KULTTUURIVIHKOT
Tilaa 
Kulttuurivihkot!

Elokuvat: Tarantino Fiction

1.6.2007

Quentin Tarantinon uutuuselokuva Grindhouse: Death Proof sisältää päätöntä autohurjastelua ja paljon puhetta ilman mitään sisältöä.

Quentin Tarantino -fanit ympäri maailmaa olivat odottaneet kohuttua Tarantinon ja Robert Rodriguezin yhteisprojektia Grindhouse kuin kuuta nousevaa, ja pettymys olikin suuri tuotantoyhtiö Dimension Filmsin ilmoitettua taannoin, että elokuva tullaan näkemään Pohjois-Amerikan ulkopuolella kahdessa osassa.

Tutkapari Tarantino-Rodriguezin tarkoitus on ollut elävöittää elokuvallaan katsomistilanne, jollainen oli mahdollista kokea takavuosikymmeninä yhdysvaltalaisissa niin sanotuissa Grindhouse-teattereissa. Niissä järjestetyissä näytöksissä yleisö nimittäin näki yhden lipun hinnalla kaksi kokopitkää eksploitaatioelokuvaa, joiden lomassa esitettiin lisäksi trailereita tulevista ensi-illoista. Tuottaja Harvey Weinsteinin päätökseen puolittaa Grindhouse kahteen osaan lienee vaikuttanut elokuvan odotettua huonompi menestys ensi-iltakierroksilla, mutta varsinaiseksi syyksi on mainittu se, että muualla maailmassa tällaisiin tuplanäytöksiin ei olla totuttu. Asiassa on myös vahvaa rahastuksen makua, sillä näin on mahdollista nyhtää katsojilta esimerkiksi Euroopan markkinoilla tuplasti lipputuloja.

Kotimaisilla netin keskustelupalstoilla Grindhousen silpomista on pidetty perätty kulttuuriskandaalina, ja adressiakin on kerätty sen puolesta, että elokuva nähtäisiin myös meikäläisissä teattereissa kokonaisuudessaan. Päätökset on kuitenkin jo tehty korkealla tuottajatasolla, ja niinpä raina tulee Suomeen kahtena torsona, joista kaahailufilmi Death Proof on Tarantinon ja zombikauhistelu Planet Terror Rodriguezin käsialaa. Sen sijaan alkuperäisessä versiossa mukana olleita feikkitrailereita ei tultane näkemään täällä lainkaan. Niiden tekemisestä ovat vastanneet muiden muassa Tarantinon uusin suojatti Eli Roth sekä toistaiseksi paremmin hevimuusikkona tunnettu Rob Zombie.

Grindhouse on saanut paljon positiivista hypetystä osakseen, mutta ainakaan Suomessa ensi-iltaan ensimmäiseksi tuleva Tarantinon ohjaama Death Proof ei ole kummoinenkaan elokuva. Sen hyvinkin simppelissä juonessa Kurt Russellin esittämä psykopaattinen hurjastelija "e;Stuntman Mike"e; jahtaa kuolemaa uhkaavalla kaarallaan nuoria autoilevia neitosia. Tämä Hollywoodin entinen stuntmies käyttäytyy muuten suhteellisen normaalisti, mutta muuttuu tien päällä hulluksi tappajaksi. Lopulta Mike tulee ärsyttäneeksi vääriä mimmejä, ja joutuu itse saaliin asemaan.

Vaikka Russellin näyttelemä hahmo onkin aivan kahjo heppu, elokuva on samalla ohjaajan kunniaosoitus leffateollisuuden näkymättömille puurtajille, stuntmiehille ja -naisille, joiden palveluksia tarvitaan nykytekniikan aikana enää yhä harvemmin. Yhden keskeisen naispääosan esittäjäksi Tarantino on valinnut stuntalan ammattilaisen, uusiseelantilaisen Zoe Bellin.

Ikuinen pikkupoika

Death Proofin aloitus ei ole Tarantinon tuotokseksi mitenkään poikkeava, sillä ohjaaja pääsee heti alkutekstien lomassa esittelemään jalkafetissiään, minkä jälkeen seuraa pitkä hyvin dialogipainotteinen kohtaus. Yllättävää sen sijaan on, että elokuvassa ei kuole kukaan kun vasta ensimmäisen kolmen vartin jälkeen. Välillä jopa toivoisi tarinan sisältävän runsaammin äksöniä puheen kustannuksella, sillä sen verran tyhjänpäiväisestä ja tyhjäpäisestä jaarittelusta on tällä kertaa kyse. Tarantinon tavaramerkiksi muodostunut näsäviisas, mukamas "e;cool"e; dialogi on aina ollut yliarvostettua, mutta tässä uusimmassa elokuvassa kuultava sananvaihto on luonteeltaan tavallistakin ikävystyttävämpää, loputtomalta tuntuvaa paskanjauhantaa. Hänen aikaisemmissa töissään on keskusteltu milloin mistäkin jonninjoutavista aiheista, kuten Madonnan hittibiisin sanoituksesta, hampurilaisten nimistä tai sarjakuvien supersankareista. Death Proofissa käsitellään pääosin asioita, joista ohjaaja kai kuvittelee naisporukoiden puhuvan keskenään. Miehen kirjoittama läpänheitto on kuitenkin pohjimmiltaan sen verran äijämäistä, ettei se yksinkertaisesti toimi kovin hyvin naisten suusta kuultuna.

