KAPITALISTISEN MAAILMAN omaksumat LIBERALISTISET VAPAUDET, etenkin VAATIMUS KAPITALISTISEN TALOUDEN TOTAALISESTA VAPAUDESTA, ovat aiheuttaneet maapallon laajuisen LUONTO- JA YMPÄRISTÖKATASTROFIN.
KAPITALISTISEN MAAILMAN omaksumat VAPAUSKÄSITYKSET ovat nyt AHTAALLA MAAPALON LAAJUISEN KORONAVIRUSPANDEMIAN johdosta.
MIKSI EKSISTENTIALISTINEN VAPAUSKÄSITYS TORJUTAAN vieläkin KAPITALISMISSA JA KOMMUNISMISSA vaikka siihen sisältyy myös YKSILÖLLINEN VASTUUN KANTAMINEN?
*
TOINEN AIKAKAUTEMME SUURI ONGELMA ON VANHOISSA KÄSITYKSISSÄ, TOTTUMUKSISSA JA PRINTEISSÄ ROIKKUMINEN JA JÄLKEENJÄÄNEISYYS.
SUOMEN PERUSSUOMALAISIMMILLA SEUDUILLA eletään tällä hetkellä vielä ilman HENGITYSSUOJAIMIA (MASKEJA) ja ajatellaan, ettei nykyisestä MAAILMANLAAJUISESTA VIRUSAALLOSTA pidä olla huolissaan. Tämä on kuitenkin paha erehdys.
Eikä ”valkoisen miehen” historiallisia ”urotekoja” korostavia MYYTTISIÄ PALVONTAKOHTEITA eli niin kutsuttuja MONUMENTTIA saisi kaataa sillä länsimaisen KULTTUURIN HISTORIA on sen virheistä huolimatta PERUSARVO.
*
Eteläpohjalaisia edustavan Ilkka-Pohjalaisen mukaan ”POIKKEUSOLOT PÄÄTTYVÄT” ja ”VOIMME PALATA normaalimpaan elämiseen (mielipidekirjoitus 22.6.2020, RKP:n Joakim Strand ”hyvää kesää”-toivotuksessaan).
SIIS PALATTAISIIN takaisin ITSEKKÄISIIN PERUSARVOIHIN. Älkää naurattako – ”ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa”.
Maapallon laajuiset organisaatiot ovat eri mieltä koronaepidemiasta kuin pikkuruinen Suomen valtio, WHO esimerkiksi ilmoitti kesäkuussa 2020 koronan tartuntaennätyksestä. Suomessa eletään SUURESTA TALOUSKRIISISTÄ huolimatta usein aivan liian huolettomasti.
Nyt heinäkuussa täällä ON AVATTU VAIHEITTAIN MATKUSTAMISVAPAUKSIA ”aluksi perussuomalaisten suosion lisääntymisen pelossa kaukana ULKORAJOISTA”.
Tämäntyyppinen NATIONALISTISIIN PERINTEISIIN TUKEUTUVA VALTAPELI ei ole VIISAUTTA.
KORONAVIRUSKRIISI on johtamassa myös RAKENNUKSEN JA ALUERAKENTEEN SUUNNITTELUN MUUTOKSIIN. Esimerkiksi perinteiset ”KOLLEKTIIVIKOULUT” menettävät vanhanaikaisina ”MASSAOPINAHJOINA” merkityksensä ja niiden tilalle on tulossa ”PIENRYHMÄKOULUJA” kuten ”KOTIKOULUJA”.
*
Ensin ilmestyi otsoniaukko, tuli ilmastokriisi ja suli Grönlannin ikivanha jäätikkö, sen jälkeen on sulanut Siperian ikivanha routa.
ROUDAN sulaminen rikkoo SIPERIASSA talot, rakennetut alueet ja maantiet.
Talvella Siperiassa on ollut aikaisemmin pakkasta jopa 60 astetta, nyt Siperiasssa on mitattu alkukesällä 2020 plus 38 asteen lämpötila ja alueella on syttynyt laajoja tulipaloja (vrt. Australian kuivuus ja tulipalot).
