Nappeja ja avioliittoja
Seminaarin kiinnostavinta antia oli sarjakuvatoimittaja Juhani
Tolvasen syväanalyysi sarjakuvasta Nappeja ja avioliittoja
(1962). "Tähän sarjakuvaan tiivistyy kaikki se, mitä
muumi-sarjakuva on ja on ollut", Tolvanen kertoi.
Englantilainen Evening News -sanomalehti tilasi muumi-sarjakuvan
alunperin aikuisille suunnatuksi satiirisarjakuvaksi. "Se oli sekä
seikkailu- että huumorisarjakuva ja sellaisenaan melko
ainutlaatuinen", Tolvanen sanoi. Tove ja Lars Jansson tekivät
sarjakuvaa yhdessä. Alkuun Lars käsikirjoitti ja Tove piirsi,
mutta Toven väsyttyä sarjakuva jäi kokonaan Larsin
harteille, ja hän kehittikin siitä loistavan jatkuvan
strippisarjakuvan.
Nappeja ja avioliittoja kertoo Suskasta ja Hosulista, joita
yhdistää nappien kerääminen. He rakentavat talon ja
muuttavat siihen asumaan nappikokoelmineen. Pian kuvaan astuu kuitenkin
porvarillinen yhteiskunta Louskan muodossa. Louska paheksuu sitä,
että naimaton pariskunta asuu samassa talossa. Suska ja Hosuli
kiirehtivät naimisiin. Avioliitto kuitenkin muuttaa heidän
suhteensa. "Muumi-sarjakuva ei ole vain hauskaa ja harmitonta huumoria",
Tolvanen kertoi ja näytti strippiä, jossa Muumipappa ja Hosuli
keskustelevat avioliitosta. "Tässä on koskettavaa,
surumielistä huumoria." Hosulille ja Suskalle tulee aviokriisi, mutta
miten käy nappikokoelman, jos he eroavat? Kriisi ratkeaa, kun
heidän rappusiltaan löytyy vauva, jolle he ryhtyvät
vanhemmiksi. "Ollaan stripissä numero 73, ja mukaan tulee aivan uusi
käänne, vanhemmuus", Tolvanen sanoi. "Kaikki lasta hoitaneet
voivat tunnistaa omat oireensa Suskan ja Hosulin
käytöksestä." Kun äiti saapuu noutamaan kadonnutta
lastaan, Suska ja Hosuli päättävät
jäädä yhteen. Vauvan mallina oli käytetty Larsin
tytärtä Sophiaa, joka istui seminaariyleisön
joukossa, tietysti jo aikuisena naisena.
Paitsi kerronnallisesti, Lars Janssonin muumi-sarjakuvat ovat
taidokkaita myös teknisesti. "Ennen kuolemaansa Lars Jansson kertoi
minulle piirtäneensä varmaankin miljoonia varjostusviivoja",
Tolvanen sanoi ja esitteli vierekkäisiä ruutuja, joissa oli
erilaista varjostusta kokonaisuuden elävöittämiseksi.
Keskimmäisessä ruudussa oli käytetty rasteria. "Rasteri on
ongelma vanhoissa sarjakuvissa, sillä se kuluu", Tolvanen kertoi.
"Bull's ja muut levittäjät joutuvat luultavasti pian
restauroimaan vanhojen sarjakuvien rastereita."
Muumien ilmestymisen aikoihin sanomalehtisarjakuvalla oli tilaa,
mikä mahdollisti graafiset kokeilut ja pienen, hienon viivan
käytön. Nykyään tämä ei ole mahdollista.
Lars Jansson käytti myös innovatiivisia keinoja. Usein ruudut
on erotettu jollakin kapineella: luudalla tai ilotulitusraketilla. Suskan
ja Hosulin tarinassa erikoista ruutureunaa on käytetty kertovana
elementtinä: Suska ihmettelee miksi vauva kitisee, ja Hosuli arvelee,
että se haluaa tiettyyn paikkaan. Vessassa käyntiä ei
näytetä, sitä kuvaa vessanpöntön ketju, joka
erottaa ruudut toisistaan.
"Lars ammensi tarinoihinsa enemmän todellisuudesta ja omista
kokemuksista kuin Tove", Tolvanen sanoi. Lars Jansson jatkoi Toven luovaa
maailmaa, ja toi sinne omia henkilöitään. Tove keskittyi
enemmän muumiperheeseen, Larsin sarjakuvissa muut henkilöt
saavat omia tarinoita.
