KULTTUURIVIHKOT
Tilaa 
Kulttuurivihkot!

Ensi-iltaelokuvia

24.11.2006

Viikon uutuuselokuvissa seikkailevat hullunkurinen perhe Yhdysvalloista sekä ohjaaja Stanley Kubrickina esiintyvä brittimies.

Päivänsäteitä ja rajatapauksia

Sideways, Broken Flowers ja Todd Solondzin elokuvat kohtaavat Tenenbaumsit ja Simpsonit! Tuloksena on perhedraaman ja road movien yhdistelmä Little Miss Sunshine, riemastuttava ja traaginenkin tarina keskiluokkaisen amerikkalaisperheen vaiherikkaasta viikonlopusta.

Ulospäin kyseessä vaikuttaisi olevan oikea malliperhe, mutta pinna alla kuohuu, ja kaikilla perheenjäsenillä tuntuu olevan eriasteisia vaikeuksia selvitä arjestaan. Isä Richard Hoover on jäänyt työttömäksi ja yrittää saada julkaistuksi "sarasvuolaista" elämänkasvatusopastaan, äiti Sherylillä on jatkuvasti pinna kireällä, lentäjän uralle tähtäävä teini-ikäinen Dwayne on tehnyt vaitiololupauksen, ja alakouluikäinen Olive ihailee ylettömästi missejä. Perheeseen kuuluvat lisäksi viriili isoisä sekä itsemurhayrityksestään toipuva perheen äidin veli, elämässään moneen kertaan pettynyt Proust-tutkija. Äiti ja tytär lienevät lopulta perheen selväjärkisimmät tapaukset, joten tilanne on tässä mielessä hieman sama kuin Simpsoneissa. Hooverin perheestä on löydettävissä vastineet Margen ja Lisan lisäksi myös Bartille, Lisalle ja isoisä-Simpsonille. Kommelluksetkin ovat lähes samaa luokkaa kuin tv:n keltaisella perheellä.

Kun Olive saa takaportin kautta mahdollisuuden osallistua alle 10-vuotiaille tarkoitettuun missikisaan, päättävät Hooverit kerrankin tempautua irti ankeasta arjesta, ja lähteä viikonloppumatkalle Kaliforniaan. Matka taittuu vaivalloisesti ikälopulla minibussilla, joka joudutaan aina työntämään käyntiin kun pari ensimmäistä vaihdetta eivät toimi. Matka ei suju kommelluksitta eikä perheriidoilta vältytä, ja kaiken kukkuraksi isoisä nukkuu pois motellissa vietetyn yön aikana. Lopulta paikanpäällä Olive eroaa muista kilpasiskoistaan, viimeisen päälle stailatuista nukkelapsista jo tavanomaisemmalla ulkonäöllään, ja viimeistään esityksellään kilpailun kykyosuudessa. Siinä Hooverin perheen kuopus suorittaa edesmenneen Rick Jamesin 80-luvun hitin Super Freakin säestyksellä tanssiesityksen, joka saa suurimman osan paikallaolijoista haukkomaan henkeään ja poistumaan katsomosta närkästyneinä kesken kaiken. Elokuvassa Kalifornia ei esittäydykään aivan niin vapaamielisenä kaupunkina kuin sen maine antaisi odottaa.

Jos moralisointi sallitaan, niin on vaikea kuvitella että tuollaiset suorastaan groteskeilta tapahtumilta vaikuttavat pikkutyttöjen missimittelöt voisivat tyydyttää muiden kuin voitonnälkäisten vanhempien tai pedofiilien mielihaluja. Voi vain arvailla, minkälainen tulevaisuus odottaa tyttöä, joka jo noin varhaisessa iässä opetetaan käyttäytymään ja pukeutumaan kuin aikuiset. Hieman sama tilanne on lapsinäyttelijöillä, joilla heilläkään ei käytännöllisesti katsonen ole mahdollista viettää normaalia lapsuutta. Aika näyttää onnistuuko Olivea elokuvassa taiten esittävä Abigail Breslin välttämään Hollywoodin moninaiset houkutukset, jotka ovat koituneet niin monen lupaavan juniorinäyttelijän kohtaloksi.

