KULTTUURIVIHKOT
Tilaa 
Kulttuurivihkot!

Vuoden 2006 elokuvavaliot

26.2.2007

Kulttuurivihkojen elokuvatoimitus kokosi vuoden 2006 subjektiivisesti parhaat ensi-iltaelokuvat. Listoilla on huomioitu kyseisen vuoden aikana Suomessa virallisen teatteriensi-iltansa saaneet kokoillan elokuvat, poikkeuksena kuitenkin muutamat vanhemmat nyt vasta maahamme tuodut klassikot: Hayao Miyazakin Naapurini Totoro (1988), sekä Wong Kar-Wain As Tears Go By (1988) ja Days of Being Wild (1991). Näistä varsinkin viimeksi mainittu olisi sijoittunut listalla hyvinkin korkealle.

Parhaat ensi-iltaelokuvat

Turkka Ylinen

1. Laitakaupungin valot (Laitakaupungin valot, Suomi)

Aki Kaurismäki varioi tuttuja teemojaan täysin vastaansanomattomasti. Elokuvassa kuvataan vavahduttavalla tavalla yhteiskunnassa yleisesti vallitsevaa kylmyyden ja tunteettomuuden ilmapiiriä, mutta kuten tavallista Kaurismäen maailmassa on aina myös oleellinen ripaus toivoa. Teoksen viimeisiin sanoihin on ladattu sellainen tunnevyöry, että polvet tutisevat teatterista poistuttaessa.

2. The Proposition (The Proposition, Australia/Iso-Britannia)

John Hillcoat ohjasi ja rokkari Nick Cave käsikirjoitti voimakkaan Australiaan sijoittuvan lännenelokuvan, jonka kaltaista ei olla nähty sitten Sergio Leonen ja Sam Peckinpahin viimeisten teosten. Western-mytologiasta lauluihinsakin ammentava Nick Cave on kiinnostunut väkivallasta, ja se näkyy myös elokuvan brutaaliudessa. Teos ei kuitenkaan jää pelkäksi genrerevittelyksi, vaan siitä kasvaa liki raamatulliset mittasuhteet saava lojaalisuuden kuvaus. Cave teki yhdessä viulisti Warren Ellisin kanssa elokuvaan myös sykähdyttävän musiikin.

3. Match Point (Match Point, Iso-Britannia, USA, Luxemburg)

Woody Allen kierrättää Rikoksia ja rikkomuksia -elokuvastaan tuttua teemaa: aviollista uskottomuutta, joka johtaa murhaan. Tällä kertaa tapahtumat sijoittuvat Manhattanin sijasta yläluokkaiseen Englantiin. Allen osoittaa hienoa brittiläisen intohimodraaman tajua ja esittää katsojille haastavan moraalisen kysymyksen.

4. The Departed (The Departed, USA)

Martin Scorsese tekee sitä, minkä parhaiten taitaa: kovaotteista ja miehistä gangsterielokuvaa. Tällä kertaa fokuksessa on Bostonin amerikanirlantilaisen yhteisön poliisit ja rosvot. Elokuva tarjoaa taitavaa ja koukuttavaa elokuvallista ilmaisua ja yhden Jack Nicholsonin uran hienoimmista roolisuorituksista. Elokuva on uusintaversio hongkongilaisen poliisielokuvan modernista klassikosta Infernal Affairs (2002).

5. Tristram Shandy: Herrasmiehen paljastukset (Tristram Shandy: A Cock and Bull Story, Iso-Britannia)

Postmoderni metaelokuva 1700-luvulla kirjoitetusta postmodernista metaromaanista on haastava lähtökohta, mutta ohjaaja Michael Winterbottom hallitsee elokuvan langanpätkiä virtuoosimaisesti. Steve Coogan näyttelee niin Tristram Shandya kuin tämän isääkin vankalla brittihumoristin ammattitaidolla, mutta parhaan roolisuorituksen hän tekee esittämällä armottomasti itseään. Sivuosiin on saatu brittiläisten nykynäyttelijöiden parhaimmisto, muun muassa Stephen Fry, Kelly Macdonald ja Rob Brydon.

