Neuvostoliittolaiseen mykkäelokuvaan ja sen tunnetuimpiin teoksiin on tätä nykyä erittäin helppo tutustua, kun taas vallankumousta edeltävän aikakauden hedelmät ovat pitkään olleet vaikeasti poimittavissa. Asiaan tuo helpotusta amerikkalaisen Milestone Filmsin julkaisema yhdeksän levyn ja kymmenen volyymin laajuinen Early Russian Cinema -kokoelma, joka on ollut aikaisemmin saatavana videokasetilla.
Pitkien partojen, kamareiden ja pylväikköjen aikakausi
Tsaarinajan elokuva uinui Ruususen unta vuosikymmenten ajan ennen kuin palasi kertaryminällä parrasvaloihin. Sen jälkeen kun aihe oli Italian Pordenonessa järjestettävien Le Giornate del Cinema Muto -mykkäelokuvafestivaalien valokeilassa vuonna 1989, (mykkä)elokuvaharrastajat kaikkialla maailmassa ovat halunneet tutustua näihin ihmeellisyyksiin niin perusteellisesti kuin mahdollista. Valitettavasti vain murto-osa tuolloin Italiassa esitetyistä elokuvista on yleisessä jakelussa, mikä on toki parempi kuin ei mitään.
Tsaarinajan tunnetuin ja arvostetuin ohjaaja on tätä nykyä Jevgeni Bauer, teatterista elokuvamaailmaan 50-vuotiaana siirtynyt taituri, jonka ura jäi vain neljän vuoden mittaiseksi – Bauer kuoli katkenneesta jalasta aiheutuneisiin komplikaatioihin vuonna 1917. Noiden vuosien aikana hän ehti kuitenkin ohjata yli 80 elokuvaa, joista hieman alle kolmannes on tallella. Early Russian Cinema sisältää seitsemän Bauerin teosta, ja kun tähän vielä lisätään BFI:n julkaiseman Mad Love -kokoelman kolme elokuvaa, Jevgeni Bauerin perintö on kohtalaisen hyvin jälkipolvien hallussa.
Jakov Protazanovin todennäköisesti tunnetuin mykkäkauden ohjaustyö on erikoinen tieteiselokuva Aelita (1924), mutta tosiasiassa hän oli melkoinen tekijämies jo edellisellä vuosikymmenellä. Isä Sergiuksen (1918) puuttuminen tältä kokoelmalta on melkoinen kardinaalivirhe, mutta onneksi sentään toinen merkkiteos, Aleksandr Puškinin tekstiin pohjautuva Patarouva (1916) on liitetty mukaan – kuten myös aiheen aiempi vuoden 1910 filmatisointi, joka on Pjotr Tšardyninin käsialaa.
Tsaarinajan elokuvasta ei voi puhua ilman Wladyslaw Starewiczia, outojen hyönteisanimaatioiden mestaria, jonka eriskummalliset ja kekseliäät visiot peittoavat vuosi vuodelta latteammiksi käyvät Disney-animaatiot mennen tullen. Image Entertainment on julkaissut Starewiczia myös erillisellä dvd:llä (The Cameraman’s Revenge & Other Fantastic Tales) ja Early Russian Cinema -kokoelman myötä Starewiczin animaatiosarja täydentyy merkittävästi. Tässä sarjassa on mukana klassikoksi noussut Heinäsirkka ja muurahainen (1913), Nikolai Gogolin novelliin pohjautuva näytelmäelokuva Jouluaatto (1913) sekä Starewiczin tähän mennessä näkemistäni ohjauksista paras, ensimmäisestä maailmansodasta kertova Belgian lilja (1915).
Vaikka julkaisut ovatkin ns. made-to-order -tallenteita (dvd-r), ne ovat poikkeuksetta hyvälaatuisia. Ensimmäiselle levylle sijoitettu ja myös ensimmäisenä venäläisenä fiktioelokuvana pidetty Stenka Razin (1908) vaikuttaa pyörivän väärällä nopeudella, mutta muissa ei ole valittamista. Elokuvien pianosäestys on Neil Brandin käsialaa. Lisämateriaaleja ei ole, ja elokuvat on myös tallennettu ilman chaptereita, eli mikäli ei halua katsoa kiekkoa alusta loppuun, on oikea kohta haettava kuvakelausta käyttäen. Nämä ovat kuitenkin vain pikkuvikoja, joihin tottuu nopeasti.
