• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Yksilön ja taiteen vapaus

Muutamia ajatuksia Saarikoskesta

Jukka Paaso kirjoittanut Jukka Paaso
21.1.2016
kategoriassa Yksilön ja taiteen vapaus
Lukuaika: 4 min

Olimme kuulleet vanhemmiltamme, että tonen maailmansota oli ollut saatanallinen helvetti. Ja sama tuntui jatkuvan sodan jälkeenkin.

Muistan hyvin sen, kun vanhapiika kirjallisuusopettajamme pani meidät 1960-luvun lopulla Loviisan lukiossa lukemaan Toivo Pekkasen kirjaa Tehtaan varjossa (ensimmäinen painos on 1930-luvun alusta).

Se oli äärimmäisen tylsää lukemista, surumielistä itsesääliä, fatalistista itkuvirttä alusta loppuun. Inhottavaa. Onhan elämässä aurinkoakin.

Meitä innosti Baudelairen Pahan kukkia ja Pentti Saarikosken boheemimainen syntinen missioelämä, johon sisältyi (meillä teininuorilla) viinin litkiminen ja jeesustelevissa nauhatyylisissä kesäkengissä kuljeskelu sekä vapaa seksi keskellä tavipakkasia.

Muutos piti saada aikaan, maksoi mitä maksoi.

Kaikki vanha piti heittää helvettiin.

Myös kuvataiteessa moderni ilmaisutapa oli itsetäänselviö. Myös sen avulla uskottiin porttien avautuvan parempiin aikoihin.

Mutta niin ei käynyt.  

Elämämme oli oman aikautemme 1960-luvun tuotetta, mutta nyt on nyt.

Kuvitelimme, että voimme rakentaa kaiken uudeksi ihan uudesta, mutta jouduimme huomaamaan, että uutemme onkin sekoitus vanhaa ja uutta.

Katsokaa vanhoja tv-ohjelmia, niin tunnistatte hyvin 1960-luvun eron nykyiseen ylitsepursuavaan äkkihössötykseen.

Tuon eron selvittämisessä on paljon tutkittavaa.

Viihteellisyydestä on tullu viimeksi kokonainen ”elämän tarkoitus”. Porstmoderni uusliberalismi on kuitenkin päättymässä. Onneksemme.

Uusin valtapeli tulee olemaan hyvin erilainen kuin nykyinen.

Karl Marxia on pidetty raamatullisena ihmisenä, jolla oli iso missio pelastaa ihmiskunta pahuudelta. Paha ei ole kuitenkaan häipynyt mihinkään, mutta keinot pahan torjumiseksi ovat vaihtuivat entistä sikamaisemmiksi.

Parhaillaan uskotaan, että yhdistämällä koko maapllon sotavoimat, uhkakuvamme ”suuri paha” (islam) voidaan pyyhkäistä hyvien oikeiden ihmisten pöydältä lattialle.

Ei tullut ydinsotaa, vakka sitä 1960-luvulla kovasti odottelimme, tulikin pikkupyssyilyn cityhelvetti.

Entä jatkot? Atk-ohjelmoidulla pikkupyssyilylläkin voi ylläpitää uutta maailmansotaa vaikka kuinka pitkään. Olisi typerää uskoa nytkään edistykseen.

Kyllä kaikki huominenkin pinnistää karvojemme alta. Ihminen ei ole uudistunut mistään kohtaa. 

 

LISÄAJATUKSIA 1960-LUVUN PENTTI SAARIKOSKESTA

Minua kiehtoo filosofian ajattelun ja runouden ero.

Runoudella tarkoitan yhtä lailla sanataidetta kuin kuvataidetta.

Filosofina voimme väittää esimerkiksi, että kaiken maailmassalon kattona on valta.

Vallan totaalisuus näkyy siinä, että ”taide on valtaa” samalla iskulla kun ”politiikka on valtaa”. Taide ja valtapolitiikka ovat yhtä ja samaa luonnollista puuta.

Filosofiassa voimme väittää myös esimerkiksi, että kaiken kattona on ihmisyhteisön omaksuma kulttuuri, myytit ja kuvastot.

Yhdistämällä nämä voimme väittää, että ihmislaji on elollisen luonnon evoluution osana ”vallanhimoinen kulttuurieläin”.

Ihmisjärjen käyttöä korostavan filosofian taustalla on uskomiseen liittynyt ajattelu. Siis ”tieto on valtaa”.  Wittgensteinin johtopäätökseksi tuli se, että filosofoia on turhaa koska maailman haltuunottaminen järkeilyn avulla on lukittu sanakäytön natalaan häkkiin.

Monimielinen ja monimerkityksellinen runo on ihmisjaille luonnollinen tapa hengittää vapaana. Mutta sekin on aina vallankäyttöä.

Tänä aamuna avasin Aviisi-nimisen lehden (24.11.2015), siinä oli uutinen ”Härmässä kuvataideleirillä huomio perspektiiviin ja valoon”.

Tuosta kulttuurista on pitkä matka ylimmän tietämisen kekukseen, yliopiston norsunlutorniin, jossa tutkitaan dadaakin (hölynpölyä). Ja löydetään  järkeilyn avulla taideteoksesta nopeita sarjoja otoksista ja kaikkea muuta ihmeteltävää.