6. Kätketty (Caché, Ranska/Itävalta/Saksa/Italia)

Tyytyväistä ja itseensä käpertynyttä keskiluokkaista perheidylliä on terveellistä ravistella silloin tällöin, ja tässä Michael Haneken elokuva on parhaimmillaan. Haneken tapa ajoittaa kohtauksensa on poikkeuksellinen ja toimiva.

7. Unelmista totta ? jos luoja suo (Om Gud vill, Ruotsi)

Ihastuttava kesäelokuva Ruotsista. Ohjaaja ja miespääosan esittäjä Amir Chamdin pyrki autenttiseen 1960-luvun uuden aallon tyyliin, minkä vuoksi elokuva on kuvattu 30 vuotta vanhalla välineistöllä mustavalkofilmille. The Cardigans-yhtyeen laulaja Nina Persson tekee kenties vuoden naispääosan suomalaisena(!) tangolaulajana. Perssonin suomeksi elokuvassa esittämästä "Oriental Love" -tangosta tuli pieni hitti.

8. Miami Vice (Miami Vice, USA/Saksa)

Jos katsoja vain pystyy sopeutumaan ohjaaja Michael Mannin harjoittamaan häikäilemättömän tyylikeskeiseen tapaan tehdä elokuvaa, Miami Vice tarjoaa täydellisintä valtavirran toimintaelokuvaa, mitä kuvitella saattaa.

9. Grizzly Man (Grizzly Man, USA)

Maanisen fiktioelokuvan mestari Werner Herzog on viime vuosina profiloitunut yhä enemmän dokumentaristina. Herzogin tapauksessa ero näytelmäelokuvan ja dokumentin välillä on kuitenkin häilyvä, sillä Grizzly Manin päähenkilö, karhututkija Timothy Treadwell, on höyrypäisyydessään aivan kuin Klaus Kinski Herzogin ohjauksissa. Traagisen ja kompleksisen elokuvan ytimessä on luonnon ja ihmisen olemus.

10. Leonard Cohen: I'm Your Man (Leonard Cohen: I'm Your Man, USA)

Dokumentti ei pyri juurikaan purkamaan Leonard Cohenin ympärille muodostunutta myyttiä, vaan se pikemminkin voimistaa sitä. Elokuvan parhaat ansiot ovatkin musiikkiesityksissä, joissa muun muassa Nick Cave, Jarvis Cocker, Beth Orton ja Rufus Wainwright esittävät mestarin lauluja enemmän tai vähemmän raikkaina tulkintoina.

11. Borat (Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan, USA)

Vuoden kiistatta hauskin elokuva ja koomikko Sacha Baron Cohenin todellinen voimannäyte. Oma lukunsa on Kazakstanin valtion ymmärrettävän nuiva suhtautuminen teokseen.

12. The Science Of Sleep (La Science des rêves, Ranska/Italia)

Musiikkivideo-ohjaajana paremmin tunnettu Michel Gondry on mieltynyt toden, unen ja alitajunnan sekoittelemiseen. The Science Of Sleep on herttainen kuvaus miehestä, jolla on suuri rakkaudenkaipuu, taiteellisia ambitioita ja pahoja vaikeuksia erottaa unta todesta.

13. United 93 (United 93, USA/Iso-Britannia/Ranska)

Hyytävällä tavalla autenttisen tuntuinen kuvaus siitä, mitä saattoi tapahtua syyskuun 11. päivä 2001 Unitedin lennolla 93. Elokuva ei demonisoi terroristeja eikä sorru liikaan sentimentaalisuuteen tai paatoksellisuuteen. Ei suositella lentopelkoisille.

14. Aidosti outoa (Stranger Than Fiction, USA)

Oivallinen ja aidosti koskettava draamakomedia, jossa kaunokirjallisuus kohtaa oikean elämän. Will Ferrell tekee ?vakavan? roolinsa antaumuksella ja myös sivuosaesittäjät on valittu nappiin.

15. Alaston totuus (Where the Truth Lies, Kanada/Iso-Britannia/USA)

Atom Egoyanin pieteetillä tehty murhamysteeri jäi syyttä vähemmälle huomiolle kuin ohjaajan tunnustettu mestariteos The Sweet Hereafter (1997). Elokuva avaa salaisuuttaan pikkuhiljaa ja tunnelma pysyy yllä loppuun saakka.

