KYSYMYS ”TIETÄMISESTÄ” on tulossa koronakriisin johdosta puheenaiheeksi? Kuitenkin vieläkin ”TIETO ON VALTAA” (Bacon) on päällimmäisenä.
Poliitikot esiintyvät aina positiivisina, varmoina, kaikkitietävinä ja -hallitsevina sekä edistysuskoisina.
Miksi myös ”tietoon ja tieteeseen uskovaa” (”huonouskoista tutkijaa”) on alkanut kiinnostamaan TIETOUSKOEPÄVARMUUS? ”Kannattaako” poliitikon myöntää ”tietämättömyys ja epävarmuus” ainoastaan tähän ajankohtaan istuvista valtapelisyistä (puoluevallan ja edustuksellisen vallan lisäämiseksi)?
*
Tutkijoiden mukaan Suomen pääministeri lausahti koronakriisin alkuvaiheessa (2020), että ”ELÄMME EPÄVARMUUDEN TILASSA”. Katso uutista ”Tutkijat yllättyivät hallituksen ja pääministerin puhetavasta koronakriisissä – (tutkijoiden) viesti päättäjille: kannattaa myöntää, jos ei tiedä jotain asiaa, tutkijoiden mukaan koronakriisin myötä on korostunut tietämättömyyden merkitys (Yle 30.12.2020).
Miksi ja kenen kannalta (kannattaa nyt tunnustaa ”tietämättömyys”)?
Sunnuntaina 3.1.2020 (Yle) Marin sanoi, että ”KORONAROKOTTAMINEN ON MARATON, EI PIKAMATKA”. Seuraavana päivänä iltalehdet vihjasivat koviin virustorjuntaotteissiian ryhtymisestä (seuraavaksi Suomeen tulee voimaan lakisäteinen POIKKEUSTILA?).
*
Kun olimme MUUTTANEET TURUSTA KAUHAVALLE, minut ”toivotettiin tervetulleeksi” lausahtamalla: ”ME EMME TARVI MUITA”.
Vasta myöhemmin ymmärsin, että tervehdys liittyi ”KAUHAVALAISEEN MAATILAKESKUS-KULTTUURIPERINTEESEEN”. Kaiken kummallisen taustalla oli seudun yksipuolinen elinkeinorakenne eli MAATALOUS (Kauhavalla jo 400 vuotta).
*
UUSI TERVEYSKESKUS ”HYVINVOINTIASEMA” ON MYÖS TULOSSA KANTA-KAUHAVALLE (vrt. KOULUKESKUS)
Edellisellä kerralla kun kävin Kauhavan terveyskeskuksessa, joku ”härmäläinen isäntä valitti käytävällä, että ”tähän terveyskeskukseen pääseminen on nykyisin todella vaikeaa”. Nyt se on entistäkin vaikeampaa. Tunnin päästä sain kysytyksi virusrokotteesta itselleni. Mikähän lääketeollisuusyhtiö saa Suomen rokotteista suurimman rahapotin?
Ensin robotti huudahti puhelimeni: ”Kuntayhtymä Kaksineuvoisen keskusnumero terveyskeskukseen on vanha” (loppuosa oli …50). Seuraavaksi uusi puhelinnumero vaati minulta etunumeroita myöten puhelinnumeroani (ei viimeksi), jotta terveyskeskus voisi vastata puheluuni noin puolen tunnin päästä. Näin vaikka kyseessä olisi kiireinen tapaus.
Minulle kerrottiin puhelimessa, että muutama virusrokoteannos on tulossa myös Kauhavalle, mutta vain terveydenhuollon henkilökunnalle (lääkärit ja hoitajat), ei vielä muille, eli ”yhteiskunnallisen vallan tietouskoisille työntekijöille”.
Siis ”KUNTALIITOSKARTANON VIRKAVALTA JA PUOLUEVALTA (ISÄNTÄVÄKI) ENSIN, VASTA SEN JÄLKEEN KUNTALAISET (RENGIT JA PIIAT). Kunnan asukkaiden hallintoon osallistuminen ja vaikuttaminen pysyy edelleen olemattomana. Siis älkää tehkö KUNTALAISALOITTEITA sillä ne vain lisäävät ”BYROKRATIAA” (näin minulle sanottiin kun muutimme Turusta Kauhavalle).
*
Kirjoitukseni KAUPUNKIKONE” (Aluesuunnittelulehti, 1990) jälkeen kirjoitin julkaisemattoman kirjoituksen ”KATUKONE”. Tein katu- ja liikenneympäristöstä viimeksi uusia havaintoja.
Uusimmat havainnot ”KATOKONEESTA” liittyivät näkökulmaan, jossa ihminen kuvittelee hallitsevansa myös luontoa. LUONNON HALLITSEMINEN ilmenee esimerkiksi autolla ajavan ihmisen kuvitelmassa hallita LIIKKEITÄ (esimerkiksi nastarenkailla talvella). Tämän ilmiön taustalla on se kun tiede ja tekniikka löysivät loogis-analyyttisen filosofian avulla toisensa.
