• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Kinosilmä

Näkymiä tsaarinajan Venäjältä

Kari Glödstaf kirjoittanut Kari Glödstaf
24.5.2015
kategoriassa Kinosilmä
Lukuaika: 4 min
Näkymiä tsaarinajan Venäjältä

Nikolai Larin: Kauppias Bashkirovin tytär (1913).

Neuvostoliittolaiseen mykkäelokuvaan ja sen tunnetuimpiin teoksiin on tätä nykyä erittäin helppo tutustua, kun taas vallankumousta edeltävän aikakauden hedelmät ovat pitkään olleet vaikeasti poimittavissa. Asiaan tuo helpotusta amerikkalaisen Milestone Filmsin julkaisema yhdeksän levyn ja kymmenen volyymin laajuinen Early Russian Cinema -kokoelma, joka on ollut aikaisemmin saatavana videokasetilla.

 

Pitkien partojen, kamareiden ja pylväikköjen aikakausi

Tsaarinajan elokuva uinui Ruususen unta vuosikymmenten ajan ennen kuin palasi kertaryminällä parrasvaloihin. Sen jälkeen kun aihe oli Italian Pordenonessa järjestettävien Le Giornate del Cinema Muto -mykkäelokuvafestivaalien valokeilassa vuonna 1989, (mykkä)elokuvaharrastajat kaikkialla maailmassa ovat halunneet tutustua näihin ihmeellisyyksiin niin perusteellisesti kuin mahdollista. Valitettavasti vain murto-osa tuolloin Italiassa esitetyistä elokuvista on yleisessä jakelussa, mikä on toki parempi kuin ei mitään.

Tsaarinajan tunnetuin ja arvostetuin ohjaaja on tätä nykyä Jevgeni Bauer, teatterista elokuvamaailmaan 50-vuotiaana siirtynyt taituri, jonka ura jäi vain neljän vuoden mittaiseksi – Bauer kuoli katkenneesta jalasta aiheutuneisiin komplikaatioihin vuonna 1917. Noiden vuosien aikana hän ehti kuitenkin ohjata yli 80 elokuvaa, joista hieman alle kolmannes on tallella. Early Russian Cinema sisältää seitsemän Bauerin teosta, ja kun tähän vielä lisätään BFI:n julkaiseman Mad Love -kokoelman kolme elokuvaa, Jevgeni Bauerin perintö on kohtalaisen hyvin jälkipolvien hallussa.

Jakov Protazanovin todennäköisesti tunnetuin mykkäkauden ohjaustyö on erikoinen tieteiselokuva Aelita (1924), mutta tosiasiassa hän oli melkoinen tekijämies jo edellisellä vuosikymmenellä. Isä Sergiuksen (1918) puuttuminen tältä kokoelmalta on melkoinen kardinaalivirhe, mutta onneksi sentään toinen merkkiteos, Aleksandr Puškinin tekstiin pohjautuva Patarouva (1916) on liitetty mukaan – kuten myös aiheen aiempi vuoden 1910 filmatisointi, joka on Pjotr Tšardyninin käsialaa.

Tsaarinajan elokuvasta ei voi puhua ilman Wladyslaw Starewiczia, outojen hyönteisanimaatioiden mestaria, jonka eriskummalliset ja kekseliäät visiot peittoavat vuosi vuodelta latteammiksi käyvät Disney-animaatiot mennen tullen. Image Entertainment on julkaissut Starewiczia myös erillisellä dvd:llä (The Cameraman’s Revenge & Other Fantastic Tales) ja Early Russian Cinema -kokoelman myötä Starewiczin animaatiosarja täydentyy merkittävästi. Tässä sarjassa on mukana klassikoksi noussut Heinäsirkka ja muurahainen (1913), Nikolai Gogolin novelliin pohjautuva näytelmäelokuva Jouluaatto (1913) sekä Starewiczin tähän mennessä näkemistäni ohjauksista paras, ensimmäisestä maailmansodasta kertova Belgian lilja (1915).

Vaikka julkaisut ovatkin ns. made-to-order -tallenteita (dvd-r), ne ovat poikkeuksetta hyvälaatuisia. Ensimmäiselle levylle sijoitettu ja myös ensimmäisenä venäläisenä fiktioelokuvana pidetty Stenka Razin (1908) vaikuttaa pyörivän väärällä nopeudella, mutta muissa ei ole valittamista. Elokuvien pianosäestys on Neil Brandin käsialaa. Lisämateriaaleja ei ole, ja elokuvat on myös tallennettu ilman chaptereita, eli mikäli ei halua katsoa kiekkoa alusta loppuun, on oikea kohta haettava kuvakelausta käyttäen. Nämä ovat kuitenkin vain pikkuvikoja, joihin tottuu nopeasti.

