• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Voihan Venäjä…

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
24.2.2022
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min

Matkustelin lapsena ja teininä vanhempieni kanssa silloisessa Neuvostoliitossa. Nämä matkat olivat merkittäviä kulttuurimatkoja: musiikkia, arkkitehtuuria, sirkusta, kuvataidetta… Koin elämäni ensimmäisen balettiesityksen lapsena Leningradissa, nykyisessä Pietarissa, Kirov-teatterissa, nykyisessä Mariinski-teatterissa. Tšaikovskin huippusuosittu Joutsenlampi oli hieno elämys ja jälkikäteen kuuntelin sen musiikin matkalta osteluilta Melodija–levy-yhtiön levyiltä ties kuinka monia kertoja. Kun myöhemmin kävin Bulevardilla Pähkinänsärkijän ja Jevgeni Oneginin esityksissä, silloinen ooppera, Aleksanterin teatteri tuntui kovin vaatimattomalta. Mutta kun Putinin Venäjä on nyt, mikä on, menisinkö Pietariin seuraamaan Mariinski-teatterin esityksiä?

Tuli ihmeteltyä Moskovaakin, sen taidetarjontaa, Punaista toria ja kummasteltua Leninin mausoleumiakin. On surullista todeta jälkikäteen, että oli kyseisen valtion nimi tai yhteis(?)kunnallinen järjestely eri aikakausina millainen vain, henkilökultti on tupannut istumaan siellä todella sitkeästi.

Leningrad ja Moskova olivat ensimmäisiä näkemiäni suurkaupunkeja, joiden väkimäärä ylitti koko Suomen väkiluvun. Katselin kaupunkeja, niiden elämää, kirkkoja, palatseja ja ties mitä. Leningradiin mennessä ei tietenkään voinut välttää Viipuria, josta isäni oli joutunut lapsena evakkoon, ja jonka Pyöreässä tornissa kävimme syömässä. Isoäitini kodin seinällä roikkui kuva Viipurin rautatieasemasta. Myöhemmin isäni otti valokuvia lapsuutensa kotikulmilta, mutta menisinkö itse nyt katsomaan Viipurin linnaa, Monrepos’n puistoa tai Alvar Aallon suunnittelemaa Viipurin kirjastoa?

Onneksi ehdin korona-pandemiasta huolimatta katsomaan Ateneumiin tuodun upean Ilja Repin-näyttelyn. Samalla muistelin, kuinka yksi lapsuuteni majapaikoista oli Terijoella, jolloin näin myös Repinin huvilan. Terijoelta pääsi bussilla Leningradiin, jonka yksi upeimmista nähtävyyksistä oli ilman muuta Talvipalatsi ja Eremitaašin taidemuseo oli todella häkellyttävä. En ole nähnyt sen valtavia taidekokoelmia vuosikausiin.

Matkustelin 2010-luvulla eksäni kanssa aika paljon lähialueilla: kotimaan kulttuurikohteiden lisäksi ennen kaikkea Tallinnassa ja Tukholmassa. Eremitaaši olisi ollut erittäin luonteva matkakohde, lähempänä kuin Tukholma, mutta kun Putinin Venäjä valtasi Krimin 2014, koko ajatus Pietarin matkasta rupesi tuntumaan arveluttavalta. Edes sähköisen viisumin mahdollisuus ei tilannetta parantanut, vaan matkakohteiksemme tulivat Oslo ja Kööpenhamina. Nyt koko ajatus Pietariin matkustamisesta tuntuu täysin mahdottomalta.

Luin koulussa ja yliopistossa hieman venäjän kieltä, mutta en niin paljoa, että voisin lukea venäjänkielistä kaunokirjallisuutta. Kun olen kuullut Marina Tsvetajevan, Jevgeni Jevtušenkon ja Aleksandr Blokin runoja Šostakovitšin lauluissa, olen joutunut hakemaan niihin käännöksiä. Klassisen musiikin kannalta vaatimattomalla kielitaidollanikin on ollut merkitystä, kun olen osannut ostaa niitäkin Melodija-yhtiön levyjä, joissa ei ole länsimaisia tekstejä. Eräskin kirpputorimyyjä kaupitteli minulle kerran parilla eurolla Tšaikovskin Joutsenlampea ja vaikka minulla kyseisen baletin levytys oli, ostin levyt, koska osasin lukea, että tosiasiallisesti levypaketti sisälsi Hatšaturjanin Spartacuksen. Melodija-levyiltähän löytyy neuvostoajan huippumuusikoiden todella hyviä esityksiä etenkin venäläisten ja neuvostoliittolaisten säveltäjien musiikista. Nyt herää kuitenkin kysymys, miten Putinin toimet Ukrainassa vaikuttavat venäläisten muusikoiden kansainväliseen uraan.

Olisiko minulla mitään mieltä yrittää parantaa venäjän kielen taitoani? Pelkään pahoin, että kun Putin lopulta luopuu vallasta, hänen seuraajakseen valitsema johtaja on sellainen, ettei nykyinen kylmä (toivottavasti ei kohta kuuma) sota ole mihinkään hellittänyt ja minullakin on jo sen verran ikää, mikäli olen elossa, etten enää rauhallista Venäjää omana elinaikanani näe – aidosti demokraattisesta nyt puhumattakaan. Kun korona-pandemia rajoitti toimintaani ja liikkumistani, luin Bo Carpelanin Urvindin alkukielellä suomenkielisen käännöksen kanssa. Miksi kohentaisin venäjäntaitojani? Lukisinko seuraavan lomani aikana sen sijaan Vladimir Nabokovin Laughter in the Darkin, josta minulla on myös suomennos? Vai tutustuisinko Joseph Brodskyn englanninkieliseen tuotantoon? Joka tapauksessa koen pahalla tavalla menettäneeni lopullisesti Venäjällä ja etenkin Pietarissa olevat kulttuuriset mahdollisuudet. Vallitsevia mielialojani voisi enemmän tai vähemmän verrata Šostakovitšin 13:nteen tai 14:nteen sinfoniaan.

Avainsanat: Aleksandr BlokAleksanterin teatteriBo CarpelanHatšaturjanJevgeni JevtušenkoJoseph BrodskyJoutsenlampiKirov-teatteriLaughter in the DarkMariinskiMarina Tsvetajeva.MelodijaŠostakovitšTšaikovskiUrvindVladimir Nabokov

Uusimmat

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

29.4.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info