Uusin ”IHME” tässä olisi ”RAHASAMPO” nimeltä TEKOÄLYAUTO. Kun uudet virusaallot kuormittivat Suomea 2021, samaan aikaan oli havaittavissa se, että Suomessa ollaan kokeilemassa ”TIETOYHTEISKUNTAA”. Kokeilua aiotaan jatkaa vaikka sen ongelmat ovat jo ilmenneet monissa yhteyksissä. KONEHULLUUS EI HELLITÄ SUOMESSA ennen kuin ”LAIVA ON AJANUT KARILLE”.
*
SUOMEN VALTIOTA RASITTAA NYT JATKUVA TALOUSKRIISI.
UNIONIN 750 miljardin euron elpymispaketti koronaviruspandemian aiheuttamasta TALOUSKRIISISTÄ toipumiseen on edelleenkin iso kiista Suomen kansallisvaltiossa (kts. Yle 31.12.2020: Pääministeri Marin kiittää ”SUOMALAISTA SISUA” (suurennos JP, myös puhe ”sisusta” on kansainvälinen seikka, samoin kuin esimerkiksi ”SUOMEN LEIJONA”).
Marin on siinä nyt oikeassa, nyt tarvitaan yhteisiä (KANSAINVÄLISIÄ) toimia KANSALLISTEN toimien lisäksi. Uudet virusuhat (2021) ovat jo aiheuttaneet äärimmäisen kovia otteita monien ”bailaajakansojen” keskuudessa.
Mitä useampi virusaalto, sitä bailailevampi maa – kommunistinen Kiina selvisi koronasta ilman maratonrokotuksia, Norja on määrännyt jo sotilaita vartioimaan Suomen rajaa (Yle, 5.1.2021).
*
Koko joulukuussa 2020 uutisoitiin (kovasti odotetun) KORONAVIRUSROKOTTEEN saamisesta Suomeen ja siitä on jaettu ”tietoa” villisti laidasta laitaan. Heti ensimmäiseksi luvattiin joulukuussa 2020 rokote ”Suomen kansalle joululahjana”. Ikään kuin mennyt olisi palaamassa takaisin.
Mutta voi käydä niin, että lahja (koronavirusrokote) tulee koko väestölle vasta ensin kesänä. Ei pitäisi arvostella Ruotsiakaan (eihän tässä seikassa ole kyse myöskään urheilukilpailusta).
Ehkä tämä on alkusoittoa demarien kannatuksen kuihtumiselle ja uuden hallituksen perustamiselle.
*
Katselin vanhoja mappeja, joissa on vanhoja muistinpanoja ja asiakirjoja. Kahdessa isossa mapissa luki LÄÄKÄRI. Olin kerännyt niihin omaan lääkärissä käynteihini liittyneitä dokumentteja. Molemmat noista mapeista ovat aikakaudelta, jolloin uskoin siihen, että ihminen ”tietää, hallitsee ja edistyy” ja että on vain yksi yhteinen todellisuuskäsitys. Mutta ajat ovat nyt toiset.
Toisessa läjässä vanhoja mappeja oli valtaosa laskuja (postissa tulleita ja atk:lla maksettuja laskuja eli raha-asioita). Tämä kertoo paljon nykyajasta.
TEOLLISEN TOTAALIKAPITALISMIN KESKIPISTE ON RAHA.
*
Olen luopunut aikaisemmasta ”tietouskosta”, ”hallitsemisuskosta”, ”edistysuskosta” ja ”todellisuususkosta” maailmani näyttää tänä YMPÄRISTÖKRIISIAIKANA aivan erilaiselta kuin ennen.
Tämä uusi näkymä on syntynyt, kun YMPÄRISTÖKRIISI (otsoniaukko, ilmastonmuutos, koronaviruspandemia jne.) on ravistellut koko maapalloa. Mihin tässä ollaan menossa? Siitä ei voi kukaan sanoa mitään varmaa. Ehkä muutoksia alkaa sittenkin tapahtua, toivottavasti myös ajoissa?
*
”TIETÄMISTÄ JA VARMUUTTA” koskevan kysymyksen lisäksi nyt YMPÄRISTÖKRIISIIN LIITTYVÄNÄ VIRUSAIKANA on pohdittava uudella tavalla esimerkiksi LUONTOSUHDETTA SEKÄ KANSAINVÄLISYYTTÄ JA DIALEKTIIKKAA koskevia käsityksiä ja kysymyksiä.
1. KANSAINVÄLISYYS
Termi ”EVOLUUTIO” kuvaa sitä pitkään jatkunutta KATKEAMATONTA MUUTOSTA, jonka aikana MAAPALLON ELOLLINEN LUONTO on syntynyt ja muodostunut. Sama ”ILMAN KEINOTEKOISIA RAJOJA – PROSESSI” jatkuu edelleenkin, siinä kulttuurit ja ihmislajin organisoimat yhteiskunnat (kuten valtiot) tulevat ja katoavat toinen toisensa perään.