16. Colour Me Kubrick (Colour Me Kubrick A True...ish Story, Ranska/Iso-Britannia)

Käsittämättömältä tuntuva tositarina miehestä, joka vietti vuosia tekeytyen Stanley Kubrickiksi. John Malkovich näyttelee hengästyttävän upeasti ja elokuvan kreisi puvustus ja lavastus miellyttävät, vaikka jossain vaiheessa vitsi alkaakin vanheta.

17. Musta Dahlia (The Black Dahlia, USA/Saksa)

Ohjaaja Brian De Palman yksi vahvuus on siinä, että hän todella tietää tekevänsä elokuvaa, ja hän myös tietää, miten sitä tehdään. Musta Dahlia on puutteistaan, esimerkiksi pökkelömäiset roolisuoritukset, huolimatta täyteläistä elokuvaa ja hieno sovitus James Ellroyn yönmustasta romaanista.

18. Marie Antoinette (Marie Antoinette, USA/Ranska/Japani)

Sofia Coppola onnistuu yhdistämään moderneja esteettisiä konventioita kuten viileätä uuden aallon rokkia pukudraaman perinteisiin. Elokuva ei varmastikaan ole historiallisesti kovin tarkka, mutta se kertoo kiehtovaa ja ilmavaa tarinaa puitteinaan 1700-luvun Ranskan hovi.

19. A Good Year ? Mainio vuosi (A Good Year, USA)

Peter Maylen kirjoja on filmatisoitu yllättävän vähän ottaen huomioon niiden viihdearvon. Ridley Scott teki kuitenkin Mainiosta vuodesta mukavan ja harmittoman aikuisten satuelokuvan. Elokuvassa romantisoidaan häikäilemättömästi ?eurooppalaista elämäntapaa?, mutta sen elämänmyönteisyys ja aistillisuus tekevät hyvää.

20. Casino Royale (Casino Royale, USA/Saksa/Iso-Britannia, Tshekki)

Ian Flemingin ensimmäiseen James Bond ?romaaniin perustuva Casino Royale uudistaa kaivatulla tavalla Bond-mytologiaa, vaikka ylilyöntejäkin tapahtuu. Anteeksiantamatonta on esimerkiksi se, että elokuvan kokoavassa kohtauksessa pelataan pokeria eikä baccaratia, kuten asiaan kuuluisi.

Maailma TOP 20

Eero Hirvenoja

1. Lapsi (L´Enfant, Belgia/Ranska 2005)

Belgialaisten Dardennen veljesten Jean-Pierren ja Lucin syystä Cannesin Kultaisella palmulla 2005 palkitussa draamassa pikkurikoksilla itsensä elättävä nuori mies (Jérémie Renier) myy kroonisessa rahapulassaan vastasyntyneen poikavauvansa ihmiskauppiaille. Ulkoisesta rujoudestaan ja rankasta aiheestaan huolimatta kaunis elokuva osoittaa, että myös päähenkilönsä kaltainen kanssaihmisistä täysin piittaamaton nilkki voi tehdä elämässään uudenlaisia valintoja.

Veljesparin ei ole suotta sanottu tekevän maailman demokraattisimpia elokuvia, ja tälläkin kertaa he onnistuvat kuvaamaan elämän kovalla kädellä kolhimia sekä kovettamia ihmisiä lämmöllä ja ymmärtäen kuin Vittorio De Sica aikanaan. Liikuttava tarina kerrotaan ilman turhanaikaista osoittelevuutta ja sentimentaalisuutta, mikä on harvinainen taito nykypäivänä. Ensi ilta 24. 3/Future Film.

2. Brokeback Mountain (Brokeback Mountain, USA 2005)

Kahden lehmipojan (Heath Ledger ja Jake Gyllenhaal) ystävyys kehittyy heidän vuoristossa leireillessään uudelle tasolle. Ympäristön paine pakottaa pitämään suhteen salassa, ja niinpä tahoillaan naimisissa olevat miehet joutuvat viettämään vuosikymmenten ajan kaksoiselämää voiden tavata toisiaan vain yhteisillä »kalareissuillaan». Ohjaaja Ang Leen viisas sovitus E. Annie Proulxin novellista. Ensi-ilta 27.1/Sandrew Metronome.

