1. Kun TIETOUSKO JA VARMUUS romahtavat valtiossa, sitä seuraa neuvottomuus ja heikkous.
Valtion ja puolueiden tähänastinen suhde on katkennut.
Maailmansota tai jokin suuri kansainvälinen muutos muuttaa hetkessä poliittisia puolueita valtioissa. Tästä käy hyvänä esimerkkinä toinen maailmansota ja kommunistisen Neuvostoliiton hajoaminen 1990.
*
Suomessa pitkään vaikuttanutta vasemmistoliittoa seurasi sodan jälkeen ensin ”kansandemokraattinen kausi”. Äärivasemmistolla oli tuolloin läheiset yhteydet Neuvostoliiton kommunisteihin (”vaaran vuodet”). Kekkonen eli valtansa huipulla.
Vuoden 1990 jälkeen (Neuvostoliiton romahtaminen) Suomessa vasemmisto etääntyi marxilaisesta kommunismista ja pyrki toimimaan jatkossa markkinatalouden ehdoilla ilman pyrkimystä esimerkiksi luokkaerojen ja jännitteiden purkamiseen ja sosialismiin.
Vasemmistoliiton (puolueohjelman) uudistaminen on parhaillaankin käymistilassa. Nyt kun Ukrainan sota ja Taiwanin sodanuhka saattavat purkautua maailmansotana.
Vasemmistoliitto on tehnyt viimeksi etäisyyttä myös marxilaiseen filosofiaan. Perinteinen maskuliininen kirkkaanpunainen liitto on lähestynyt viimeksi esimerkiksi feminististä liikettä, ”seksuaalista sateenkaarivapautta” ja uutta vihreää aatetta.
Marxilaisen filosofian eräs päämäärä oli kapitalismin jälkeinen luokaton yhteiskunta ja uusi kansainvälinen maailmanvalta maapallolla. Esimerkiksi Neuvostoliiton perustaja Lenin piti kansainvälisen maailmanvallan luomista aina tärkeimpänä päämääränään. Myös monet muut marxilaiset ajattelivat samoin.
Karl Marx oli perehtynyt uuteen ateistiseen teolliseen yhteiskuntaan sekä materialistiseen talouteen ja sen yhteydessä ilmeneviin ristiriitoihin.
Esimerkiksi jos ruokakassin hinta nousee inflaation johdosta kansalaiset tarvitsevat enemmän rahaa ruokaostoksia varten. Jos työnantaja ei ole suostunut työolosuhteiden parantamiseen työntekijöillä on ollut oikeus lakkoon.
Nämä esimerkit osittavat sen, etteivät ristiriidat ole häipyneet mihinkään myöskään tämän päivän modernista yhteiskunnasta. Jonkun täytyy vastata myös haasteeseen työpanoksellaan elävän yksilön ja ihmisryhmän hyväksi.
*
Monikulttuurinen kansainvälistyminen ja yhteisomistuksellisen maailmanvallan perustaminen voi olla ihmislajille mahdotonta. Esimerkiksi Britannian ja USA:n historiat viittaavat kansainvälistymisen ongelmiin.
Monet filosofit pitävät puhetta ”vihreydestä”, ”punavihreydestä” ja ”vihreästä siirtymästä” näpertelynä. Nyt tarvitaan suuria maapallon laajuisia uudistuksia mutta ovatko ne mahdollisia?
Valtioiden vanhat suuret puolueet kuten KESKUSTA JA SDP ovat nyt kuolemassa. Mutta auttaako valtioita puoluekentän muuttuminen?
Pystyykö ihmislaji ratkaisemaan itse aiheuttamiaan isoja ongelmia väkivallattomasti ja rauhanomaisesti?
*
Erään lähteen mukaan kirjailija ja filosofi Sartre joutui 1940 yhdeksäksi kuukaudeksi sotavangiksi. Vapauduttuaan keväällä 1941 hän kirjoitti miehitetyssä Pariisissa draaman ja osallistui ryhmään ”sosialismi ja vapaus” sekä esitti tuossa yhteydessä ”iloisella raivolla” pommein toteutettavaa salamurhaa.