*
IHMISLAJIN LUOMAT KÄSITYKSET JA KÄSITTEET OVAT JATKUVASSA MUUTOKSESSA. Muutoksiin liittyy USKOMUKSIA JA MYYTTEJÄ mutta ei ”TIETÄMISTÄ JA VARMUUTTA”.
Kun KULTTUURIPIIREJÄ MUODOSTUU JA KEINOTEKOISIA VALTIOITA PERUSTETAAN (VALTIOIDEN MAAPALLO) ihminen kuvittelee HALLITSEVANSA LUONTOA. Siinä ihminen kuvittelee TIETÄVÄNSÄ JA HALLITSEVANSA KAIKKEA ja että KAIKKI EDISTYY.
KORONAVIRUSVUOSI 2020 viittaa siihen, että tämä on HARHA. LUONTO pystyy ravistelemaan kuolettavasti ihmisen luomia kulttuureja, yhdyskuntia ja valtioita.
*
Keskenään kilpailevat MAAPALLON VALTIOT eivät saa sulkeutua nyt ”reviiriinsä” vaan niiden täytyy AVAUTUA JA KANSAINVÄLISTYÄ sillä KAIKKI ON TAPAHTUNUT KAUTTA AIKOJEN (EVOLUUTIOSTA LÄHTIEN) MAAPALLONLAAJUISESTI JA KANSAINVÄLISESTI.
HITLERIN jälkeinen SAKSA on ollut politiikassa ja taloudessa hyvin KANSAINVÄLINEN. ”SAKSAN IHMETTÄ” (nopea nousu sodan raunioista) ei olisi voinut tapahtua ilman kasainvälisyyttä.
Aloitin parikymppisenä nuorena toisen maailmansodan jälkeen perustetussa LÄNSI-SAKSASSA arkkitehdin opinnot vuoden 1971 lopulla. Opiskelupaikkani BRAUNSCHWEIGIN TEKNILLINEN YLIPISTO oli jo tuolloin täynnä opiskelijoita eri puolilta maapalloa.
KASVOIN LÄNSI-SAKSASSA KANSAINVÄLISESSÄ opiskelijaympäristössä KANSAINVÄLISEKSI. Eksistentialismiharrastukseni johti myöhemmin kohdallani IHMISYKSILÖN merkityksen korostamiseen.
*
EUROOPAN UNIONIN JOHTAVAT VALTAPIIRIT, SAKSAN JA RANSKAN SUURET PUOLUEET JA TALOUSJOHTO ovat ymmärtäneet sen, että KANSAINVÄLINEN KAUPANKÄYNTI edellyttää KANSAINVÄLISIÄ OSAAJIA.
BRITANNIALLA (vanhana ”siitomaavaltiaana”) on jo omassa maassa osaajia eri puolilta maapalloa jo entuudestaan (BREXIT).
*
SUOMEN VALTION kansallisena herättäjänä ja ”kansallisfilosofina” on toiminut J. V. SNELLMAN. Hänen filosofiansa perusta on hegeliläisessä idealismissa.
Friedrich HEGEL on niin sanotun ”SAKSALAISEN IDEALISMIN” edustaja. Saksalaisilla on ollut Snellmanin jälkeen usein merkittävä rooli Suomen valtion vaiheissa (viimeksi kahdessa maailmansodassa jne.).
”SAKSALAINEN IDEALISMI” (REALISMIN vastainen HENGEN eli ei-aineellisuuden korostaminen, se merkitsi käytännössä ”saksalaisihanteellista arjalaisuus-asennoitumista”). ”Saksalainen idealismi” ei ole kuitenkaan ”saksalaisten keksimä aate” vaan SAKSAN yhteiskunnallisen HAJANAISUUDEN pohjalta syntynyt aate. SAKSAN hajanaisuuden vastaisuus ja SAKSOJEN YHDISTÄMINEN on ollut monesta länsieurooppalaisesta aineksesta ja kulttuurisuuntauksesta ponnistanut aate (esimerkiksi kristinusko, järjenkäyttö, kansallinen perinne jne.).
HEGELIN kuoleman jälkeen hänen ”kaiken kattava filosofinen ajattelu (filosofinen järjestelmä, systemaatikkofilosofia) on saanut eri yhteyksissä kritiikkiä ja hyväksyntää. Kovin arvostelu Hegelin filosofiaa vastaan on tullut yksilövapautta korostavilta EKSISTENTIALISTEILTA sekä ”tietouskoisilta” POSITIVISMIN ja loogis-analyyttisen ajattelusuuntausten kannattajilta.
