Taantumuksellinen
taistolaisopettaja muistelee
Anja Snellman käy sumeilematta taistolaisliikkeen kimppuun. Hän
käsittelee taistolaisuutta kuin taantumuksellisin porvari.
Viimeisimpiä Anja Snellmanin kirjoja on vaivannut krooninen
epäuskottavuus. Arabian Lauria, Sidettä ja uutuutta, Paratiisin karttaa
vaivaa kaikkia sama ongelma: teksti on sujuvaa, mutta sisältö puuttuu.
Snellman tuntuu olevan kirjailija parhaimmillaan kirjoittaessaan omista
asioistaan, esimerkiksi äitinsä kuolemasta romaanissa Ihon aika, tai
entisen rakastetun depressiosta kirjassa Syysprinssi.
Kolmessa viimeisimmässä teoksessa on jotain amerikkalaista ja
viihteellistä: tavaraa ja tarinaa on, mutta illuusio ei kanna.
Varhaisteosten rosoisuus ja rujous on mennyttä, ja maailmankuvasta on
tullut tätimäinen.
Paratiisin karttaa vaivaa sama teennäisyys. Romaani kertoo
Raakel-nimisestä opettajattaresta, joka odottaa oppilaitaan kotiinsa
pikkujouluihin. Oppilaat eivät koskaan ilmesty paikalle, ja opettaja
muistelee itsekseen nuoruuttaan. Nuoruuteen kuuluu hurja trauma: opettaja
oli taistolainen. Mitä pidemmälle tarina etenee, sitä vaikeampi on uskoa,
että militantteja aamunavauksia kouluun kaipaava opettaja olisi koskaan
voinut olla radikaali.
Libido vetää liikkeeseen
Snellman noudattaa taistolaisuuden käsittelyssä samaa taantumuksellista
linjaa kuin Helsingin Sanomat. Kun Helsingin Sanomissa käsitellään
taistolaisuutta, haastatellaan poikkeuksetta henkilöitä, jotka eivät omien
sanojensa mukaan edes olleet vakaumuksellisia taistolaisia, kunhan
sattuivat samoihin porukoihin kiihkokommunistien kanssa. Hyvä esimerkki on
tämäsyksyinen Raija Orasen haastattelu. Entinen Tiedonantajan toimittaja
todisteli, ettei oikeastaan edes tiennyt, mikä Tiedonantaja oli mennessään
sinne töihin.
Tutkija Matti Hyvärisen mukaan taistolaisuuden muistelijat valitsevat
yleensä kahdesta vaihtoehdosta: vakuutellaan, että enhän minä ollut
oikeasti taistolainen, kaverit vaan houkuttelivat mukaan. Toinen
vaihtoehto on selittää, että olin kyllä taistolainen, mutta kannatin ennen
kaikkea maailmanrauhaa ja rotujen välistä tasa-arvoa. Omaa sitoutumista
vähätellään systemaattisesti. Taistolaisuuden aiheuttama häpeä on syvällä.
Snellmanin opettajatar edustaa ensimmäistä muistelijatyyppiä, mutta sen
pahinta inkarnaatiota: hän oli vain kiltti porvaristyttö, jonka suuri
seksikäs kommunisti, Okko Isola, houkutteli liikkeeseen. Mitään omaa
vakaumusta hänellä ei romaanin mukaan ollut, hän ei nähtävästi ollut edes
miettinyt sellaisia asioita kuin että marxismi-leninismin avulla maailman
vääryydet voitaisiin oikaista.
Muutkin oikeistolaiset kliseet Snellman on kaivanut naftaliinista:
tietysti kommarit jakavat puolisot, Okollakin on heila jokaisessa
sosialistisessa satamassa. Raakel odottaa kiltisti, että ihmeellinen
oraattori huomaisi hänetkin, sitten kun salaperäiset itäblokin kaunottaret
on suoritettu.
Puimureita ja traktoreita
Romaanin taistolaisuutta käsittelevä jakso kuulostaa epäuskottavalta
aikuisten sadulta. Taistolaisuus on Snellmanin käsittelyssä outoa
hölmöilyä. Kirjailijalle ei ilmeisesti ole tullut mieleen, että
taistolaisuuden pohjalla oli sekä kapina edellistä koti-uskonto-isänmaa
-sukupolvea vastaan että aito halu oikaista maailman vääryyksiä.
Maailma oli muuttumassa rajusti. Imperialismin ja kehitysmaiden riiston
seuraukset tulivat jokaiseen olohuoneeseen Biafran nälänhädän
uutisoinnissa. Suomi oli epätasa-arvoinen luokkayhteiskunta, jossa
luokkarajojen ylittäminen oli edelleen hyvin vaikeaa ja jossa työläisen
oikeuksia poljettiin. Taistolaisuuden pohjalla oli todellinen usko siihen,
että maailman ongelmat ratkeaisivat siirtymällä sosialismiin.
