KULTTUURIVIHKOT
Tilaa 
Kulttuurivihkot!

Aika aikaansa kutakin

26.10.2007

Ensi-iltaesittelyissä kahden tunnustetun ohjaajamestarin uutuuselokuvat. Werner Herzogin Rescue Dawn ja David Cronenbergin Eastern Promises ovat saaneet laajalti kehuja kriitikoilta, mutta eivät yllä Kulttuurivihkojen arvioinnissa tekijöidensä parhaiden töiden tasolle.

Merkittävimmilläkin elokuvantekijöillä kaikkein hedelmällisin luomiskausi kestää yleensä vain hyvin rajallisen ajan, ehkä vuosikymmenen tai korkeintaan kahden verran. Saksalainen Werner Herzog ja kanadalainen David Cronenberg kuuluivat aikanaan kaikkein mielenkiintoisimpien ja omaäänisimpien ohjaajien kastiin, mutta ovat sittemmin taantuneet astetta keskinkertaisemmiksi tekijöiksi. Herzog oli 1970-luvulla länsisaksalaisen elokuvan huippukauden johtavia nimiä esimerkiksi Rainer Werner Fassbinderin ja Volker Schlöndorffin ohella, ja Cronenberg puolestaan siivitti seuraavalla vuosikymmenellä kanadalaisen elokuvan nousua laajempaan tietoisuuteen. Makuaisoista voi ja tulee kiistellä, mutta yleisesti ottaen voitaneen sanoa Herzogin parhaiden vuosien elokuvantekijänä sijoittuneen 1970-luvulle ja 1980-luvun alkuun, Cronenbergilla 1980-luvulle.

Suuri pakoretki

Werner Herzogin pääteoksiin lukeutuvissa Aguirressa (1972) ja Fitzcarraldossa (1982) ohjaaja kuvasi tositapahtumien pohjalta valkoisen miehen selviytymiskamppailua kaukana läntisen sivistyksen ulottumattomissa. Edellisessä espanjalaiset konkistadorit etsivät maanisen komentajansa johdolla Amazonilta tarunhohteista El Doradoa, ja jälkimmäisessä omalaatuinen irlantilaismies aikoo rakentaa oopperatalon samoille seuduille keskelle viidakkoa.

Niinikään todellisiin tapahtumiin pohjautuvassa Herzogin tuoreimmassa elokuvassa Operaatio Rescue Dawn päähenkilö on saksalaissyntyinen USA:n armeijan lentäjä Dieter Dengler (Christian Bale), joka vuonna 1966 lähetetään salaiselle sotilaslennolle Laosiin, joitakin vuosia ennen Yhdysvaltojen sotatoimien virallista aloittamista Vietnamissa. Dengler ammutaan alas, jonka jälkeen hän joutuu Vietkongin kanssa yhteistyössä toimivien paikallisten vangiksi pieneen kyläpahaseen. Siellä mies tapaa myös muita vastaavan kohtalon kokeneita maanmiehiään sekä USA:n armeijan palveluksessa toimineita aasialaisia. Vajaa puolta vuotta myöhemmin vankien onnistui paeta Denglerin johdolla, mutta lopulta hänen lisäkseen vain yksi thaimaalaismies selvisi hengissä viidakon koettelemuksista. Tarina on ollut Herzogille ilmeisen läheinen, sillä jo vuosikymmen sitten hän teki aiheesta dokumenttielokuvan Little Dieter Needs to Fly (1997).

Pohjimmiltaan Rescue Dawn on tyypillinen hollywoodilainen sankaritarina: kertomus miehestä, joka periksiantamattomuutensa avulla pystyy suoriutumaan lähes mahdottomasta haasteesta. Tältä osin Dengler eroaakin Herzogin perinteisistä (anti)sankareista, olivat he sitten Klaus Kinskin tulkitsemia kunnianhimoisia höyrypäitä (Aguirre, Fitzcarraldo, Cobra Verde), tai pyhiä yksinkertaisia entisen mielisairaalapotilaan Bruno S:n (Kaspar Hauserin tapaus, Stroszek) tavoin. Heidät oli yritteliäisyydestään huolimatta tuomittu epäonnistujiksi, mikä teki hahmoista traagisuudessaan inhimillisiä. Sen sijaan neuvokkaalla Denglerillä ei osoiteta olevan elokuvassa juurikaan heikkouksia, ja syntyperästään johtuen hän tuo välillä mieleen Karl Mayn poikakirjojen nietzscheläiset yli-ihmismäiset saksalaisheerokset. Muutenkin Dengler jää henkilönä kaiken kaikkiaan etäisemmäksi ja mielenkiinnottomaksi kuin ohjaajan klassiset karakteeritutkielmat. Tarinan amerikkalaisittain mieltäylentävä loppu on sekin vähemmän tyypillistä Herzogia. Pahimmanlaatuinen patriotismi on onneksi kyetty välttämään, vaikka viimeinen kohtaus hieman Top Gunin (1986) militarismihengessään suorastaan oksettavaa päätöstä muistuttaakin (kiinnostavaa kyllä, yksi elokuvan tuotannosta vastanneista yhtiöistä on nimeltään Top Gun Productions).

