TEOLLISTUMINEN herätti 1800-luvulla kysymyksen koristeiden käytöstä. SAKSAN BAUHAUS pyrki järkiperäistämään koko teollisen tuotannon hävittämällä kokonaan ornamentin käytön.
JUHANI PALMUN TAIDE on herättänyt minussa pitkään ristiriitaisia tunteita ja käsityksiä. VIIMEKSI olen kysellyt itseltäni SUUR-KAUHAVAN POWERPARKIN ARKKITEHTUURISTA. Onko senkin taustalla maatalouskulttuurin ja teollisen kulttuurin välinen ristiriita?
Filosofi Ernst Gellnerin mukaan maatalousyhteiskunta ja kansallisvaltio eivät sovi yhteen. Powerparkin ornamenttivyöry todistaa maatalousyhteiskunnan (härmäläisen lakeuden) ylistämisestä niin vahvasti, ettei Etelä-Pohjanmaa tule hyväksymään (olla tasa-arvoisena mukana valtiossa) Suomen kansallista valtiota.
Lakeus tahtoo elää omana erityisyytenä.