Yhteenveto

Mikäli Milestone Filmsin hieno kokoelma saa kiinnostuksesi tsaarinajan Venäjän elokuvia kohtaan heräämään, suosittelen sen rinnalle edellä mainittuja julkaisuja BFI:ltä ja Imagelta. Jotta katselunautinto olisi täydellinen, kehotan tutustumaan myös Lauri Piispan vaikuttavaan väitöskirjaan Näyttelijän taide venäläisessä elokuvassa 1907−1919, Juri Tsivianin muhkeaan kokoomateokseen Silent Witnesses: Russian films 1908−1919 sekä Denise J. Youngbloodin tsaarinajan elokuvaa valaisevaan kirjaan The Magic Mirror: Moviemaking in Russia 1908−1918. Näistä teoksista saa korvaamatonta taustatietoa niin elokuvista kuin niiden tekijöistäkin. Lukemisen arvoinen on myös Filmihullun numero 2/90, siinä on nimittäin Peter von Baghin raportti Pordenonen mykkäelokuvafestivaaleista.

Volume 1: Beginnings

A Fish Factory in Astrakhan (Les pêcheries à Astrakhan, 1908) / Vladimir Romaškov: Stenka Razin – Alajuoksun kasakat (Stenka Razin – Ponizovaja volnitsa, 1908) / Kai Hansen, André Maître: Princess Tarakanova (Knjažna Tarakanova, 1910) / Kai Hansen: Romance with Double-Bass (Roman s kontrabasom, 1911).

Volume 2: Folklore and Legend

Vladimir Siversen: Draama mustalaisleirissä Moskovan lähellä (Drama v tabore podmoskovnyh tsygan, 1908) / Vasili Gontšarov: The Brigand Brothers (Bratja Razboiniki, 1912) / Vasili Gontšarov: 1500-luvun venäläiset häät (Russkaja svadba XVI stoletija, 1909 / Vasili Gontšarov: Rusalka (1910).

Volume 3: Wladyslaw Starewicz

Heinäsirkka ja muurahainen (Strekoza i moravei, 1913) / Jouluaatto (Notš pered Roždestvom, 1913) / Belgian lilja (Lilija Belgii, 1915).

Volume 4: Provincial Variations

Jevgeni Slavinski: The Wedding Day (Den venžanija, 1912) / Nikolai Larin: Kauppias Bashkirovin tytär (Dotsh kuptsa Bashkirova, 1913).

Volume 5: Petr Chardynin & Pushkin

Pjotr Tšardynin: Patarouva (Pikovaja dama, 1910) / Pjotr Tšardynin: The House in Kolomna (Domik v Kolomne, 1913).

Volume 6: Class Distinctions

Vasili Gontšarov: The Peasant’s Lot (Krestjanskaja dolja, 1912) / Jevgeni Bauer: Mykät todistajat (Nemyje svideteli, 1914).

Volume 7: Evgeni Bauer

Suurkaupungin lapsi (Ditja bolšogo goroda, 1914) / Tuhat ja kaksi juonta (Tisitsa vtoraja titrost, 1915) / Harhakuvia (Grezy, 1915).

Volume 8: Iakov Protazanov

Jakov Protazanov & Elizaveta Thiemann: The Departure of a Great Old Man (Ukhod velikago startso, 1912) / Jakov Protazanov: Patarouva (Pikovaja dama, 1916).

Volume 9: High Society

Eduard Puchalski: Antosha Ruined by a Corset (Antoshu korset pogubil, 1916) / Jevgeni Bauer: Elämä elämästä (Žizn za žizn, 1916) / The Funeral of Vera Kholodnaja (1919).

Volume 10: The End of an Era

Jevgeni Bauer: Vallankumouksellinen (Revoljutsioner, 1917) / Onnen tähden (Za stšastjem, 1917) / Georgi Azagarov: Behind the Screen (Kulisy ekrana, 1917).

 

 

Avainsanat: AelitaAleksandr PuškinBelgian liljaEarly Russian CinemaGeorgi AzagarovHeinäsirkka ja muurahainenIakov ProtazanovIsä SergiusJakov ProtazanovJevgeni BauerJouluaattoLe Giornate del Cinema MutoMilestone FilmsMykät todistajatmykkäelokuvafestivaalitNeil BrandNikolai GogolOnnen tähdenPatarouvaPjotr TšardyninPordenoneStenka RazinSuurkaupungin lapsiThe End of an EratsaarinaikaVallankumouksellinenVasili Gontšarov

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info