• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Kinosilmä

Erilainen vampyyrielokuva

Heidi Merima Halonen kirjoittanut Heidi Merima Halonen
6.5.2014
kategoriassa Kinosilmä
Lukuaika: 2 min
Erilainen vampyyrielokuva

Olivier Beguin halusi tehdä vampyyrielokuvastaan Twilight-elokuvien vastakohdan. Kuva: Ville Järveläinen.

Huhtikuun puolivälissä järjestetty Night Visions Back to Basics -festivaali tarjosi jälleen laajan kattauksen mielenkiintoisia, tavalla tai toisella ajankohtaisia elokuvia. Yksi niistä oli sveitsiläisen Olivier Beguinin vampyyritarina.

Käsikirjoittaja-ohjaaja Olivier Beguin vieraili festivaalilla esikoispitkänsä Chimèresin (Sveitsi 2013) kanssa. Chimères on vampyyrielokuva, joka on jo lähtökohdiltaan hyvin erilainen kuin saman kategorian siirappiset teinisaagat. Vuonna 1975 syntynyt elokuvan monityöläinen kutsuukin elokuvaansa anti-Twilightiksi. Twilight on nuorison suosima amerikkalainen vampyyrielokuvasarja.

”Halusimme tehdä Twilightien totaalisen vastakohdan. Inhoan Twilight-elokuvia”, Beguin kertoo.

”Elokuvasta piti tulla komedia, mutta se muuttui matkan varrella romattiseksi kauhutarinaksi.”

”Vampyrismi on sairaus”

Beguin tunnustautuu fantasiafaniksi ja kertoo halunneensa tehdä elokuvan vampyyreista siitä huolimatta, että aihe vaikuttaa loppuun kalutulta.

”Vampyyritarinat menevät yleensä niin, että vampyyri puree uhriaan ja he elävät onnellisina elämänsä loppuun asti”, Beguin toteaa. ”Aivan typerää; vampyyrin elämä ei ole tavoittelemisen arvoista. Tämä oli yksi tärkeimmistä lähtökohdistamme elokuvaa tehdessä.”

Chimères kertoo nuoresta Alexista (Yannick Rosset), joka joutuu auto-onnettomuuteen matkustettuaan Romaniaan tyttöystävänsä Livian (Jasna Kohoutova) kanssa. Kotiuduttuaan sairaalasta Alex alkaa kärsiä valonarkuudesta ja kasvavista kulmahampaista.

”Olen saanut lukuisia kommentteja siitä, miten tyynesti Livia suhtautuu Alexin tartuntaan”, ohjaaja kertoo.

”Jättäisitkö sinä partnerisi, jos hän sairastuisi syöpään? Vampyrismi on sairaus siinä missä syöpäkin.”

Yksi harvoista genre-elokuvista

Sveitsiläistä genre-elokuvaa ei ole juurikaan maailmalla nähty. Sveitsin saksankielinen alue on ollut hieman aktiivisempi, mutta ranskankielisen alueen elokuvat ovat laskettavissa yhden käden sormilla.

”Chimères on paras Sveitsin ranskankielisistä kauhuelokuvista. Paras ja ainoa”, Beguin nauraa.

Ohjaajan vitsailu liippaa hyvin läheltä totuutta. Edellinen kansainvälisille markkinoille päässyt kauhuelokuva on Pierre-Olivier Thévenin ja Jacques-Olivier Molonin ohjaama Humains (Ranska-Sveitsi-Luxemburg) vuodelta 2009.

Rakkaudesta elokuvaan

Beguinin mukaan Sveitsin elokuvateollisuus kärsii rahoittajien ja levittäjien puutteesta. Chimères rahoitettiin Beguinin kotikaupungin Neuchatelin arpajaissäätiön varoilla.

”Budjettimme oli niin pieni, ettemme voineet maksaa kenellekään kunnollista palkkaa”, ohjaaja paljastaa.
 ”Työryhmämme koostuu ihmisistä, jotka tekevät työtään rakkaudesta elokuvaan.”

Huolimatta kansainvälisestä menestyksestä Chimèresille ei ole vielä löytynyt levittäjiä. Elokuva voitti parhaan elokuvan palkinnon Neuchatelin kansainvälisillä fantasiaelokuvafestivaaleilla vuonna 2013, ja se palkittiin parhaasta editoinnista Kanadan Screamfestillä samana vuonna. Tänä vuonna elokuva on palkittu Portugalin Fantasporto-festivaalilla.

Night Visions Back to Basics -festivaali ylsi jälleen uuteen yleisöennätykseen. Tapahtumaan osallistui yhteensä yli 5 400 elokuvan ystävää. Kävijöitä oli lähes 1 700 enemmän kuin vuoden takaisilla festivaaleilla.

Avainsanat: HumainsJacques-Olivier MolonJasna KohoutovaNight VisionsNight Visions Back to BasicsOlivier BeguinOlivier ThévenSveitsiTwilightvampyyrielokuvatvampyyritYannick Rosset

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info