Kaksi kertaa vuodessa kauhun ja scifin ystäviä yhteen kokoava elokuvafestivaali Night Visions kasvattaa suosiotaan häkellyttävällä vauhdilla. 12.—15.4.2012 järjestetty Night Visions Back To Basics keräsi 26 elokuvanäytökseensä Bio Rexiin ja Kino Engeliin sekä avajaisklubillensa ravintola Adamsiin yhteensä 4016 kävijää. Huikea 127 prosentin kasvu yleisömäärässä viime syksystä hipoo maailmanluokan ennätyksiä.
Odotettu kotimainen ei sytyttänyt
Night Visionsin kultti-, fantasia- ja kauhuohjelmisto piti sisällään 1960—70-lukujen klassikoita, kansainvälistä kohua herättäneitä genrehelmiä sekä mielenkiintoisia dokumentteja.
Festivaalin odotetuimpiin kohokohtiin kuului Marko Mäkilaakson monikansallisena yhteistuotantona toteutettu englanninkielinen debyytti War Of The Dead – Stone’s War (USA/Liettua/Italia 2011). Hieno idea kotimaisten sotaelokuvien tyyliin tehdystä zombihyökkäyksestä kompastui keskinkertaiseen toteutukseen. Toimintapätkää ei pelastanut edes nimekäs näyttelijäkaarti, johon kuuluivat muun muassa Mikko Leppilampi, Samuli Vauramo ja Antti Reini.
Pettymys oli havaittavissa välittömästi paikan päällä, ja festivaalijärjestäjät ryhtyivätkin saman tien toimeen tilanteen pelastamiseksi. Yleisöstä valittiin kolme vapaaehtoista, jotka pääsivät esiintymään väliajalla kuvatussa ”uusintaversiossa”. Versio lähetettiin Mäkilaakson työryhmälle parannusehdotusten kera.
Italialainen kauhulegenda festivaalivieraana
Festivaalin toisena kohokohtana oli italialaisen ohjaajalegendan, Jonathan Zarantonellon, vierailu elokuvansa The Butterfly Roomin näytöksissä. Naistappajan näkökulmaa valottava The Butterfly Room (USA/Italia 2011) sai maailman ensi-iltansa vain viikkoa ennen Night Visionsia Belgiassa, Brysselin elokuvafestivaaleilla.
”Yleisö nautti selvästi elokuvastani maailman ensi-illassa. Tunnelma oli aivan mieletön», Zarantonello hehkutti Lasipalatsissa vain muutamaa tuntia ennen Skandinavian ensi-iltaa. »Yleisö kannusti etenkin legendaarista pääosan esittäjää Barbara Steeleä. He hurrasivat jokaisen Barbaran roolihahmon tekemän murhan jälkeen!”
Puheenvuorossaan elokuvan jälkeen Zarantonello kertoi olevansa huolissaan Italian elokuvakulttuurista. Elokuville ei löydy tuottajia, ja ne elokuvat, jotka pääsevät tuotantoon asti, on suunnattu pelkästään Italialaisille. ”Italiassa ei tehdä enää ollenkaan kunnollisia genre-elokuvia. Se on sääli! Mahtavat Italowesternit ja pienten studioiden kauhuelokuvat ovat täysin kadonneet.”
Zarantonello kertoi puheessaan yllättyneensä siitä, miten hyvää englantia lähes kaikki suomalaiset puhuvat. Hän myös kiitteli suomalaisia elokuvantekijöitä kansainvälisille markkinoille suunnattujen elokuvien tekemisestä. ”Rare Exports on yksi suosikeistani; joulupukki on yksi suosikkipahiksistani! Odotan innolla myös War Of The Dead – Stone’s War -elokuvaa.”
Yleisö jaksoi loppuun saakka
Festivaalin tiedottajan Kristiina Kulhelmin mukaan katsotuimmiksi elokuviksi nousivat War Of The Dead – Stone’s Warin lisäksi ranskalainen, perinteinen kummitustarina Livid (2011) sekä indonesialainen brutaali toimintapätkä The Raid: Redemption (2011). Suosituimpien joukkoon lukeutui myös eksentrinen päätöselokuva The Room (USA 2003), jota pyöritettiin kahdelle täydelle salille sunnuntaiaamuna Kino Engelissä.