Miksi Sartre kävi myöhemmin 1970-luvun alussa Saksassa tapaamassa BM-terroristeja vankilassa?
Erään toisen lähteen mukaan joku Sartren ehdotus sosialismin ja yksilövapauden yhdistämisestä (uusi puolueajatus) päättyi junan wc-pyttyyn koska junaan oli tullut ”kyttiä” eli poliiseja.
*
2. Suomen Turun (venäjäksi ”turgu”) Koroisten (venäjäksi ”gorod” eli alun perin kauppapaikka) kauppapaikalle suunnattiin ennen vuotta 1300 jKr. (Aurajokivarren ”Åbon” perustamisvuosi) ns. ensimmäinen RISTIRETKI. Alueella asui tuohon asti ”pakanakansoja”.
RISTIRETKESSÄ oli kyse käännytys- ja valloitusretkestä. Valloituksen jälkeen Koroisten seudun väestö joutui maksamaan säännöllisesti VEROA alueen uusille länsimaisille valtiaille.
*
Käsite VERO on liittynyt alun perin SUOJELEMISEEN. Sen yhteydessä tapahtui uhraaminen. UHRAAMINEN tarkoittaa ihmisen ja yliluonnollisen voima välillä solmittua lahjaa ja vastalahjaa.
Kun ROOMAN PAAVIN kehotuksesta Koroisten seudulle saapunut RISTIRETKIARMEIJA vaati paikallisilta asukkailta VEROA, siinä oli ensinnäkin kyse väestön suojelemiseen liittyneestä korvauksesta UHRILAHJASTA. Tämä merkitsi sitä, että seudun asukkaiden oli luovuttava siihenastisesta maailmankatsomuksesta ja heidän tuli omaksua uhrautuvasti uusi kristillis-roomalainen maailmankatsomus.
Yli TUHAT VUOTTA tämän jälkeen myös kyseinen alue sisällytettiin SUOMENNIEMELLE perustettuun kansalliseen VALTIOON.
VEROTTAMISESTA tehtiin uuden organisoimisen (kansallisvaltion) tärkein muoto. Mutta sitäkin tärkeämmäksi kohosi seuraavaksi KANSAINVÄLINEN RAHAVALTA.
*
Kun ristiretkiarmeija saapui valloittajana Koroisten alueelle, noihin aikoihin alueilla ei ollut missään RAJOJA. Sotaretki tehtiin, jotta Välimeren piirin ROOMAN MAAILMANVALTAA voitiin laajentaa pohjoisessa.
Alueelle muodostui myöhemmin Suomen VALTIO, jolla on oma VALTIOALUE ja ARMEIJA. VALTIOIDEAN taustalla oli 1800-luvun VALTIOAATE (Hegelin ja Snellmanin filosofia, perustuslaki jne.).
*
PUOLI TUHATTA VUOTTA sitten (1600-luvulla) vallinneen historiakäsityksen mukaan TURUN SYNTY on liittynyt RAAMATUN VEDENPAISUMUSKERTOMUKSEEN.
Muutama VUOSIKYMMEN sitten laaditun VERIRYHMÄSELVITYKSEN mukaan Turun seudulla on enemmän ITÄISTÄ kuin LÄNTISTÄ veriryhmää.
Parhaillaan valmistuu Sveitsissä DNA-selvitys Koroisten läheltä löytyneen Suomen vanhimman hirsikirkon viereisen hautapaikan lapsihaudoista (lasten tukat). Kyseinen selvitys tulee mullistamaan koko tähänastisen NATIONALISTISEN HISTORIAKÄSITYKSEN.
*
YHTEISKUNTAFILOSOFI KARL MARX oli perehtynyt 1800-luvun puoliväliin saakka kaupunkikulttuurisen teollisen tuotannon OMISTAJIEN ja pelkästään työpanoksensa omistavien TYÖLÄISTEN VÄLISEEN RISTIRIITAAN.
