset upseerit vaativat pelokkaita alaisiaan vaalimaan vanhaa kunniakoodistoa, mutta viisas kenraali (Ken Watanabe) ymmärtää, ettei toivottomassa tilanteessa kannata turhaan uhrata ihmishenkiä.
Vanhoilla päivillään varteenotettavaksi elokuvantekijäksi kehittynyt Eastwood kertoo pääosin japaninkielisenä toteutetun tarinan sujuvasti, mutta elokuvassa esitetyt näkemykset urheudesta, uhrautumisesta ja isänmaallisuudesta ovat osittain ristiriitaisia.

The Good Shepherd - Hyvä paimen (The Good Shepherd, USA 2006)

Robert De Niron toisessa ohjaustyössä valotetaan parhaimmillaan tenhoavasti, joskin hieman valikoivasti tiedustelupalvelu CIA:n syntyhistoriaa ja alkuvaiheita idealistisen agentin (Matt Damon) tarinan kautta. Miehen ura on nousujohteinen, mutta jatkuva salailun ilmapiiri heijastuu negatiivisesti ihmissuhteisiin ja perhe-elämään. Elokuva on erinomaisesti roolitettu, mutta sivuosassa nähtävältä ohjaajalta on puuttunut taito kertoa sanottavansa tiivistetysti.

Parfyymi - Erään murhaajan tarina (Perfume: The Story of a Murderer, Saksa/Ranska 2006)

Saksalaisohjaaja Tom Tykwerin sovitus maanmiehensä Patrick Süskindin romaanista (1985), jonka filmaamista myös Stanley Kubrick aikanaan suunnitteli, todeten sen mahdottomaksi tehtäväksi. 1700-luvun Ranskassa äärettömän tarkan hajuaistin omaava orpo nuorukainen (uusi kasvo Ben Whislaw) surmaa joukoittain nuoria naisia, ja säilöö näiden tuoksut luodakseen täysin vastustamattoman hajuveden. Elokuva ei ole särötön, mutta joka tapauksessa mielenkiintoisen absurdi ja vulgääri tapaus lopun joukko-orgioineen ja ihmissyönteineen kaikkineen.

The Simpsons Movie (The Simpsons Movie, USA 2007)

Hartaasti odotetussa kokopitkässä Simpsonit-piirretyssä juonikaava on perimmiltään tuttu lukuisista sarjan jaksoista: Homer mokaa pahemman kerran, ja joutuu ponnistelemaan voittaakseen perheensä ja kaupunkilaisten luottamuksen puolelleen. Päähuomio on tällä kertaa ajankohtaisissa ympäristöasioissa, kun keltaisen perheen kotikaupunki Springfield julistetaan koko USA:n saastuneimmaksi, ja eristetään muusta maasta.
Neljänsadan tv-episodin jälkeen tuoreet ideat ovat luonnollisesti kiven alla, mutta yksittäiset vitsitkin jaksavat kannatella loppua kohden hivenen junnaavaa tarinaa. Lopputulos onkin vähintään kelvollinen, ja ilman muuta nautinnollisempaa katsottavaa kuin esimerkiksi Disney/Pixarin liukuhihnalta tehdyt, sieluttomat animaatiot.

Persepolis (Persepolis, Ranska 2007)

Iranilais-ranskalaisen Marjane Satrapin palkittu omaelämäkerrallinen sarjakuva-albumi on kääntynyt sujuvasti elokuvaksi, jonka kuvailmaisu eroaa rajusti amerikkalaisanimaatioista. Satrapi on vastannut myös elokuvan ohjauksesta yhdessä Vincent Paronnaudin kanssa.
Pohjimmiltaan universaali tarina kertoo nuoren tytön kasvutarinan ensin shaahin ja sitten Khomeinin hallitsemassa Iranissa; näistä kahdesta vaihtoehdosta jälkimmäinen näyttäytyy elokuvassa hieman pienempänä pahana. Kulttuurillisia ja uskonnollisia eroja islamilaisen maailman ja Euroopan välillä päästään puntaroimaan päähenkilön muuttaessa teini-ikäisenä asumaan Ranskaan. Satrapi pyrkii olemaan jatkuvasti kovin itsekriittinen, mutta tarinassa ei onnistuta välttymään tietyltä omahyväiseltä kaikkitietävyydeltä. Ääninäyttelijöinä kuullaan muun muassa Catherine Deneuvea, Danielle Darrieux´ta ja Marjane Satrapin roolissa ensimainitun tytärtä Chiara Mastroiannia.