Tämän vuoden Sundance-festivaaleilla ensiesitetty ja sittemmin yllätyshitiksi lippuluukuilla osoittautunut Little Miss Sunshine on hieman ilkikurisella tavalla hyvän mielen elokuva. Siinä ei sorruta kaavamaisiin ratkaisuihin eikä se pyri kosiskelemaan katsojia. Tarina on paikoin raadollinenkin, joskaan ei aivan samassa mittakaavassa kuin esimerkiksi Solondzin elokuvissa. Teiniangstin kuvauksenakin se on tavallisuudesta poikkeava. Perheen poika Dwayne kommunikoi muiden kanssa vain paperilapuille raapustamilla mielipiteillään, joista hänen maailmankatsomuksensa kiteyttää parhaiten lause "vihaan kaikkia". Useimmitenhan angloamerikkalaisissa teinikuvauksissa aiheet pyörivät deittailun, seksin ja muotikuteiden ympärillä. Hieman yllättäen tarinasta löytyy myös pohjimmiltaan konservatiivista ydinperheen suitsutusta, mutta joka tapauksessa kyseessä on raikas ja epäsovinnainen perhekuvaus, ei mikään koko perheen elokuva.

Yksi Little Miss Sunshinen parhaita puolia on, että siinä irvaillaan pilke silmäkulmassa Sarasvuon, Saarisen ja Bjurströmin tapaisille oman elämänsä sankaruudesta ja positiivisen elämänasenteen tärkeydestä saarnaaville ylipapeille. Jos yrittää olla positiivinen vaikka väkisin, on tuota kautta saavutettu ulkokultainen elämänasenne kuin missien hymy: teeskenneltyä.

Elokuvan ohjauksesta vastaavat aikaisemmin musiikkivideoiden tekijöinä ansioituneet Jonathan Dayton ja Valerie Faris, joille tämä on ensimmäinen kerta pitkän näytelmäelokuvan ohjaajina. Musiikkivideopuolelta kannuksensa hankkineiden elokuvantekijöiden yritykset pitkän fiktioelokuvan parissa ovat yleensä kauttaaltaan epäonnistuneita, joten Little Miss Sunshine on tätäkin taustaa vasten positiivinen yllätys, ja ehdottomasti yksi vuoden parhaita elokuvia.

* * * ½

Nimeni on Stanley... Stanley Kubrick

Lontoo joskus viime vuosikymmenen lopulla: yleensä yksityisyyttään tarkoin varjellut legendaarinen elokuvaohjaaja Stanley Kubrick bongataan eri yhteyksissä kaupungin kantapaikoissa solmimassa kontakteja niin silmäätekeviin kuin taviksiinkin. Onko tämä voinut olla totta? No ei aivan, sillä kyseessä olikin Kubrickin nimissä esiintynyt viisikymppinen brittiluuseri Alan Conway.

Tämän lähes uskomattoman tositarinan innoittamana on mestariohjaajan entinen työtoveri Brian W. Cook ohjannut tragikomedian Colour Me Kubrick, joka on yksi mahdollinen tulkinta Conwayn (elokuvassa John Malkovich) aikanaan maailmalla uutiskynnyksen ylittäneestä tarinasta. Vaikka mies ei tosiasiassa muistuttanut ulkonäöltään lainkaan Kubrickia, onnistui hän huiputtamaan lukuisia hyväuskoisia. Väärän henkilöllisyyden turvin Conway saikin huijattua itselleen ravintoloista lukuisia drinkkejä sekä hienoja aterioita, ja lisäksi hän sai nauttia täysihoidosta hienoimmissa luksushotelleissa. Muihin hänen saavuttamiinsa luontaisetuihin kuuluivat yhteiset lemmenhetket perättömillä lupauksillaan viettelemiensä nuorten miesten kanssa.

