Ranskalaisen toisinajattelijan ja kirjailijan Michel Tournierin mukaan ihminen on mytologinen eläin. Ihmisessä huomionarvoisinta on kulttuuri ja myytit, Michel Foucault’n valtafilosofiaa unohtamatta.
Kuvitelma siitä, että ihminen on jumalallisen voiman luoma ja syntiin langennut mutta parhaimmillaan sivistynyt ja humanistinen ihminen tai järkiperäinen tietävä olento (Descartes), on erehdys.
Suuret kulttuurit ovat päässeet tiedon, taiteen ja vallankäytön alueilla ehkä pisimmälle, mutta pienetkin kulttuurit rakentuvat samoista myyttitiilistä kuin suuret kulttuurit.
Ihmislajille ominaisessa kulttuurissa yhdistetään mielikuvituksellisesti mitä minkinlaisia asioita ja ilmiöitä äärettömän monilla eri tavoilla.
Syntyvä ”häkkyrämäinen rakennus” on täynnä järjettömiä ristiriitoja, lopputulos muistuttaa dadaa ja postmodernia arkkitehtuuria.
Havainnollistan ajatteluani tällä esimerkillä.
”Pedot puhuttavat alati eräväkeä, Etelä-Pohjanmaan Kennelpiiri keskusteli pedoista Kauhavalla heti kauden alkaessa” (otsikko on Komiat-lehden uutisesta 28.10.2015). Sen kirjoitti Johanna Heikkilä. Komiat on Ilkka-yhtymän omistama sanomalehti, neljännellä valtiomahdilla eli lehden omistajalla on linkki puoluepoliittiseen valtapeliin.
Sanalla peto viitattiin mainitussa Kauhavalla pidetyssä seminaarissa susieläimiin. Susi on Suomessa rauhoitettu eläin, sutta ei saa ampua (atk)aseella. Kennelpiirin puheenjohtajan mukaan sudet ovat raadellet ja tappaneet viime aikoina lakeuksien ja lapuanliikkeen maakunnassa kymmeniä metsästyskoiria.
Puheenjohtajan mielestä susi on ihmisen tarpeisiin nähden uhka, minkä torjumiseen ihmisen täytyy saada vaikuttaa.
Eteläpohjalainen kulttuuri poikkeaa tänä päivänäkin täydellisesti kaupungistunen Etelä-Suomen kulttuureista.
Susieläinkantojen todentamiseksi susia on alettu merkitsemään eli ”pannoittamaan” sekä ryhdytty seuraamaan susien liikkumisreittejä valtiovallan ministeriön ja aatteellisten luonnonsuojelijoiden toimesta lentokoneilla ilmatilasta käsin.
Pannoittamisen hinnan kerrottiin olevan 25 000 euroa sudelta. Kalleus johtuu osaksi siitä, että pantaan liittyy atk-tekniikkaa.
Seminaarin päätteeksi puheenjohtaja luovutti susieläinten pannoituslentoja vastaan seminaarissa puhuneelle kauhavalaissyntyiselle (!) lentokapteenille muistoksi linnunruokinta-automaatin.
Kapteenin mukaan pannoituslennot rikkovat lentomääräyksiä.
Lintujen ruokkiminen automaatilla ja seuraaminen aamu-unisena olohuoneen ikkunan edessä on luonnon hallitsemisesta todistava kulttuurinen asetelma (kts. filosofi Juhani Pietarisen luontosuhdekirjoitukset).
Suloinen pikkulintu on terävähampaisen petoeläimen vastakohta (raamatullisesti). Pikkulintu on täällä katselulelu.
Seminaarin puheenvuoroista kävi ilmi esimerkiksi harrastuksiin, luontosuhteeseen, turvallisuuteen, maanpuolustukseen ja puoluepolitiikkaan liittyviä käsityksiä ja uskomuksia (kulttuurisia myyttejä).
Esimerkiksi Turussa ja Helsingissä on aivan erilainen mytologinen uskomuskoppa.
Puolueideologian harjoittaminen pohjautuu Kauhavalla porvarillisen oikeiston arvomaailmaan. Valtapuolueista suurin on luonnon tehohyödyntämistä kaikin tavoin tukeva Keskusta (entinen Maalaisliitto, utilistinen luontosuhde, esimerkiksi maatalouselinkeinon ja metsästämisen harjoittaminen arvona jne.).
Porvarillinen oikeisto edistää kapitalistista yrittäjyyttä ja kansanuskovaisuutta (protestanttisuus ja kansankirkko kuten herännäisyys).
Valkoinen valta nousi pystyyn näiltä pelloilta. Kommunistit kyyditettiin (lapuanliike) ensimmäiseksi itään Neuvostoliiton rajalle.
Ruotsinkielinen rannikkoseutu ja etelän aatelisto ärsyttää täällä vieläkin.