Tarantinon elokuvat ovat tyypillisesti täynnänsä juttuja, jotka kiinnostavat yleensä noin kymmenkesäisiä pikkupoikia: pyssyleikkejä, räjähdyksiä, kiroilua ja (Death Proofin tapauksessa) autohurjastelua. Vastakkaisen sukupuoleen liittyvät asiat eivät vielä tuossa ikävaiheessa herätä suurtakaan kiinnostusta, ja Tarantinollakin hänen suhtautumisensa elokuviensa naishahmoihin vaikuttaa aina kovin etäiseltä ja keskenkasvuiselta, ikään kuin mies olisi tunne-elämältään jotenkin rajoittunut. Kauniimman sukupuolen edustajat ovat hänen tuotoksissaan toki lähes poikkeuksetta ulkoisilta avuiltaan hyvinkin naisellisia, mutta samalla he vaikuttuvat kumman sukupuolettomilta (ja jopa aseksuaalisilta) olennoilta. Samanlaista kypsymättömyyttä on havaittavissa myös Quentinin suhtautumisessa seksiin, joka tuntuu olevan hänen elokuvissaan edelleen melkoinen tabu. Tarantinoa (44 v.) voisikin hyvin luonnehtia Michael Jacksonin tavoin peterpanmaiseksi hahmoksi, joka kieltäytyy kasvamasta aikuiseksi.

Death Proofin on kai tarkoitus olla jonkinlainen naisten elokuva, mikä sopii huonosti tarantinolaisen miehisen maailmankäsityksen raameihin. Elokuvan loppukin on aivan typerryttävällä tavalla muka-feministinen, kun Stuntman Miken jahtaamat naiset mukiloivat tämän halki, poikki ja pinoon. Nämä suorastaan machot naishahmot ovat lopulta yhtä aidosti feministisiä (ja feminiinisiä) kuin vaikka Russ Meyerin roskaklassikon Faster, Pussycat! Kill! Kill! (1965) kurvikkaat neidot.

Moralisointi sallittua

Tarantino-elokuvissa on perinteisesti suhtauduttu ihmisten tappamiseen suurin piirtein yhtä huolettomasti kuin monissa tietokonepeleissä, eikä väkivaltaelokuvien parissa kasvanut ohjaaja ole koskaan viitsinyt kiinnittää suuremmin huomiota asian moraaliseen puoleen. Tällainen kaikenpuolinen välinpitämättömyys ja kritiikittömyys on laajemminkin ominaista yhdysvaltalaiselle niin kutsututulle väkivaltaviihteelle. Itse asiassa Tarantino edustaa elokuviensa kautta lähes yksi yhteen Hollywoodin elokuvateollisuuden ja sensoreiden tekopyhää näkemystä siitä, että täysi-ikäisille katsojille voidaan tarjota likimain kuinka sadistista väkivaltaa tahansa, kun taas seksin ja alastomuuden (jotka sikäläisessä ajattelussa liitetään yleensä automaattisesti toisiinsa) esittämistä tulisi mielellään välttää.

Amerikkalaiset moraalikäsitykset poikkeavat (onneksi!) monin paikoin eurooppalaisesta ajattelusta, eivät vähiten nimenomaan suhtautumisessa väkivallan käyttöön. Yhdysvalloissa esimerkiksi tuliaseen omistamista, ja sen avulla itsensä sekä omaisuutensa suojelemista pidetään kansalaisten perusoikeutena, ellei peräti velvollisuutena. Tällainen asennoituminen näkyy sitten henkirikostilastoissa hälyttävän suurina lukemina. Toisaalta mitä voi odottaa sellaiselta valtiolta, jonka historia ja nykyisyys ovat niinkin verisiä, ja jonka perustan ovat luoneet kristilliset fundamentalistit, onnenonkijat ja rikolliset.