EKSISTENTIALISMIN mukaan MAAILMASSAOLON TÄRKEIMMÄT KYSYMYKSET LIITTYVÄT YKSILÖNÄ OLEMISEEN. Siinä TÄÄLLÄOLON pitää sisältää VAPAUKSIA ja VASTUUTA sekä TODELLISUUS YMMÄRRETÄÄN YHTÄ MONELLA ERI TAVALLA KUIN ON IHMISIÄ MAAPALLOLLA. Eikä yksikään ihmisyksilö tai -ryhmä ole vähempiarvoisempi tai arvokkaampi kuin muut ihmisyksilöt ja -ryhmät yhteiskunnassa.
Eniten ymmärtämystä Hegelin filosofialle ovat osoittaneet (varsinkin VALTIOFILOSOFIAN kohdalla) NATIONALISTISEN VALTIOMUODOSTAMISEN kannattajilta. Tuolloin on korostunut johtavan kansanryhmän (Suomen valtiossa suomalaisten) vallankäyttö sekä VALTION ”KANSAKUNNAN” käsitys yhdestä kaikille YHTEISESTÄ JA YHDENMUKAISESTA TODELLISUUSKÄSITYKSESTÄ sekä KANSANMASSOITTAMINEN.
*
VALTION JA PAIKAN TASOLLA EI VOI OLLA MITÄÄN TÄYSIN ”OMAA KEKSINTÖÄ”. ESIMERKIKSI SUOMEN VALTIO EI OLE ”IKIOMAOMA SUOMALAINEN KEKSINTÖ”. Eikä Sisä-Suomen JÄRVIMAISEMA (alue, paikka) ole sama kuin ”suomalaisuus”.
SITÄ MIKÄ ON ”VUOROVAIKUTUSLAINAA” EI VOI ”OTTAA TAKAISIN” (palata johonkin aikaisempaan) SILLÄ KAIKKI ON SYNTYNYT JA MUUTTUNUT AINA KANSAINVÄLISESSÄ VUOROVAIKUTUKSESSA.
JA NIIN TAPAHTUU HUOMISESSAKIN.
a. ”VALKOINEN SUOMALAINEN JOULU” (NATIONALISTINEN MYYTTI).
Joulu ei liity alun perin kristinuskoon ja Jeesuksen syntymän muistamiseen. Joulun viettämisen taustalla on ollut ”alun perin” antiikin aikainen MAATALOUSPERINNE (JUHLA), mikä on liittynyt ”LUONNON SEURAAMISEEN”.
Joulu ei ole paikallista tai suomalais-kansallista alkuperää vaan se on osa PITKÄÄ KANSAINVÄLISTÄ PERINNEPROSESSIA.
*
ROOMAN MAAILMANVALTA otti 300-luvun alussa (jKr.) YKSIJUMALAISEN KRISTINUSKON VALTAPELIVÄLINEEKSI JA TEKI SIITÄ VALTIONUSKONNON. Eniten tähän vaikutti keisari Diocletianus sekä keisari Konstantinus Suuri. Päädyttyyn ratkaisuun oli monia valtapelistrategisia syitä.
Muinainen Rooma oli MONIJUMALAINEN. Sen jumalista eräs oli SATURNUS (ja siihen liittyvä juhla oli SATURNALIA-juhla, mikä liittyi MAATALOUTEEN (vertaa Satunalia-juhlaa kreikkalaisten KRONIA-kulttiin). Saturnalia-juhla liittyi maatalousvuoden päättäjäiseen ja keskitalven juhlaan Saturnalia-juhlaan.
TYÖ- JA LIIKETOIMINTA KIELLETTIIN JUHLAN AJAKSI. Nykyisin tämä on päinvastoin.
Talvipäivänseisaus oli antiikille ”Voitttamattoman AURINGON PÄIVÄ”. Voi kuvitella, että auringon palvonnan ”alkuperä” löytyy muinaisesta pyramidien Egyptistä.
Nykyisellä joulunvietolla on yhteys antiikin muinaiseen MAALLISEEN JUHLINTAAN mutta päivän (valon) lisääntyminen liitetään joulussa USKONNOLLISEN SEIKKAAN (maan päälle ihmisten joukkoon tulleeseen HENKEEN JA JUMALAAN ja hänen ARMOLAHJAAN, syntien anteeksi saaminen).
Kun GERMAANIT olivat perineet (valtansa menettäneen) Rooman maailmanvallan, heidän talvijuhlasta tuli ”yule”.
KONEELLINEN TAVARATUOTANTO on eräs TEOLLISEN TOTAALIKAPITALISMIN pääpiirre. Nykyinen ”KAUPALLINEN JOULU” merkitsee tavaratulvaa ja LIIKETOIMINTAA. Nykyinen teollisen totaalikapitalismin joulu merkitsee myös esimerkiksi METSÄNKATOA JA PUUKAUPPAA (joulukuuset).
*
Siis ensin tapahtui LUONNON SEURAAMISTA JA AURINGONVALON PALVONTAA, se vaihdettiin ROOMAN MAAILMANVALLAN TOIMESTA ”USKONNOLLISEN VALON” (ELI KRISTINUSKON) PALVOMISEEN. Hajoamassa ollut Roomalainen maailmanvaltakulttuuri oli ryhtynyt siinä yhdistämään uudella tavalla maallista ja hengellistä valtaa UUDENLAISEKSI VALTAPELIKSI.