Yhteenveto
Mikäli Milestone Filmsin hieno kokoelma saa kiinnostuksesi tsaarinajan Venäjän elokuvia kohtaan heräämään, suosittelen sen rinnalle edellä mainittuja julkaisuja BFI:ltä ja Imagelta. Jotta katselunautinto olisi täydellinen, kehotan tutustumaan myös Lauri Piispan vaikuttavaan väitöskirjaan Näyttelijän taide venäläisessä elokuvassa 1907−1919, Juri Tsivianin muhkeaan kokoomateokseen Silent Witnesses: Russian films 1908−1919 sekä Denise J. Youngbloodin tsaarinajan elokuvaa valaisevaan kirjaan The Magic Mirror: Moviemaking in Russia 1908−1918. Näistä teoksista saa korvaamatonta taustatietoa niin elokuvista kuin niiden tekijöistäkin. Lukemisen arvoinen on myös Filmihullun numero 2/90, siinä on nimittäin Peter von Baghin raportti Pordenonen mykkäelokuvafestivaaleista.
Volume 1: Beginnings
A Fish Factory in Astrakhan (Les pêcheries à Astrakhan, 1908) / Vladimir Romaškov: Stenka Razin – Alajuoksun kasakat (Stenka Razin – Ponizovaja volnitsa, 1908) / Kai Hansen, André Maître: Princess Tarakanova (Knjažna Tarakanova, 1910) / Kai Hansen: Romance with Double-Bass (Roman s kontrabasom, 1911).
Volume 2: Folklore and Legend
Vladimir Siversen: Draama mustalaisleirissä Moskovan lähellä (Drama v tabore podmoskovnyh tsygan, 1908) / Vasili Gontšarov: The Brigand Brothers (Bratja Razboiniki, 1912) / Vasili Gontšarov: 1500-luvun venäläiset häät (Russkaja svadba XVI stoletija, 1909 / Vasili Gontšarov: Rusalka (1910).
Volume 3: Wladyslaw Starewicz
Heinäsirkka ja muurahainen (Strekoza i moravei, 1913) / Jouluaatto (Notš pered Roždestvom, 1913) / Belgian lilja (Lilija Belgii, 1915).
Volume 4: Provincial Variations
Jevgeni Slavinski: The Wedding Day (Den venžanija, 1912) / Nikolai Larin: Kauppias Bashkirovin tytär (Dotsh kuptsa Bashkirova, 1913).
Volume 5: Petr Chardynin & Pushkin
Pjotr Tšardynin: Patarouva (Pikovaja dama, 1910) / Pjotr Tšardynin: The House in Kolomna (Domik v Kolomne, 1913).
Volume 6: Class Distinctions
Vasili Gontšarov: The Peasant’s Lot (Krestjanskaja dolja, 1912) / Jevgeni Bauer: Mykät todistajat (Nemyje svideteli, 1914).
Volume 7: Evgeni Bauer
Suurkaupungin lapsi (Ditja bolšogo goroda, 1914) / Tuhat ja kaksi juonta (Tisitsa vtoraja titrost, 1915) / Harhakuvia (Grezy, 1915).
Volume 8: Iakov Protazanov
Jakov Protazanov & Elizaveta Thiemann: The Departure of a Great Old Man (Ukhod velikago startso, 1912) / Jakov Protazanov: Patarouva (Pikovaja dama, 1916).
Volume 9: High Society
Eduard Puchalski: Antosha Ruined by a Corset (Antoshu korset pogubil, 1916) / Jevgeni Bauer: Elämä elämästä (Žizn za žizn, 1916) / The Funeral of Vera Kholodnaja (1919).
Volume 10: The End of an Era
Jevgeni Bauer: Vallankumouksellinen (Revoljutsioner, 1917) / Onnen tähden (Za stšastjem, 1917) / Georgi Azagarov: Behind the Screen (Kulisy ekrana, 1917).