• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Kinosilmä

Elokuvan salattu kieli

Kari Glödstaf kirjoittanut Kari Glödstaf
6.10.2014
kategoriassa Kinosilmä
Lukuaika: 3 min
Elokuvan salattu kieli

Kuvat Charles Chaplinin elokuvasta Sirkus (1928).

Charles Chaplinin elokuvista Poikaa (1921) pidetään kaikkein omaelämäkerrallisimpana. Myös Parrasvaloissa (1952) on selkeitä viittauksia tekijänsä uraan ja elämään. Harvoin näiden elokuvien joukkoon nostetaan kuitenkaan Sirkusta (1928), josta on silti nähtävissä kosolti erilaisia Chaplinin elämässä sattuneita tapahtumia − ainakin mikäli tähän leikkimieliseen analyysiini on uskomista.

Yleisellä tasolla nähtynä sirkus on kuin maailman elokuvanäyttämö Hollywood. Sen areenalla on vuosien saatossa nähty jos jonkinlaista esitystä ja yrittäjää. Toiset ovat onnistuneet ja toiset epäonnistuneet, ja yleisö on antanut palautteensa lipputuloina. Areenaa hallitseva tirehtööri viittaa elokuvatuottajiin, jotka kontrolloivat kaikkea aina valmiista tuotteesta ja sen tekoprosesseista näyttelijöihin ja muuhun työryhmään. Usein he tietävät mitä haluavat ja ovat myös valmiita tekemään kaiken tarvittavan siihen päästäkseen.

Sirkuksen alussa näemme Chaplinin esittämän Kulkurin rahattomana ja nälkäisenä, kuten niin useasti ennenkin. Yhteenotot poliisinkin kanssa ovat tuttuja hänen aiemmista elokuvistaan. Alkuasetelma on linkitettävissä tähden lapsuusvuosiin, jolloin elämä oli jokapäiväistä kamppailua nälkää ja vilua vastaan. Varasteluun ei Chaplinin tosin tiettävästi tarvinnut turvautua, eikä myöskään poliisin rökittämiseen.

Näytteleminen vei nuoren Chaplinin mennessään, ja menestystä tulikin Fred Karnon komediaryhmässä, jossa hänen bravuurikseen muodostui juopuneen teatterikatsojan esittäminen. Siirto elokuviin tapahtui, kun Keystone-yhtiön johtaja Mack Sennett näki Chaplinin lavalla ja päätti tarjota tälle sopimusta. Alku osoittautui kuitenkin ennakoitua vaikeammaksi, sillä elokuvissa näytteleminen poikkesi jonkin verran siitä, mihin Chaplin oli teatterissa tottunut. Sennett ei sentään uhannut antaa uudelle tulokkaalleen potkuja, kuten Sirkuksen vaativa johtaja, joka ilmoittaa koomikolleen, ettei tämän tarvitse tulla takaisin enää koskaan.

Pian johtaja huomaa, että apumieheksi palkattu Kulkuri on hänen sirkuksensa suurin tähti. Hän päättää kuitenkin olla tarjoamatta spontaanisti yleisöä hauskuuttavalle Kulkurille parempaa sopimusta, vaan pitää hänet työssään nykyisellä palkalla. Kun Kulkuri saa tietää tästä, hän vaatii ja lopulta myös saa lisää rahaa. Chaplin ja Sennett kiistelivät oikeastikin rahasta, mutta Chaplin jatkoi matkaansa Essanaylle, joka tarjosi paitsi paremman palkan myös paremmat työskentelyolosuhteet. Elokuvassa uuden sopimuksen teon jälkeen olosuhteet muuttuvat paremmiksi, vaikka sama työpaikka pysyykin.

Kulkurin ihastuminen tirehtöörin tyttäreen ja tämän menettäminen nuorallatanssija Rexille on kuin Chaplinin suhde ensimmäiseen merkittävään vastanäyttelijäänsä Edna Purvianceen. Heidän suhteensa oli päättynyt Ednan uskottomuuteen, ja eroprosessin kerrotaan olleen todella tuskallinen molemmille. Entiset rakastavaiset pysyivät tosin edelleen tekemisissä keskenään ilman sen suurempia mustasukkaisuuskohtauksia, aivan kuten Kulkurin voi nähdä toimivan johdattaessaan vastanaineet pois kirkosta. Häitä ennen tapahtuva nuorallatanssikohtaus apinoineen toimii puolestaan vertauskuvana Chaplinin elokuvienteolle: vaikeuksia, vaikeuksia, vaikeuksia yhdistettynä aina kunniakkaaseen ja menestyksekkääseen loppuun.

Elokuvan loppukohtaus lienee kaikkein selkein. Sirkus tekee lähtöä, mutta Kulkuri jää yksin tyhjentyneelle areenalle, rypistelee maasta nostamansa paperiplakaatin, potkaisee sen omalaatuisella tavalla ilmaan ja lähtee kävelemään toiseen suuntaan. Sirkuksen valmistumisaikana äänielokuva oli hyvää vauhtia valtaamassa Hollywoodia ja lähestulkoon kaikki tahot tekivät valmisteluja sen vuoksi. Chaplin oli skeptinen uutta keksintöä kohtaan eikä innostunut äänielokuvista yhtä paljon kuin monet muut, vaan päätti katsoa mihin se kehittyisi – siksi siis Kulkurikin lähtee kulkemaan päinvastaiseen suuntaan.

Tästä kaikesta on kyse Sirkuksessa. Tai sitten ei. Vähätelty välityö se ei missään nimessä ole.

Avainsanat: Chaplin KulkuriChaplin PoikaChaplin SirkusCharles ChaplinEdna PurvianceFred KarnoMack SennettParrasvalot

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info