Herzogin sinänsä varmaotteisen ohjaustyöskentelyn ohella Rescue Dawnin selkäranka on entisen lapsinäyttelijän Balen heittäytyvä osasuoritus. Miehen roolit ovat aiemminkin olleet fyysisesti ja henkisesti vaativia, ja esimerkiksi elokuvaa The Machinist (2004) varten hän laihdutti itseään lähes 30 kiloa käveleväksi ihmisluurangoksi. Tällä kertaa vastaavanlaiseen dieettiin ei ollut tarvetta, olihan Dengler vankileirillä vain suhteellisen lyhyen aikaa. Sen sijaan henkisesti häilyvää vankitoveria paikoin lähes kinskimaisella mielipuolisella raivokkuudella näyttelevä Jeremy Davies lienee ulkomuotonsa perusteella käynyt läpi samanlaisen rääkin. Bale on tällä hetkellä hyvinkin ajankohtainen näyttelijä, sillä piakkoin häneltä nähdään Suomessa kaksi muutakin kiinnostavaa elokuvaa, omalaatuinen Bob Dylan-elämäkerta I´m Not There sekä 1950-luvun westernin uudelleenfilmatisointi 3: 10 to Yuma. Ensi vuonna olisi vielä tulossa suuren yleisön odottama Batman-elokuva The Dark Knight. Pitkäjänteinen työ näyttää siis vihdoin tuottavan tulosta isomman menestyksen muodossa.

Rescue Dawnin dramaturgisiin huippukohtiin lukeutuu paon huolellisesti kuvattu suunnittelu ja toteutus. Hyviä vankila- ja vankileiripakokuvauksia on nähty valkokankaalla useampiakin (huippuna kenties Bressonin Kuolemaantuomittu on karannut (1956), mutta paras vertailukohta Herzogin elokuvalle voisi olla Papillon (1973). Ainakin tämä Henri "Papillon" Charrieren kirjoittamaan omaelämäkerralliseen romaaniin perustuva kertomus paosta pahamaineiselta Pirunsaarelta on suurinpiirtein yhtä ihmeellinen kuin Denglerin voimankoetus. Viimeisimpien tietojen valossa "Papillonin" seikkailut ovat tosin osoittautumassa hieman liiankin uskomattomiksi, sillä mies lienee yksinkertaisesti sepittänyt suuren osan kirjastaan vankilasaarella kuulemiensa tarinoiden pohjalta. Denglerin kertomusta ei ole ainakaan toistaiseksi asetettu kyseenalaiseksi, mutta eipä todistajiakaan ole pahemmin elossa.

Rescue Dawnin lopussa kerrotaan Denglerin jatkaneen lentäjäuraansa siviilipuolella, ja pelastuneen vielä neljästä onnettomuudesta. Tällä on kai haluttu entisestään korostaa hänen sädekehäänsä ainutlaatuisena selviytyjätyyppinä. Toisaalta se tuntuisi viittaavan myös siihen, ettei mies ollut kummoinenkaan lentäjä.

* * *

Venäläistä rulettia

Vaikka David Cronenbergin uusimmat ohjaustyöt eivät nihilismissään varmasti ole kaikkien mieleen, ovat ne kuitenkin melko kesyä tavaraa hänen varhaisempiin elokuviinsa verrattuna. Cronenberg loi maineensa omintakeisena kauhu- ja tieteiskuvausten visionäärinä, ehkä muistettavimmin ihmiskehon muutosta inhorealistisen yksityiskohtaisesti kuvaavilla teoksillaan (muiden muassa Videodrome, Kärpänen ja Alaston lounas). Nyttemmin mies on eksynyt uusille poluille, eikä ole enää täysin vakuuttanut ainakaan tätä katsojaa 2000-luvun ohjauksillaan. Viimeistään niiden myötä Cronenberg on siirtynyt fysikaalisen ahdistuksen kuvaajasta ihmisen sisäisen maailman tulkitsijaksi.