Maapallon luonto on mennyt viimeksi ”sekaisin”. Kukat alkoivat kukkimaan keskellä talvea 2019/2020 MOSKOVASSA.
Ilman talvista routaa pelto ei tuota viljaa ja liian lämmin vesi tappaa vesistöissä kalat.
Viimeksi on nähty myös muita ”maapallon luonnon ihmislajiin suuntaamia iskuja” kuten hirmumyrskyjä ja rankkasateita sekä suurtulvia.
*
Koronaviruksen leviämisen suhde ILMASTOMUUTOKSEEN JA MUUHUN LUONNON NYKYISEEN HÄTÄTILAAN on vielä arvoitus.
Kuitenkin tämäkin seikka on avautumassa pikkuhiljaa.
*
KANSALLISVALTION KÄYTÄNNÖN TOIMINNAN TAUSTALLA FILOSOFIAA JA MYYTTEJÄ. Tästä muutama esimerkki.
TURUN KOROISTENNIEMEN symbolina toimii iso PUUSTA tehty VALKOINEN LATINALAINEN RISTI. Sillä on korostettu ”KRISTINUSKON LÄNTISYYTTÄ ja kyseisten uskonkäsitysten juurtumista ”jo kauan sitten” LÄNNESTÄ Suomenniemelle.
Samanlainen LÄNTISEN SYMBOLIIKAN risti on myös esimerkiksi ETELÄPOHJALAISEN KAUHAJÄRVEN rannalla KRISTILLISEN YHTYMÄN kesänviettopaikan kohdalla.
Kyseisessä MUODOSSA näkyy SYMBOLISESTI se kuinka RISTIN yläosa on TÄHTI, josta lähtee PITKÄ SÄDE TAIVAASTA ALAS MYYTTISEEN PAIKKAAN, jossa ODOTETTU VAPAHTAJA KRISTITYN USKOVAISEN ARMOLAHJA JEESUS makaa vastasyntyneenä VAUVANA.
*
NATIONALISTISEN Suomen valtion SINIVALKOISESSA RISTILIPUSSA latinalainen risti on asetettu FUNKTIONALISTISEEN VAAKA-ASENTOON, jossa ”PITKÄ SININEN SÄDE” suuntautuu KOHTI ITÄÄ, TOIMINTAA VAATIEN, KOHTI RYSSÄNMAATA,
Suomen valtion SOTILASLIPUSSA on militaristisesti myös TERÄVÄ KÄRKI kohti itää.
Tämä pönkittää mielikuvaa ITSENÄISEN VALTIOMME PÄÄVIHOLLISESTA IMPERIUMI VENÄJÄSTÄ SEKÄ AJATUSTA SUUR-SUOMEN VALLOITTAMISESTA sekä kolmanneksi suomalaisten kompleksia synnyttäjäänsä ”ÄITI VENÄJÄÄ” kohtaan (suomalaisten perimä DNA on valtaosin IDÄSTÄ Siperiasta, lähes 70 prosenttia).
*
Täällä kuvitellaan, että mammuttimaisen budjettivajeen Suomessa puretaan ”KORONAVIRUSAALLON ALUN JÄLKEEN POIKKEUSOLOJA” nimenomaan ”kansanvapauden” takia. Tämä on kuitenkin harha.
KOMMUNISTINEN KIINA on ammentanut toisen maailmansodan jälkeen HONGKONGISSA LÄNSIMAISUUTTA teetättämällä länsimaille halvalla tavaroita.
VIIMEKSI KIINA ON KUITENKIN TORJUNUT ”LÄNNEN VAPAUSKÄSITYKSIÄ” SUOJELLAKSEEN KIINALAISTA KOMMUNISMIVALTAA.
Viimeksi kiinalaiset ovat pakottaneet yksilöt esimerkiksi MASKIEN KÄYTTÖÖN JA KUUMEMITTAUKSIIN estääkseen KORONAVIRUKSEN leviämisen.
