Kaija Juurikkala on
ohjannut taiteilija ja
kasvatustieteilijä
Aleksanteri Ahola-Valon
(1900 - 1997) lapsena
kirjoittamien päiväkirjojen
pohjalta
sykähdyttävän lastenelokuvan
Valo, jossa
puolustetaan lasten
oikeutta koulunkäyntiin
ja omatoimisuuteen.
Elokuva esitettiin ensimmäistä
kertaa julkisesti
Espoo Ciné -elokuvafestivaaleilla.
Kaija Juurikkala kertoo idean
elokuvaansa Valo syntyneen jo
viitisen vuotta sitten, jolloin hän
ensin näki Mikkelissä Aleksanteri
Ahola-Valon Koulupojan päiväkirjoihin
perustuvan teatteriesityksen
ja sen jälkeen itse luki
neljässä osassa painetut päiväkirjat.
"Kun olin viisikymmentä
sivua lukenut, niin silloin mä
tein päätöksen." Juurikkala tunsi
kirjojen maailman läheiseksi,
ja niin lähti liikkeelle prosessi,
jonka seurauksena lokakuussa
ensi-iltaan tuleva Valo on nyt valmis.
Matkassa oli kuitenkin
monta mutkaa.
"Ilman tuottaja
Outi Rousun apua olisin itse
luovuttanut."
Valo on Periferia Productionsin
ensimmäinen tuotanto, ja se
on saanut myös pohjoismaista
rahoitusta. Muutamilta rahoittajatahoilta
tukea ei kuitenkaan
herunut, sillä tarinan teemojen
syvällisyyden sekä muutamien
tummasävyisten kohtauksien takia
sitä ei pidetty lasten elokuvaksi
soveltuvana. Valossa on
kuitenkin onnistuttu tavoittamaan
lasten maailma ja heidän
tarpeensa harvinaisen onnistuneesti,
ehkä juuri siksi, että elokuva
perustuu lapsen omiin kirjoituksiin,
ei aikuisen muistelmiin.
Jotain uutta
lapsikuvauksen alalla
Sekä lasten- että nuorten elokuvat
ovat olleet Suomessa muutamia
vuosia nosteessa. Niitä tehdään
nyt enemmän kuin koskaan,
joskin Valo on tämän vuoden
ainoa pitkä kotimainen lastenelokuva.
Jo se, että Juurikkalalle
myönnettiin 2003 elokuvataiteen
valtionpalkinto, kertoo
asenteiden muutoksista lapsille
suunnattuja elokuvia kohtaan.
Monissa lastenelokuvissa
maailmaa on kuvattu fantasian
tai sadun keinoin. Juurikkala
kuitenkin valitsi tietoisesti tästä
Lasten oikeuksien puolesta
suuntauksesta poikkeavan linjan
tekemällä realismin keinoin
kulkevan elokuvan. "Mä halusin
tehdä jotain ehkä uraauurtavaakin,
ainakin jotain uutta tällä
alalla", kertoo Juurikkala, joka
on tottunut ottamaan elokuvaohjaajan
työssään riskejä. Hän
on ohjannut lapsille jo noin viidentoista
vuoden ajan, eli paljon
ennen kuin siitä tuli muodi-
kasta. Juurikkala pitää lasten
ymmärryksen aliarvioimisena
sitä, että heille ei voisi kertoa tarinoita
todellisesta elämästä
suoraan vaan ainoastaan kiertoilmaisuin.
"Perinteinen lastenkulttuuri
on sellainen, että se
ottaa lapset objekteiksi. Se pitää
heidät ikään kuin lastenhuoneessa,
ja tekee heille tietynlaista
viihdettä."
Kapinaa aikuisten
sääntöjä vastaan
Elokuvassa lapset nousevat Valo
Aholan johdolla vastustamaan
aikuisten sortovaltaa, kun viranomaiset
ovat sulkeneet koulun,
jossa pelkäävät levitettävän kapinallisia
ajatuksia. Lapset eivät
lannistu, vaan he perustavat
oman koulun. Kaikki tarinan aikuishahmot
eivät toki ole ilkeitä
lapsille. Sortoa edustavat erityisesti
omasta vallastaan juopuneet
viranomaiset ynnä muut
tärkeilijät.
Juuri lasten kapina aikuisten
sääntöjä vastaan tuo Valolle vertailukohdan
yli seitsemänkymmenen
vuoden takaa. Kyse on
Jean Vigon klassikkofilmistä
Nolla käytöksessä (1933), jossa sisäoppilaitoksen
poikalauma
nousee kapinaan opettajien
harrastamaa oligarkiaa vastaan.
Koulunkäynti on kyllä tavoittelemisen
arvoinen asia, ja sen
puolesta kannattaa jopa taistella,
mutta asiassa on toinenkin
puoli. Siitä muistutetaan myös
Pink Floydin kappaleessa Another
Brick in the Wall Part 2
("We don't need no education,
we don't need no thought control"),
eli valtion kouluissa lapsiin
istutettavasta perinteisestä
arvomaailmasta.
Juurikkalan mielestä aikuiset
suhtautuvat yhteiskunnasamme
usein ylenkatsovasti lapsiin.
²Mun mielestä on niin, että me
halutaan pitää lapset lapsuuden
lokerossa, koska me ei haluta
heitä tähän yhteiskuntaan tasavertaisiksi²,
hän täräyttää. Juurikkalalla
on sanottavaa myös
koululaitoksestamme, sillä hänen
mukaansa se ei vieläkään,
muutoksista huolimatta, suostu
muuttumaan sellaiseksi, että
oppilaiden ja opettajien suhde
toimisi vuorovaikutuksellisesti.
"Lapsilla ei oikeasti ole koulussa
sanavaltaa omaan oppimiseensa,
vaikka heillä pitäisi olla,
ja heillä totta vieköön on edellytykset
siihen." Juurikkala myös
tietää mistä puhuu, sillä hän on
alkujaan koulutukseltaan luokanopettaja.
Valosta on löydettävissä useita
eri teemoja, ja yksi niistä avautui
Juurikkalalle kuvausten aikana.
"Yksi keskeinen teema on
myös se, että jos näkee epäoikeudenmukaisuutta,
niin alistuuko
ja pysyykö vaiti, vai onko
rohkeutta nousta sitä vastustamaan."
Valo Aholalta tätä rohkeutta
löytyy. Hän uskaltaa uhmata
auktoriteetteja ja taistella oikeiksi
katsomiensa asioiden
puolesta, eikä luovu periaatteistaan
vielä senkään jälkeen, kun
hänet suljetaan koulukotiin.
Elokuvaa on esitetty ennen
sen ensi-iltaa ala-asteilla ympäri
Suomea, ja ohjaajan mielestä
on hienoa, että lapset saavat
nähdäkseen myös vakavia aiheita
käsitteleviä elokuvia. Voidaan
toivoa, että Valo onnistuu muistuttamaan
nuoria koululaisia
heidän oikeuksistaan ja siitä,
että koulunkäynti ei ole vain
velvollisuus, vaan suuri etuoikeus.
Kaikilla maailman lapsilla
kun ei suinkaan tuota mahdollisuutta
vielä tänä päivänäkään
ole.
Eero J. Hirvenoja
Valon ensi-ilta on 7.10.
|