Snellmanin taistolaiset vaikuttavat idiooteilta. He lähtevät DDR:ään
opiskelemaan ja tajuavat tietysti heti, että ananassäilykkeitä tarjoileva
Lotte on Stasin kätyri. Asuntolassa itä-saksalaiset opiskelijat juttelevat
mitä suurinta varovaisuutta noudattaen pakosuunnitelmistaan ulkomaalaisten
kuullen. Snellmanin suomalaisopiskelijat tietävät muka jo kylmän sodan
aikoihin uskaliaista pakovälineistä, joihin Snellman on mitä ilmeisemmin
tutustunut Checkpoint Charlie -museossa 1990-luvun lopulla.
Kuubasta opettajattarelle ei jää muuta muistoa kuin olemattoman papukaijan
jahtaaminen paikallisen ornitologin kannoilla. Saksassa taistolaiset
paneutuvat itäautojen hienouksiin ja ihailevat paikallisia puimureita ja
traktoreita. Maailmanparannuksella ja -tuskalla tai toverihengellä ei ole
mitään sijaa.
Itä-Saksaa kuvaava osuus muistuttaa hilpeää kommunismin pölyydet A:sta
Ö:hön -artikkelia Valituissa Paloissa, niin syvällinen se on.
Minkäänlaista eletyn elämän tunnelmaa kirjailija ei onnistu luomaan.
Raakel hehkuttaa, mikä suuri hahmo Okko Isola on, mutta lukijalle syntyy
kuva mitättömyydestä, jonka vakaumuksenkin kanssa on vähän niin ja näin.
Eksistentiaalista tuskaa Hakaniemessä
Epäuskottavinta Snellmanin näkemyksessä taistolaisuudesta on kuitenkin se,
että kyseessä on suomalainen taistolaisliike ilman Kristiina Halkolaa,
Agit-Propia, Kom-teatteria ja yhtäkään kuuluisaa näyttelijää, nuorta
politiikkoa, laulajaa tai ketään muutakaan, jotka häärivät mukana.
Järjestötoiminnasta, agitaatiokampanjoista ja työväenluokan
mobilisoinnista ei ole puhettakaan. Luokkasodan veteraaneja ei ole
olemassa, ja pioneerit ovat kummallisia kuriositeetteja, eivät eläviä
lapsia.
Raakelin taistolaisuus rajoittuu siihen, että hän silittää Isolan
nuorisoliittopaitaa sydän onnesta sykkyrällä. Okko Isolakin vaikuttaa
kumman ontolta hahmolta, jota kiinnostaa enemmän sosialistinen vittu kuin
Marx tai Lenin. Ja Snellmanin eli Kaurasen maneerien mukaisesti tämäkin
lahjakas nuorukainen murtuu vaikean sairauden uuvuttamana, mitä ennen hän
on ehtinyt maleksia Hakaniemen torilla eksistentiaalisen ahdistuksen
vallassa. Taistolaisliike on loppujen lopuksi näiden kahden hölmön
autistinen kupla. Muuta Suomea ei ole olemassakaan.
Lukija ihmettelee väistämättä, mitä Raakel yleensä häpeilee kun ei
alunpitäenkään tajunnut taistolaisliikkeestä hönkäsen pöläystä eikä ollut
edes varsinaisesti mukana muutoin kuin Okon panopuuna.
Taistolaisliikkeessä oli sentään paljon amerikkalaisen feminismin
villiinnyttämiä älykkäitä nuoria naisia, jotka olivat mukana oman
vakaumuksensa takia ja työskentelivät systemaattisesti, jotta Suomesta
tulisi sosialistinen maa. Kuten Helsingin Sanomien taistolaishaastattelut,
Snellmankin onnistuu mitätöimään kokonaisen ikäluokan maailmantuskan ja
idealistisuuden.
Opettajan moralisoiva ääni
Snellmanin toinen ongelma on se, että Raakel on opettaja. Snellman on toki
opettanut luovaa kirjoittamista vankilassa, ja Raakel suhtautuukin
oppilaisiinsa kuin vaarallisiin vankeihin. Kirjailijan tarkoituksena on
Annan haastattelun mukaan ollut kuvata opettajan työtä realistisesti, niin
että muutkin saisivat tietää millaista se on.
Tarkoituksena on ollut kertoa kaltaisilleni aikuislukijoille, miten
kurjasti suomalaisessa peruskoulussa ovat asiat. Lukiessa minulle tuli
kuitenkin epämiellyttävä tunne, että olen joutunut takaisin pulpettiin
kuuntelemaan marisevaa opettajatarta, jolla varmasti on omat kokemuksensa
ja omat syynsä olla sellainen tylsimys kuin on, mutta joka silti ärsyttää.
