Päätoimittaja Johan Alén Toimitussihteerit Ari Lahdenmäki, Miika Miettunen Julkaisija Kulttuurivihkojen kannatusyhdistys ISSN 0356-3367

Japanin studiot unohtivat Hanabin

Japanin elokuvamaailmaa ravisteli keväällä pieni skandaali. Kitano Takeshin palkittu ja kehuttu Hanabi-elokuva sai vain yhden "Japanin Oscarin" eli Japan Academy Awards -palkinnon. Ja senkin musiikista, jota on pidetty jopa elokuvan heikoimpana lenkkinä.

Japanilaiset elokuvakriitikot ja yleisö olivat nyreissään mutta tiesivät syyn. Japanin elokuvapalkinnot jakaa studiotyöntekijöiden liitto, jonka jäseneksi otetaan elokuvatyöntekijä kahden muun jäsenen suosituksesta.

Liiton jäsenet edustavat pääosin kolmea suurta studiota: Shochiku, Toho ja Toei. Palkinnot jaetaan lähes poikkeuksetta omien studioiden tuotannoille, joihin Hanabi ei lukeudu.

Maassa on muutenkin vallalla elokuvateollisuuden Hyvä veli -verkosto. Isot yritykset, kuten Sony tai Moritomo, ovat mukana elokuvateollisuudessa ja hankkivat studiotuotantojen lippuja työntekijöilleen. Näin siis katsojaluvut pysyvät aina kohtalaisina, elokuvan todellisesta suosiosta huolimatta.

Viime vuonna Rakkautta ja Anarkiaa -festivaaleilla vieraillut riippumaton ohjaaja Masahiko Haradakin valitteli, että suuret studiot omistavat myös teatteriketjuja ja takaavat omille tuotannoilleen levityksen.

"Pienet, itsenäiset, uusia elokuvaohjaajia lanseeraavat yhtiöt ovat moisen ulkopuolella, ja jäävät ainakin näennäisesti studiotuotantojen jalkoihin", tutkija Eija Niskanen kirjoittaa artikkelikokoelmassa Japani 2001. Se on suositeltavaa luettavaa kaikille, jotka ovat kiinnostuneita japanilaisesta elokuvasta tai Japanista ylipäänsä.

Kirjassa eri alojen asiantuntijat pyrkivät selvittämään kulttuurin eri alojen, talouden ja yhteiskunnan viimeaikaisia ja tulevia tapahtumia Japanissa. Kirjoitusten taso vaihtelee, mutta kokonaisuus on hyvä.

Heikki Valkama

Japani 2001, toim. Tero Salomaa, Suomen Yrityslehdet Oy

Etusivulle

Palaute Tilaukset Arkisto