3. Little Miss Sunshine (Little Miss Sunshine, USA 2006)

Yllätyshitiksi osoittautuneessa indie-helmessä hieman eriskummallinen, keskiluokkaisuuden kulissistaan kiinni pitävä amerikkalaisperhe lähtee vaiherikkaalle automatkalle Kaliforniaan, missä perheen tytär aikoo osallistua pikkutyttöjen missikisaan. Mustaa huumoria ja syvällisempää elämän arvojen pohdintaa viihdyttävässä paketissa. Ensi-ilta 24. 11/FS-Film.

4. Kätketty (Caché, Ranska/Itävalta 2005)

Hyvin toimeentulevan ranskalaisperheen turvallinen porvariselämä natisee liitoksistaan kun joku alkaa terrorisoida heitä nimettömillä uhkauskirjeillä. Lisäksi perheen isän kipeät lapsuuden muistot nousevat pintaan vuosikymmenten jälkeen. Vähäeleisyydessään erittäin ammattitaitoista työtä ohjaaja Michael Hanekelta, sekä pääparilta Daniel Auteuil ja Juliette Binoche. Synkkyydestään huolimatta valopilkku hieman aneemiselta vaikuttavan ranskalaisen nykyelokuvan joukossa (ohjaaja onkin itävaltalainen). Ensi-ilta 20. 1/Future Film.

5. The Proposition ?ehdotus (The Proposition, Australia/Iso-Britannia 2005)

Hienon laulaja-lauluntekijä Nick Caven käsikirjoittama 1800-luvun lopulle sijoittuva aussiwestern, jossa kovaotteinen lainavartija (Ray Winstone) on lähetetty emämaa Englannista tuomaan länsimaista ?sivistystä? Australian kesyttämättömille takamaille. Uusi sheriffi alkaa lähes pakkomielteenomaisesti jahdata lähialueita terrorisoivan veljessarjan raakalaismaista vanhinta veljeä (Danny Huston). Cave ja ohjaaja John Hillcoat ovat loihtineet raa´an runollisia kuvia karujen olojen keskelle. Caven klassikkolevyn Murder Ballads (1996) elokuvallinen vastine. Ensi-ilta 31. 3/Cinema Mondo. 6. Tristram Shandy ?herrasmiehen paljastukset (A Cock and Bull Story, Iso-Britannia 2005)

Michael Winterbottomin mainiossa metaelokuvassa kuvausryhmä kohtaa lukemattomia vastoinkäymisiä yrittäessään työstää elokuvaa Laurence Sternin monitahoisesta kulttiromaanista. Taiteellisia kompromisseja ei voida välttää, kuten ei kuvausryhmän yhteishenkeä nakertavia ihmissuhdedraamojakaan. Steve Coogan esittää kovasti itsensä oloista itsekeskeistä koomikkoa, joka haluaisi tulla arvostetuksi vakavasti otettavana draamanäyttelijänä. Hän saa kuitenkin huomata, ettei vanhasta maineesta pääse noin vaan eroon.

Ironisena metaelokuvana Tristram Shandy on korkeaa tasoa, vaikka komedia ei sinällään olekaan Winterbottomin ominta aluetta. Elokuvan huumori nojaa ensisijaisesti vaivaannuttaviin tuokioihin, ei niinkään verbaaliseen tai fyysiseen komiikkaan. Ensi-ilta 30. 10/Future Film.

7. Palindromes ?nyrjähtänyt rakkaustarina (Palindromes, USA 2004)

Arkoja aiheita ja erikoisia ihmiskohtaloita ennenkin käsitelleen Todd Solondzin elokuvissa ihmiset tavoittelevat jälleen turhaan onnellista elämää. Peräti kahdeksan eri näyttelijän esittämä varhaisteini-ikäinen Aviva-tyttö unelmoi omasta vauvasta. Kun vanhemmat eivät ole suopeita ajatukselle, tyttö karkaa kotoaan sopivaa isäkandidaattia etsimään. Karkumatkallaan hän kohtaa muun muassa lapsiensekaantujia sekä kristillisiä fundamentalisteja. Mustan huumorin sävyttämä, sopivan »nyrjähtänyt» pieni elokuvahelmi. Ensi-ilta 10. 3/Bio Rex Distribution.