Raakel on moralisoiva ja vikisevä opettaja. Koulussa on kaikki huonosti.
Oppilailla on lävistyksiä ja he sotkevat paikkoja: se on suoraa seurausta
siitä, miten välinpitämättömiä heidän lähiössä asuvat vanhempansa ovat
lapsiaan kohtaan.
Sääli ettei Snellman ollut opettajana jollakin pahamaineisella
helsinkiläisellä yläasteella 1980-luvulla, jolloin hän olisi nähnyt, ettei
koulun omaisuuden turmelu ja oppilaiden flegmaattinen elämänasenne ole
mitään uutta. Kuten ei ole myöskään se, että aina löytyy Raakelin
kaltaisia tiukkapipoisia opettajia, jotka moralisoivat kaikkia muita kuin
itseään eivätkä näe oppilaita yksilöinä.
Uuskonservatiivistasuvaitsemattomuutta
Raakelin luokalla ovat edustettuina kaikki 1990-luvun nuorten ongelmat:
MS-tauti, anoreksia, koulukiusaaminen, aggressiivisuus.
Liikenneonnettomuuskin mahtuu mukaan. Kurjuus saa tahattoman koomista
sävyä, kun oppilaat kuolevat ja toiset ahdistuvat.
Paratiisin kartta on kirjoitettu opettajan monologin muotoon. Oppilaat
eivät siis koskaan saa suunvuoroa. Vasemmistolaiseksi Raakel on
hämmästyttävän suvaitsematon. Oppilaiden vanhemmat ovat tuulipukuista
massaa, sivistymättömiä tolloja, joihin sivistynyt, maailmaa kiertänyt
opettaja ei saa minkäänlaista yhteyttä. Romaanista välittyy kuva
Raakelista erityisyksilönä, joka asuu arkkitehti-isältään perimässään
jugend-asunnossa ja on niin sivistynyt, että opettaa lonkalta antiikin
myyttejä.
Romaanin muoto lisää epäuskottavuuden vaikutelmaa. Monologi on suunnattu
oppilaille, mutta ennen kaikkea lukijalle, joten Raakel joutuu jatkuvasti
hokemaan oppilailleen "kuten jo tiedättekin" välittääkseen tiedon myös
lukijalle. Monologin lukeminen rasittaa kärsivällisyyttä.
Romaanissa on muitakin uskottavia yksityiskohtia: jostain kumman syystä
Raakelilla on asunnossaan taistolaisuudelle varattu pyhäkkö, joka on
täynnä banderolleja, puolueen lippuja, itä-blokin esineistöä ja jopa
mallinukkeja, joilla on päällään nuorisoliittolaisten univormu. Kuinka
monella meistä on kotonaan pieni museo?
Raakel, ja hänen suullaan ilmeisesti myös Snellman, edustaa häiritsevää
taipumusta syyttää kaikista yhteiskunnan ja varsinkin nuorten ongelmista
menneiden vuosikymmenien vapaampaa kasvatusta. Raakel on itse, varsin
uskottavasti Suomen oloissa, käynyt empaattisten hippiopettajien
pyörittämää koulua, jossa kokeelliset opetusmenetelmät olivat suurta
huutoa. Nyt hän paljastaa aina kaivanneensa sodan jälkeisen koulun
militanttia kuria ja järjestystä. Romaanin rivien välistä välittyy
vakaumus, että jos yhteiskunnassa olisi enemmän kuria, myös nuoret
käyttäytyisivät siivosti. Tällainen näkemys on yksi uuskonservatiivien
suosikkeja.
Romaanissa, kuten myöskään aikamme yhteiskunnallisessa keskustelussa, ei
käsitellä lainkaan materialismin vaikutuksia ihmisten onnellisuuteen.
Marxin mukaan kristinusko oli oopiumia, koska se turrutti ihmiset niin,
etteivät he vaatineet muutosta. Nykypäivänä kuluttaminen ja materialismi
ovat samanlaista oopiumia. Usko loputtoman kuluttamisen autuaaksi tekevään
voimaan on niin syvällä yhteiskunnassa, ettei sitä kyseenalaisteta.
Taistolaisuudessa oli toki naiiveja piirteitä, mutta pohjimmiltaan sen
piirissä toimineet uskoivat, että sosialistisen vallankumouksen kautta
voisimme siirtyä henkisempään yhteiskuntaan, jossa kulttuurilla olisi
tärkeämpi asema kuin kuluttamisella. Valitettavasti entisten taistolaisten
kollektiivinen häpeä ja menneisyytensä kieltäminen estää kapitalismin
kritisoimisen.
Taistolaisuus kyseenalaisti edellisten sukupolvien uskon siihen, että
edistys merkitsee ennen kaikkea materiaalista edistystä. On surullista,
että Snellman on valinnut uuskonservatistisen näkökulman.
Laura Honkasalo
|