Sovitus (Atonement, Iso-Britannia/Ranska, 2007)

Keskimääräistä mielenkiintoisemmassa brittiepookissa menestynyt kirjailija (Vanessa Redgrave) pyrkii sovittamaan pikkutyttönä 1930-luvulla tekemänsä vääryyden kirjoittamalla siitä vanhoilla päivillään romaanin. Jane Austenin sekä Brontën sisarusten lievästi feministisen nyyhkydraaman perinnettä jatkavan elokuvan näppärästi rakennettu ja koskettavakin juoni avautuu vasta loppua kohden. Joe Wrightin ohjaama elokuva on ollut kriitikoiden suurimpia suosikkeja kevään palkintogaalarupeaman kynnyksellä.

We Own the Night (We Own the Night, USA 2007)

New Yorkin poliisin tunnuslauseen mukaan nimetyssä rikoselokuvassa kapinallinen poliisin poika (Joaquin Phoenix) joutuu valitsemaan lain oikean ja väärän puolen välillä, kun miehen venäläiset ?ystävät? uhkaavat hänen isänsä (Robert Duvall) ja tämän jalanjälkiä seuranneen kuopuksen (Mark Wahlberg) henkeä.
Ohjaaja-käsikirjoittaja James Gray on kertonut ottaneensa tarinaan mallia Shakespearen näytelmästä Henrik IV, mikä tuo kiinnostavia tasoja muuten hieman kaavamaiselta vaikuttavan, asetelmia myös antiikin draamoista lainailevan elokuvan tulkintaan. Onnistuneempi kuin niinikään venäläismafiaa sivuava David Cronenbergin Eastern Promises.

Control (Control, Iso-Britannia/Australia 2007)

Mielipiteitä puolesta ja vastaan musiikkivideoiden ohjaajana herättänyt hollantilaissyntyinen Anton Corbijn on tehnyt suhteellisen kiinnostavan, joskin hyvin perinteisen elämäkertaelokuvan kulttisuositun 70-luvun manchesterilaisyhtye Joy Divisionin vain 23-vuotiaana oman käden kautta kuolleesta, kompleksisesta laulusolistista Ian Curtisista (Sam Riley).
Kauniin melankolisissa mustavalkoväreissä kuvattu tarina toimii kiitettävästi nuoren miehen angstikuvauksena, mutta elokuvan huumori tuntuu väkinäiseltä. Näyttelijäkaartista kohoaa odotetusti ylitse muiden Curtisin ensimmäistä vaimoa näyttelevä Samantha Morton.

Orpokoti (El orfanato, Espanja/Meksiko 2007)

Juan Antonio Bayonan visuaalisesti näyttävä kauhufantasia on Guillermo del Toron tuottama, ja elokuva muistuttaakin tämän ohjaamaa Panin labyrinttia. Tarinassa vanhaan orpokotiin asettuneen pariskunnan adoptiopoika katoaa mystisesti, ja äiti on valmis äärimmäisiin keinoihin löytääkseen tämän.
Lapsinäyttelijöiden käyttö ja elokuvassa hyödynnetyt säikyttelykeinot ovat tuttuja monista viime vuosien ja vuosikymmenten kauhuhiteistä, mutta tällä kertaa toteutus on tavanmukaista omaperäisempi. Lisäksi Bayonan visio äidinrakkaudesta on huomionarvoinen.

Kultaisen kukan kirous (Man cheng jin dai huang jin jia, Hong Kong/Kiina 2006)

Ohjaaja Zhang Yimoun ja näyttelijätär Gong Lin ensimmäinen yhteinen elokuva 11 vuoteen on komeasti ylöspantu, mutta jossain määrin ulkokultainen 900-luvulle sijoittuva historiallinen toimintadraama Tang-dynastian aikaisista hovijuonitteluista.
Tarinassa tavoitellaan Shakespearen tragedioiden ulottuvuuksia, ja siinä onkin selviä viitteitä Kuningas Leariin. Oopperamainen toteutus puolestaan tuo mieleen Eisensteinin Iivana Julman. Auktoriteetteja vastaan on hyödytöntä taistella, tuntuu Zhang haluavan elokuvallaan sanoa. Vaikuttaakin entistä ilmeisemmältä, että tästä niin sanotun 5. sukupolven elokuvatekijöiden entisestä kapinallisesta on tullut vanhemmiten Kiinan hallinnon kuuliainen lempilapsi.

