• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Urku kiinni vai joko vihdoinkin auki?

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
11.6.2021
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min

Epidemiarajoituksilla varmistettiin nyt sitten, ettei pääkaupunkiseudulla tämän kevään konserttikaudella eläviä konsertteja kuunneltu. Kun orkesterikonsertteihin pääsee aikaisintaan vasta ensi syksynä, laitoin jo toivoni kirkkoon. Odotin Kirkko ja kaupungin mainostamia Helsingin Urkukesän ja Metrolla musiikkiin -konsertteja, mutta voi vi… vihtahousu, kuinka kävikään: ei edes eläviä urkukonsertteja, vaan nekin on siirretty nettiin! Vaikka viime vuonna niitä järjestettiin koronaturvallisesti pitkillä turvaväleillä.

Urkujen kuuleminen netin kautta ei ikävä kyllä ole ollenkaan sama asia kuin niiden aito kuuleminen tilavassa kirkkoakustiikassa ilman tekniikan typistävää vaikutusta. Arvostan sitä, että urkurit viitsivät soittaa jopa nettilähetyksiä varten, mutta en voi sille mitään, että intoni lopahti. Palasin kirkkovuodessa parisen viikkoa taaksepäin ja kuuntelin Messiaenin Helluntaimessun uruille säveltäjän itsensä soittamana – levyltä luonnollisesti.

Mutta hetkinen. Kun Dag-Ulrik Almqvist joutui soittamaan urkuja nettiyleisölle, niin saman viikon sunnuntaina Olli Pyylampi sai soittaa urkuja samassa Kallion kirkossa paikan päällä olleille eläville ihmisille sekä lisäksi säestää heitä ja mukana ollutta kanttori Tommi Niskalaakin virsiä laulettaessa. Miten tämä näin saattoi mennä? Pieni lapsikin osaa sanoa, että tällainen ratkaisu on epistä.

Koko homman juju onkin siinä, että kun Almqvistin esitys oli konsertti, niin Pyylampi oli muiden paikalla olleiden ihmisten kanssa jumalanpalveluksessa. Eli tervetuloa messuun! Ihan lähitapahtumana kaikkien herkkujen kanssa! On urkujen ja virsien lisäksi liturgia, ehtoollinen, saarna ynnä siunaukset – kaikki koronaturvallisesti järjestettynä ja lisäbonuksena vielä järjestävän tahon muistutus, että mitä ikinä tapahtuukin, homma on Herran (kyseessä ei ole maamme maallinen hallintokoneisto) hallussa!

On tässä silti jotain aika outoa. Jos siis jumalanpalveluksesta otetaan pois pappi, avustava pappi ja pari muutakin avustajaa sekä kanttori eikä tilaisuuden toimittajista jätetä jäljelle kuin urkuri, niin pelkästään tilaisuuden nimittäminen konsertiksi jumalanpalveluksen sijaan muuttaa yhtäkkiä tilanteen niin paljon tartuntavaarallisemmaksi, että konsertin yleisöksi muuttunut seurakunta ei saakaan tulla kirkkoon kuuntelemaan esitystä millään käytännön järjestelyillä. Ei, vaikka ei edes laulaisi ainuttakaan virttä. Perustuuko tällainen ratkaisu enää miltään osin todelliseen tartuntariskin arviointiin vai onko sittenkin kyseessä vain byrokraattinen jääräpäisyys?

Pelkään pahoin, ettei kirkko voi tälle asialle paljon muuta tehdä, kuin yrittää tulkita epidemiarajoituksia parhaan ymmärryksensä mukaan ja toimia sen mukaan. Vai pitäisikö Urkukesän nimitys vaihtaa Hartauskesäksi ja aloittaa kukin kons… ei kun hartaus siunauksella, jonka perään urkuri soittaisi puolesta tunnista tuntiin kulloisenkin hartauden aiheen mukaista musiikkia? Tällöin yleisö – siis seurakunta – voisi tulla huolellisten koronarajoitusten ohjaamana maskin kanssa ja käsidesillä puhdistettuna jopa elävään esit… hartauteen. Olettaisin, että riittävän pitkät turvavälit olisi helpointa toteuttaa sen verran isoissa kirkoissa, että niissä on kunnon urut.

No toivotaan, että lähipäivien rajoitusten höllentäminen tuottaisi sellaisia ratkaisuja, ettei konsertteja tarvitsisi järjestää keinotekoisilla temppuiluilla, vaan voitaisiin aluksi palata vaikka sellaisiin järjestelyihin, joilla viime vuonna konsertit olivat mahdollisia. Kirkoissa tuntuisi luonnolliselta, että Urkukesä järjestettäisiin samanlaisilla rajoituksilla kuin jumalanpalvelukset – ellei jopa hieman löysemmillä.

Koronapandemia on selkeä esimerkki yhteiskunnallisen sääntelyn tarpeesta, jota ilman tartuntojen ja kuolleiden määrä olisi meillä Suomessakin huomattavasti suurempi, kuten muualta maailmasta on saatu nähdä. Pandemian alussa rajut rajoitukset olivat varotoimenpiteinä ymmärrettäviä, mutta kun myöhemmin tartunta-alttiimpia toimintoja on tartuntojen leviämisen aikaan suljettu myöhemmin kuin pienemmän tartuntariskin huolellisesti järjestettyjä kulttuuritapahtumia ja helpommin tartuntoja levittäviä tiloja on avattu aikaisemmin kuin pienemmän tartuntariskin tapahtumia, ei ole yllättävää, että ratkaisu on etenkin kulttuuritapahtumien järjestäjien ja esiintyvien taiteilijoiden sekä heidän yleisönsä keskuudessa herättänyt närää. Epäloogiset, perusteettomat tai jotain tahoa oudolla tavalla suosivat ratkaisut johtavat helposti sellaisiin mielikuviin, että sääntely on aina periaatteessa pahasta – täysin riippumatta tilanteesta. Tällaisia jopa anarkistisille näkemyksille tukea antavia ratkaisuja pitäisi varoa, jotta oikeassa paikassa toteutettua sääntelyä ei perusteettomasti tulevaisuuden eri tilanteissa vastustettaisi.

Avainsanat: Dag-Ulrik AlmqvistHelluntaimessuKallion kirkkoKirkko ja kaupunkikoronarajoituksetMessiaenMetrolla musiikkiinOlli PyylampiTommi NiskalaUrkukesä

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info