*
Nykyisessä ”TALOUSSOTIEN KAPITALISMISSA” merkitään kaikki mahdollinen ”VAPAUSLEIMASIMELLA”.
Pitämällä KAIKKI VAPAUDET LEVÄLLÄÄN (bisnesvapaus, kaikenlaisten tyylien vapaus jne.) saadaan aikaan maksimaalinen TALOUDELLINEN TUOTTO (eniten rahallista hyötyä, esimerkiksi tavaratuotanto ja tavarakauppa).
Tämä syventää nykyistä YHTEISKUNTAKRIISIÄ.
Nykyisessä ”TALOUSSOTIEN LIBERAALISSA KAPITALISMISSA” merkitään samaan aikaan kaikki ”VAPAUSLEIMASIMELLA KESTÄMÄTTÖMÄN KULUTTAMISEN YLÄPITÄMISEKSI”.
*
Termi ”JÄRKI” viitaa pohjimmiltaan TIETOUSKOON (uuden TIEDON hankkimiseen).
Usein mainitaan käsitteet ”PUHDAS JÄRKI” (Kant), ”DIALEKTINEN JÄRKI” (Hegel ja Marx) sekä ”ANALYYTTINEN JÄRKI” (esimerkiksi ”Wittgensteinin atomismi”)?
Niissä on kuitenkin ainoastaan kyse erilaisista suhtautumisista ihmisjärjen käyttöön (järjen käyttämisen mahdollisuuksiin?).
*
Kun ihminen etsii matematiikan, logiikan ja metafysiikan pohjalta ”tieteellisesti” TOSIASIOITA, tuolloin ei voi puhua ESTETIIKASTA JA ETIIKASTA (niistä on oltava Wittgensteinin mukaan VAITI).
Mutta IHMISENÄ OLEMISTA eksistentialistisesti tarkasteltaessa voi puhua ”itselleen olemisen taiteesta” (”ei-estetiikasta”).
EKSISTENTIALISTINEN AJATTELU on tarrautuneena NYKYHETKEN RISTIRIITOIHIN.
Vaikka MENNEISYYS on ”haihtunut” sitäkin voi pohdiskella (HISTORIA).
TULEVAISUUDESTA voi tehdä pelkkiä mielikuvituksellisia ”heittoja utopioita”.
*
SARTREN ”Dialektisen järjen kritiikki” (CRITIQUE DE LA RAISON DIALECTIQUE, 1960) on AIKAKAUTEMME UUDENAIKAISINTA FILOSOFIAA (”eksistentialistista olemisajattelua”).
MARXISMIN JA EKSISTENTIALISMIN SUHDE on tällä hetkellä äärimmäisen tärkeä pohdinnan kohde.
Sen yhteydessä on ratkaistava tavalla tai toisella myös MARXILAISEN YHTEISÖPERIAATTEEN JA EKSISTENTIALISTISEN YKSILÖVAPAUDEN JA VUOROVAIKUTUS JA ”YHDISTÄMINEN”.
*
UNKARILAINEN FILOSOFI, MARXISTI JA KIRJALLISUUSTUTKIJA GEORG LUKÁCS toimi myös KOMMUNISTISENA POLIITIKKONA sekä oli BUDAPESTIN YLIOPISTON professorina (1945-1958).
LOKAKUUSSA 1956 tapahtui Unkarissa ”marxistis-leninistisen” NEUVOSTOARMEIJAN SOTILASVOIMIN VERISESTI kukistama KANSANNOUSU VARSOVAN LIITOSTA EROAMISEN (aikeen) JOHDOSTA. (kts. myös VASTAVALLANKUMOUKSELLISET VOIMAT LOKAKUUN TAPAHTUMISSA UNKARISSA, 1957.)
Nykyisin UNKARIN YHTEISKUNTAA riivaa ÄÄRIOIKEISTOLAISUUS. Suomessakin on näkynyt merkkejä samantyyppisen kulttuurin noususta.