Vuoden 2007 parhaat ensi-illat

Teksti: Turkka Ylinen

Inland Empire

David Lynchin uusin teos on sinänsä ohjaajalleen tyypillinen elokuva, että siitä on vaikea sanoa mitään varmaa ? mutta sen kiehtovuutta ja kuvan ja äänen voimaa on mahdoton sivuuttaa olankohautuksella. Elokuva tuo paikoin mieleen perinteisesti modernin taiteen museoiden seinille heijastettavat videotaideteokset, ja sen digiaikaan isketty pikselöitynyt kuva vähintäänkin hämmentää elokuvateatterissa. Tautologian uhallakin on joka tapauksessa todettava, että Lynch on aikamme suuria taiteilijoita, ja Inland Empire ehdottomasti mielenkiintoisinta, mitä elokuvataiteen saralla tapahtui vuonna 2007.

4 kuukautta, 3 viikkoa, 2 päivää

Cannesin kultaisen palmun voittajat tuntuvat usein jostain syystä hieman laimeammilta elokuvilta kuin esimerkiksi Grand Prix -palkitut, mutta viime vuoden romanialainen voittaja järisyttää ytimiä myöten. Christian Mungiun teos toimii kaikilla osa-alueilla: se on teknisesti hallittu, valaistuksen ja kuvauksen nyanssit ovat huikeita, ja yksinkertainen tarina kuvaa aikaansa ja paikkaansa täydellä osumatarkkuudella. Elokuva kertoo myös hyytävällä tavalla siitä, millaista on olla nuori ja kohdata vaikeuksia ? ja kenties selviytyä niistä.

Zodiac

David Fincherin uusin elokuva oli ehkä pettymys uutta Seitsemää (1995) odottaneille, sillä Zodiac on sarjamurhaajaelokuvana hyvin epäsarjamurhaajaelokuvamainen. Fincherin fokuksessa on tällä kertaa pikemminkin murhien luoma yhteisöllinen ja henkilökohtainen vaikutus, joka elokuvan päähenkilöillä alkaa lähentyä pakkomiellettä, kuin itse murhaaja. Zodiac tarjoaa myös poikkeuksellisen tyylikkäästi rakennettua ajankuvaa 1970-luvun San Franciscosta.

Control

Joy Division -yhtyeen laulajan Ian Curtisin 23-vuotiaana tekemä itsemurha on elänyt tarinoissa ja saanut myyttiset mittasuhteet, mutta Anton Corbjinin elokuva kertoo jutun arkisemmalla tavalla. Controlin mustavalkoinen kuvaus 1970-luvun ankeasta Manchesterin teollisuuskaupungista ja Curtisin sisäinen kamppailu kahden naisen välillä ja epilepsian kanssa tuovat vahvasti mieleen brittiläisen kitchen sink -elokuvan estetiikan, mitä lomittuu hienosti Joy Divisionin musiikkiin.

2 päivää Pariisissa

Näyttelijätär Julie Delpyn esikoisohjaus on viehättävällä tavalla vaatimaton romanttinen komedia, joka luotaa myös Ranskan ja Yhdysvaltojen välistä kulttuurista kuilua. Elokuva ratsastaa paikoin tylsillä stereotypioilla, mutta osuu usein maaliinsa ja viihdyttää kauttaaltaan. Sitä paitsi kuten Pariisin kävijät hyvin tietävät, jotkut kliseet pitävät paikkansa hämmästyttävän tarkasti.

The Fountain

Tuskin Darren Aronofskyltä (Pi, Unelmien sielunmessu) odotettiin mitään kovin konstailematonta valtavirran fantasiaelokuvaa, mutta vuodesta 2002 saakka vireillä ollut The Fountain hämmästytti tuotantoyhtiöitään sen verran, että valmiin elokuvan levitys oli vaikeaa ja myös dvd-julkaisun kanssa on käyty hurjaa kädenvääntöä. The Fountain on ohjaajansa hienoin, hallituin teos ja silti jollain tapaa mystinen, ulottumattomissa oleva, ja se vaatii ehdottomasti useamman katsomiskerran. Elokuva on haastava monella tapaa, jo visuaalisesti, sillä se näyttää paikoin vanhalta b-luokan science fiction -elokuvalta, paikoin joltain aivan ennennäkemättömältä.

Sinä, elävä

Roy Anderssonin neljäs pitkä elokuva on tavallaan sisarteos vuoden 2000 Toisen kerroksen lauluja -elokuvalle. Sinä, elävä on kuitenkin hauskempi ja keveämpi, mutta silti sen emotionaalinen paletti tuntuu hitusen laajemmalta. Teos säväyttää jo pelkällä visuaalisella ilmeellään: Anderssonin tarkkaan harkitut ja hiotut kompositiot ja värisävyt luovat maagisen ilmapiirin, oman maailmansa.