8. Transamerica (Transamerica, USA 2005)

Sukupuolenvaihdosleikkausta ja uutta elämää naisena odotteleva Bree (erinomainen Felicity Huffman) saa kuulla ensi kerran pojastaan. Hän matkustaa New Yorkiin tapaamaan täysi-ikäisyyden kynnyksellä olevaa jälkikasvuaan, joka haaveilee urasta homopornoelokuvien näyttelijänä. Duncan Tuckerin kirjoittamassa sekä ohjaamassa riemukkaassa ja estottomassa road moviessa Bree on matkansa päätteeksi vain entistä vakuuttuneempi tekemästään valinnasta. Ensi-ilta 17. 2/Nordisk Film.

9. The Departed (The Departed, USA 2006)

Martin Scorsesen vahva rikoselokuva kertoo irlantilaistaustaisten gangstereiden hallitsemasta Bostonin alamaailmasta ja näiden kissa ja hiiri ?leikistä poliisin kanssa, mutta ennenkaikkea huomio kiinnittyy kahden lain eri puolilla peitetehtävissä toimivan miehen (Matt Damon ja Leonardo DiCaprio) henkien taisteluun.

Scorsesen teos on uudelleenversio varsin tuoreesta hongkongilaiselokuvasta Mou gaan dou/Infernal Affairs (2002), johon verrattuna juonta on onnistuttu hieman terävöittämään ja henkilöhahmot ovat saaneet lisää syvyyttä. Erityisesti The Departedin loppuselvittely on intensiivistä seurattavaa, ja tältäkin osin se on toimivampi kuin alkuperäisversio. Scorsese ei kuitenkaan tunnu olevan aiheen parissa aivan omimmillaan, ja elokuva tuo paremminkin mieleen Michael Mannin urbaanit rikosdraamat. Kaikesta huolimatta ohjaajalegendan onnistunein elokuva sitten Casinon (1995). Ensi-ilta 10. 11/Sandrew Metronome.

10. Panin labyrintti (El Laberinto del Fauno, Meksiko/Espanja 2006)

Meksikolainen tyylitaiturin Guillermo del Toron ylisanoja keränneessä pessimistisessä fantasiaelokuvassa tapahtumapaikkana on Espanja toisen maailmansodan loppuvaiheilla. Nuori tyttö ja tämän raskaana oleva äiti muuttavat asumaan metsän keskelle äidin uuden miehen, sadistisen francolaisen upseerin luo. Tasavaltalaiset vasemmistosissit piileksivät metsän pimeydessä, ja sen kätköistä tytölle avautuu uusi maailma antiikin tarinoista tutun Panin (Faunin) hahmossa.

Tarinan ilmeisimpiä esikuvia ovat satuklassikot Liisa ihmemaassa ja Ihmemaa Oz, mutta siitä puuttuu niiden lämpö ja huumori. Paljolti kauhuelementtien varaan rakentuvaa elokuvaa hallitsee surumieleinen lohduttomuus: kärsimyksiään voi paeta vasta tuonpuoleisessa. del Toron luoma maailma on kieltämättä kiehtova, joskin tarinan pikkutytön mielikuvituksen tuotteeksi (jos se sitä on) se tuntuu varsin monimutkaiselta. Ensi?ilta 22. 12/Cinema Mondo.

11. C. R. A. Z. Y. (C. R. A. Z. Y., Kanada 2005)

Kanadanranskalaisessa perhedraamassa seurataan kahden vuosikymmenen ajanjaksolla Zachary ?pojan kasvua vaativan isän silmäterästä itsenäiseksi nuoreksi mieheksi. 1960-luvulta 80-luvulle ulottuvassa elokuvassa muuttuvia aate- ja muotivirtauksia kuvataan hauskasti, mutta tarinan keskeinen teema on oman identiteetin löytäminen. Tragedia ja komedia ovat tasapainossa Jean-Marc Valléen jouhevassa ohjaustyössä. Ensi-ilta 28. 7/Future Film.

