Matkapuhelin (kännykkä) on loogis-analyyttisen ajattelun tulos. Tieteeseen uskominen on kuitenkin murenemassa. Perustavin ja ratkaisevin on persoonallinen (yksilön) maailma.
Ilmastonmuutoksen ”hidastaminen” edellyttää liian aktiivisen kapitalistis-kaupalliseen aktiviteettiin puuttumista. Käytännössä tämä tarkoittaa tavaroiden tuottamiseen ja markkinointiin puuttumista voiton (rahan) tavoitteluna.
Olen tehnyt havaintoja oman ”kännykkäni toiminnoista”. Viimeksi ”Kauhava Foreca” -sivuilla käydessäni havaitsin, että joku mainos tunkee kulttuurivihkot-blogieni kohdalla mielenkiintoisen tempun. Siinä hyödynnetään HOUKUTELTAVUUTTA.
”Kännykkä” on tärkein tekninen laite (markkinointikeksintö), jolla yhdistetään tavaran tuottaja ja kuluttaja toisiinsa. Näin toimii kapitalistinen markkinatalous.
Kun tavara on tehty valmiiksi, se pitää saada ensin houkuteltavaksi markkinatalouden sisällä. Vasta sen jälkeen saadaan tavarasta raha. Esimerkissäni pikkuvaatteiden markkinoinnin ja myynnin houkuteltavuutena toimii seksuaalisuusaistimus: ”kännykkään” ilmestyy monta seksikästä naista myytävissä pikkuvaatteissa ja naisista voi valita katseltavaksi suurempana houkuttelevimman naisen.
Eräässä toisessa tilanteessa houkuttelevuuselementtinä toimi kylmän jakson jälkeen edessä ehkä oleva lämpöaalto ja vesisade. Sitä ei voinut katsella (punaista nauhaa) Forecan sivuilla, koska sen eteen tunki aina joku mainos.
Markkinatalouden periaatteet toimivat osana kapitalismia. Ne ovat keskeisiä esimerkiksi uusliberalistisessa taloudessa. Niihin sisältyy samalla vakavia moraalisia kysymyksiä esimerkiksi ilmastonmuutoskriisin syvenemisen suhteen.
Mikäli kännykkäirrottelu saa jatkua vapaasti, maapallo autioituu nopeasti.