ROOMAN MAAILMANVALLAN perilliseksi tuli GERMAANIT, tämä tapahtui kun frankkien Kaarle Suuri kruunattiin kristillisen paavin toimesta Rooman keisariksi vuonna 800 jKr.
NYT uskonnollisen valon palvontaa alettiin käyttämään KAUPALLISESTI hyväksi (keskipisteenä aluksi TAVARAT eli JOULULAHJAT) ja tultiin nykyiseen KULUTUSJUHLAAN JA LUONNON RAJATTOMAAN HYVÄKSIKÄYTTÖÖN.
Tämän johdosta maapallon elollinen ympäristö on nyt kriisitilassa.
Tämän mukaan KANSAINVÄLISYYSPROSESSI olisi tapahtunut esimerkiksi seuraavasti: KREIKKA – ROOMA – GERMAANIT JA NYKYAIKA.
b. POHJALAISTALO JA KANSANUSKOVAISUUS (KAKSI MYYTTIÄ).
Eteläpohjalaiset kuvittelevat, että ”POHJALAISTALO ELI FOONINKI” on heidän oma luomuksensa. Tähän sisältyy kuitenkin väärinkäsitys.
POHJALAISTALO ON KLASSISTISENA RAKENNUKSENA KANSAINVÄLINEN RAKENNUSTYYPPI (vrt. esimerkiksi KAUHAVAN KOSOLANMÄEN ULKOILMAMUSEON villisti ”muutettu ja uusittu” rakennus ”IISAKINTUPA”).
Maataloutta vuosisatoja harjoittaneet KAUHAVALAISET eivät ole voineet tuntea KOSOLANMÄEN IISAKIN TUVAN YKSITYISKOHTIA KUTEN KORISTEITA, esimerkiksi ”ANTIIKIN MUNASAUVAA”. Vastaavan koristeen löytää Ateenan Agropoliksen kukkulalta asti.
Esimerkiksi KANTOLAN KYLÄN pohjalaistaloryhmästä puuttuvat koristeet kokonaan. KANTOLAN KYLÄ POHJALAISTALOJEN rakentajina ovat toimineet paikkakunnan suomenkieliset.
*
POHJALAISTALON KANSAINVÄLISYYS on ilmennyt siten, että ensin VÄSTERBOTTENIN ruotsalaiset toivat kyseisen talotyypin (minkä alkuperä on antiikista saakka) Vaasan seudulle ÖSTERLANDIIN.
Seuraavaksi Vaasan kaupungin fooninkitaloja rakennettiin (Vaasassa koulua käyneiden lakeuden talonpoikien aloitteesta). Ensimmäisen kerran suomenkielisele maaseudulle (lakeudelle) 1700-luvun puolivälissä. Syy tähän oli myös ISOJAKO JA ITSELLISTEN MAATILAKESKUSTEN PERUSTAMINEN. Samaa klassistista ”KOMIAA KARTANO-ARKKITEHTUURIA” suosivat esimerkiksi HITLER JA STALIN.
*
MODERNI TAIDE (ESTETIIKKA) JA ARKKITEHTUURI (ESTETIIKKA JA TEKNIIKKA) perustuvat ”TIETOUSKOON”.
MAATALOUDEN KONEELLISTAMISTA SEKÄ BENSA-AUTOILUA LUKUUN OTTAMATTA MAASEUTUA JA MAATALOUTTA YKSIPUOLISESTI ARVOSTAVAT ETELÄPOHJALAISET VIERASTAVAT kaupunkikulttuuriin yhdistettyä MODERNIA TAIDETTA JA ARKKITEHTUURIA (vierastavat uuden rakentamisen tekniikkaa ja muodonantoa. Esimerkiksi Seinäjoen Aaltokeskustaa)
*
ENTÄ KRISTINUSKO?
Kirjassa ”VANHAA JA UUTTA KAUHAVAA” (1958) on kappale ”ERÄITÄ PIIRTEITÄ KAUHAVAN USKONNOLLISISTA LIIKKEISTÄ JA ILMIÖISTÄ” (sivu 51, kirjoittanut Yrjö J. E. Alanen).
Kirjoittajan mukaan KAUHAVALLA on vaikuttanut esimerkiksi HERÄNNÄISYYS JA EVANKELISUUS. Uskonnon harjoittamiseen on liittynyt samalla esimerkiksi mystiikka, hurmosta, ja ihmeparantamista.
Uskontoonkin liittyvät ilmiöt ovat KANSAINVÄLISIÄ ja niihin on vaikuttanut myös KAUHAVALLA esimerkiksi keskisuomalainen PAAVO RUOTSALAINEN sekä saksalainen MARTIN LUTHER.
Moderneja aatesuuntauksia kuten ATEISMIA, MODERNISMIA JA EKSISTENTIALISMIA pidetään maatalousvaltaisella lakeudella usein käsittämättömänä.
