Max
Ryynänen
Venetsian biennaali, jo seitsemäs lajissaan, tarjoaa puhdistavia ja
rauhoittavia kokemuksia keskellä kaikkien Disneylandien äitiä. Mitä
tarjottavaa sillä on nykypäivän taideväelle?
Taiteen kuolemasta (haukotus) ei ole koskaan kirjoitettu mitään niin
sentimentaalista kuin Thomas Mannin Kuolema Venetsiassa. Aihe on
Helsingissä jokseenkin ajankohtainen. Lucino Viscontin elokuva-version
kuvastoa ravisteltiin vastikään Hanne Kiiverin ja Tiina Knuutilan Kluuvin
galleriassa esillä olleessa näyttelyssä Life and Death in Venice.
Entä Venetsian biennaali? Ketä tai mitä se ravistelee - vai vastaako
se Kuolema Venetsiassa -teoksen väsynyttä mutta kauneudenjanoista
päähenkilöä?
Kävijää ravistellaan - kuten tunnettua - ensin Venetsialla
itsellään. Suoria lentoja Giardini di Castelloon on turha etsiä. Mutta
kukapa Venetsian haluaisi ohittaakaan? Jos eurooppalaiselle
korkeakulttuurille niin keskeinen huonon maun ja kitschin puinti
käynnistyi barokin jälkeisessä krapulassa, ei Venetsiaa kitschahtavampaa
kaupunkia ole olemassakaan - ellei sitten Disneylandia ajatella
kaupunkina.
Mikäs siinä, Disneylandissakin saattaa olla jo enemmän oikeita
asukkaita (työntekijöitä) kuin Venetsiassa. Venetsian katukulttuurikin tuo
mieleen lähinnä Linnanmäen. Venetsiassa on tosin enemmän ihmisiä, melua ja
hattarakojuja. Laitteiden virkaa toimittavat turisteja pyydystelevät
gondolit.
Venetsia on tietenkin "aito" ja "alkuperäinen", mutta sitäkin jossain
valheellisessa mielessä. Alkuperäisyyden painotushan tulee taiteellisesti
keskeiseksi ja tärkeäksi vasta vuosisatoja Venetsian rakentamisen jälkeen.
Sanotaan sitten näin: Jos Venetsia rakennettaisiin nyt se olisi
täydellistä kitschiä, eikä taiteellisesti koulutettu silmä voi olla
näkemättä näitä piirteitä Venetsian arkkitehtuurissa.
Kitsch konkretisoituu silmiinpistävimmin kuitenkin rakennusten
ympärille. Oikeat rakennukset kohoavat kuin Gulliverit rihkamaisten
näköisminiatyyriensä keskellä - vangittuna veden lailla kaikkialla
vellovaan kitschiin.
Miksei Umberto Eco, jonka monet muistavat juuri Disneylandin
teoreettisena kuvaajana, ikinä kirjoittanut Venetsiasta? Ehkä vasta meidän
aikamme on niin roskakulttuurin läpitunkema, että elämykset Venetsian
tapaisista alkuperäisistä kaupunkitaideteoksista muuttuvat olennaisesti.
Toisaalta, eikö Venetsia ole oikea paikka (filosofeja uskoen melko
kroonisesti) kuolemaansa tekevälle nykytaiteelle, jonka utopistista
minäkuvaa on jo vuosisadan ajan pönkitetty uhkakuvilla kitschistä?
Ainakin biennaalissa on hiljaista ja puhdasta. Teokset, joista monet
ovat kuvia tai esityksiä jo menneisyyteen kuuluvista rakennuksista tai
taideteoksista, makaavat kuin sairasvuoteilla. Sähköiset teokset roikkuvat
johdoissa kuin tiputuksessa.
Keskelle avointa arkkitehtuurihistoriaa ja markkinatoria syntyy näin
järjestävää liikettä. Kaikki asettuu paikoilleen kuin Tetriksessä.
Nykytaideteoksia, valokuvia rakennuksista, arkkitehtonisia suunnitelmia ja
historisoivia, esillä olevaa materiaalia taidehistoriallisiin lokeroihin
järjesteleviä enemmän tai vähemmän teoreettisia tekstejä.
Siitäkö Biennaalin tämänvuotinen teema Less aesthetics, more ethics? Jo
krooniseksi käyvän nykytaiteellisen muotivirtauksen tavoin teokset
selittävät omaa asennettaan, ympäristösuhdettaan ja filosofiaansa - ja
enemmän kuin informatiivisesti.
Kun Hemingway aikoinaan pani Vanhus ja meri -kirjansa vanhuksen
sanomaan "I'm a strange old man", potkaisi kitschistä Hemingwaytä
syyttänyt Dwight MacDonald heti vastapalloon: "Prove it, old man, don't
say it!" Kun teokset eivät voi selittää itse itseään, on selittäminen -
joka on usein tietysti myös perusteltua - postmodernissa siirtynyt
teosten ulkopuolelle. Selitys itsessäänkin on tosin muodostunut taiteeksi.
Venetsiassakin esiintyvä yhdeksi teostyyppien uusklassikoksi muodostunut
joukko televisioita, joissa jokaisessa on yksi puhuva kulttuurihenkilö(n
pää), korostaa näytteille asettamisen kuolemaa.
Mutta, tuntuuhan paikoillaankin polkeva taide arvolta sinänsä.
Markkinatorin keskellä "what is the meaning of life"-tasoiset
tekstiteokset ja muut yritelmät tuntuvat jokseenkin perustelluilta. Ja
keskeltä hiljaisuutta löytyy pieni, hento ote ulkona vellovasta taiteen
anekaupasta, pysähtynyt kuva Venetsiasta. Pieni kuolema suuressa?
Venetsian biennaali Venetsian Giardini di Castellossa 29. lokakuuta
saakka.
Teemana Less Aesthetics, More Ethics.
|