LUKÁCSIN mukaan KUNKIN AIKAKAUDEN fiktiivinen KIRJALLISUUS HEIJASTAA AJAN YHTEISKUNTAA JA (VARSINKIN SEN TALOUDELLISTA ELÄMÄÄ).Tämän NÄKÖKULMAN OIKEAAN OSUVUUDEN YMMÄRTÄÄ hyvin kun ajattelee esimerkiksi Kafkan Oikeusjuttua (1925, rotuopit ja nationalistinen kansanjalostaminen, juutalaisvainot) ja Defoen Robinson Crusoe’ta (1719, talouselämän liberalisoiminen, kyseistä kirjaa on painettu enemmän kuin mitään muuta romaania).
*
Olin lukenut, että LUKÁCSIN mukaan ”fenomenologia ja eksistentialismi eivät ole ymmärtäneet kyllin hyvin IHMISEN HISTORIALLISUUTTA (suurennos JP) kyetäkseen keskusteluun marxismin kanssa” (Johdatus filosofiseen ajatteluun, 1982, sivu 137).
Toiseksi luin jostakin LUKÁCSIN kirjasta ”GESCHICHTE JA KLASSENBEWUSTSEIN” (1968). Kolmannessa vaiheessa löysin internetistä seuraavan tekstin (haulla ”AISTHESIS lukacs geschichte”):
”BESCHREIBUNG, Georg Lukács 1967, Fur die historische Wirkung von Geschichte und Klassenbewustsein und auch fur die Aktualität in der Gegenwart…Die Entferdung, die hier zum erstenmal seit Marx als Zentralfrage der revotutionären Kritk des Kapitalismus behandelt wird und deren theoriegeschichtliche wie methodologische Wurzeln auf die hegelische DIALEKTIK (suurennos JP) zuruckgefurht werden. Naturlich lag das Problem in der Luft. Einige Jahre später ruckte es durch HEIDEGGERS SEIN UND ZEIT (1927) (suurennos JP) in den Mittelpunkt der philosophischen Diskussionen und hatte diese Position wesentlich infolge der WIRKUNG SARTRES (SUURENNOS jp) wie…die philologische Frage, die vor allem L. Goldman aufearf … die Mischung von marxistischen und existentialistischen Denkmotiven … dass die Entfremdung des Menschen als Zentralproblem der Zeit, in der wir leben … tiefe Wirkung in den Kreisen der jugendlichen intelligenz aus.”
Lukács viittaa tällä kirjoituksella dialektiikan merkitykseen sekä luultavasti myös ensimmäisen maailmansodan jälkeen hetken vaikuttaneeseen ”luovaan yksilölliseen vapautumiseen” (1920-luku). Sartren filosofiaa ajatellen Lukácsin kirjoitus saattaisi olla myös viittaus siihen, että YKSILÖ on laitettava HISTORIAN lähtökohdaksi
*
Lukácsin tekstin lukemisen jälkeen tilasin kirjastosta kaukolainauksena kirjan ”Georg Lukács, Geschichte und Klassenbewustsein (HISTORIA JA LUOKKAYHTEISKUNTA), Band 2, FRUHSCHRIFTEN II, 1968” on sivuilla 161-471 (vuodelta 1923) pitkä kirjoitus ”Geschichte und Klassenbewustsein”.
Kyseiseen kirjaan on koottu Lukácsin kirjoituksia (kts. Vorwort, 1967, siinä mainitaan myös termi FENOMENOLOGIA – mikä on viittaus luultavasti E. Husserlin filosofiaan. Hegel käytti myös ilmaisua ”hengen fenomenologia”, kts. myös termiä ”hermeneutiikka”).
Lukácsin kirja Liittyy ennen muuta MARXILAISEEN DIALEKTIIKKAAN.
Marx ei käyttänyt termiä ”DIALEKTINEN MATERIALISMI” vaikka kuuluikin dialektiikkaa koskevan ajattelun johtaviin hahmoihin. Termin ”DIALEKTINEN MATERIALISMI” otti ensimmäisenä käyttöön venäläinen vallankumouksellinen Georgi Plehanov.
