Rita Dahl
Helsingin Juhlaviikot on muodostunut jo tavaramerkiksi taatun
laadukkaan
klassisen musiikin ja kevyemmänkin tarjoajana elo - syyskuussa.
Juhlaviikot avasi juhlallisissa tunnelmissa
helkkyvä-ääninen sopraano Soile Ilokoski, jonka
ohjelmistoon kuului muun muassa Hugo Wolfin rakastamisen problematiikkaa
kaihoisin liedsävelin valottava Italienisches Liederbuch ja Aarre
Merikannon suomalaisten runoilijoiden (muun muassa Hellaakoski ja Vuorela)
teksteihin sävellettyjä yksinlauluja.
Oopperan juhlaa jatkoi lauantainen Huvila-teltan Monica Groop
-konsertti yhdessä Helsingin Kaupunginorkesterin kanssa.
Tummaääninen Groop esitti Bizet'n Carmenin tunnetuimpia aarioita
niin vaikuttavalla dramatiikalla höystettynä, ettei yleisö
voinut muuta kuin ihastua.
Oopperaryhmä Taite loihti hovisäveltäjä
Jean-Féry Rebelin (1666-1747) unohdetusta Ulysse-oopperasta
ammattilais-ja amatöörivoimin varsin nautittavan oopperaillan,
jossa Odysseuksen, Penelopen ja Kirken kolmiodraama näytteli
pääosaa. Helsingissä nähty esitys on historiallinen
siinäkin mielessä, että kyseessä saattaa olla jopa
Ulyssen ensimmäinen uudelleenlämmitys sitten 1700-luvun.
Klassisen musiikin Juhlaviikko-tarjonnasta ei sovi unohtaa
myöskään Nuoret virtuoosit -sarjaa, jossa esiteltiin
tulevaisuuden suuria taiteilijanimiä, jo tämän hetken
suvereeneja virtuooseja. 28-vuotias mezzosopraano Jenny Carlstedt, joka
sijoittui 1999 toiseksi Lappeenrannan laulukilpailuissa, vakuutti olevansa
erityisesti romanttisten teosten tulkitsija. Yleisö osoitti
varauksetonta hyväksyntää nuorelle laulajattarelle, joka
epäilemättä kirjoittaa nimensä suurin kirjaimin
suomalaisen oopperamusiikin historiankirjaan.
Myös Lappeenrannan laulukilpailuissa menestyneeseen Herman
Walléniin kohdistettiin suuria odotuksia, joita hän ei aivan
vielä täyttänyt. Wallénin ääni kypsynee
täyteen loistoonsa tulevina vuosina, mutta romanttisen ohjelmiston ja
erityisesti Robert Schumannin tulkkina hän osoitti olevansa
omimmillaan.
Raita teltan täydeltä
Juhlaviikkojen populaarimusiikillisen tarjonnan huippua edusti
rai-musiikin kummisetä Khaled, jonka musiikissa fuusioituvat niin
länsimaisen populaarimusiikin vetävimmät piirteet kuin
puhdasverinen pohjoisafrikkalainen etnoperinne. Koko keikan ajan
kunnioittavasti ylhäällä seisonut yleisö valloitti
artistin niin, että tämä heitti erikoispitkän encoren.
Ranskassa asuvan Khaledin bändi koostui asiansa osaavista
ammattimuusikoista, sen verran tukevaa oli bändin yhteissointi.
Unohtaa ei sovi myöskään itse laulusolistin hunajaisena
soljuvaa ääntä, joka ei jättänyt epäilyksen
varaa siitä tosiasiasta, kuka on rai-musiikin kiistaton kuningas.
Pari päivää myöhemmin Huvila-teltassa esiintynyt
kapverdeläinen Simentera-yhtye jatkoi Cesaria Évoran
aloittamaa portugalinkielisten artistien esittelyä. Yhtye ei
esittänyt mitään mahtipontista yleisöön vetoavaa
show'ta vaan luotti oman musiikkinsa voimaan. Repertuaarista löytyi
niin hitaita balladeja kuin latinalaisamerikkalaisia rytmejä esiin
loihtivia rytmipaloja.
Musiikki oli paitsi varsin riisuttua ja akustista myös erityisen
hyvin a cappella -laulantaa hyödyksi käyttävää.
Kapverdeläisiä artisteja inspiroi erityisesti heitä
ympäröivä luonto, meri, kuu ja tähdet, jotka
näkyvät taivaalla iltaisin. Tämänvuotiset etniset
artistit jatkoivat Juhlaviikkojen kunniakasta linjaa uusien
musiikkityylien esittelijänä suomalaiselle yleisölle.
|