I'm Not There

"Dylanologia" on jo miltei oma tieteen- ja taiteenlajinsa, ja tässä vihdoin alan perustava fiktioelokuva, tavallaan jatkumona Martin Scorsesen koostamaan vuoden 2005 dokumenttiin No Direction Home. Fokuksessa on siis Bob Dylan, tai pikemminkin kahdeksan hahmoa, jotka edustavat Dylanin myyttistä hahmoa eri elämänvaiheissa ? yhdenkään nimi ei kuitenkaan ole Dylan, eivätkä kaikki ole edes muusikoita. Kaiken kaikkiaan kiehtova ja taitavasti rakennettu elokuva, vaikka muutama turhan alleviivaava kohtaus olisi voitu karsia pois, esimerkiksi kun 1960-luvun lopun sähköistynyt Dylan bändeineen ampuu folk-yleisöään konekiväärein. Pointti tulisi kyllä selväksi vähemmälläkin.

The Queen

Stephen Frearsin elokuvan lähtökohdat ovat kutkuttavat, vaikkei olisikaan erityisen kiinnostunut Englannin hovin edesottamuksista. Teosta voikin katsoa sinänsä universaalina vieraantumisen kuvauksena ? kuinka kuningatar, ihminen hänkin, yrittää päästä kosketuksiin jonnekin hävittämänsä maailman kanssa.

Grindhouse: Death Proof

Quentin Tarantinon ja Robert Rodriquezin Grindhouse-projektin jako Yhdysvaltojen ulkopuolella kahtia oli paha pettymys monelle elokuvaa odottaneelle. Erityisen harmissaan on syytä olla kokonaisuuteen kuuluvien kuvitteellisten trailerien hävittämisestä (Suomessa nähtiin vain yksi viidestä). Erikseen julkaistuista elokuvista Tarantinon Death Proof on parempi, eksploitaatioelokuvan ylösnousu ja läpeensä tarantinomainen huonon elokuvan ylistys.

Hetki lyö

Eteläkorealainen Kim Ki-duk on vastuussa monesta viime vuosien parhaimpiin kuuluvasta elokuvasta (esimerkiksi Viisi vuodenaikaa ja Rautakolmonen). Tuotteliaan ohjaajan uusin teos käsittelee plastiikkakirurgian kautta Ki-dukin tuttuja teemoja kuten pakkomielteistä rakkautta, identiteetin häilyvyyttä ja inhimillistä kommunikaatiota. Elokuva ei lukeudu tekijänsä parhaimpiin, mutta nousee silti ehdottomasti vuoden vaikuttavimpien elokuvien joukkoon.

Fur

Fur kertoo hyvin kuvitteellisen tarinan siitä, kuinka valokuvataiteilija Diane Arbusista tuli valokuvataiteilija. Monet Arbus-fanit eivät sulattaneet elokuvan ottamia vapauksia, eikä sitä välttämättä pidäkään katsoa varsinaisena kuvauksena Arbusista, vaan pikemminkin aikuisten fantasiasatuna ja hyvin omituisena rakkauskertomuksena. Nicole Kidman sopii hienovaraiseen Arbusin rooliin, mutta karvainen Robert Downey jr. varastaa shown.

The Last King of Scotland

Forest Whitakerin ilmiömäinen roolisuoritus Idi Aminina on Kevin Macdonaldin elokuvan parasta antia. Afrikkalaisen lähihistorian kuvauksena Last King of Scotland on kuitenkin hieman yksipuolinen, ja mutkia vedetään suoriksi siellä täällä. Painostava tunnelma pysyy silti hyvin yllä ja muuttuu vaivihkaa yhä painajaismaisemmaksi.

Yhden tähden hotelli

Kaikesta mediahuomiosta ja hypetyksestä huolimatta vuosi oli kotimaisen elokuvan kannalta jälleen aika karua katseltavaa. Ainoana valopilkkuna pääsi teatterilevitykseen asti Ari Matikaisen sympaattinen dokumenttielokuva Jorma Kääriäisestä ja Agents-yhtyeestä. Dokumentti seuraa Kääriäisen levytysmatkaa Memphisin Sun Studiolle ja luotaa suomalaisen miehen sielunmaisemaa syvällisemmin kuin vuoden kotimaiset fiktioelokuvat yhteensä.