Marx puhui ainoastaan materialistisesta historiankirjoituksesta (dialektiikan pohjalta). Myös Marxin hyvin tuntema saksalainen Mooses Hess (”utopistinen sosialismi”) on tässäkin yhteydessä tutustumisen arvoinen henkilö.
*
Lukács oli kokenut ja nähnyt ”unohdetun ihmisyksilön ongelmia marxilaisessa yhteiskunnassa”.
(Kun filosofi ja kirjallisuuskriitikko Lukácsin kirjoituksia tarkastelee ymmärtää hyvin kuinka äärettömän paljon maapallolla on erilaisia filosofisia ajatuksia. Omat ajatukseni tuntuvat tätä taustaa vasten pikkuruiselta hiukkaselta.)
*
Lukácsin kirjan kappaleessa ”Taktik und Ethik (1919)” (sivu 61-69) on kirjoitus ”Was ist orthodoxer Marxismus? (ortodoksinen = PUHDASOPPINEN). Siinä (”Taktik und Ethik”) sanotaan:
”…Wenn man den Kern der Sache betrachtet, wurde uber diese ausserordentlicheinfache Frage in der burgerlichen wie auch in der sozialistischen LITERATUR (suurennos JP) schon lange und leidenschaftkich diskutiert … Die Methode von Marx ist die REVOLUTIONÄRE DIALEKTIK (suurennos JP)…Die dialektische Methode ubernahm Marx von den klassistischen deutschen Philosophie, namentlch von Hegel.
…Jedoch geht die revulutionäre Schärfe und Kraft der Lehre von Marx durch die ”dialektische” Ausmerzung der Methode verloren. Denn keinerlei blosse Tatsachenforschung, d. h.die blosse Abhäufung von Tatsachen, wäre dazu fähig, die Unvermeibarkeit der Revolution, die Notwendigkeit der revolutionären Aktionuber das vergängliche Kennzeichen irgendeines gegebenen Momentses hinaus einsichtig und annehmbar zu machen. Dazu ist ALEIN DIE DIALEKTIK (suurennos JP) fähig…”.
*
Tämän jälkeen olen pohdiskellut erityisesti termin ”DIALEKTIIKKA” merkityksiä.
ESA SAARINEN sanoo kirjassaan Länsimaisen filosofian historia huipulta huipulle sokratesista marxiin (1985), sivulla 290, että HEGELIN DIALEKTIIKKA on ”vaikeimpia ja sotkuisimpia jaksoja Hegelin ajattelussa”.
HEGELIN DIALEKTIIKKAAN sisältyy ”looginen lainalaisuus”, sen mukaan RISTIRIITAISUUS on TODELLISUUDEN käyttövoima.
*
Esa Saarisen teoksen mukaan (sivu 350) SAKSALAINEN ATEISTI JA MATERIALISTI KARL MARX OLI VALLANKUMOUKSELLINEN. Marxia kiinnosti viime kädessä TOIMINTA ja aineelliset TUOTANTOSUHTEET.
DIALEKTIIKKA oli MARXILLE ihmisen TODELLISUUDEN SYVINTÄ LIIKELOGIIKKAA.
Marx eli aikana jolloin höyrykoneet alkoivat pyöriä muuallakin kuin vain tehtaissa. Höyryveturit mahdollistivat KONELIIKKUMISEN JOHDOSTA ensimmäisen tuhansien ihmisten siirtämisen JUNILLA hetkessä paikasta toiseen.
Muutokset olivat tuolloin 1800-luvulla suuria myös esimerkiksi taiteen kohdalla.
*
RANSKALAINEN KIRJAILIJA JA MARXISTI JEAN-PAUL SARTRE on kirjoittanut EKSISTENTIALISMIN pohjalta kirjoituksen ”DIALEKTISEN JÄRJEN KRITIIKKI” (1960).
Kyseinen Sartren kirjoitus oli saanut alkunsa pian toisen maailmansodan jälkeen 1950-luvulla.
*
Jotta voisi puhua marxilaisuuden ja eksistentialismin välisestä hedelmällisestä vuoropuhelusta täytyy ensin tuntea ”taustoja” ja noiden molempien filosofisten suuntausten perusasiat.