Muumi-sarjakuva alkoi ilmestyä Englannissa 1954 ja Ilta-Sanomissa
1955. Ensimmäinen muumi-romaani ilmestyi suomeksi vasta vuoden 1955
syksyllä. "Oma teoriani on, että suomenkielinen yleisö
tutustui muumeihin ensin sarjakuvan välityksellä", Tolvanen
kertoi.
Ryteikössä piileksii Muumimamman pimeä puoli
Helsingin Sanomien kirjallisuuskriitikko Suvi Ahola puhui
seminaarissa Muumimamman henkilökuvasta muumikirjoissa. Sarjakuvaa
hän ei ollut lukenut. Aholan mukaan Tove Jansson kuvaa Muumimammassa
omaa äitiään. Muumimamma on täydellinen äiti:
hyvä kodin ja puutarhan hoitaja, jolla on rajaton
myötäelämisen kyky. Hän jaksaa aina kuunnella
lapsiaan. Lisäksi hän on sankariäiti, joka hoivaa muitakin
muumitaloon eksyneitä. Muumimamma on Aholan mukaan madonna ja
kaikkivoipainen naisjumala.
Ahola analysoi muumikirjojen symboliikkaa ehkäpä liian
pinnallisesti. Kirjoissa usein esiintyvä ryteikköinen metsä
on kuulemma Muumimamman varjoisan puolen symboli. Muumimammalla on oma
yöpuolensa, jota kuvastaa mörkö. Mörkö ilmestyy
paikalle, kun mammalla on vaikeaa. Mamma kuitenkin vakuuttaa muille,
että mörkö ei ole koskaan tehnyt kenellekään
pahaa.
Aholan Muumimamma-analyysi vaikutti kovin yksioikoiselta, eikä
oikein istunut muumi-sarjakuvaa käsittelevään seminaariin.
Ahola ei huomioinut lainkaan Muumimamman anarkistisia puolia:
eräässä muumi-sarjakuvassa vieraat huomaavat, että
sängynalus on täynnä likaisia astioita. Muumimamma on
säästänyt niitä sadepäivää varten
viedäkseen ne ulos peseytymään. Siinäpä
täydellistä taloudenhoitoa kerrakseen.
Muumin sanoma on suvaitsevaisuus
Englannista seminaariin oli tullut Paul Gravett British Cartoon
Archivesta, joka arkistoi sarjakuvia sekä järjestää
sarjakuva-aiheisia näyttelyitä. Gravett valotti muumi-sarjakuvan
taustoja. Miksi sarjakuva tilattiin juuri Englannista ja miksi siitä
tuli niin suosittu?
Vuosisadan alkupuolella Englannin sanomalehtialalla vallitsi kova
kilpailu. Eräs sanomalehtien keksimä houkutin olivat lapsille
suunnatut, eläinaiheiset sarjakuvat. The Daily Mailissa alkoi
ilmestyä The Teddy Tail 1914 ja The Daily Mirrorissa sarja, jossa
esiintyi pingviini, kani ja karhu. The Daily Express lanseerasi Mary
Tourtelin luoman Rupert-karhun. Muita hahmoja olivat George
Studyn Bonzo-koira (joka oli Suomessakin niin suosittu, että
saatavilla oli Bonzo-koira-leluja, ja mainitaanpa Bonzo Pikku Marjan
eläinkirjassakin) ja Captain Pugwash.
Captain Pugwash edusti uutta, sodanjälkeistä tyyliä.
Sodan kurjuuden jälkeen ilmassa oli optimismia ja ihmiset kaipasivat
fantasiaa ja hupia. Captain Pugwash oli tehty uudenlaisella, ilmavalla ja
luonnosmaisella tyylillä. Samaa tyyliä käyttivät
Ronald Searle ja Gerald Hoffmann sekä Emett,
joka oli erikoistunut hullunkuristen veturien piirtämiseen.
Yksi muumia edeltäneistä suosikkisarjoista oli omituisesti
Teletappeja muistuttava Flook.. Flook alkoi lastensarjakuvana, mutta
kehittyi satiirisemmaksi ja alkoi kommentoida päivänpolttavia
kysymyksiä.