Marxin mukaa keskiajan MAAORJISTA muodostui KAUPUNKIEN ensimmäiset LUPAKIRJAPORVARIT. Ensin oli MAASEUDUN TALONPOIKAKULTTUURI, johon sisältyi KÄSITYÖ. Seuraavaksi alkoi muodostumaan KAUPUNKIEN TEOLLISET TYÖPAIKAT KONEINEEN.
Marxin oli pohdittava MAASEUTUKULTTUURIN JA FEODALISMIN KAUTTA SYNTYNYTTÄ KAUPUNKIEN TEOLLISTA PORVARILLIS-KAPITALISTISTA TALOUTTA JA UUTTA KONETUOTANTOA, UUDENLAISTA TYÖNTEKOA sekä muita KONEELLISTETUN YHTEISKUNNAN JA TALOUS- JA YHTEISKUNTAELÄMÄN uudenlaisia ristiriitoja.
1800-luvulla syntyi myös YHTÄ KANSAA KOROSTANUT PORVARILLINEN VALTIOIDEA filosofi Friedrich Hegelin ja aikakauden muiden ajattelijoiden toimesta. Sen yhteydessä Marx joutui ratkomaan myös esimerkiksi MATERIALISTISEEN HISTORIAKÄSITYKSEEN (ja ”dialektiseen materialismiin”, termi on myöhemmästä neuvostoliitosta) liittyviä kysymyksiä.
*
Suomi on itsenäinen valtio, johon kuulu kuntia. Kuntien kokoa on viimeksi haluttu kasvattaa ja lukumäärää supistaa rajusti (rakennemuutos on käynnissä). Myös kunnilla on verotusoikeus ja valtio tukee kuntien taloutta.
Entisten maatalouskuntien SUURKUNTAUUDISTUS edellyttää KOKO SUURKUNTA-ALUETTA koskevaa RATIONALISOINTIA JA YHTEISTYÖTÄ. TEOLLISTUMISEN PELOSSA sitä ei kuitenkaan haluta aina. Sen seurauksena syntyy jatkuvasti uusia RIITOJA liitoskuntien kesken.
*
Suomen sekatalouteen (johon sisältyy myös markkinatalous sekä yksityinen talous) sisältyy kansainvälinen vienti ja tuonti. Suomi on teollisuusvaltio ja kansainvälisen Euroopan unionin jäsen.
NYKYISEN SUOMEN KANSALLISVALTION keskeisimpiin kysymyksiin kuulu VEROTULOJA JA TYÖLLISYYTTÄ koskevat POLIITTISET väittelyt.
*
Sitä vastoin puhe KANSAINVÄLISEN ”VIERASPÄÄOMAN” VAIKUTUKSESTA VALTION toimeentuloon on ollut julkisuudessa vähäisempää (riippuvuus kansainvälisestä kapitalismista).
*
EDUSKUNTA käyttää ylintä valtaa Suomen KANSANTALOUDESSA. Valtioiden talous on parhaillaan suuressa KANSAINVÄLISESSÄ MUUTOSTILASSA.
Suomessa on VALTION OMISTAMIA YHTIÖITÄ JA RAHASTOJA (kansainvälisin yhteyksin). Niiden toimintaan vaikuttaa KANSAINVÄLISTEN OSAKEKURSSIEN muutokset maailmalla sekä TAANTUMAT, LAMAT JA TALOUSROMAHDUKSET.
Suomen valtio omistaa SOLIDIUM-nimisen SIJOITUSYHTIÖN (osakeyhtiö). Se tuottaa valtiolle kansainvälisiä OSAKEOMISTUKSIA (vrt. marxilaisuus).
Solidiumin tehtävä on vahvistaa pörssiyhtiöissä markkinatietoisesti Suomen valtion omistusta kansainvälisellä tasolla. Solidium on merkittävä omistaja 12 pörssiyhtiössä.