Toiseksi täytyy ratkaista se, toimiiko ”LAISKASTI MATELEVA alun perin bernsteinilainen REVISIONISMI” tosiasiassa NYKYISEN LIBERAALIN KAPITALISMIN KOVIMPANA TUKIPILARINA. Ja samalla marxismin ja eksistentialismin pahimpana vihollisena.
*
Onko PÄÄMÄÄRÄ KUITENKIN TÄRKEINTÄ ELI SAADA AIKAAN SOSIALISTINEN (KOMMUNISTINEN) YHTEISKUNTA VALLANKUMOUKSEN RYTINÄLLÄ marxilaisen DIALEKTIIKAN (dialektisen materialismin) pohjalta?
*
”LIBERAALIN VASEMMISTOLIIKKEEN” YLLÄPITÄMINEN NYKYISEN ”KULUTTAJA- JA VIIHDEKAPITALISMIN” SISÄLLÄ hävittää LOPUTKIN LUONNOSTA JA VIERAANNUTTAA LOPULLISESTI ihmiset myös itsestään.
*
SOSIAALIDEMOKRATIA on nyt kaikkialla (Saksan SDP, demokraatit USA:ssa jne.) KRIISISSÄ JA PUTOAMASSA VALLASTA Suomessakin. DEMARIAATTEEN AIKA OLI.
Tähänastiseen ”KAPITALISTIN JA DEMARIN LIITTOON” EI OLE PALUUTA.
VALLANKUMOUKSELLINEN DIALEKTIIKKA VAIKUTTAA AINA.
KURJISTUMISTA JA SEKASORTOA EI VOI OLLA HUOMAAMATTA.
*
MATERIALISTI MARXISTA TULI HEGELIN HENKIFILOSOFIAN TERÄVIN ARVOSTELIJA.
TUMMANPUHUVA PILVI ”PREUSSIN HOVIFILOSOFI JA MILITARISTI” HEGEL,
FILOSOFINA VANHANAIKAINEN, ”KAIKKITIETÄVÄ JÄRJESTELMÄKONSERVATIIVI” (USKOVAINEN KRISTITTY,
MUTTA EI vähääkään eksistentialistinen VAPAUSAJATTELIJA ARVOSTI VALTION KÄSKYILLE ja ”SIVISTYSKASVATUKSELLE” ALISTUVAA ”YKSILÖÄ” (Hegelin filosofian kyllästämä ”saksalainen kuri-vapaus-käsitys”).
HEGEL ARVOSTI MYÖS LUONNOSTA VIERAANTUMISTA.
MASSOJEN SIVISTÄMINEN OLI HÄNELLE TÄRKEINTÄ.
KUITENKIN NYT YMMÄRRETÄÄN se, että eläinkuntaan kuuluvan IHMISYKSILÖN täytyy kasvaa YKSILÖLLISEEN LUONNONMUKAISEEN VAPAUTEEN JA MAAPALLON LUONNON SEURAAMISEEN.
OMA VALTIO EI OLE KAIKEN PÄÄASIA.
*
RANSKASTA TEHTIIN 1800-luvulla SAKSAN PÄÄVIHOLLINEN.
MILITARISTISESTA PREUSSISTA TULI SAKSAN alkuperäinen YHDISTÄJÄ JA YHTENÄISTÄJÄ.
DDR:n perustaminen ja SAKSAN LIITTOTASAVALTAAN liittäminen on oma lukunsa, johon liittyy myös ”paljon hiekkaa kengässä”, esimerkiksi äskettäinen AfD:n nousu.
Suomalaiset ovat saaneet pitkään paljon vaikutteita saksalaisesta kulttuurista (hegeliläisyys ja germanismi). Kyseinen saksalaisessa kulttuurissa roikkuminen täytyy lopettaa.
HEGELIN NATIONALISMIAATE AIHEUTTI NATSIEN VALTAANNOUSUN JA MAAILMANSODAN.
