Arabinainen - uhri vai subjekti?
Ulkoasiainministeriön Kehitys-lehdessä
(3/2004) Susanne Dahlgren esittelee professori
Amira El-Azhary Sonbolin tutkimuksia
arabinaisten oikeuksista. Sonbol on
paitsi tunnustuksellinen muslimi myös feministi
ja islamilaisen perhelain tuntija. Hänen
viimeaikaiset työnsä käsittelevät Jordaniaa.
Laajoissa tutkimuksissaan Sonbol osoittaa,
ettei naisten alistamiselle löydy perusteita
Koraanista, jota hän pitää ainoana todel-
lisena islaminuskon auktoriteettina. Usein
naisia alistavissa laintulkinnoissa ja käytännöissä
vedotaan Muhammadin esimerkin
(sunna) kirjanneeseen perimätietoon (hadith)
tai islamilaiseen lakitieteelliseen kirjallisuuteen. Näitäkin auktoriteetteja venytetään
tulkinnoissa niin pitkälle, että ne vastaavat
paikallisia tapoja.
Jordaniassa nainen on asetettu "isän, aviomiehen
tai muun miespuolisen sukulaisen
holhouksen alaiseksi, vaille omaa päätösvaltaa".
Tätä käytäntöä ei voi perustella sen
enempää Koraanilla kuin myöhemmälläkään
kirjallisuudella. Islamilaisen lain (sharia)
mukaan naisella on oikeus itse päättää
tuloistaan ja omaisuudestaan. Sen sijaan
nainen luovuttaa avioliitossa oman seksuaalisuutensa
ja lisääntymiskykynsä miehelleen,
elatusta vastaan.
Jordanian perustuslaki takaa sukupuolten
tasa-arvon, ja lisäksi koulutettujen naisten
määrä kasvaa jatkuvasti. Vallitsevan tavan
mukainen "naisten suojelu" kuitenkin
rajoittaa heidän osallistumistaan ja monien
ammattien harjoittamista. Kyse on kuitenkin
paikallisesta tapaoikeudesta, ei kirjallisista
auktoriteeteista.
Jordanian lainsäädäntö suhtautuu niin sa-
nottuihin kunniamurhiin varsin ymmärtäväisesti.
Ne rinnastetaan lähinnä äkkipikaistuksissa
tehtyihin intohimorikoksiin ja luokitellaan
siten lievennetyn rangaistusasteikon
piiriin. Sonbol kuitenkin osoittaa, että perheen
kunnian palauttavat "kunniamurhat"
ovat useimmiten suunnitelmallisia ja perustuvat
lisäksi huhuihin. Islam kuitenkin kieltää
jyrkästi huhuihin perustuvan väkivallan.
Jordanian kuningas Abdullah kannatti
vuonna 2000 rikoslain uudistusta, jossa perheen
sisäisiä veritekoja käsiteltäessä olisi poistettu
kaikki lieventävät tekijät. Parlamentin
alahuone on kuitenkin koottu maaseudun
heimojärjestelmän mukaiseksi ja siten tapaoikeuteen
perustuva käytäntö jäi voimaan.
Avioero tekstarilla
Kumppanissa (5/2004) Marko Juntunen puolestaan
raportoi Lähi-idän islamilaisia uskonoppineita
ja poliitikkoja kuumentanutta kiistaa
"online-talaqista". Sharian mukaan mies
voi erota vaimostaan yksipuolisesti vain ilmoittamalla
asiasta (talaq). Käytäntö ei siis
vaadi vaimon kuulemista tai edes läsnäoloa.
Eri koulukunnat kiistelevät nyt siitä, onko
eron ilmoittaminen vaimolle sähköpostitse
tai tekstiviestillä sharian mukaista vai ei.
Kiista ei kuitenkaan ole pelkästään akateeminen,
sillä se perustuu käytännön esimerkkitapauksiin.
Erään egyptiläisen auktoriteetin mukaan
sähköposti tai tekstiviesti on pätevä ilmoitusmuoto,
jos eroavat saavat asiasta lisäksi virallisen
asiakirjan, joka osoittaa asiain kulun.
Toisaalta sähköisiä välineitä on kritisoitu
epäluotettavuutensa vuoksi. Samoin on korostettu
sitä, että alunperin talaq oli nimenomaan
suullinen ilmoitus, jolla oli todistajia.
Poikkeuksia tästä säännöstä ovat puhekykynsä
menettäneet.
Kuwaitissa sharian toteuttamisesta vastaavan
neuvoston puheenjohtaja on ilmoittanut,
että "online-talaq ei lainopillisessa mielessä
eroa suullisesta ilmoituksesta". Toisaalta osa
kuwaitilaispoliitikoista vastustaa kiivaasti online-
avioeroja juuri todistajien puuttumiseen
vedoten. Dubaissa Ulema-neuvosto puolestaan
on hyväksynyt online-talaqin, "kunhan
ilmoitus tulee todistettavasti aviomieheltä,
mies tekee ilmoituksen harkitusti ja omasta
tahdostaan eikä viestin kulussa ilmene teknisiä
ongelmia".
Kiina-ilmiö on kiva juttu!
Sosiaalivakuutus-lehdessä (5/2004) Tanja
Heikkinen haastattelee historioitsija
Juha Sihvolaa, joka on huolissaan Suomessa
asuvien ulkomaalaisten ja ulkomailla
syntyneiden vähäisyydestä. Sihvola kaipailee
maahanmuuttajia sekä työvoimaksi että
monikulttuurisuuden lähteeksi. Ilman tällaista
moniarvoisuutta Suomen on vaikea pärjätä
maailmalla, kansakuntien ja valtiontalouksien
kietoutuessa yhä tiukemmin yhteen.
Tosin Sihvolakin myöntää ongelmaksi sen,
missä määrin maahanmuuttajien on integroiduttava
valtaväestöön ja toisaalta säilytettävä
oma siitä eroava identiteettinsä - joka puolestaan
on Sihvolan peräänkuuluttaman moniarvoisuuden
välttämätön ehto.
Hyvinvointikeskustelut ovat vieneet harha-
poluille. Missään ei Sihvolan mukaan käydä
kunnon keskustelua siitä, mitä "hyvinvointi"
oikeastaan on. Sen sijaan keskitytään menojen
ja resurssien laskeskeluun ja ihmisten mielialojen
ja tyytyväisyyden utelemiseen.
Kiina-ilmiöstä kysyttäessä hän suorastaan
riehaantuu: "Tehdastöiden siirtyminen muille
maille on Suomelle positiivinen asia! Kuka
täällä enää edes haluaa mennä töihin tehtaaseen.
Kivaa, jos suomalaiset voivat ryhtyä
tekemään haastavampia ja tekijälleen mielekkäämpiä
töitä." Melkoista puhetta mieheltä,
joka sentään julkaisi taannoin teoksen nimeltään
Maailmankansalaisen etiikka. Ilmaan jää,
muuttuuko tehdastyö haastavaksi, mielekkääksi
ja kivaksi, kun se siirretään jonnekin
muualle.
Jouni Avelin
|