12. Muiden elämä (Das Leben der Anderen, Saksa 2006)

DDR:n historian ruodinta kiinnostaa edelleen Saksassa. 1980-luvulle sijoittuvassa elokuvassa virkaintoisena tunnettu Stasin agentti alkaa tuntea myötätuntoa salakuuntelemaansa kirjailijaa kohtaan, ja alkaa pimittää esimiehiltään tämän länsikontakteihin liittyviä tietoja. Ilmiantokulttuurin leimaamassa yhteiskunnassakin saattoi siis löytyä pilkahduksia inhimillisyydestä. Florian Henckel von Donnersmarckin ohjaamassa hallitussa draamassa valotetaan itäsaksalaista todellisuutta astetta kriittisemmässä valossa kuin taannoisen ns. ostalgia ?aallon aikana tehdyissä elokuvissa. Ensi-ilta 27. 10/Sandrew Metronome.

13. Babel (Babel, USA/Meksiko 2006)

Ohjaaja Alejandro González Iñárritun ja käsikirjoittaja Guillermo Arriagan Amores perrosilla (2000) komeasti alkanut yhteistyö jatkuu tutusti useasta rinnakkaisesta tarinasta koostuvalla, ajatuksia herättävällä elokuvalla. Ratkaisevan elämänmuutoksen edessä olevia ihmisiä tavataan eri puolilla maailmaa: Meksikossa, Marokossa ja Japanissa. Ihmissuhteiden selvittelyn lomassa tehdään osuvia huomioita nykypäivän ongelmista ja ilmiöistä, kuten siirtolaisuudesta ja terrorismista, toisaalta länsimaissa sekä läntistyneessä maailmassa avoimesti näkyvillä olevan seksuaalisuuden vaikutuksesta nuorten käyttäytymiseen. Paljon puhuttu globalisaatio ulottaa vaikutuksensa ihmisten jokapäiväisen elämän pienempiinkin yksityiskohtiin, olimme asiasta tietoisia tai emme. Ensi-ilta 17. 11/Nordisk Film.

14. Suusta suuhun (Mun mot mun, Ruotsi 2005)

Ruotsalainen kansankoti paljastaa rumemmat kasvonsa synkän realistisista ohjaustöistään tunnetun Björn Rungen elokuvassa. Teini-ikäinen Vera (Sofia Westberg) on karannut kotoaan alati riiteleviä vanhempiaan, ja seurustelee nyt itseään huomattavasti vanhemman hampuusin kanssa. Tyttö kuvittelee löytäneensä todellisen onnen, mutta miehen painostuksen alaisena hän ajautuu huumenistiksi ja osa-aikaiseksi prostituoiduksi. Vavahduttava kurkistus porvarillisen lähiöelämän kulissien taakse. Ensi-ilta 27. 10/Cinema Mondo.

15. Volver ?paluu (Volver, Espanja 2006)

Naisilla on synkkiä salaisuuksia omallatunnollaan Pedro Almodóvarin mustassa draamakomediassa, jossa Penélope Cruzin näyttelemä kotiäiti ja tämän teinitytär piilottelevat jälkimmäisen itsepuolustukseksi tappaman miehenrontin ruumista pakastearkussa päätyen sattumalta ravintolanpitäjiksi. Kuolleeksi luultu isoäitikin (Carmen Maura) palaa maisemiin vuosien poissaolon jälkeen. Elokuva on siistimpi ja kiltimpi kuin ohjaajan parhaat työt, mutta se huokuu positiivista naisenergiaa. Naispuolinen näyttelijäkaarti tekee kautta linjan hyvää työtä, ja Almodóvar osoittaa jälleen kykynsä käsitellä rankkoja aiheita hirtehisessä hengessä. Ensi-ilta 1. 9/Sandrew Metronome.

16. Match Point (Match Point, Iso-Britannia/USA 2005)

Tasan eivät käy onnen lahjat. Miksi tuntuu, että tuuria tuntuu piisaavan eniten juuri niillä kaikkein kusipäisimmillä tyypeillä? Woody Allenin Englantiin sijoittuvassa elokuvassa entinen keskinkertainen tennisammattilainen (Jonathan Rhys Meyers) pääsee ulkonäkönsä ja lipevän käytöksensä avulla hyviin naimisiin ja sitä kautta seurapiireihin. Kauniin vaimon lisäksi miehellä on myös rakastajatar, joka kuitenkin alkaa käydä turhan rasittavaksi jatkuvine vaatimuksineen. Perheonnen säilyttämiseksi hankalasta naisesta onkin syytä hankkiutua eroon. Nokkela juoni on osittain velkaa Allenin vuoden 1989 mestariteokselle Rikoksia ja rikkomuksia. Joka tapauksessa miehen paras ohjaustyö vuosikymmeneen, ja paras Allen ?elokuva, jossa tämä ei itse esiinny. Ensi-ilta 20. 1/Scanbox.