Evening News vastasi kilpailuun tilaamalla muumi-sarjakuvan, joka tosin
suunnattiin alun perinkin aikuisille. Tove Janssonilta oli tuohon aikaan
ilmestynyt Englanniksi kaksi muumikirjaa, eikä hän ollut
sarjakuvataiteilijana tunnettu. Gravettin mielestä onkin
merkittävää, että Evening News tajusi jo tuossa
vaiheessa, mitä potentiaalia muumeihin sisältyi. Hän ei
kuitenkaan osannut vastata yleisöstä heitettyyn kysymykseen
siitä, miksi muumeista tuli niin suosittu sarjakuva.
"Ainakin PR oli tosi tehokasta", hän sanoi. "Ympäri Lontoota ajeli lehden
jakeluautoja, joiden katolla mainostettiin muumia (autoista on kuva
Tolvasen kirjassa). Samantapaista markkinointia oli käyttänyt
aiemmin Eagle-niminen opettavainen lastensarjakuvalehti. Ympäri
maaseutua ajeli autoja, joiden katolla oli kultainen kotka, ja autoista
jaettiin lipukkeita, joilla lapset saivat lunastaa lehden ensimmäisen
numeron kaupasta." Ennen kuin muumi-sarjakuva aloitti ilmestymisensä,
lehden etusivulla esiteltiin henkilöt yksi kerrallaan. Lisäksi
lehdessä oli Tove Janssonin haastattelu, joka antoi taiteilijasta
varsin sympaattisen kuvan.
Englannissa ongelmana on, että sanomalehtisarjakuvaa ei ole
arkistoitu mitenkään, eikä muumistakaan julkaistu kuin yksi
englanninkielinen kokooma-albumi. "Muumi-sarjakuvalla on edelleen
maailmanlaajuista viehätystä ja potentiaalia", Gravett arveli.
"Sen sanoma on suvaitsevaisuus, ja se on ajankohtaista edelleen."
Muumihahmot ovatkin esiintyneet Suomen Amnestyn ihmisoikeuskampanjoissa.
Puheenvuoronsa lopuksi Gravett mainitsi kaksi
nykypiirtäjää, jotka ovat muumi-sarjakuvan faneja: Glen
Dakinilta on ilmestynyt Ape-niminen albumi ja Dylan
Horrocksilta Hicksville-albumi (julkaisuja Black Eye).
Seminaarin lopuksi Petri Kemppinen muistutti, että sarjakuva on
tärkeä osa Tove Janssonin taiteilijakuvaa, vaikka se
jätetäänkin turhan usein miltei huomiotta.
Sympaattiset muumisisarukset
Juhani Tolvasen kirja Muumisisarukset: Tove ja Lars Jansson -
muumipeikko-sarjakuvan tarina (WSOY) ilmestyi parahiksi pari
päivää ennen muumi-seminaaria. Tolvanen on tehnyt teosta
varten hurjan määrän taustatutkimusta ja haastatteluita, ja
tuloksena onkin mukaansatempaava ja informatiivinen opus
muumi-sarjakuvasta. Lisäksi lukijaa riemastuttaa kirjan runsas
piirroskuvitus. Esimerkiksi varhainen sarjakuva Muumipeikosta ja
pyrstötähdestä on julkaistu kokonaisuudessaan.
Tolvanen kertoo sarjakuvien taustalla olevista tosielämän
ihmisistä ja ilmiöistä, mutta ei unohda itse sarjakuvien
tarkkaa analyysiä. Muumi-sarjakuvan maailmanvalloitus
käydään läpi, samaten Toven ja Larsin
työskentelytapa ja sarjakuvan kehittyminen. Yksi teoksen ansio on se,
että Lars Jansson saa viimeinkin ansaitsemaansa kunniaa, tekihän
hän muumi-sarjakuvaa vuosikaudet itsenäisesti, vaikkakin pohjasi
sen Toven luomaan maailmaan.
Kirjaan sisältyy myös Tove Janssonin novelli
Sarjakuvapiirtäjä, joka on vastikään
ilmestyneessä novellivalikoimassakin. Tarina kuvaa oivaltavasti
nuorta sarjakuvapiirtäjää, joka päätyy jatkamaan
vanhan piirtäjän luomaa suosikkisarjaa.
Lisäksi Muumisisaruksissa on lista muumi-sarjakuvista, luettelo
molempien sisarusten kirjoittamista kirjoista sekä inventaario
Muumilaakson kirjastosta. Kirjaa lukiessa mielen valtaa tuttu ihmetys:
miten yksi taiteilija on voinut luoda niin monia
äärettömän sympaattisia ja syvällisiä
hahmoja?
Laura Honkasalo