*
Valtio ei pärjää enää yksin. Valtiolla on nyt enenevästi kansainvälisiä suhteita. Siihen sisältyy myös kansainvälistyvä terveydenhuolto ja esimerkiksi pakolaispolitiikka, jolla on vaikutusta varsinkin työllisyystilanteeseen yksittäisessä valtiossa.
*
Siirtyminen varhaisista yhteiskuntamuodoista kohti teollista yhteiskuntaa merkitsi joka kerta aineellisten ja henkisten suhteiden muutosta. Teollistuvan yhteiskunnan talouden lisäksi muutoksen merkit näkyivät myös henkisellä ELÄMÄNTAPOJEN TASOLLA. Huomio on kohdistunut tuolloin esimerkiksi käsitteeseen ”VIERAANTUMINEN”.
Käsite ”vieraantuminen” on omaksuttu alun perin Hegeliltä ja sitä on tarkasteltu monessa eri yhteydessä (esimerkiksi taloudessa työnteon puitteissa). Myöhemmin aiheen huomio on kohdistunut (sosiologian ja psykologian pohjalta) myös SOSIAALISEEN SYRJÄYTYMISEEN JA PÄÄOMAAN.
EKSISTENTIALISTINEN ”ITSELLEEN OLEMINEN” on vastakohta VIERAANTUMISELLE.
NYKYINEN ”BAILAILUKULTTUURI” on puolestaan seurausta ”PEHMEÄN FASISMIN” MUKAISESTA TEOLLISESTA TOTAALIKAPITALISMISTA. Eniten siihen vaikuttaa RAHATALOUS.
*
YKSITYISYYS on parhaillaan murenemassa LAKIEN (normien) SÄÄTÄMISEEN perustuvissa OIKEUDELLISESSA VALTIOSSA.
”MINÄN” HÄVITTÄMINEN (yksityisyyteen puutuminen enenevästi) liittyy ”kansallisesta ylivaltiollistumisesta” aiheutuvaan SUBJEKTIN (MINÄN) kuolemiseen.
Alkuperäistä valtiota, jossa vallitsi vahva MINÄ ei voi kuitenkaan palauttaa. Ja ”DIGIVALTIO” romahduttaa lopuksi koko alkuperäisen valtion.
Ranskan suurta vallankumousta (valistusta), yhteiskunnan teollistumisen läpimurtoa ja kansallisen valtion muodostamista on leimasi eniten iskulause ”järki ja vapaus”. Uusi kansanvaltainen nationalistinen valtioaate (myös kansanromantiikka) suuntautui esimerkiksi uskontoa ja kirkon autoritääristä vallankäyttöä vastaan.
Kaikki luokkaerot on pyritty hävittämään uudesta teollisesta tasa-arvoisesta yhteiskunnasta.
*
MODERNI SUUNNITELMALLISESTI ORGANISOITU KANSANVALTAINEN TEOLLINEN YHTEISKUNTA JA ELÄMÄNTAPA on syntynyt RATIONALISOINTITARPEEN JA VAPAUSAJATTELUN pohjalta.
Tuota vaihetta edeltäneessä MAATALOUSYHTEISKUNNASSA asiat oli toisin. Siinä vallitsi esimerkiksi MAATALOUS- JA KÄSITYÖKULTTUURI. Se on teollisen valtion vastakohta.
*
Karl Marx ja Friedrich Engels olivat ensimmäiset filosofit, jotka kirjoittivat kriittisesti teollisuuden läpimurrosta ja modernista teollisesta yhteiskunnasta. He kiinnittivät huomiota KÄYNNISSÄ OLLEESEEN MUUTOKSEEN, mutta eivät osanneet ennustaa, mihin muutos johtaa. Marxin filosofia on kuitenkin nytkin tuore.
Mutta luultavaa on se, että YMPÄRISTÖKRIISI (ILMASTONMUUTOS jne.) murtaa käynnissä olevaa yhteiskuntakehitystä TOTAALIKAPITALISMIN KAUTTA ja johtaa suuriin MUUTOKSIIN MAAPALLOLLA.