17. Borat (Borat. Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan, USA 2006)

Sacha Baron Cohenin luoma umpikonservatiivinen kazakstanilaisreportteri matkaa läpi Yhdysvaltojen tullen samalla paljastaneeksi jotain aivan oleellista sikäläisen asujaimiston tietämättömyydestä ja ennakkoluuloista. Tarina ei kanna aivan pitkän elokuvan verran, mutta yhtä kaikki kyseessä on aivan tappohauska komedia. Lisäksi on ihailtava Cohenin äärimmilleen vietyä omistautumista roolilleen. Ensi-ilta 3. 11/FS-Film.

18. Laitakaupungin valot (Laitakaupungin valot, Suomi 2006)

Aki Kaurismäki tekee varmaa työtä lipsumatta tutun turvalliselta linjaltaan karun melankolisessa elokuvassa, jonka sosiologinen teema on yksinäisyys. Työpaikallaan hyljeksitty yövartija Koistinen (Janne Hyytiäinen) rakastuu kohtalokkaaseen naiseen (Maria Järvenhelmi), ja tulee vedetyksi mukaan rikolliseen toimintaan. Koistinen on yksin tässä maailmassa, mutta osittain kyse on hänen omista valinnoistaan, mies kun ei halua vastata häntä kaukaa ihailevan nakkikojun myyjän (Maria Heiskanen) tunteisiin. Kaikki juonikuviot ja henkilöhahmot eivät ole loppuun asti niin hiottuja kuin esimerkiksi Akin edellisessä elokuvassa. Ensi-ilta 3. 2/Sandrew Metronome.

19. Pianistin sivunkääntäjä (La tourneuse de pages, Ranska 2006)

Hillityssä ranskalaistrillerissä luotetaan toiminnan sijaan taiten rakennettuun tunnelmaan. Nuori nainen (Déborah Francois) maksaa vanhoja kalavelkoja entiselle pianonopettajalleen tunkeutumalla tämän elämään. Suuri tunteita kuvataan vähin elein ? niin kuin vain ranskalaiset elokuvantekijät osaavat ? mutta sen sijaan tarina ei täysin vakuuta: naisen ilmeisesti kypsyteltyä kostoiskuaan vuosikaudet hän luottaa suunnitelmansa toteutumisessa lähinnä sattumaan. Ensi-ilta 1. 12/Cinema Mondo.

20. Tie Guantanamoon (The Road to Guantanamo, Iso-Britannia 2006)

Ahkerasti elokuvia tekevä Michael Winterbottom tarttui Tristram Shandyn jälkeen edelleenkin ajankohtaiseen poliittiseen aiheeseen tarjoten puolidokumentaarisessa näytelmäelokuvassaan malliesimerkin siitä, miten Yhdysvaltojen hallitus käy terrorismin vastaista sotaansa ihmisoikeuksista piittaamatta. Tarinassa neljä brittiläistä musliminuorukaista joutuu matkallaan Pakistaniin terrorismiepäilyjen vuoksi USA:n armeijan pidättämiksi hieman syksyn 2001 WTC-iskujen jälkeen. Miehet kuljetetaan Kuubaan Guantanamon sittemmin pahamaineiselle vankileirille, missä vankeja kohdellaan kuin saastaa.

Tärkeä aihe ilman muuta, ja elokuvalla on ansionsa, mutta yhteiskunnallinen ja historiallinen konteksti on jäänyt jossain määrin jäsentelemättömäksi. Tämän tekijät ovat kuitanneet yksinkertaisesti sijoittamalla draamajaksojen väliin uutispätkiä. Kenties dokumenttielokuvan tekeminen näinkin tuoreesta aiheesta olisi ollut parempi vaihtoehto. Ensi-ilta 12. 5/Sandrew Metronome.