2. DIALEKTIIKKA
Filosofit ovat käyttäneet ”KÄSITETTÄ DIALEKTIIKKA” eri aikakausina eri tavalla (”käsitteen dialektiikka” merkitys on muuttunut jatkuvasti).
Entä mitä termi ”KÄSITE” tarkoittaa? Mitä tarkoittaa käsitteen suhde TODELLISUUTEEN? Mikä on TODELLISTA?
Jos emme pysty ymmärtämään ”käsitettä dialektiikka”, ”termiä käsite” emmekä todellisuutta (mikä on todellista) eikö olisi viisainta olla sanomatta mitään?
Ehkä joku haluaa olla ”TIETOUSKOISENA” esimerkiksi ”filosofoiva tiedemies”. Mutta filosofien tulisi pohtia enemmän myös omia tekstejä ja niiden termejä ja käsitteitä. Esimerkiksi sitä miksi Marx ja Engels eivät käyttäneet teksteissään termiä ”DIALEKTINEN MATERIALISMI”?
*
KÄSITTEEN ”DIALEKTIIKKA” alkuna on pidetty yleensä antiikin Kreikassa harjoitettua DIALOGIA (Sokratesin luomaa väittelyä, siinä ”eriävä mielipide” on rakentava seikka). Myöhemmin (eri aikakausina) käsite ”DIALEKTIIKKA” on saanut mitä erilaisimpia muotoja.
Mitä käsite ”DIALEKTIIKKA” tarkoittaa? EHKÄ KÄSITTEELLE ”DIALEKTIIKKA” ei löydy ”yhtä selitystä”.
”RATKAISEMATON DIALEKTIIKKA” JOHTAA EHKÄ TÄHÄNASTISEN ”TIETÄMISEN LOPPUUN” ja voi johtaa myös koko tähänastisen ”FILOSOFIAN LOPPUUN”.
”TIETÄMISEN LOPPU” merkitsisi samalla tähänastisen ”TODELLISUUSKÄSITYKSEN LOPPUA”.
Nyt keskellä KORONAVIRUKSEN AIHEUTTAMAA ”yleistä epävarmuutta” tapahtuva ”massiivinen subjektin kuolema” sekä ”tietämisen ja todellisuuden loppu” kuuluvat yhteen ja samaan tämän aikakauden ilmiöön ”VARMUUDEN LOPPUUN”.
*
Käsitettä ”DIALEKTIIKKA” ovat käyttäneet eri aikakausina vaikuttaneet filosofit kuten PLATON (keskustelutaito, ideat ja tietousko), ARISTOTELES (looginen menetelmä), KANT (puhtaan järjen kritiikki, transsendentaalinen dialektiikka), HEGEL (hengen fenomenologia, idealismi, kristinusko sekä ¨järki-, hallitsemis- ja edistysusko, kaiken päätepiste on absoluuttinen järki) ja MARX (Marx, materialistinen historiakäsitys, Marx omaksui dialektiikan Hegeliltä, marxilaisen ”historian päätepiste” piti olla kansainvälinen luokaton yhteiskunta mutta sitä ei tullutkaan).
*
Esa Saarisen mukaan ”HEGELIN DIALEKTIIKKA ON VAIKEIMPIA JA SOTKUISIMPIA jaksoja HENKIMAAILMA-IDEALISTI HEGELIN ajattelussa” (Länsimaisen filosofian historia huipulta huipulle Sokratesista Marxiin, 1985, kts. s. 290).
Esa Saarisen mukaan Hegelillä on dialektiikalle kokonaissuunnitelma ja sille dialektiikka on alistettu sille (kts. Mainitun teksen s. 291).
KANSAINVÄLISESTI SUUNTAUTUNUT ATEISTI JA MATERIALISTI KARL MARX omaksui dialektiikan (henki-idealistifilosofi/JP) Hegeliltä ”ja teki historiasta teleologisen, PÄÄMÄÄRÄHAKUISEN prosessin (kts. Esa Saarinen s. 327).
Marx kuvitteli ratkaisseensa MATERIALISTISELLA HISTORIÄKÄSITYKSELLÄ ihmisyhteisön HISTORIAN LAINALAISUUDET. Historia on Marxin mukaan ”LAINALAISUUKSIEN SÄÄTELYSSÄ” (suurennos JP, kts. Esa Saarinsen filosofian historiaa s. 327 ja myös saman sivun kohtaa ”…rationalismi yhdistää Marxin Hegeliin”).
Marxin uuden yhteiskuntateorian mukaan ”HISTORIAN LAINALAISUUS” ei ponnista HENKIMAAILMASTA vaan ”MATERIASTA JA LUONNON EVOLUUTIOSTA” (DARWIN ”LAJIEN SYNTY” ilmestyi 1859, s. 346).