Vuonna 2002 valmistunut Spider oli tutkielma skitsofreenisen mielen toiminnasta, ja edellinen ohjauksensa History of Violence (2005) analyysi väkivallan olemuksesta, Viggo Mortensenin esittämästä muistinsa menettäneestä palkkatappajasta. Aiheidensa puolesta nämä elokuvat ovat sinällään kiinnostavia, mutta kokonaisuuden kannalta lopulta varsin persoonatonta työtä, eikä niistä enää tunnista 1980-luvun Cronenbergia. Toki ne ovat paikoitellen lähestulkoon yhtä veneerisiä kuin miehen alkuaikojen elokuvat.

Eastern promises jatkaa osittain samoilla linjoilla History of Violencen kanssa, ja pääosassa nähdään jälleen Mortensen. Elokuvassaan Cronenberg porautuu järjestäytyneen rikollisuuden ytimeen kuvaamalla Lontoon venäläismafian väkivaltaista arkea. Tarinassa salaperäisen Nikolain (Mortensen) onnistuu päästä mafiaperheen päämiehen (Armin Müller-Stahl) suosioon, ja hän kohoaa nopeassa tahdissa autonkuljettajasta lopulta koko organisaation johtoon.

Esimerkiksi italialaisen Cosa Nostran ja japanilaisen Yakuzan tavoin "perheen" sisäinen hierarkia sekä kunniakoodisto ovat tässäkin tapauksessa tiukkoja, ja petturin osa lohduton. Näennäisen puhtoisen ulkokuoren alla vaietaan karmivista rikoksista, kuten murhista ja ihmiskaupasta. Cronenbergin edellisessä elokuvassa väkivalta oli osin sarjakuvamaista, ja sellaiseen käsikirjoitus pohjautuikin. Nyt se on niukempaa ja järkyttävyydessään realistisempaa. Kohua on herättänyt erityisesti kohtaus turkkilaisessa saunassa, jossa Nikolai taistelee elämästään paljain käsin kahta veitsin aseistautunutta tshetsheenitappajaa vastaan. Yhdysvalloissa tämä jakso ei tosin ole kohahduttanut niinkään väkivaltaisuutensa takia, vaan koska Mortensen esiintyy siinä minuuttikaupalla munasillaan.

Elokuvan roolisuoritukset ovat suurimmalta osin onnistuneita, joskin voidaan kysyä, eikö Venäjältä olisi löytynyt elokuvan isompiin rooleihin yhtään pätevää näyttelijää. Heidän sijastaan ohjaaja on valinnut pääosiin tunnettuja maailmantähtiä: amerikkalaisen Mortensenin, saksalaisen Müller-Stahlin ja ranskalaisen Vincent Casselin. Lisäksi puolalainen veteraaniohjaaja Jerzy Skolimowski nähdään entisen KGB-miehen osassa. Heidän luomansa hahmotelmat ovat tiettävästi varsin aidonoloisia, ja esimerkiksi Mortensen kävi kuulemassa rooliansa varten vinkkejä venäläisiltä tosielämän linnakundeilta. Toisaalta elokuvan mafiosot vaikuttavat kovin kliseisiltä, lähestulkoon rasistisilta karikatyyreiltä (Herzogilla sama ongelma liittyy jossain määrin aasialaisten kuvaukseen).

Sekä Herzog että Cronenberg ovat pitkällä kokemuksellaan rautaisia elokuvan ammattilaisia, mutta näistä uusimmista töistä puuttuu se persoonallinen ote, josta heidät aikaisemmin tunnettiin. Kun tietty "kosketus" taiteen tekemisessä katoaa, on se usein iäksi mennyttä.

* * *

Eero Hirvenoja

Operaatio Rescue Dawn ensi-illassa 25. 10., Eastern Promises 2. 11.

Share

etusivu : juttuarkisto

JUTTUARKISTO>

VIDEOARKISTO>

LEHTIARKISTO>

ASIAKASPALVELU>

MEDIAKORTTI>

AVUSTAJILLE>

YHTEYSTIEDOT>

LINKIT>

Tilaa 
Kulttuurivihkot!

Valaan kasvot | Lehden esittely | Luku-urakka | Asiakaspalvelu | Yritysesittely | Mediakortti