Suomi TOP 5

1. Laitakaupungin valot (Suomi/Saksa)

Odotetusti vuoden kirkkaasti paras kotimainen näytelmäelokuva. Ks. elokuvan esittely edellä. Lisättäköön vielä, että koska elokuva ei ole kaikin puolin onnistunut, pistävät siinä paikoin tavallista enemmän silmään muutamat seikat, joita tämän kirjoittaja olisi valmis pitämään yleisemminkin Kaurismäen tuotannon miinuspuolina:
a. Perinteiset sukupuoliroolit
b. Henkilöhahmot yleensä kategorisesti joko hyviä tai pahoja
c. Rakkaustarinoista puuttuu seksuaalinen jännite

2. Valkoinen kaupunki

Ohjaaja Aku Louhimies kunnostautuu jälleen suomalaisen angstin kuvaajana. Kehutun Irtiottoja ?sarjan pohjalta tehdyssä pitkässä elokuvassa on keskiössä on Janne Virtasen esittämä, kovasti Travis Bicklen oloinen taksisuhari. Elokuva on koostettu erityisesti ulkomaista levitystä silmälläpitäen, ja se toimineekin paremmin niille, jotka eivät tunne tv-sarjaa.

Mukana on hätkähdyttäviä kohtauksia aina marsun tappamista myöten, mutta ne eivät kannattele koko elokuvaa. Vankilaan miestaposta passitettava päähenkilö hakee lopulta sovitusta kristinuskosta. Uskonasiat ovat esillä myös Louhimiehen toisessa viime vuoden aikana teattereihin tulleessa, lähes tyystin epäonnistuneessa Riisutussa miehessä. Ensi-ilta 17. 11/Buena Vista.

3. Jadesoturi (Suomi/Kiina/Viro/Alankomaat)

Kalevalaisia kansantaruja ja itämaista mystiikkaa yhdistelevä toimintaelokuva, jossa Seppo Ilmarisen pojaksi paljastuva, nykyaikaan uudestisyntynyt seppä (Tommi Eronen) saa toimeksiannon takoa Sampo uudelleen. Elokuvan taistelukohtaukset ovat suorastaan tylsiä, ja käsikirjoitus sisältää vain niukasti hyviä oivalluksia. A. J. Annilan ohjaama kansainvälinen yhteistyöfilmi on kuitenkin positiivinen yllätys alhaisiin ennakko-odotuksiin nähden. Ensi-ilta 13. 10/Sandrew Metronome.

4. Matti

Nostalginen, puolifiktiivinen elämäkertaelokuva kertoo mäki- ja lööppikuningas Matti Nykäsen tarinan ? muutamine takautumineen ? Oberstdorfin MM ?hiihdoista (1987) eteenpäin. Rutiininomaisessa Selin/Mäkelä ?tuotannossa on pyritty Matin henkilöä analysoidessa katsomaan piirun verran juorulehtien otsikoita syvemmälle. Ennen kaikkea kyse on totta kai puhdasverisestä viihde-elokuvasta, ja sellaisena se onkin aivan mukiinmenevä. Ensi-ilta 13. 1/Buena Vista.

5. Suden arvoitus (Suomi/Ruotsi)

Raimo O. Niemen luontoelokuva ihmisten ja villieläinten kohtaamisesta, jossa koululaistyttö ja naapurin poika ottavat suojelukseensa metsästäjien jahtaamat sudenpennut. Juonta enemmän huomio keskittyy elokuvassa luontokuvaukseen sekä tietenkin susiin, noihin maassamme käsittämättömän vihattuihin luontokappaleisiin. Elokuvan maisemat ovat tarkoituksellisen postikorttimaisia, lähes tylsyyteen asti. Ensi-ilta 15. 12/Nordisk Film.

etusivu : juttuarkisto

JUTTUARKISTO>

VIDEOARKISTO>

LEHTIARKISTO>

ASIAKASPALVELU>

MEDIAKORTTI>

AVUSTAJILLE>

YHTEYSTIEDOT>

LINKIT>

Tilaa 
Kulttuurivihkot!

Valaan kasvot | Lehden esittely | Luku-urakka | Asiakaspalvelu | Yritysesittely | Mediakortti