TOISEKSI FILOSOFI MARTIN HEIDEGGERIA on syytetty NATSIMIELISYYDESTÄ.
*
MARXILAISEEN FILOSOFIAAN sisältyy myös ”MATERIALISTINEN HISTORIAKÄSITYS”.
Sen mukaan KAIKKEA INHIMILLISTÄ AJATTELUA, KULTTUURIA JA KEHITYSTÄ ”MÄÄRÄÄVÄT” ennen kaikkea TALOUSELÄMÄN LAIT. MYÖS PUOLUEPOLIITTISEN toiminnan historia on AINEELLISEN tuotannon historiaa (puolueiden valtapelihistoriaa).
Ihmiset kuitenkin kuvittelevat, että tämänhetkisen mammuttimaisen budjettivajeen Suomessa puretaan ”KORONAVIRUSAALLON ALUN JÄLKEEN POIKKEUSOLOJA” nimenomaan ”kansan vapauden” takia. Tämä on kuitenkin harha.
*
ENNEN JA JÄLKEEN (JATKOKIRJOITUS 12.7.2020)
Marxilainen kirjallisuustutkija Georg Lukács on kuvannut kirjassa ”Geschichte ud Klassenbewustsein” (Fruhschriften Band 2, 1968, Vorwort- sivu 11) YKSILÖLLISTÄ kehitystään, (918-1930), jossa hän kiinnostui Marxin kirjoituksista ja sai VAIKUTTEITA filosofisiin pohdintoihinsa eri ilmansuunnilta ja enkä eniten kirjallisuuden (sanankäytön ja sanataiteen) alueelta.
MUISTA VAIKUTTEISTA tässä ESIMERKKI. Lukács kertoo, että ”…habe ich bereits als Gymnasiast einiges Marx gelesen…Einerzeits spielte KIERKERGAARD…eine beträchtliche Rolle (Kierkegaard oli kristitty ja ensimmäinen eksistentialisti, huomautus ja suurennos JP)…” (Geschichte und Klassenbewustsstsein, Band 2, 1968, sivu 11).
*
Onko Karl Marxin Pääoma aikakautensa yhteiskuntaa heijastavana dialektisena kertomuksena myös ”draama” (kertoen ”herra kapitalistin” ja ”työläisten, orjien” välisestä ristiriidasta)? Onko Sartren eksistentialismi ja marxilainen ”tieteellinen sosialismi” yhdistettävissä hedelmälliseksi ainoastaan DIALEKTISEN MATERIALISMIN pohjalta yksilövapautta arvostavaksi kokonaisuudeksi?
Voiko kommunismia (sosialismia) täydentää hedelmällisesti yksilövapaudella ainoastaan kun luovutaan TIETOUSKOSTA sekä TOSI (TODELLISUUS) KUVITTELUSTA?
*
Ihmisyksilön elämänkaaren aikana tapahtuu usein suuriakin näkökulmamuutoksia ajattelussa. Siinä esimerkiksi JÄRKEÄ JA VALTAA korostava MAAILMASSAOLO ”tieto on valtaa” -periaatteen mukaisesti tai näkemys DIALEKTIIKAN merkityksestä YLEISESSÄ KEHITYKSESSÄ voi vaihtua esimerkiksi MYYTTIEN merkitysten tai PSYKOLOGIAN (yksilöllisen mielen) korostamiseen.
*
IHMISKUNTA on kokenut tähän mennessä TEOLLISEN KAPITALISMIN AIKANA kaksi kertaa MAAILMANSODAN. Tarkasteltaessa ennen ja jälkeen SODAN vallinnuta tilannetta havaitsee noiden sotien kohdalla samoja piirteitä.
Samaan aikaan kun on vahvistettu JÄRKIUSKOA JA TOSITIETÄMISTÄ, toisella taholla on oltu luopumassa DIALEKTISESTI TIETÄMISEN JA TODELLISUUDEN LOUKUSTA toteuttamalla VAPAATA YKSILÖLLISTÄ ”TÄÄLLÄOLOTULKINTAA”.