Jotain hyvin periamerikkalaista liittyy myös Tarantinon elokuvissa aina jossain muodossa esiintyvän kostoteeman käsittelyyn. Hänen mielestään on ilmeisesti itsestään selvää, että jos ihmiselle on tehty vääryyttä, on tällä lupa ottaa oikeus omiin käsiinsä ja kostaa kaikki raskaimman mukaan. Miehen tuotoksista erityisesti Kill Bill -elokuvat perustuvat tällaiselle ajattelutavalle, ja myös uusimmassa elokuvassa tavataan säälimättömän kostonhimoisia naisia.

Populaariviihteen kävelevä tietokirja

Kuinka hyvin ohjaaja sitten on Death Proofissa lopulta onnistunut tavoittamaan 1970-luvun halpistuotantojen hengen? Niiden suurkuluttajana Tarantinon ainakin luulisi tuntevan alueen, mutta arvostelijoiden mukaan tarinassa on aivan liikaa puhetta, ikäänkuin puolen tunnin aihe olisi väenväkisin venytetty täysimittaiseksi elokuvaksi. Eksploitaatiopätkien ystävät tuskin olisivat aikanaan innostuneet rainasta, jossa puhutaan yhtä paljon kuin samanaikaisissa eurooppalaisissa taide-elokuvissa (Godard, Rohmer, Eustache jne.). Niissä kuulluista keskusteluista Death Proofin taasen erottaa se, että sen dialogista ei ole löydettävissä mitään intellektuellia tai ylipäätänsä syvällistä sisältöä, lukuun ottamatta ehkä elokuvassa siteerattua Robert Frostin runoa.

Tarantino on kuitenkin ollut jälleen kerran sen verran perinnetietoinen, että on sisällyttänyt elokuvaansa lukuisia viittauksia 70-luvun autoilu- ja takaa-ajoleffoihin, muutamilla kauhuelementeillä ryyditettynä. Oikeastaan miehen koko tuotanto perustuu tällaiseen ryöstöviljelyperiaatteeseen, sillä hänellä on tunnetusti tapana liittää töihinsä lukuisia viitteitä suosikkielokuviinsa. Tarantinoa on syytetty myös suoranaisista plagioinneista, olihan jo esikoiselokuva Reservoir Dogsin (1992) perusidea tiettävästi pöllitty enemmän tai vähemmän suoraan 80-luvun lopun hongkongilaiselokuvasta City on Fire (1987).

Jos elokuva koostuu yksittäisiä kohtauksia, dialoginpätkiä, taustamusiikkia ja erinäistä tilpehööriä myöten muista leffoista lainailluista aineksista, ei lopputulos voikaan olla kovin omaperäinen. Varsin yleisen näkemyksen mukaan Tarantino osaa kuitenkin kierrättää tuttuja aineksia niin, että ne kohoavat uusiin sfääreihin. Tässä on onnistuttu korkeintaan Pulp Fictionissa (1994), sillä yleensä miehen töissä ei ole paljon muuta persoonallista kuin hänen varsin erikoinen huumorintajunsa, joka ei ainakaan tämän kirjoittajaan ole koskaan pahemmin uponnut.

Itseoppinut Tarantino on aina ollut ohjaajana teknisesti taitava, ja elokuvantekijänä hän on kenties jopa liian kyvykäs tekemään tällaista kuraa. Sen sijaan elokuvahistorian aikana on nähty tuskin ketään toista, jolla olisi niin vähän näyttelijäkarismaa kuin Quentinilla. Jälleen kerran hän on valitettavasti tuppautunut kameraan eteen, tällä kertaa baarimikon roolissa.

Toistaiseksi jää arvailujen varaan, millä tavoin Grindhouse toimisi kokonaisena elokuvana, mutta tästä Tarantino-torsosta voi todeta yhteenvetona vain sen olevan täysin yhdentekevä tuotos, joka ei ole millään tasolla viihdyttävä. Se on ainoastaan laimea pastissi samanlaisille, yleensä täysin turhanpäiväisille tekeleille, joista useimmat soisi unohdettavan elokuvahistorian romukoppaan, minne ne epäilemättä kuuluvatkin.

* *

Grindhouse: Death Proofin Suomen ensi-ilta 1.6.
Robert Rodriguezin Grindhouse: Planet Terror saapuu teattereihin 20.7.

Eero Hirvenoja

etusivu : juttuarkisto

JUTTUARKISTO>

VIDEOARKISTO>

LEHTIARKISTO>

ASIAKASPALVELU>

MEDIAKORTTI>

AVUSTAJILLE>

YHTEYSTIEDOT>

LINKIT>

Tilaa 
Kulttuurivihkot!

Valaan kasvot | Lehden esittely | Luku-urakka | Asiakaspalvelu | Yritysesittely | Mediakortti