Tällä lakeudella eletään autuaina Juhani Palmun yksinkertaisten pohjalaiskuvien keskellä. Maailmassaolo tuntuu nurkassa turvallisimmalta. Tuvan keskialue, universaalinen ja yliregionalistinen pelottaa.      

Omasta mielestäni olemisen ja elämän tarkoitus ei voi olla tietää taiteestakaan, koska ihmislaji ei voi tietää varsinaisesti yhtikäs mitään. Siksi vanhat viisaudet varoittavat ihmistä tietämästä.

Ihminen ei voi tietää edes sitä mitä tietäminen on.

Täytyy vaan antaa olla ja mennä, sillä kaikki vyöryy kuitenkin sinne minne kulloinkin sattumalta sattuu. Parasta kun kirjoittaa runon ”musta tuntuu” -periaattella, sillä runossa on tilaa sattumalle ja uskomiselle.

Tärkeintä uskomisessa on miten uskoo, että on heittäytynyt uskomisen ytimeen uskomiseen, kuin se mitä uskoo (Kierkegaard).

Tässä maailmassa ei voi olla muuta kuin irtolainen, kerjäläinen ja boheemimainen – yksin.   

 

Pentti Saarikoski 3

Olen kirjoittanut tähän asti väitöskirjasta, jota en ole edes lukenut.

Ihmisellä voi olla monenlaisia ajatuksia jostain kirjasta vaikkei ole edes avannut kyseistä kirjaa.

Tätä toimintapaani voi verrata ainakin jotenkin kirjallisuuden professorin Rierre Bayardin ajatukseen ”Miten puhua kirjoita joita ei ole lukenut” (kirja vuodelta 2008).

Nyt olen rohkaissut mieleni ja avannnut ensimmäisen kerran netistä muutamia sivuja Riikka Ylitalon väitöskirjasta Kanoninen kumous – Pentti Saarikosken 1960-luvun poliittinen runousoppi (2015).

Mistähän se johtuu, että välillä suorastaan pelottaa avata kirja.

Ehkä se johtuu nyt kohdallani Turkin rajalla äskettäin tapahtuneesta sotilalisesta yhteenotosta, mikä on osa laajempaa käynnissä olevaa kulttuurista murrosta. Ja kaikki seuraukset pelottavat.

Ylitalon väitöksen johdannon alussa on lainattu Pentti Saarikosken kirjoitusta vuodelta 1963. Jean-Paul Sartren teos Mitä kirjallisuus on? ilmestyi suomeksi 1967, mutta ranskaksi jo heti toisen maailmansodan jälkeen.

Saarikoski oli luultavasti lukenut Sartren alkuperäistekstin. Kommunistikirjalija ja eksitentialistifilosofi Sartre korostaa kirjallisuutta käsittelevessä teoksessaan lukijaa, ei vain kirjailijaa.

Jussi-Pekka Hakkaraisen kirjassa Praha kirjailijan kaupunki (2005) on myös Pentti Saarikoskesta mielenkiintoisia fragentteja.

Olen käynyt Prahassa.

Pelkästään suomalaiset sanankäyttäjät ovat osaneet kuvata Prahassa ja Prahasta ilmiöitä ja asoita lukemattomista eri näkökulmista käsin.

Prahastakin voi tehdä miljoonia rilaiaia tarinoita mutta yhdessäkään niistä ei voi löytyä mitään siitä Prahasta minkä paikallinen väestö on omassa olemisessa vuoisisatojen aikana kokenut.

Praha on meille pelkkä satumaa ja onaniaa.

Praha on ollut prahalaisille sukupolville konkreettosta olemista ja elämää, se on merkinnyt niiden henkisten ja aineellisten muotojen ”Kaarlensiltojen” synnyttämistä, joista suomalaisetkin sepittelevät nyt nautiskelijoina omia satujaan.

Konkreettisesta olemisesta ja arjesta on lyhyt matka materialistiseen maailmankuvaan ja marxilaisuteen. Myötätunto vähäosaisia ja syrjäytyneistä kohtaan pulppuaa konkrettisen olemassaolotaistelun näkemisestä ja omalla iholla aistimisesta. Korostettu vastakkainasettelu syttyy tästä (dialektiikka).

Onko se, että Saarikoski hyödynsi lyriikassaan runouden keinoja valtapoliitisten arvojen ilmaisemiseen, tapahtunut luontevasti? Mielipidettä tästä tulisi kysä Sartren lisäksi myös esimerkiksi Pier Paolo Pasolinilta ja kaikilta kommunistisen idelogian omaksuneilta runoilijoilta. Monen tunnetun kommunistiajattelijan ja -kirjailjan vertaaminen tämän kysymyksen kohdalla voisi valaista kysynystä lisää.

Tämäkin yksittäinen esimerkki (Pentti Saarikoski kommunistisena runoilijana) liittyy mielestäni luontevasti inhimillisen olemisen pohdintaan (eksistentialismi).

Avainsanat: AviisiBaudelaireeksistentialismiJean-Paul SartreJuhani PalmuJussi-Pekka HakkarainenKanoninen kumousKierkegaardPahan kukkiaPentti SaarikoskiPraha – kirjailijan kaupunkiRiikka YlitaloTehtaan varjossaToivo PekkanenWittgenstein

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info