1800-luvun alkupuolesta lähtien alettiin ”KAIKKIVALTIAAN JUMALAN ELI HENGEN” SIJASTA ”JÄRKIPERÄISTÄ TIETO- JA TIEDEUSKOA” (tuota uutta tieteellistä menetelmää kutsutaan POSITIVISMIKSI) metafysiikan sijasta. POSITIVISMISSA tehtiin VÄHÄN KÄSITTEELLISIÄ OLETUKSIA (vrt. esimerkiksi käsite ”dialektiikka” ).
1800-luvun aikana ei kuitenkaan ymmärretty EKSISTENTIALISTISTA ”IHMISENÄ OLEMISEN” merkitystä maailmassa olemisen hahmottamisessa (Kts. Sartren ”DIALEKTISEN JÄRJEN KRITIIKKI”). Sartre selvitti ”IHMISENÄ OLEMISTA” ja piti sitä filosofiankin keskeisenä haasteena.
*
”PUOLUEVALLAN TIETOUSKOINEN JÄRKIDIKTATUURI” (YKSIPUOLINEN KOMMUNISMI) johtaa yhteiskunnallis-taloudellisiin ongelmiin. KAIKEN VÄEN YHTEISESSÄ YHTEISKUNNASSA TARVITAAN MYÖS YKSILÖVAPAUTTA JA KAIKKIEN VÄESTÖRYHMIEN KONKREETTISTA TOIMINTAA, jotta UUSI YHTEISKUNTA voi toimia kokonaisuutena.
Sartren eksistentialismin mukaan ”ANALYYTTINEN JÄRKI” ei voi tavoittaa todellisuuden olemusta (kts. Leena Subra, J-P Sartren Dialektisen järjen kritiikki, yliopistollinen tutkielma 1981, sivu 16-17).
*
Kun ”kommunismin aave alkoi kummitella”, teollinen kapitalismi teki OMISTAJALUOKASTA aina vain rikkaampia.
KAPITALISMI syntyi 1700-luvulla kun luotiin TEOLLISEN VALLANKUMOUKSEN OSAKEYHTIÖMALLI. Se johti siihen, että YRITTÄJIÄ (yritysjohtoa) alettiin pitämään arvokkaampana kun OSAKKAITA. Tämä aiheutti heti kritiikkiä. Arvostelijoiden joukkoon kuului myös liberaalin kapitalismin taloudellisten arvojen ja länsimaisen ajattelun pönkittäjänä pidetty ADAN SMITH (1720-1790).
Tämä merkitsi ”IHMISENÄ OLEMISEN MERKITYKSEN” huomioimista historian kulkuun.
*
Nykyaikana suurin yhteiskunnallinen ongelma liittyy keskenään kilpailevien VALTIOIDEN MERKITYSTÄ KOROSTAVAAN VALTAPELIIN (VALTIOIDEN MAAPALLO), ei kapitalismin ja kommunismin väliseen ristiriitaan kuten marxilaisuudessa ajateltiin 1800-luvulla?
Nyt tarvitaan VALTIOIDEN SIJASTA YHTÄ VAHVAA KANSAINVÄLISTÄ AATETTA JA LIIKETTÄ, MIKÄ pystyy ylläpitämään KOKO MAAPALLON ELINVOIMAA JA RAUHAA.
*
UUSLIBERALISMI JA TEOLLINEN TOTAALIKAPITALISMI ovat ottaneet viimeksi kaikessa BISNEKSENTEON JA BAILAILUN ylivallan niin täydellisesti, että TEOLLINEN TOTAALIKAPITALISMI uhkaa hävittää HIRVIÖNÄ koko elämän maapallolta.
Edessä saattaa olla siksi totaalinen ”TULEVAISUUDEN LOPPU”.
*
Mainitsemassani Esa Saarisen filosofian historiassa on sivulta 301 lähtien pääkappale ”REAKTIO HEGELIÄ VASTAAN”. Se sisältää kuvaukset filosofeista KIERKEGAARD (A), MARX (B) ja NIETZSCHE (C). Tuohon ”vastarintaliikkeeseen” on kuulunut myös esimerkiksi SARTRE JA VON WRIGHT.
Minäkin olen omaksunut filosofian harrastajana Hegelin filosofian vastaisen mielialan ja ajattelun.
*
Esa Saarinen puhuu MARXIN OMAKSUMAN DIALEKTIIKAN yhteydessä myös DIALEKTIS-LOOGISESTA näkökulmasta. Saarisen mukaan ”Marx uskoo (uskoi/JP) palauttaneensa (dialektisena ateistina ja materialistina/lisäys JP) Hegelin dialektiikan maan päälle” (sivu 351).
Esa Saarisen mukaan (henki-idealisti(lisäys JP) Hegel uskoi, että ”RISTIRIIDALLA on avainrooli ajattelussa ja ontologiassa” ja että ”vasta RISTIRIITA saattaa LIIKKEESEEN Absoluutille (eli ”kaikkivaltiaalle Jumalalle”(lisäys JP) luonteenomaisen muutostilan” (kts. Esa Saarinen s. 289).
