• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Urku auki!

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
12.6.2013
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min

Urut! Mikä häkellyttävä soitin! Lukijat kai päivittelevät, että nyt se Dille hurahti uskoon… Mutta onhan tuollainen jopa tuhansista pilleistä ties millaisia äänensävyjä tuottava ja kaikilla raajoilla soitettava vekotin äimistelemisen arvoinen täysin uskonnollisesta vakaumuksesta tai sen puutteesta riippumatta. Ilmankos monet ranskalaissäveltäjät ovatkin nimenneet teoksiaan suorastaan urkusinfonioiksi. Luulisi, että moinen koneisto houkuttelee kenet tahansa säveltämään uruille vaikka mitä.

Mutta kuinka onkaan? Parhaiten taidetaan muistaa häissä ja hautajaisissa soitettuja suosikkisovituksia. Ei siis alkuperäisiä urkukappaleita. Yksi harvinaisista poikkeuksista on häissä paljon soitettu Toccata Widorin Viidennestä urkusinfoniasta, mutta juuri muuta suuri yleisö ei Widorin tuotannosta tunnekaan. No itsekin kuuntelen mieluummin vaikka Dupréta.

Käyn mielessäni läpi klassisen musiikin tunnetuimpia säveltäjiä: Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann, Chopin, Liszt, Dvořak, Tšaikovski,Rahmaninov, Skrjabin, Straussit, Sibelius, Debussy, Ravel, Bartok, Prokofjev, Šostakovitš, Stravinsky… Mitä ihmettä? Missä se urkumusiikki oikein luuraa? Löytyyhän joiltakin näistä säveltäjistä urkumusiikkiakin, mutta kenenkään tuotannosta se ei muodosta keskeistä osaa. Mendelssohnilta löytyy kyllä urkusonaatteja ja Brahmsin myöhäistuotannosta yllättäen urkukoraaleja, mutta palaan silti huokaisten Johann Sebastian Bachin valtavan urkutuotannon pariin. Wikipedia arvelee hänen Toccataa ja fuugaansa d-molli, BWV 565, yhdeksi maailman tunnetuimmista urkusävellyksistä. Ilmankos sitä ennen kuuli usein kännyköiden soittoäänenä. Vaikka esimerkiksi Regerillä on laaja urkutuotanto, se ei oikein jaksa houkutella. Onkohan tässä kyse makuasiasta, vai jääkö Reger sittenkin vain B-luokan säveltäjäksi?

Ensipettymyksen jälkeen ei kuitenkaan kannata jämähtää pelkkään Bachiin tai pistää pillejä pussiin, vaan tutustua vaikka Buxtehudeen, Scheidemanniin, Scheidtiin, Frescobaldiin, Sweelinckiin… Mielenkiintoista urkumusiikkia näyttääkin löytyvän paljon hieman vanhemmasta musiikista. Mutta kannattaako Bachin jälkeiseltä ajalta vaivautua kuuntelemaan mitään? Mieleni tekee loikata suoraan Messiaeniin. Muiltakin tunnetuilta modernisteilta löytyy urkumusiikkia, mutta harvoin se on tuotannon keskipisteessä. On silti kiehtovaa kuunnella, kuinka esimerkiksi Hans-Ola Ericsson sijoittaa levyllään luontevasti Frescobaldia Schönbergin ja Ligetin väliin. Monista yksittäisistä urkuteoksista kannattaa tutustua ainakin Kokkosen Lux aeternaan ja Gubaidulinan Hell und Dunkeliin. Eikä unohdeta Rautavaaraa. Jos nimenomaan kaipaa yleisöystävällisiä vaihtoehtoja, kannattaa tutustua Pärtin urkumusiikkiin. Aivan toisenlainen mentaliteetti löytyy Glassin kappaleesta Mad Rush for Organ. Hartauden puutteesta huolimatta vaikutelma ei kuitenkaan ole posetiivimainen.

Se sama seikka, joka tekee uruista kiehtovan monipuolisen soittimen, on kuitenkin myös heikkous: kun urut eivät tule musiikkia rakastavan luo, on urkumusiikin rakastajan mentävä urkujen luo. Onneksi urkumusiikkia on levytetty valtavat määrät, joten jonkinlaisen käsityksen siitä saa ilman yletöntä matkusteluakin. Mistään äänitteestä ei kuitenkaan saa sitä elämystä, jonka aidot urut tuottavat aidossa akustiikassa. Tämän takia moni voi kuitenkin kompastua henkiseen tai jopa hengelliseen kynnykseen: ”Mihin ihmeeseen olen oikein menossa? Kirkkoon?”

Kovaksikeitetylle ateistille urkukonserttiin meneminen voi olla pikkusormen antamista pirulle, sillä kirkoissa järjestettyihin musiikkitapahtumiin sisältyy kieltämättä hieman kummallista tuotesijoittelua. Kun elokuvassa mainostettava tuote sijoitetaan osaksi filmin tapahtumia, kirkkokonsertti sijoitetaan osaksi sitä tuotetta, jota halutaan mainostaa. Uskovaisille tämä ei ole ongelma, mutta muut joutuvat tavalla tai toisella miettimään, mitä se merkitsee, jos he menevät kirkkoon, vaikka kyseessä olisikin vain (?) konsertti: ”Voinko mennä kirkkoon, vaikka en välitäkään uskonnosta?” ”Mitä muut ajattelevat, jos he huomaavat, että menen kirkkoon?” ”Tuenko jotenkin kirkkoa tai uskontoa, jos menen kirkkoon?” ”Muutunko vähitellen uskovaiseksi, jos rupean käymään kirkossa?” Jos tällaiset kysymykset eivät kuitenkaan vaivaa, niin sitten ei muuta kuin rohkeasti sisään vain! Kirkossa käynnin voi selitellä itselleen vaikka kulttuurihistorialliseksi ekskursioksi, eikä ovella kysytä jäsenkirjaa tai kannanottoja sukupuolineutraaliin avioliittoon.

Ainakin Helsingin urkukesä on edullinen ja monipuolinen – vaikka ei todellakaan ainoa – mahdollisuus tutustua urkumusiikkiin. Se on järjestetty ovelasti juuri silloin, kun muut klassisen musiikin tapahtumat loistavat Helsingissä poissaolollaan eivätkä siis kilpaile urkujen kanssa suosikkiohjelmistoillaan. Pelkästään Helsingin kirkoista löytyykin ties millaisia urkuja melko pienistä valtaviin, joissa desibelejä riittää työsuojeluviranomaisten kauhuksi asti. Jos kirkkoon meneminen kaikesta huolimatta kiusaa, niin onhan Musiikkitalossa ja monessa muussakin konserttisalissa myös urkuja, mutta niihin pitäytyminen vähentää vaihtoehtoja harmittavan paljon…

Avainsanat: BartokBeethovenBuxtehudeChopinDebussyDupréDvorakHaydnHelsingin kirkotHelsingin urkukesäLisztMad Rush for OrganMozartMusiikkitaloProkofjevRahmaninovRavelRegelSchubertSchumannSibeliusSkrjabinŠostakovitšStraussitStravinskyTšaikovskiurkumusiikkiurutWidor

Uusimmat

Turvallisuuspolitiikan kadonneet osat – ilmastokriisi ja ydinaseet

22.5.2025
Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info