Manu Haapalainen
Michael Ciminon yksittäiseksi merkkiteokseksi olosuhteiden puristuksessa
jäänyt Kauriinmetsästäjä (The Deer Hunter, 1978) on säilyttänyt
tehokkuutensa ja koskettavuutensa. Vietnam-elokuvien tulvaa edeltänyt
elokuva on erityisen vahva kuvatessaan pennsylvanialaisen pikkukaupungin
mentaliteettia sellaisena kuin se näyttäytyy nuorille, huolettomille
miehille ennen Miken (Robert De Niro), Nickin (Christopher Walken), ja
Steven (John Savage) sotaretkeä.
Vietnam nähdään paikkana, jonne yksi sukupolvi kadotti viattomuutensa.
Kotiinpaluu ei mene putkeen oikein kenelläkään. De Niron Mike selviää
sodasta ulkoisesti parhaiten. Hän kasvaa sotasankariksi, mutta
kotiinpalatessa pienyhteisön idylliä on enää mahdoton tavoittaa. Eräässä
avainkohtauksista, Steven hääjuhlan yhteydessä, muutamaa päivää ennen
Vietnamia, Nick hehkuttaa Mikelle: "Kuulostaa hullulta, mutta rakastan
tätä kaupunkia." Tieto tulevasta tragediasta kouraisee ikävästi.
Veteraanien vaikeasta sopeutumisesta on sittemmin tullut yksi
Vietnam-leffojen kliseistä. Ciminon käsittelytapa on kuitenkin oivaltava.
Kauriinmetsästäjä ei syyllistä ketään. Ongelmallisemmaksi voisi nähdä
sotaelokuvalle kovin perinteisen viholliskuvan. Vietkongin sissit on
kuvattu epäinhimillisinä, persoonattomina raakalaisina. Ymmärrän hyvin,
että tarkoitus on ollutkin tarkkailla nimenomaan pienen, vieraaseen,
helvetilliseen ympäristöön joutuvan miesporukan elämän pirstoutumista.
Silti toisen näkemisessä vain "olosuhteena", jota vasten oma psyyke
punnitaan ei 1970-luvullakaan enää ollut mitään uutta.
Kauriinmetsästäjän päähenkilöistä kuitenkin välittää edelleen.
Venäläisen ruletin ympärillä pyörivät kohtaukset ovat kiduttavia.
Rautaristi (Cross of Iron, 1977) ei kuulu Sam Peckinpahin elokuvista
arvostetuimpiin. Se on kuitenkin varsin jäntevä sotaelokuva. Se kuvaa
Saksan armeijan epätoivoista vetäytymistaistelua itäisellä rintamalla,
vuonna 1943. Sankariksi nousee James Coburnin esittämä korpraali Steiner.
Tämä ei, kuten ei filmissä kovin moni muukaan, piittaa natsien
ideologiasta tai preussilaisesta sotakomennosta. Steineria kiinnostaa vain
omien, rintamalla rakkaiksi tulleiden miestensä selviytyminen.
Peckinpahin saksalaiset eivät muutenkaan ole mitään Hitlerin halukkaita
pikku teloittajia. Sodassa kiinnostaa selviytymisen lisäksi vain oma
kunnia. Steinerin vastavoimaksi nouseva kapteeni Stransky tavoittelee
rautaristiä, mutta on toivoton pelkuri. Henkilöhahmot ovat enemmän
tyyppejä kuin ihmisiä - mukaan lukien Stranskyn kanssa liittoutuva
Triebig, jonka hahmossa on hiukan tympeästi yhdistetty homoseksuaalisuus
ja petturuus.
Rautaristin oleellisimpana antina pitäisin kuitenkin Peckinpahin
järjestelmällisen pasifistista, sodan kauhuja piilottelematonta otetta.
Raju, mutta tyylitelty väkivalta tavaramerkkihidastuksineen etäännyttää
kerrontaa realismista. Saman suuntaisesti, joskin esteettisesti
arveluttavammin toimii monikansallisen näyttelijäkaartin saksaa
markkeeraava natsiaksentilla solkattu englanti.
Vuonna 1979 valmistunut Caligula oli aikansa kohutuimpia elokuvia. Se
on antiikkispektaakkelia 70-lukuisen taide-elokuvan estetiikkaan ja
pornografiaan ronskin eksploitatiivisessa hengessä naittava puistattava
tekele. Bob Guccionen ja Giancarlo Luin ohjaamaksi merkitty elokuva joutui
aikanaan sensuurin kynsiin, ja on vasta nyt julkaistu leikkaamattomana.
2,5-tuntisessa Caligulassa onkin sitten kestämistä. Pyrkimys on ainakin
näennäisesti kuvata totalitaarisen järjestelmän mahdollistamia
surrealistisia kauhuja jonkun Pasolinin tai Fellinin hengessä, mutta
mikään Sodoman 120 päivää ei Caligula totisesti ole. Paheilla,
mielikuvituksellisella väkivallalla ja seksillä mässäillään perin
epäanalyyttisesti.
Mikä parasta, Penthousen rahoilla operoinut tuottaja Guccione palkkasi
kuvausten päätyttyä alastonmalleja ylimääräisiin pornokohtauksiin. Ne
lisättiin elokuvaan muun muassa käsikirjoittaja Gore Vidalin, ohjaaja Tino
Brassin ja varsinaisen näyttelijäkaartin tietämättä. Efekti on melko
puistattava. RaaŽan väkivallan lomassako olisi tarkoitus vielä
kiihottuakin?
Kellopeli appelsiinista tuttu Malcolm McDowell tekee joka tapauksessa
nimiroolissa parhaansa. Ja kyllä Caligulassa ajoittaista kiehtovuutta
ilmeisen camp-naurun ohitsekin on. Absurdeimmin ylivedetyt kohtaukset,
kuten keisarin olematon "sotaretki" Britanniaa vastaan tai huomattavan
suurisuuntainen teloituskone jäävät kyllä mieleen. Tässä elokuvassa ei
ainakaan sievistellä!
|