Kun Marx oli omaksunut dialektiikan Hegeliltä, hänen materialismia korostanut yhteiskuntafilosofia (dialektinen materialismi ja materialistinen historiakäsitys) ei kuitenkaan johtanut kapitalistiomistajien ja työläisten välisessä ristiriidassa luokattoman yhteiskunnan muodostumiseen. Miksei niin tapahtunut?
Oliko ”vikaa” muussakin kuin ”kaikkitietävään ja -hallitsevaan Jumalaan uskomisessa” (Absoluuttinen järki)? Kun VALISTUS hävitti AUKTORITEETIT ja pyrki ”kirkastamaan JÄRJEN KÄYTÖN”. ”IHMISENÄ OLEMISEN” hän mitätöi kokonaan.
*
EKSISTENTIALISMIIN suuntautuneena ajattelijana uskovainen KIERKEGAARD ajatteli, että ihminen on yksin uskossaan ja hänen mielestään tärkeintä on ”miten uskoo” (mutta ei ”mihin uskontosuuntaukseen uskoo”).
Hyppy tuntemattomaan eli ”uskomiseen” oli hänen mielestä luonnollista jo pelkästään siksi, että ihminen ei ”tiedä” mitään.
Kierkegaard torjui jyrkästi Hegelin julistaman ”kaikkea syleilevän systeemi- ja käsitefilosofian”. Kierkegaardia käsittelevässä kappaleessa
Esa Saarinen kirjoittaa, että ”Mitään KÄSITTEELLISTÄ (suurennos JP) yhteyttä en voi solmia JUMALAAN” (sivu 320).
*
Myös teologiaa opiskelleena Friedrich HEGEL USKOI IHMISEN HYVYYTEEN. Mutta entä jos eläinkuntaan sisältyvä ihminen onkin pohjimmiltaan AHNE JA PAHA?
HAJANAISUUDESTA KÄRSINEEN SAKSAN ”HOVIFILOSOFI” HEGEL yhdisti yhteiskuntaa (valtiota) koskevassa filosofiassa JÄRKI- JA TIETÄMISUSKON SEKÄ USKONNON (kristinuskon) sekä HALLITSEMIS- JA EDISTYSUSKON. Tämä yhdistelmä on tähdännyt aikoinaan yhtenäisen kansallisvaltion muodostamiseen
HEGEL on ehkä pönkittänyt eniten VALTIOIDEN MAAPALLON muodostamista.
Hegelin tavoitteena oli myös se, että kaikkien YKSILÖIDEN (valtion jäsenten) täytyy palvella RAJATTUA JA VARTIOITUA KANSALLISTA VALTIOTA.
VALTIOSTA TULI Hegelin filosofian pohjalta KANSAINVÄLISYYDEN VASTAINEN. VALTIOSTA TULI ITSEKKYYDEN JA PAHUUDEN KEHTO, paikka jossa Saksaa puolustettiin yötä päivää VALMISTAUTUMALLA VÄKIVALLAN KÄYTTÖÖN (valvonta, väkivaltakoulutus ja sodankäynti). Hitler vei tämän päämäärän pisimmälle ensimmäisen maailmansodan jälkeen.
*
VALTIOIDEN MAAPALLO (nyt noin 200 valtiota) ON SYNTYNYT TEOLLISEN KAPITALISMIN AIKANA.
”TIETOUSKOINEN” VALTIOIDEN MAAPALLO on rakennettu VÄKIVALLALLA JA SODANKÄYNNILLÄ. Valtiot ovat aiheuttaneet myös ensimmäiset maailmansodat ja teolliset ”roskakansojen” hävittämislaitokset (rotuoppi ja ”teolliset kuolemanleirit”).
”KESKITYSLEIRIT” suunniteltiin teollisuusalueen SUUNNITTELUPERIAATTEELLA. Alempiarvoisiksi luokiteltuja kansoja tuotiin ensin karjavaunuilla massoina tuolle alueelle, näännytettiin nälkään ja viskattiin sen jälkeen polttouuniin ja heitettiin lopuksi maahan tehtyyn isoon yhteiskuoppaan.
*
VALTIOIDEN MAAPALLO ON JÄTTÄNYT JÄLKEENSÄ paljon pahempaa jälkeä kuin oli aiemmin jätetty koko ihmiskunnan aikana yhteensä.
YKSITTÄINEN VALTIO ON VALTIOIDEN MAAPALLOSSA eräänlainen ”TIUKASTI PAKETOITU TEOLLINEN TAVARA”.
Ensin tuo ”tavara” on valloitettu VÄKIVALLALLA JA sen jälkeen sitä on PALVOTTU JA VARTIOITU (varsinkin SOSIAALITURVAA) ”ULKOPUOLISELTA UHALTA”.
Mutta emme saa kieltää sitä, että ihmiskunnalla on YKSI AINO MAAPALLO AVARUUDESSA ja MAAPALLOLLA KAIKILLE IHMISILLE YHTEINEN KANSAINVÄLISYYS.