Medusan sinetti

Paul Greengrass tuntuu jälleen tekevän parempaa Jason Bourne -elokuvaa kuin alkuperäisen Medusan verkon (2002) ohjaaja Doug Liman. Medusan sinetti on jatkuvassa kramppimaisessa liikkeessä, käsivarakamera heiluu ja leikkaus on armotonta, kouristuksenomaista ja koukuttavaa. Kuten muutkin Bourne-sarjan elokuvat, Medusan sinetti vetoaa agenttitoiminnasta ja suurkaupunkien läpi juoksusta eskapisminsa hakeville, eikä elokuvassa yritetäkään mennä sen syvemmälle.

Suomen parhaat Top 5

Teksti: Eero Hirvenoja

Miehen työ

Aleksi Salmenperän tragikomediassa työttömäksi jäänyt mies (Tommi Korpela) ryhtyy perheeltään salaa seksiyrittäjäksi. Uusi työ osoittautuu fyysisesti ja ennen kaikkea henkisesti odotettua hankalammaksi, eivätkä valheelliset kulissit pysy pystyssä loputtomiin. Vain hetkittäin tyhjäkäynnistä kärsivä arkidraama pitää otteessaan. Vuosikymmenen parhaisiin kotimaisiin lukeutuva elokuva kestää myös kansainvälisen vertailun.

Musta jää

Nelikymppinen aviovaimo saa tietää miehensä pettävän häntä nuoremman naisen kanssa, ja ujuttautuu väärän henkilöllisyyden turvin tämän elämään. Seuraa kahden voimakastahtoisen naisen välinen henkien taistelu. Petri Kotwican kovasti kehutussa psykodraamassa häiritsevät muutamat juonelliset epäuskottavuudet, minkä vuoksi elokuva vaikuttaa osin viimeistelemättömältä ja kompromissihenkiseltä. Outi Mäenpää ja Ria Kataja tekevät pääosissa kieltämättä mallikasta työtä, mutta keskeisiä miesrooleja näyttelevät Ville Virtanen ja (erityisesti) Martti Suosalo ovat hetkittäin pahasti eksyksissä, kenties käsikirjoituksen painotuksista johtuen.

Suden vuosi

Virpi Hämeen-Anttilan palkittuun romaaniin perustuvassa tarinassa kaksi yksinäistä sydäntä löytävät toisensa, kun epilepsiaa sairastavan opiskelijatytön (Krista Kosonen) ja työhönsä liiaksi uppoutuneen kirjallisuustutkijan (Kari Heiskanen) ystävyys syvenee ympäristön järkytykseksi ei-platoniselle tasolle. Juoni on sinänsä mielenkiintoinen, joskin se pohjimmiltaan - vanhemman miehen ja nuoren naisen rakkaustarina akateemisissa kulisseissa - muistuttaa kliseistä ranskalaiselokuvaa. Viime aikoina julkisuudessa rypeneen Olli Saarelan ohjaama elokuva on ilmeisen kunnianhimoinen, mutta lopputulos on lähinnä pinnallinen ja tekotaiteellinen, mitä vain korostaa Tuomas Kantelisen mahtipontinen score.

Colorado Avenue

Claes Olsson on ohjannut Lars Sundin romaanien pohjalta suureellisen, eeppistä kerrontaa tavoittelevan filmatisoinnin, jossa liikutaan melko sujuvasti eri aikatasojen sekä Yhdysvaltojen ja ruotsinkielisen Pohjanmaan välillä. Sukupolvien kuilua ja anteeksiantamisen vaikeutta käsittelevässä elokuvassa puolustetaan yksityisyrittäjyyttä. Suomenkieliselle yleisölle aiemmin melko tuntematon Birthe Wingren vakuuttaa pääroolissa.

Sooloilua

Kohtalaisen mutkattomasti etenevä parisuhdekomedia, jossa nuori toimittaja (Saija Lentonen) ja naistenmiehen maineessa oleva kapellimestari (Kari-Pekka Toivonen) laittavat hynttyyt yhteen. Katja Kallion omasta kirjastaan käsikirjoittama elokuva sisältää runsaasti pikkunäppärää dialogia, joka on kuitenkin pidemmän päälle lähinnä rasittavaa. Kristiina Elstelä on hyvä omapäisenä anoppikandidaattina, mutta muuten kohokohdat ovat aika vähissä. Vuoden paras kotimainen esikoisohjaus (Lauri Nurkse) kuitenkin.

Share

etusivu : juttuarkisto

JUTTUARKISTO>

VIDEOARKISTO>

LEHTIARKISTO>

ASIAKASPALVELU>

MEDIAKORTTI>

AVUSTAJILLE>

YHTEYSTIEDOT>

LINKIT>

Tilaa 
Kulttuurivihkot!

Valaan kasvot | Lehden esittely | Luku-urakka | Asiakaspalvelu | Yritysesittely | Mediakortti