*
ENNEN SOTAA on saatettu korostaa yhdellä taholla JÄRKIUSKOSSA ”TIETO ON VALTAA” -periaateta ja ”TOSI-varmuutta” sekä VALLAN KESKITTÄMISTÄ ”oikeille tahoille”.
KÄYTÄNNÖN ARJESSA tämä on merkinnyt YKSILÖN alistamista, KANSAN yhtenäistämistä sekä SOTAAN varustautumista.
SODAN JÄLKEEN esiintyi valtioissa YKSILÖLLISEN OLEMASSAOLON VAPAUTTA korostavaa liikehdintää, mutta senkin taustalla oli koko ajan DIALEKTINEN JÄNNITE RISTIRIITOINEEN.
Sitä edusti eturivissä HITLERIN SAKSA, jossa ihmiset pyrittiin suunnitemallisesti kokoamaan yhteen yhdeksi VASTARINTAMASSAKSI EDESSÄ OLLEEN VALLOITUSSODAN TAKIA.
Näiden yhteiskunnallisten ilmiöiden seuraukset ilmenivät esimerkiksi POLITIIKASSA, TAITEESSA JA ARKKITEHTUURISSA. Siinä oli kyse eräänlaisesta ”YHTEISKUNNALLISESTA SUURSIIVOUKSESTA”.
***
EKSISTENTIALISTI SARTREN JA MARXISTI LUKÁCSIN kirjoituksiin tutustuttuani marxilaista filosofiaa täytyy tarkastella uudelta pohjalta.
Siinä täytyy tehdä tilaa YKSILÖN VAPAUDELLE tehdä omia tulkintoja KAIKENLAISISTA ILMIÖISTÄ JA MERKITYKSISTÄ.
Tähän liittyvät tärkeimmät perustelut ovat seuraavat:
1. YKSILÖNÄ OLEMINEN JA IHMISJOUKKOJEN ELÄMÄ TAPAHTUU DIALEKTISISSA OLOSUHTEISSA. Siinä yksiönä oleminen ja joukkona toimiminen tapahtuu jatkuvien RISTIRIITOJEN olosuhteissa.
Yksilön ja joukon on pakko ”valita” tämä TÄÄLLÄOLO, koska ristiriidatonta yksilöolemista ja ”yhteiskunnallista joukkokäymistä” (valtapelejä) ei ole eikä tule koskaan olemaan.
2. HISTORIA syntyy myös YKSILÖLLISTEN ajattelutapojen ja tekojen pohjalta, ei ainoastaan KOLLEKTIIVISEN TOIMINNAN POHJALTA.
MATERIALISTISILLA suhteilla on niissä molemmissa keskeinen merkitys historian syntymisen suhteen.
Siis ympyrän keskipisteenä on oltava joka hetki marxilais-dialektinen ristiriita yhdessä materialistisen tilan kanssa.
3. Monista vapauskäsityksistä ainoastaan EKSISTENTIALISTINEN VAPAUSKÄSITYS edistää parhaalla tavalla yksilön konkreettista osallistumista kollektiivis-yhteiskunnalliseen toimintaan (marxilais-sosialistisessa valtiossa).
Useimmat muut vapauskäsitykset ovat täysin ei-toivottavia ja myös vaarallisia yksilön ja yhteiskunnan sekä luonnon kannalta.
4. Länsimaisen kulttuurin omaksuma USKONTO KRISTINUSKO on markkinoinut kaikkialla pitkään sitä, että alun perin JUMALA ON LUONUT IHMISLAJIN kaiken TIETÄVÄKSI ja kaikkea HALLITSEVAKSI ABSOLUUTIKSI.
Tähän KOKO IHMISKUNNAN kannalta EREHDYKSEEN sisältyy myös se, että JUMALA on alun perin luovuttanut koko maapallon ELOLLISEN LUONNON IHMISLAJIN RAJATTOMAAN HYVÄKSIKÄYTTÖÖN.
IHMISEN täytyy aloittaa seuraavaksi kaikki LUONNON SEURAAMISESTA lähtien ALUSTA.