Kauhavalla toimi yli puoli vuosisataa vuoden 2014 loppuun lentosotakoulu. Se vaikutti paikallisen kulttuurin ja myytistön muotoutumiseen ratkaisevalla tavalla. Armeijan läsnäolosta johtuen alueelle syntyi innokasta nationalistista liikehdintää kuten vapaaehtoista maanpuolustustyötä. Persut ovat täällä suuressa arvossa.
Sanalla ”heimo” tarkoitetaan sukuja tai klaaneja joita yhdistää naapuruus, kieli (murre) ja kulttuuri. Rasistisen maakuntahenkiajattelun (professori Jukka Korpela) taustalla on heimoajattelu.
Myös esimerkiksi regionalistista perhettä ja nationalismitaikauskoa koskee muinaisen oravannahkakulttuurin aikainen henkinen vire. Sen vastakohta on tuntemattomien ihmisvirtojen loputon city, miljoonakaupunki kuten Pietari.
Näiden kuvaamieni elementtien yhdessä muodostama kokonaisuus kuvaa ehkä eniten paikallista kauhavalaista nykykulttuuria.
Kulttuuri on subjektin (toimijan, ihmisen) alkuunpanija. Meidät tuotetaan. Käsitys kartesiolaisesta subjektikäsityksestä on haihattelua, emme me ole itsemme herroja.
Taiteen yhteydessä ”tukihenkilöistä” ja ”kohtaamisesta” puhuminen liittyy ”subjektin kuolemaan” (kts. jälkistrukturalistit). Systeemivallan ja arjen väliseen avaruuteen (tyhjyyteen) on pantu viimeksi täytteeksi kaiken maailman tukivoimia. Ilman niitä kohtaamista ei tapahdu ollenkaan.
Taiteen valjastaminen rahapelien välineeksi on rikos ihmisyyttä vastaan. Esimerkiksi puhe kulttuuripääkaupungista ja aineettoman kulttuurituotannon taloudellisista terveyseduista on roskaa systeemipaskassa.
Väliportaan hallinnonuudistuskin on pelkkää ”puoluevaltataidetta” koska ”lääkehoitovalinnanvapaudella” aiheutetaan kolmen miljardin lisämeno budjettiin.
Dada syntyi ensimmäisen maailmansodan aikoihin (1916) taiteilijoiden taisteluna järkeä ja sodan mielettömyyttä vastaan.
Jäljelle on enää taiteen tekeminen hölynpölyllä. Sattuma ja mystillinen epäjärjestys on myös keskeinen elementti eläimellisenä ihmisenä olemisessa. Parasta vaieta ”sivistyksestä”.
Yhteiskunnallista valtaa vainoaa ”tieto on valtaa” -uskomus ja omertan laki (mafia).
Ihmisen eläimellisyyteen sisältyy se, että normin luoja, hyväksyjä ja rikkoja on sama henkilö tai ryhmä. Toiseksi elimellisen ihmisen valtainstituutiot kuten eduskunta ja oikeuslaitos ovat usein yhtä ja samaa puuta. Puhaltavat porukalla yhteen ja samaan hiileen.
Jos vallan palveluksessa oleva henkilö kaivaa KIRJOITETUSTA LAKIKIRJASTA kansaa edustavan päätöksentekoelimen, valtiollisen eduskunnan säätämät, hyväksymät sekä voimaan asettamat lakipykälät, joita valta on itse rikkonut, kansanedustajat lukevat vastavetona KIRJOITTAMATTOMASTA LAKIKIRJASTA pykälän, johon vedoten he oikeuttavat itsensä tuomitsemaan syyttömiä.
Minä astuin vuonna 1990 turuntautisen ”joustavan menettelyn” varpaille kaivamalla vallan rikkomat kaupunkisuunnittelua koskeneet lakipykälät ja sain lahjaksi marttyyriyden.
1700-luvun lopulla tapahtunut Ranskan suuri vallankumous, johon koko nykyinen länsimainen sivistys ja demokratia pohjautuu, ei kuitenkaan muistuta meitä ihmisiä ainoastaan siitä, että isoin meteli on täydellinen hiljaisuus.
Konemaisesti loksahtaneiden giljotiini-iskujen jälkeen kaikkialta kuului korvia päästä repivä hiljaisuus.
Ranskan suuri vallankumous ei muistuta ainoastaan siitä, että valtapeleissä kaikki voi kääntyä hetkessä ympäri ja päättyä silmänräpäyksessä kuolemankoneen terään.
Mikä tahansa hyvään tähtäävä toiminta muuttuu pahaksi ja mikä tahansa ”hyvä yhteiskunnallinen aktiivisuus” voi osoittautua hölynpölyksi.
Vallankumous muistuttaa myös siitä, että vakaumuksensa tähden syyttömästi käsineiden (marttyyrien) täytyy kohdata ja voittaa vallan aiheuttama trauma yksin.
Jos antaa muiden auttaa trauman ylittämisessä se johtaa uuteen pahaan.
Pyhimyksen rooli voi aiheuttaa hetken hyvää, mutta se johtaa lopuksi pahaan.
Mytologinen eläin ei voi olla muuta kuin apinamainen elukka.