Conway tuli näin tietäen tai tietämättään noudattaneeksi vanhaa totuutta, jonka mukaan ihmiset uskovat valheita aina paremmin, jos ne ovat mahdollisimman räikeitä. Tämänhän ovat poliitikot tiedostaneet jo aikapäiviä sitten. Conwayn juttuja haluttiin uskoa, vaikka hän ei tiennyt Kubrickista juuri mitään, saati edes nähnyt tämän elokuvia.

Loputtomiin Conway ei toki onnistunut ihmisiä hämäämään. Lehdistö sai vihiä miehen oikeasta identiteetistä, ja pian tämän jälkeen skitsofreenikoksi julistettu raukka passitettiin suljetulle osastolle. Ettei vaan mies olisi vielä kerran onnistunut huijaamaan useimpia, sillä tällä tavoin hän välttyi kaikilta syytteiltä. Kaiken lisäksi Conway lähetettiin hoitoon julkkiksille tarkoitettuun ykkösluokan "lataamoon" Italian lämpöön. Kaikki kiva loppuu kuitenkin aikanaan, sillä Conway menehtyi sydänvaivoihin jo vuonna 1998. Edelleen kiistellään siitä, oliko hän vain huijari vai skitsofreenikko, ja täten tautinsa uhri. Cookin elokuvassa kallistutaan ensi mainitun vaihtoehdon puoleen.

Malkovich roolisuoritus Conwayna on traagisella tavalla hauska, ja hän suoriutuu tehtävästään rautaisella ammattimiehen rutiinillaan. Paikoin mies tosin vetää roolinsa niin yli, että kyse vaikuttaa pikemminkin olevan vain karikatyyrisestä homotulkinnasta. Elokuvassa hänellä on käytössään uskomaton valikoima toinen toistaan mauttomampia, yleensä pinkkejä vaatekokonaisuuksia.

Conwayn tapaus oli myös mainio osoitus siitä, mistä kaikista etuuksista voi päästä nauttimaan olemalla kuuluisa ? tai vain teeskentelemällä sellaista. Vain tieto siitä, että jollakulla on rahaa ja/tai vaikutusvaltaa, vaikka ilman suoranaista näyttöäkin asiasta, avaa ovia paikkaan kuin paikkaan. Tämän toki oivalsi Mark Twain jo 1800-luvun lopulla kirjoittamassaan lyhytkertomuksessa The One Million Pound Note eli Miljoonan punnan seteli. Siinä Lontooseen matkustaneelle rahattomalle amerikkalaisturistille luovutetaan vedonlyönnin johdosta miljoonan punnan arvoinen tosite. Kun tieto tästä leviää, alkavat ihmiset käyttäytyä kumman hövelisti miestä kohtaan, ja tämä onnistuu elämään herroiksi kokonaisen kuukauden ajan käyttämättä lainkaan rahaa. Tarinasta on myös tehty vuonna 1953 valmistunut, Gregory Peckin tähdittämä brittikomedia. Twainin kertomus on edelleen yli sadan vuoden jälkeenkin pirullisen paikkansa pitävä satiiri siitä kuinka kapitalistinen yhteiskunta toimii.

Kaiken kaikkiaan Colour Me Kubrick on nokkela ajanviete-elokuva. Sen ääniraidalla kuullaan runsaasti musiikkia mestarin elokuvista, ja muutenkin tarinasta löytyy runsaasti hauskoja knoppeja Kubrick-faneille bongattavaksi. Vitsikästä on ollut niinikään laittaa Kubrickin ikätoveri, eksentrisistä elokuvistaan tunnettu brittiohjaaja Ken Russell esittämään mielenterveyspotilasta.

*** Little Miss Sunshine ja Colour Me Kubrick ensi-ilta 24.11.2006.

Eero Hirvenoja

etusivu : juttuarkisto

JUTTUARKISTO>

VIDEOARKISTO>

LEHTIARKISTO>

ASIAKASPALVELU>

MEDIAKORTTI>

AVUSTAJILLE>

YHTEYSTIEDOT>

LINKIT>

Tilaa 
Kulttuurivihkot!

Valaan kasvot | Lehden esittely | Luku-urakka | Asiakaspalvelu | Yritysesittely | Mediakortti